Vedtægter for Vejle BridgeCenter
§1. Navn og hjemsted
Klubbens navn er Vejle BridgeCenter og klubben hører
hjemme i Vejle kommune.
Klubben er stiftet den 2. maj 2016.
§2. Formål
Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssigt spil for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.
§3. Tilhørsforhold
Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Sydjylland og er underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.
§4. Medlemskab
Som medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen.
Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt leve op til klubbens formålsbestemmelser.
Endeligt afslag på medlemskab af klubben skal efter anmodning af den, der ønsker medlemskab, forelægges generalforsamlingen.
Bestyrelsen kan optage passive medlemmer.
Passive medlemmer har ikke adgang til at deltage i den
primære aktivitet.
Passive medlemmer har ikke stemmeret, men er valgbare til
bestyrelsen.
Indmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen og er bindende for hele sæsonen, dog kan bestyrelsen tillade udmeldelse efter 1/2 sæson, når omstændighederne taler for det.
For medlemmer under 18 år skal indmeldelsen underskrives af forældre eller værge.
Medlemskab overføres automatisk fra en sæson til næste sæson.
Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen senest en måned efter udgangen af en sæson.
I forbindelse med udmeldelsen skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværende med klubben afvikles.
§5. Kontingent
Kontingentet, indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.
Juniorer under uddannelse betaler halvt kontingent.
Er et medlem trods påmindelse fortsat i restance kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen.
§6. Udelukkelse og eksklusion
Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.
I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.
I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endeligt afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt.
En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.
En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §§ 13 & 14.
§7. Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.
Ordinær generalforsamling afholdes årligt inden udgangen af april måned.
Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal publiceres ved opslag på hjemmesiden med mindst to ugers varsel.
Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære
generalforsamling skal være indsendt skriftligt til
bestyrelsen senest 8 dage inden generalforsamlingens afholdelse.
Indkomne forslag og det reviderede regnskab kan rekvireres hos
bestyrelsen og fremlægges for medlemmerne senest en uge
før generalforsamlingen.
Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle klubbens aktive medlemmer, der ikke er i kontingentrestance.
Der kan stemmes ved fuldmagt. Et medlem kan ikke stemme ved flere end en fuldmagt.
En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, se dog §§ 15 & 16.
§8. Dagsorden
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:
- Valg af dirigent og referent
- Bestyrelsens beretning for det forløbne år
- Fremlæggelse af det reviderede regnskab
- Fremlæggelse af budget
- Indkomne forslag
- Valg af formand (lige år)
- Valg af kasserer (ulige år)
- Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer (lige/ulige år)
- Valg af suppleanter (1 lige / 1 ulige)
- Valg af revisor og revisorsuppleant
- Eventuelt
§9. Generalforsamlingens ledelse
Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.
Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jf. §§ 15 og 16.
Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det og altid ved personvalg.
Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger.
§10. Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes
af bestyrelsen.
Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når
mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer
skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom
med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.
Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter
begæringens modtagelse.
For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets
ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som
for den ordinære generalforsamling.
§11. Bestyrelsen
Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.
Bestyrelsen består af 5 medlemmer, en formand, en kasserer, en sekretær og 2 bestyrelsesmedlemmer og vælges for 2 år ad gangen på den ordinære generalforsamling. Formanden og 1 bestyrelsesmedlem vælges i lige år, mens kassereren og 2 bestyrelsesmedlem er på valg i ulige år.
Bestyrelsen nedsætter udvalg efter behov til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver. Medlemmerne af spilleudvalgene kan deltage i bestyrelsesmøderne, hvis det ønskes og skal løbende orienteres om disses afholdelse og deres dagsorden.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede. Der føres en protokol over bestyrelsens forhandlinger.
De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.
Valgbare til bestyrelsen er alle medlemmer, der er fyldt 15 år.
§12. Regnskab
Klubbens regnskabsår er 1/4 til 31/3.
Regnskabet fremlægges på den ordinære
generalforsamling og skal være forsynet med revisorernes
påtegning og underskrift. Regnskabet fremlægges for
klubbens medlemmer senest en uge inden den ordinære
generalforsamling.
§13. Revision
På den ordinære generalforsamling vælges to
revisorer og en revisorsuppleant. Revisorerne vælges for en
2 årig periode, forskudt, således at en af revisorerne
er på valg ved den årlige ordinære
generalforsamling.
Revisorerne skal hvert år gennemgå regnskabet og
påse, at beholdningerne er til stede.
§14. Tegning og hæftelse
Klubben tegnes af formanden. Ved lånoptagning kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening.
Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.
Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.
§15. Vedtægtsændringer
Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede. Opnås et sådant flertal på en generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.
§16. Opløsning
Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.
For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådant flertal på en ekstraordinær generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.
Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå Danmarks Bridgeforbund eller en anden almennyttig dansk forening.
Vedtaget på generalforsamlingen d. 2. Maj 2016.