Kontaktdata

KONTAKTDATA        AARHUS AADAL BRIDGEKLUB   


Al tilmelding/afbud, og øvrig korrespondance: aadal.bridge@gmail.com

Spillested: Lokalcenter Søholm, Bispevej 70, 8260 Viby J - buslinie 11 lige til døren.

Kontingent:  450 kr for en halvsæson - 350 kr hvis primær medlem i anden klub og 250 kr for medlemmer i en anden af vores andre klubber .

Bestyrelsen:

Formand:   Hasse Vinter, Klokkeblomstvej 73, 8260 Viby J.  mobil 21768422  mail:  hassevinter@hotmail.com (undervisning)

Kim Dalsgaard, mobil 30287012  mail: krd@visionair.dk (turneringsplanlægning)

Anne-Mette Hegelund, mobil 61222404 mail: elver115amh@gmail.com (kasserer)

Anni Lüthjohan, mobil: 31404902  mail: anni.luthjohan@mail.dk (klubværtinde)

Knud W Dahl, mobil: 51576585 mail: kwd@aarhus.dk (administrative opgaver)

Keld Rask : mobil: 42302282 mail: keldrask@gmail.com (kortblander)


Klubbens konto:  regi: 1971  Konto: 4381 224 606


Beretning 2017/18 ved generalforsamling 30.4.18

Bestyrelsens beretning til generalforsamling 30.4.18

Som det blev besluttet på den ekstra ordinære generalforsamling 24.4.17 afholdes generalforsamling nu inden udgangen af april, mens regnskabsåret stadig følger kalenderåret. Ca.2/3 af vores medlemmer har tilmeldt sig til denne aften og det viser en stor interesse for bridgeklubbens ve og vel baseret på demokratiske principper. Herligt og stimulerende for bestyrelsen.

Vores slogan på forsiden af vores hjemmesidelyder:  Vi er en ambitiøs og social bridgeklub (ca.100 medlemmer), hvor der er fokus på at vi skal blive bedre bridgespillere. Og man kunne tilføje - med megen service og hurtig resultatformidling. Det har bestyrelsen forsøgt at efterleve.

STATUS:

Ved indgangen af 2017 talte klubben 52 spillere om mandagen, 20 om tirsdagen og 52 om onsdagen. I dag er vi 48 + 16 + 48, og med flere gengangere er vi p.t. 94 betalende medlemmer.

Bridgen har ikke lyse udsigter. Overalt i landet hører vi om tilbagegang (sygdom/død) og der kun er få, der melder sig på begynderhold, så vores tilbagegang på 4 spillere per hold har ikke været voldsom, men økonomisk udfordrende. Tænk lige på at mange af os, der var med til at starte denne bridgeklub, nu er blevet næsten 9 år ældre. Samtidig er øvrige tilbud til 60+er blevet ganske overvældende, så tiden til 4 timers ugentligt bridgespil kan komme i fare, hvis man ikke fra klubbens side gør det attraktivt at blive i klubben og samtidig få tiltrukket nye medlemmer.

Ved generalforsamlingen d.25.1.17 fik bestyrelsen 3 nye medlemmer: Kim Dalsgaard, Anni Luthjohan og Knud Dahl og ved den ekstraordinære generalforsamling 24.4.17 kom der yderligere 2 nye Keld Rask og Anne-Mette Hegelund samtidig med at Ellen Leth blev valgt til suppleant. Så det var en massiv udskiftning af bestyrelsen, hvor kun Hasse har været med i bestyrelsen fra start. De tidligere bestyrelsesmedlemmer har gjort et stort arbejde for at bygge bridgeklubben op, og nu er det mere op til den nye bestyrelse at fastholde kvaliteten af en velfungerende bridgeklub og justere løbende efter medlemsbehov.

