Lovstof

Forespørgsler om kulørsvigt:


Retten til forespørgsel om mulig kulørsvigt

1)        Spilfører må spørge alle

2)        Den blinde må kun spørge spilfører

3)        Modspillerne må spørge spilfører og modspillere må også spørge

        hinanden(nyt)

       (Et sådant spørgsmål til makker kan give ubeføjede oplysninger, men

       ulemperne ved kulørsvigt er større end en eventuelt ubeføjet oplysning)



Reglerne for kulørsvigt er blevet forenklet


       Når et kulørsvigt er etableret, og den fejlende vandt det stik,

       hvori kulørsvigten skete, overføres efter spillets afslutning dette stik

       samt èt af de efterfølgende stik vundet af den fejlende side.

       Vandt den fejlende spiller ikke stikket, overføres efter spillet èt stik

       til den ikke fejlende side, hvis den fejlendes makker vandt stikket

       eller den fejlende side vandt stik efter kulørsvigtet.

       Hvis den fejlende side hverken vandt det stik, hvori kulørsvigten skete,

       eller nogen efterfølgende stik, overføres ingen stik.

       Tilkald altid tur.-lederen i forbindelse med kulørsvigt.

       

 Placering af stik:


       Vundet stik  placeres med lænderetningen mod makker,

        tabt stik modsat.


       Spilfører kan kræve, at et kort som vender forkert, bliver vendt rigtigt.

       Indtil der bliver spillet ud til næste stik, må den blinde og begge

       modspillere henlede opmærksomheden på et kort, som vender forkert;

        -   hvis de gør det senere, kan ubeføjede oplysninger til makker komme på tale.

       Så det er bedst at gøre opmærksom på fejlen med det samme  - eller tie stille!



§ 27  utilstrækkelig melding .

        Reglerne er blevet mildere mod den fejlende.

       Tilkald altid tur.-lederen


IMP's across the field


NS

ØV

Af

Kontrakt

stik

NS

ØV

NS

ØV

spil 1













IMP

IMP

2

4

N

2hj

9

140



-3

3

5

6

N

4hj

10

420



30

-30

7

9

N

4hj

9



50

-26

26

8

3

N

3hj

10

170



2

-2

10

1

N

3hj

9

140



-3

3




















Ved IMPs across the field tager man hvert pars resultat og sammenligner det med hvert af de andre resultater for de pågældende spil.

For hver sammenligning uddeles der IMPs, og summen af disse IMPs bliver så parrets score på spillet.

I spillet ovenfor gør man altså op med de 4 andres pars resultater og summerer scoren.


Beregning af IMP i ovenstående spil:

Imp pointene findes i IMP tabellen nederst på siden.


Par nr. 2 mod par nr, 4

140-420=

-280

-7 IMP

140+50=

190

+5 IMP

140-170=

-30

-1 IMP

140-140=

0

0 IMP

SUM



-3 IMP


Altså -3 IMP til N/S og +3 IMP til Ø/V



Par nr. 5 mod par 6

420-140=

280

+7 IMP

420+50 =

470

+10 IMP

420-170=

250

+6 IMP

420-140=

280

+7 imp

SUM


+30 imp


Altså +30 imp til N/S og -30 IMP til Ø/V


Og så fremdeles for de andre par.


IMP TABEL


Fra til point

IMP


Fra-til point

IMP


Fra-til point

IMP

0-10

0


370-420

9


1750-1990

18

20-40

1


430-490

10


2000-2240

19

50-80

2


500-590

11


2250-2490

20

90-120

3


600-740

12


2500-2990

21

130-160

4


750-890

13


3000-3490

22

170-210

5


900-1090

14


3500-3990

23

220-260

6


1100-1290

15


Over 4000

24

270-310

7


1300-1490

16




320-360

8


1500-1740

17





Der er naturligvis delte meninger om, hvilken form for parturnering, der er bedst. Nogle foretrækker standardberegningen, hvor f.eks. overstik kan være afgørende. Andre finder IMP beregningen - hvor man spiller efter samme principper som i holdturneringer - mere retfærdig.



Regler for mesterpoint

Nu har vi delt etuier ud til nogle af vore medlemmer.

Herunder kan I læse om kravene til de enkelte etuier.

På forbundets hjemmeside kan I læse en udførlig beskrivelse.


A.

Bronzepoint (BP)


 






100 bronzepoint = 1 mesterpoint.

 






BP beregnes og oprundes til hele tal.

 





B.

Sølvpoint (SP)

 






10 sølvpoint = 1 mesterpoint.

 






SP beregnes og oprundes til tal med én decimal.

 





C.

Guldpoint (GP)

 






1 guldpoint = 1 mesterpoint.

 






GP beregnes og oprundes til tal med to decimaler.


Definition af titlerne

 






Spillere med et vist antal vundne MP opnår en mestertitel efter registrering:


Titel:                                        Antal MP:                      Modtager:

1 Klubmester                   5 MP (kun BP) 1 grø grønt etui            



2 Klubmester                 20 MP (kun BP)


2 grønt etui

Distriktsmester

15 MP (min. 5 MP i SP eller GP, eller min. 30 MP i alt)

rødt etui

Kredsmester

50 MP (min. 25 MP i SP eller GP) *)

blåt etui

1 Kredsmester

100 MP (min. 25 MP i SP eller GP) *)

1 blåt etui

2 Kredsmester

150 MP (min. 25 MP i SP eller GP) *)

2 blåt etui

Forbundsmester

150 MP (min. 75 MP i GP) *)

orange etui

1 Forbundsmester

300 MP (min. 75 MP i GP) *)

1 orange etui

2 Forbundsmester

500 MP (min. 75 MP i GP) *)

2 orange etui

Stormester

500 MP (min. 250 MP i GP) *)

gult etui

1 Stormester

1.000 MP (min. 250 MP i GP) *)

1 gult etui

2 Stormester

2.000 MP (min. 250 MP i GP) *)

2 gult etui

3 Stormester

4.000 MP (min. 250 MP i GP) *)

3 gult etui













BridgeCentral, 30. april 2025