Vedtægter for Brønderslev Bridgeklub Senest rettet 12.04.2017

Herværende vedtægter er vedtaget på generalforsamling den 6. april 2017. Nederst i dokumentet er henvisning til tidligere udgaver.

§ 1. Navn og hjemsted

Klubbens navn er Brønderslev Bridgeklub, og klubben er hjemmehørende i Brønderslev Kommune. Klubben er stiftet den 1/11 1952.

§ 2. Formål

Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilleaftner for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.

§ 3. Tilhørsforhold

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed Distrikt Nordjylland og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.

Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointordning efter de gældende regler.

§ 4. Medlemskab

Som aktivt medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen.

Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt at leve op til klubbens formålsbestemmelse.

Medlemmernes pligter og rettigheder er beskrevet i Klubregler for Brønderslev Bridgeklub

Indmeldelse i klubben er økonomisk bindende for hele sæsonen.

§ 5. Kontingent

Klubkontingent og spilleafgift samt betalingsterminer fastsættes af bestyrelsen.

§ 6. Udelukkelse og eksklusion

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.

I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.

I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endelig afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som særligt punkt.

En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.

En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter § 13 og § 14.

§ 7. Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.

Ordinær generalforsamling afholdes ved vinterturneringens afslutning, inden udgangen af april måned.

Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted ved opslag på spillestedet og eventuelt på klubbens hjemmeside med tre ugers varsel.

Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger inden generalforsamlingens afholdelse.

Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Kun aktive medlemmer har stemmeret.

Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, se dog § 15 og § 16.

§ 8. Dagsorden

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:

  1. Valg af dirigent
  2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år
  3. Godkendelse af det reviderede regnskab
  4. Indkomne forslag
  5. Valg af bestyrelsesmedlemmer
  6. Valg af suppleant
  7. Valg af revisor og revisorsuppleant
  8. Eventuelt

§ 9. Generalforsamlingens ledelse

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.

Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jf. § 15 og § 16.

Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det og altid ved personvalg med overskydende kandidater.

Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referent er klubbens sekretær eller stedfortræder udpeget af bestyrelsen. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.

§ 10. Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen. Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.

Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.

§ 11. Bestyrelsen

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.

Bestyrelsen består af højst 7 medlemmer og vælges for 2 år ad gangen på den ordinære generalforsamling. I ulige år vælges 3 bestyrelsesmedlemmer og i lige år 4 bestyrelsesmedlemmer. Bestyrelsen konstituerer sig selv med en formand, en næstformand, en kasserer og en sekretær.

Bestyrelsen vælger en turneringsleder til at tilrettelægge og lede turneringerne. Bestyrelsen er bemyndiget til at aflønne en turneringsleder.

Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (spilleudvalg og turneringskomite) til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af dens medlemmer er til stede. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende. Der udfærdiges referat af bestyrelsens beslutninger.

Bestyrelsen udarbejder klubregler der skal godkendes på generalforsamlingen

§ 12. Regnskab

Klubbens regnskabsår er 1. marts til udgangen af februar. Regnskabet forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.

§ 13. Revision

På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant. Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til stede.

§ 14. Tegning og hæftelse

Klubben tegnes af formanden. Økonomiske dispositioner over kr. 10.000 skal være godkendt af bestyrelsen.

Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.

§ 15. Vedtægtsændringer

Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.

§ 16. Opløsning

Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.

For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådan flertal på en ekstraordinær generalforsamling der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.

Eventuelle overskydende midler efter betaling af alle skyldige beløb (herunder også vedr. afhændelse af fast ejendom) ved foreningens ophævelse skal indsættes på konto i pengeinstitut i mindst 3 år til disposition for en ny forening af samme kategori i samme lokalområde i kommunen. Kontoen, der skal stå under administration af Idrætssamvirket, Brønderslev, overgår efter den anførte periode til en fond til fordel for de øvrige medlemsforeninger i hele kommunen under Idrætssamvirket.


Vedtaget på generalforsamlingen d. 6. april 2017.

 

                                                               
Formand Dirigent

 


Ændringer i vedtægter

Du kan se den komplette udgave af tidligere udgaver af vedtægterne ved at klikke på ændringsdatoen.

06.04.2017:
I paragraf 16 stk. 3 er ændret, således at klubbens formue ved opløsning tilfalder Idrætssamvirket i Brønderslev fremfor Danmarks Bridgeforbund.

31.03.2016:
I paragraf 8 (Dagsorden for generalforsamling) er fjernet punkt 5 om valg af formand. I paragraf 11 (Bestyrelsen) er antallet af bestyrelsesmedlemmer ændret fra 6 til 7, og formandsposten indgår nu også i konstitueringen.

19.03.2009:
Total omstrukturering af klubbens vedtægter med baggrund i DBF's kommentarer til tidligere klubvedtægter og DBF's standardvedtægter.

26.03.1998:
(Ikke muligt at angive ændringer i forhold til den foregående udgave, da foregående udgave ikke er tilgængelig)