Den nye bestyrelse er kendetegnet ved at have megen erhvervs- og ledelseserfaring udover at have været medlemmer af bridgeklubben i mange år, og de justerede straks deres ”forretningsorden”, hvor alle arbejdsopgaver for det enkelte bestyrelsesmedlem er beskrevet inklusiv hvem der er ”back-up” ved fravær. Køres én over af en sporvogn, skal klubben kunne fortsætte uændret. Udadtil blev der ikke lavet meget om, dog droppede vi sommerbridge, og fik sat vores egen kortblanding i system. Klubreglerne, som I netop har modtaget igen, er kun blevet justeret minimalt. Vi gør meget ud af at melde klart ud via nyhedsbrevene og hjemmesiden, hvad der kommer til at ske i bridgeklubben og hvad det enkelte klubmedlem skal gøre. Vi lytter løbende til forslag, som f.eks. at substitutter, der ønsker at blive justeret i handicap og få evt. MP-point, nu kan få det, hvis de henvender sig inden 24 timer før turneringsstart.

Klare udmeldinger giver også færre henvendelser til mailadressen eller telefonopkald, således at belastningen af bestyrelsesmedlemmer holdes rimeligt nede. Selvfølgelig er der force-majeure situationer, men tak for jeres hensynsfuldhed.

At bestyrelsen fungerer, fremgår også ved at der kun har været bestyrelsesmøder i maj, august (opstartsmøde), november og så 4 måneder senere ultimo marts. Resten er klaret per mail og ved småsnak i bridgelokalet. At de 3 bestyrelsesmedlemmer, som nu er på valg, har sagt ja til at fortsætte i 2 år mere, er da også et tegn på stabilitet. Som noget nyt har vi inviteret 1.suppleanten, Ellen Leth, til alle vores møder. Hun har kvitteret ved at være til stede hver gang og har bidraget konstruktivt til løsninger. Tak for det Ellen.

Men en bestyrelse er ikke nok. Alle medlemmer har opgaver med kaffeordning og opstilling/afrydning herunder lidt støvsugning. Det fungerer fint så tak for det, ikke mindst taget i betragtning af, at Anni/Erik sagde farvel til dette pragtfulde sted og vil fik nye ejere: Margit + Lau, som selvfølgelig havde nye ideer til samarbejdet. Vi fik udarbejdet og underskrevet en god og let tolkelig kontrakt, bl.a. med hjælp af Eriks juridiske ekspertise (tak for det). Vores samarbejde her efter 1 sæson med Margit og familie kører upåklageligt, og vores undervisningslokale er blevet moderniseret siden nytår, og bidrager nu endnu mere til at vi afvikler bridge i Danmarks smukkeste bridgelokaler.

Turneringsplanlæggere og turneringsledere har stor betydning for vores bridgeafviklinger, således at vores medlemmer kan afvikle bridge med høj etik og efter nuværende bridgeregler, som jo blev moderniseret (det var tiltrængt) i efteråret 2017. Med John Kraths afrejse til Nordjylland fik vi markante udfordringer for tirsdagshold og turneringsplanlægning onsdag. Heldigvis trådte Jette Holm og Viktor i karakter, så med lidt startoplæring, har de virkelig hjulpet bestyrelsen og medlemmerne, hvilket også blev tilkendegivet dels ved juleafslutningen og ved præmieuddelingen i onsdags. Jette Holm har egenhændigt kørt tirsdagsholdet med succes og holdet fortsætter i kommende sæson godt gået Jette. I onsdags blev to andre også hyldet for deres tilbudte hjælp til onsdagsholdet, nemlig Bo og Sven Storm, som gerne ville være turneringsledere - dommere. Sven i en sådan grad at han begyndte at udarbejde et forståeligt kompendium om de nye regler til gavn for vores andre turneringsledere (Peter, Bente, Uffe og Anne-Mette), og vi laver internt kursus for alle turneringsledere ved starten af den kommende sæson. HK har læst korrektur og dem af Jer, som var med til juleafslutningen oplevede jo Sven og HK give os opdatering om, hvordan bridgeetik/-regler kan overholdes. Der er således en udpræget velvilje blandt vores medlemmer til at hjælpe til, så vores mange afviklinger forløber gnidningsfrit med megen god bridge, hyggeligt samvær og muntre bemærkninger. Ja, nogle gange lidt for højt, men det har I vist hørt før!

