| 
 
 KLUBREGLER for Viborg ny Bridgeklub                                  § 1        Formål 
 Formålet med disse klubregler er: a.        at sikre god tone og orden mellem spillerne under afvikling af turneringer arrangeret af klubben. b.        at hjælpe spillerne til at forstå de turneringsansvarliges dispositioner. c.        at hjælpe de turneringsansvarlige med at disponere rigtigt og ensartet ved afviklingen af   turneringer. 
 § 2        Regler for turneringsbridge i Viborg ny Bridgeklub 
 For turneringsbridge i Viborg ny Bridgeklub gælder, med de undtagelser og tilføjelser, der står i  § 3 - § 12, følgende: 
         1.1.        DBf’s LOVE FOR TURNERINGSBRIDGE (https://www.bridge.dk/lov/love17/) suppleret af 
         1.2.        DBf’s TURNERINGSBESTEMMELSER (www.bridge.dk/lov/love17/n95.htm), der består af 
                         DBf's spillerhåndbog        (www.bridge.dk/lov/love17/n15.htm)                          DBf's turneringslederhåndbog        (www.bridge.dk/lov/love17/n22.htm) og                                                 DBf's turneringsbestemmelser og propositioner (www.bridge.dk/lov/love17/n29.htm). Turneringslederne kender og efterlever i deres hverv disse regler. 
 § 3        Spilletid 
 3.1        Spilledage Klubbens spilledage fastsættes af bestyrelsen for den følgende sæson. Der spilles, medmindre andet er aftalt,  om aftenen fra kl. 19:00 til kl. 22:30 og  om eftermiddagen fra kl. 13:00 til kl.16:30. 
 3.2        Sæson Sæsonen starter første spilledag i september og slutter sidste spilledag i april. 
 Tilmelding til sæsonens turneringer foregår på mbridge.dk/4396. Her gives også information om tilmeldingsfrist, pris m.v.  Indtil 1. april er tilmelding kun åben for medlemmer, der spiller de enkelte dage, og som ønsker at spille på samme hold næste sæson - alle har således fortrinsret til at komme på samme hold næste sæson. Efter 1. april er tilmelding åben for alle.  Det er muligt at tilmelde sig uden makker, men man vil rykke på venteliste, såfremt der tilmeldes par. 
 Ved turneringens start fremlægger bestyrelsen/de turneringsansvarlige en plan over sæsonens turneringer. 
 På tirsdage i skolernes efterårs-, vinter- og påskeferie, samt om sommeren (maj, juni og august), spilles der Åbent Hus turnering om aftenen. 
 Tilmelding til Åbnet Hus turnering foregår elektronisk på mbridge.dk/4396 senest kl. 12.00 på spilledagen. Ved manglende tilmelding gives der besked til de allerede tilmeldte via e-mail. 
 Tilmelding til klubbens arrangementer og til sæsonens turneringer foregår ligeledes på mbridge.dk/4396. Her gives også information om tilmeldingsfrist, pris mv. I tilfælde af venteliste vil partilmeldinger prioriteres over enkelttilmelding. 
 § 4       Systemkort 
 Systemkort er obligatorisk ved alle turneringer. Systemkortet skal ved rundens start uopfordret fremlægges på bordet. 
   § 5        Turneringsafvikling 
 5.1        Turneringsledelse Bestyrelsen udpeger turneringsansvarlige og turneringsleder(e) for hver enkelt spilleaften. Disse skal i samarbejde tilrettelægge turneringer og gøre klar til spilleaften. Bestyrelsen skal repræsenteres ved hver spilleaften til bl.a. optælling af kassen. 
 5.2       Uregelmæssigheder Turneringsleder skal tilkaldes, så snart opmærksomheden er henledt på en uregelmæssighed.  Uregelmæssigheder under meldinger og spil må ikke afgøres af spillerne selv. Tilkaldelse af turneringsleder er en naturlig del af en turnerings korrekte afvikling. Tilkaldelsen af turneringsleder skal ske stilfærdigt.  Der må ikke meldes eller spilles videre, før turneringslederen har truffet sin afgørelse. 
  5.3        Tidsoverskridelse  I klubbens parturneringer er der afsat 7 minutter pr. spil samt 1 minut til rundeskift. Der gives signal  5 minutter før rundeskift og ved rundeskift.   Er kortene ikke taget ud af kortmapperne, når der er mindre end 5 minutter tilbage (1. signal fra uret),   må spillet ikke spilles, og der trykkes 0 - Ikke spillet - på Bridge Mate. Begge par får middel.  I tilfælde af, at spillet ved et bord ikke er afsluttet ved signalet for rundeskift, er der - som udgangs-   punkt - tidsoverskridelse for begge par ved bordet. Ved første tidsoverskridelse tildeles en advarsel.  Ved efterfølgende tidsoverskridelser i samme turnering tildeles parret strafpoint. 
  I klubbens holdturneringer er der på tilsvarende vis afsat 7 minutter pr. spil. 
  5.4        Turneringskomite  Bestyrelsen nedsætter en turneringskomite, der fungerer som klubbens lov- og regelfortolkende   udvalg og som klubbens appeludvalg. Komiteen består af 3 medlemmer med godt kendskab til   turneringslovene. 
  5.5        Appel  Appel af en turneringsleders afgørelse indgives gennem turneringslederen. Denne skal orienteres    om, at der indgives appel, inden de implicerede forlader spillelokalet og senest œ time efter spillets   afslutning. 
  Turneringskomiteen træffer afgørelse i de tilfælde, hvor en turneringsleders afgørelse appelleres.   Turneringskomiteen skal indhente udtalelser fra begge parter (om nødvendigt skriftligt), inden   den træffer sin afgørelse. 
  Turneringskomiteens afgørelse kan appelleres til distriktets lov- og regelgodkendende udvalg.  
   Appel skal skrives på DBf's appelformular. Der skal betales depositum. 
 