Der er heldigvis stadig en stor interesse for at blive bedre bridgespillere. Et modspilskursus en søndag eftermiddag på 3 timer med små 30 deltagere måtte gentages 2 måneder senere med 24 deltagere (heraf enkelte gengangere, der ville lære mere).

Undervisningen om mandag har et deltagerantal på omkring de 10, men det er jo svært at komme fra arbejde, nå at spise og så være klar 18.15. Mange mandagsmedlemmer giver udtryk for at de gerne ville være med, men ikke kan nå det. Måske er enkelte kursusdage søndag eftermiddage det rette tidspunkt for disse og de sædvanlige deltagere, så de også kan blive dygtigere bridgespillere og dermed få større glæde af deres tid med bridgen. Men undervisningen om mandagen fortsætter, og gentages med samme emner om onsdagen, dog i varieret form. Her er der omkring 15-20, og ved spilgennemgang endnu flere. Tirsdagsholdet har med Jette Holm i spidsen også taget undervisning på programmet.

Udadtil har vi droppet klubkampe med Aarhus Bridge klub, som altid har haft besvær med at stille hold og det samme gjaldt Mårslet i år. Vores årlige turnering med Galten og Næshøj fortsætter med spil hos os sidste år og i Galten i år. Hyggelig eftermiddag og med Næshøj som pokalpudsere begge gange.

SUBSTITUTTER:

Samarbejde med andre klubber og deres bridgespillere er uhyre vigtig, da der opstår muligheder for at kunne finde substitutter. Med det stigende antal substitutter vi ser på hver eneste af vores bridgeafviklinger, er det uhyre vigtigt, at man også selv tilbyder sig som substitut, og siger ja engang imellem -når man kontaktes. Vi forsøgte i 2017 at spille med færre borde i februar for så igen at have flere i marts. Det var et meget tidskrævende arbejde, der krævende stor fleksibilitet af mange, så det gør vi ikke igen. Vi er helt med på at nogle gerne så, at vi spillede uden substitutkrav, men konsekvensen vil være at vi IKKE kan spille løbende turneringer, da vi aldrig ved, hvem der kommer hvornår, og holdturnering er helt udelukket. Det hele er heller ikke blevet nemmere af, at når man bestiller sin flyvebillet, er der nu mange substitutter, der udtaler at de ikke ved om de kan spille, for tænk, hvis der dukkede et nyt rejsetilbud op i mellemtiden. Ligeledes er det sikkert ikke sjovt for de substitutter, der bliver kimet ned hver uge ved akutte afbud. Ikke desto mindre er det sjældent at vi har et oversidderbord og det skyldes altid akut sygdom, så I medlemmer tager virkelig denne opgave med substitutter seriøst, så bestyrelsen kun alarmeres ved akut problem. Det viser virkelig en vilje for at få dagligdagen i klubben til at fungere. MEGA FLOT

Forbedring af substitutmuligheder er dog en topprioritering for bestyrelsen. Kan der findes en løsning hvor man i en uge spiller med 12 borde og den næste med 11, og hvor de 4 manglende får middel. Det ville jo hjælpe i f.eks. de to store rejsemåneder september og februar, hvis man kunne indføre en sådan fleksibilitet. Det kræver dog at man er sikker på at der ER 4 afbud, planlagt i god tid. Ligeledes kræves, at det benyttede IT-system kan gøre arbejdet rimeligt nemt for turneringsplanlæggerne. Bridgecentralen kan ikke dette, men vi har intensiveret sondringer for andre IT-systemer, bl.a. i udlandet, hvor man måske allerede har opfundet de vise sten. Vi håber at kunne foretage nogle test i den kommende sæson men indtil videre er substitutproceduren uændret og husk nu selv at sige ja til en akut tjans, bare en gang imellem.

VARIERET BRIDGE:

Et af klubbens kendetegn udover at vi tilbyder gratis undervisning før hver bridgedag, er vi spiller varieret. Det at man spiller par, hold, imp bridge, gør også at man bliver en bedre bridgespiller, og der gives altid undervisning før IMP-par/hold starter om hvordan taktikken bør ændres. Når man først har forstået forskellen mellem de to spilleformer, bliver der flere og spillere, der synes at selv holdbridge er ganske spændende. Godt nok ses en dum misforståelse ganske tydelig i opgørelsen, men husk at man også kan bemærke en lilleslem, meldt og vundet eller andre fremragende spil parret imellem, som ville have givet en top i en parturnering. 

Det skal nævnes at medlemmer i et par år har taget initiativ til en week-end tur. Det har bestyrelsen ikke kræfter til p.t., men bakker ethvert initiativ op. Sidste år lavede Marianne Mouridsen en tur til Limfjorden med stor succes, men færre deltagere end normalt. Stor tak til Marianne. Ligeledes støtter vi andre aktiviteter, hvor bridge indgår og vores udstyr kan anvendes, som f.eks. golf-bridge, som i de seneste 2 år har været afviklet i Mollerup, senest med 48 deltagere fra 12 forskellige golfklubber. Det er en fantastisk dag, hvor der er plads til at man ikke behøver at være ekspert i hverken bridge eller golf for at kunne deltage. Har andre af vore medlemmer med medlemskab i andre golfklubber mod på et golf-bridge arrangement i en anden golfklub kan vi nok finde nogle, der kan give velmente råd og hjælp med bridgeudstyret. Kom og prøv det i Mollerup d.9.september.

SAMARBEJDE DBF

Endelig har vi samarbejdet med DBf. Det har udviklet sig rigtig dårligt, trods Henrik (formand i Vejlby-Risskov) og jeg har lagt meget arbejde i at få ændret demokratiske principper i DBf af flere omgange. Hvad er hændt: Vi havde jo besøg af den ny formand Nis Rasmussen i januar 17 ved en indholdsrig og oplysende generalforsamling. Han opfordrede straks efter mødet formændene i de lokale bridgeklubber (Næshøj, Galten, Mårslet, og os selv) til at starte lidt græsrodsbevægelse. Siden kom Vejlby-Risskov til, hvor Henrik Engell er formand og som spiller hos os. Den ellers imødekommende formand fra DBf som mange af Jer mødte, har siden helt ualmindeligt - overhovedet ikke udtalt sig i dialogen med landet bridgeklubber.

I en frivillig forening er det kendetegnede at der er demokrati (alle medlemmer kan komme til orde, som i dag), alle kan stille spørgsmål til et gennemsigtigt regnskab og dem der kører klubben, har solid indsigt i det ”faglige” i foreningen og har indgående kendskab til hvad der kræves for at få en klub baseret på frivillighed til at fungere. Ligeledes er det nemt løbende at komme med positiv kritik og forbedringsforslag til klubbens bedste.

DBf har klart udtalt at de er til for landets klubber, da de er en paraplyorganisation, hvortil klubberne betaler kontingent pr.medlem. Et af DBfs vigtigste formål for klubberne er, at have ekspertise indenfor bridgeafviklingsspørgsmål, bridgelovgivning og IT-support til bridgecentralen.

Vi 5 bridgeklubber betalte årligt 120.000 kr tilsammen til DBf og stillede os selv det spørgsmål: Hvad får vi for pengene?

Ingen af os bruger MP-ordningen til noget som helst (vi har bevist fravalgt den), men den havde Hovedbestyrelsen i DBf besluttet for ca.3 år siden uden at spørge klubberne, at den SKULLE alle klubber anvende og betale for (det koster os ekstra op til 5.000 kr årligt), så det blev et af vores punkter i græsrodsbevælgelsen, som vi døbte: ”I Takt med  tiden”.