  § 6        Substitutter 
  Det påhviler ethvert aktivt medlem, der er forhindret i at møde på en spilleaften, selv at skaffe   en substitut. I de tilfælde, hvor det viser sig umuligt, vil klubben/den turneringsansvarlige   være behjælpelig. 
 
  § 7        Score ved substituering 
  7.1        Parturnering  Uanset om der er substitut for en eller begge spillere, fastholdes den opnåede score (TL-Håndbogen  § 242). Resultatet giver Mesterpoint og Handicapregulering til substitutter.    Udebliver et par, der har meldt afbud, fordi der ikke har kunnet fremskaffes substitutter, udregnes    regnskabet ud fra det normale antal par i rækken. I runden mod det udeblevne par tildeles      modstanderen 60 % score. 
  Hvis et par udebliver uden afbud, tilkendes parret minimum score. Dette gælder også, hvis et par   ikke kan stille op på grund af den ene spillers udeblivelse.  
  7.2         Holdturnering  Hvis et helt par eller begge par på et hold er substitueret, bibeholdes resultatet. Resultatet giver MP    og HCP for substitutter. 
  I en holdturnering tildeles et hold 0 kp, hvis holdet ikke kan stille op på grund af en eller flere     spilleres udeblivelse. Det spillende hold tildeles 12 KP. 
    § 8        Mesterpoint og handicap 
  Fordelingen af mesterpoint og handicapregulering sker efter forbundets regler, udregnet af   Bridgecentralen. 
 
  § 9        Opløsning af ligestilling 
  Hvis 2 eller flere par står lige i en parturnering, er beregningen fra Bridgecentralen gældende. Her  beregnes indbyrdes kamp.    Hvis 2 eller flere spillere står lige i en enkeltmandsturnering er den indbyrdes placering udregnet   Bridgecentralen gældende. 
  Hvis 2 eller flere hold står lige i en holdturnering, ophæves ligestillingen efter forbundets   turneringsregler, beregnet af Bridgecentralen. 
    § 10         Præmier 
  Der uddeles vinpræmier til ca. 25 % af deltagerne. Der afsættes ca. 3 flasker pr. spiller i den    pågældende underklub.    En spiller er kun berettiget til præmie, hvis vedkommende har spillet over halvdelen af turneringens   runder.    Vinderne får præmier efter højeste antal point eller bedste handicapforbedring. Ved særlige   turneringer kan dette fraviges. 
  Hvis en spiller ikke er til stede ved præmieoverrækkelse, modtager spilleren præmien på en   efterfølgende spilledag. Ved en-dags turneringer, f.eks. åbent hus, modtager parret kun præmier,  hvis begge spillere er til stede ved præmieoverrækkelsen. Ikke-uddelte præmier tilfalder næste par i rækken  
 
  § 11        Almindelige ordensregler 
    11.1        Generelt  Det påhviler medlemmerne at behandle klubbens materiel skånsomt.   Der udpeges til hver spilleaften kaffebryggere og køkkenopryddere.  Medlemmerne tager del i den almindelige oprydning efter spillets afslutning. 
  11.2        Rygeregler  Tobaksrygning og damp er forbudt i spillelokalet. 
    § 12        Medlemsorientering 
 Medlemmerne underrettes ved opslag på klubbens hjemmeside om ændringer i spilletider,  kampe mod andre klubber m.m. Der vil ligeledes løbende blive orienteret om relevante emner i  nyhedsbreve, som også kan findes på hjemmesiden.  Der vil tilsvarende blive orienteret om øvrige turneringer og arrangementer i distrikts- og   forbundsregi og om tilmelding til disse. Det forventes, at medlemmerne ad denne vej selv holder sig   orienteret.     På hjemmesiden findes en opdateret kontaktliste.    
 Disse klubregler er vedtaget på bestyrelsesmøde d. 29. oktober 2024 
 
 Bestyrelsen    
 
 
 |