Regnskabet fra DBf forefindes i meget overordnede kasser, så vi ønskede et mere specificeret regnskab og gerne tilsendt til vurdering blandt klubberne. F.eks. hvad koster det at producere ”Dansk Bridge”, hvor der er lønnede skribenter og redaktør samt hvor distributionsomkostningerne må være kanonhøje. Hvor mange penge kanaliseres til opfyldelse af fællesønsker fra breddeklubberne og hvor meget går til turneringsaktiviteter for de max. 4% ud af DBfs medlemmer, som også spiller turneringsbridge udenfor den normale klubs rammer. Vi foreslog derfor at DBfs regnskab blev mere gennemskueligt. Vi ville have en mulighed for at kunne se, hvordan vores kontingentpenge prioriteres.

Den demokratiske opbygning i DBf består af en Hovedbestyrelse, som vælges af et repræsentantskab på 19 medlemmer, som vælges i 9 distrikter landet over. I Distrikt Østjylland har der i rigtig mange år sidder 5 personer, som ikke er klubformænd, og som er medlemmer af de store bridgecentre i Aarhus og Horsens, hvor turneringer og elitebridge er i højsædet. Vi foreslog derfor at hele organisationsstrukturen i DBf blev moderniseret, i stil med i Dansk Golf Union, hvor det er klubformændene (medlemmerne) der årligt mødes og vælger deres ledelse (ligesom her i dag). Det ville dog medføre at alle nuværende repræsentanter til repræsentantskabsmøder ville miste deres sæde!

Endelig foreslog vi, da vi er i medlemskonkurrence med de bridgeklubber, som ikke er medlem af DBf (Ældre Sagen, Hørning m.v), at man have mulighed for et differentieret medlemskab i DBf med udgangspunkt i, at basis var adgang til bridgecentralen og med få timers årlig IT-support. Man kunne så tilkøbe MP-ordning, bridgeblad, ekstra support m.v.

”I Takt med tiden” skrev til landets 318 klubber og fik rigtig megen opbakning. Vi fik afslag på alt ved sidste års rep-møde i DBf, hvor Hasse var til stede. Vi fortsatte kampen, forsøgte at få bestyrelsesgodkendt skrivelse i Dansk Bridge, men det blev forhindret. På opfordring sendte vi nogenlunde de samme forslag til repræsentantskabsmødet-mødet i år, men her blev alle forslag afvist lørdag i forrige uge som forventet.

Vi har vel fået over 200 mail fra andre klubber i Danmark, der for hovedpartens vedkommende har bakket vores initiativer op. Desværre er bridgeformændene i Danmarks 318 bridgeklubber også blevet ældre de fleste er 70+er, ja I hørte rigtig. De er helt enig i vores synspunkter, men når det handler om at være synlig og aktiv i græsrodsbevægelsen, orker de det ikke. Vi havde dog den glæde at kunne konstatere, at da DBf og distrikt Østjylland indkaldte til møde for klubbestyrelser omkring 1 februar i år, måtte det aflyses p.g.a. manglende tilmeldinger, så andre klubber tænker ligesom os.

I skal vide at Henrik og jeg har haft samtale med den nye direktør i 1½ time her i Aarhus for at finde løsninger, men hun har ikke kendskab til bridge og har aldrig været frivillig leder. Vi har været til distrikt Østjyllands generalforsamling, besøgt DBf i Herlev og som sagt forsøgt at få en demokratisk debat med DBfs ledelse. Samtidig har vi kunne konstatere at al viden forsvandt fra DBf i 2017, da alle fastansatte søgte væk fra DBf. Vi har ikke ønsket nogen form for konfrontation, da vi har været faktuelle og sobre i vores kommunikation. Men modspillet fra Hovedbestyrelsen har været at tie os ihjel ganske arrogant uden at indgå i en dialog. De udnytter deres monopol. Deres kommunikation er blevet varetaget af en direktør, som er uden kompetence indenfor de områder vi som klubber efterspørger. Hendes mail om behandling af vores seriøse forslag til seneste DBf rep-møde forrige lørdag taler for sig selv:

23-4-18

Kære Hasse Vinter og Henrik Engell


Jeres forslag, som DBf modtog den 8. marts i år, var til behandling på rep.mødet i lørdags.


Da I ikke selv var til stede, blev forslagene læst op i sin fulde ordlyd af dirigenten.


Man skred herefter til afstemning. Alle forslag blev forkastet.


Med venlig hilsen

Charlotte Fuglsang

Direktør

Danmarks Bridgeforbund.



Det vi som klub kan bruge og har behov for til en årlig pris på 30.000 kr til DBf - er IT-programmet Bridgecentralen, som giver hurtig resultatformidling. Det er mange penge for et IT-program. Henrik og jeg besluttede allerede for et år siden at vi måtte finde et alternativ, da der spilles bridge i hele verdenen, samtidig med at vi håbede på ændringer i holdninger fra DBfs side. Det kræver jo meget arbejde at skulle gennemgå de ca.20 alternativer vi p.t. har fundet, men vi fortsætter vores sondringer i ind-og udland. Hører I om et godt alternativ, så er vi meget åben for forslag. Der er jo intet i vores vedtægter der beskriver at vi skal være medlem af DBf, nu hvor vores tillid til DBf er helt i bund.

Jeg vil gerne her specielt takke Henrik og hans klub for et fantastisk samarbejde og vilje til at kæmpe for demokrati og frivillighed.

AFSLUTNING:

Til slut takker vi for jeres fremmøde. Ja, det blev en lang beretning, men vi håber at I har fået en overordnet indsigt i, hvad bestyrelsen går og laver. Igennem årerne har der været slidt ekstra for at opnå klubbens nuværende driftsstatus, specielt i de år klubben voksede markant, hvorfor tidligere generalforsamling godkendte forslag om betalt kontingent for bestyrelsesmedlemmer. Vi mener at kunne konstatere efter 1 år med en næsten ny bestyrelse, at med den gode hjælp fra medlemmerne og vores enkle indgang til løsninger, er der ingen grund til at bestyrelsesmedlemmer får gratis kontingent længere.

Det skal ses som en bidrag til vores økonomi, som efter 9 år med samme kontingent nu rettes til, så den er ens for alle 3 spilledage. Med forventet stadig færre medlemmer, er der behov for større bidrag.

Dog forsøger vi med begynderhold igen-igen. Sidste år brugte vi ca.3000 kr og masser af arbejde for at skabe et begynderhold. Vi fik 5 henvendelser og aflyste. Her i foråret henvendte 4 arbejdsramte omkring de 50 og spurgte om vi kunne hjælpe dem med at lære bridge. Der blev udarbejdet nyt koncept, enkelt lærebogsmateriale, så holdet har nu 6 deltagere og de finder at konceptet til arbejdsramte er perfekt. Samtidig har Henrik Engell på Aarhus Aadal Bridgeklubs vegne startet et begynderhold i februar på Lokalcenter Søholm i Stavtrup. Her er målgruppen personer med højere alder, men de er da p.t. 12. Måske kan et af disse tiltag eller begge skaffe os nye medlemmer. Så kender I nogen, der kan lide at spille kort, så få dem til at skrive til os.

Det er forhåbentlig en fornøjelse for os alle at komme til en klub, hvor slogan opfyldes af virkelighed.

Vi er en ambitiøs og social bridgeklub, hvor der er fokus på at vi skal blive bedre bridgespillere.   Og med tilføjelsen med megen service og hurtig resultatformidling.

BridgeCentral, 16. juni 2018