[ FTL-nyt oversigt ] [ Danmarks Bridgeforbund ] [ E-post til redaktøren: ftlnyt@bridge.dk ]

TL-kursus i Milano

af Jens Brix Christiansen

En artikel fra FTL-nyt nummer 5, august 1996.


Sammen med Jens Ulrik Fougt, der har bidraget med råd og bemærkninger til dette referat, deltog jeg i European Bridge Leagues (EBL's) kursus for turneringsledere (internationalt niveau) i Milano i uge 3.  De ydre rammer var tilrettelagt udmærket af det italienske bridgeforbund (FIGB).  Selve kurset var tilrettelagt af et udvalg af EBL's fremmeste turneringsledere:
 

Max Bavin (England) Jan Louwerse (Holland)
Jeff Easterson (Tyskland) Antonio Riccardi (Italien)
Hans-Olof Hallén (Sverige) Tommy Sandsmark (Norge)
Ton Kooijman (Holland)

Det overordnede indtryk af kurset var at det var fremragende tilrettelagt og omhyggeligt udført.  Heldigvis tog deltagerne det også behørigt alvorligt, og de havde som helhed forberedt sig grundigt.
 

Form og indhold af kurset

Kurset varede fra søndag morgen til torsdag aften, i alt 5 dage.  Hver dag var programsat i 3 afsnit fra 9 til 22:30, afbrudt af to spisepauser på 1½-2 timer.  Dog var tirsdag eftermiddag fri, onsdag aften var helliget en bridgeturnering på 18 spil, og torsdag aften gik med den afsluttende middag og almindelig festivitas.

Der var 49 deltagere fra 27 lande.  Vi fik blev alle bedømt og fik et diplom med en karakter efter en skala A+ (givet til 3 kursister), A(9), B+(16), B(13), C+(4), C(4), dumpet(0).  Ideen er at A+ og A er kvalificeret til EBL-turneringer; B+ og B til seniorjobs på forbundsplan; C+ og C til forbundsplan.  DBF's udsendte kursister blev evalueret til hhv. A+ (JBC) og B+ (JUF).

Bedømmelsen var baseret på følgende:

  1. En skriftlig standpunktsprøve (multivalg) med 20 spørgsmål - 80 minutter.  Afholdt straks søndag formiddag.  Flest spørgsmål af typen du tilkaldes, og situationen er ... , hvad nu, men også spørgsmål om tildeling af KP ved delt justeret score og et enkelt i turneringstilrettelæggelse:  28 par spiller i 3 sektioner, ikke barometer, skitser turneringsplanen.

  2.  
  3. Praktikspil, som vi kender dem fra vores egne turneringslederkurser, men ofte så der ikke er nogen helt oplagt rigtig løsning.  TL's opførsel bedømmes på punkterne "korrekt procedure ved bordet", "fastlæggelse af kendsgerningerne", "kendskab til lovene (hurtigt på rette spor, korrekt anvendelse)", "herredømme over situationen, fremtræden, opførsel", "kendskab til engelsk".

  4.  
  5. Afsluttende skriftlig eksamen, 135 minutter, 19 spørgsmål, ligesom standpunktsprøven, men flere skønssituationer, og væsentligt vanskeligere i det hele taget.
Plenumdelen bestod af forelæsninger, demonstration af et program til scoring af parturneringer, spørgetimer, en grundig reklame for Hallén, Hanner og Jannerstens bog om turneringstilrettelæggelse, og en fingeret mundtlig appelbehandling.  Gruppearbejdet drejede sig om praktikspillene.

Kurset er kolossalt givtigt, forudsat at man er god til engelsk og har gode forkundskaber i turneringsledelse.  Man lærer ikke at håndtere udspil fra gal hånd, at rette simple kulørsvigt, eller at justere scoren efter en oplagt tøvesituation -- det skal man kunne i forvejen.

Jeg havde været på to TL-kurser før:  DBF's begynderkursus og DBF's berømte FTL-weekendkursus i 1989.  Nu har jeg mere end fordoblet den tid, jeg har tilbragt på sådanne kurser, og det er nok ikke for meget sagt at jeg også har mere end fordoblet udbyttet.
 

Undervisning, teoretiske prøver

Noget af materialet fra Milano vil kunne bruges som grundlag for en teoretisk prøve, som TUK kan afholde når man certificerer nye FTL'er.  Jeg har drøftet dette med Jesper Dybdal, idet jeg foreslår følgende fremgangsmåde:
  1. Jesper og jeg udarbejder en skriftlig prøve, især baseret på standpunktsprøven fra Milano.

  2.  
  3. Samtlige (øvrige) FTL'er underkastes prøven, så vi får en fornemmelse for hvor svære opgaverne er for vores rutinerede FTL'er.  Herved kan vi nok fastlægge et rimeligt niveau, som vi kan kræve af nye FTL'er.

  4.  
  5. Fremover bruges prøven til at kontrollere baggrunden hos nye kandidater til FTL-listen.

  6.  

Gældende småændringer til 1987-lovene

De gældende internationale love svarer på visse mindre områder ikke nøjagtigt til den udgave der ligger til grund for den danske oversættelse.  På kurset fik vi lejlighed til at opsummere disse små afvigelser.  Jeg har valgt at gengive de afvigelser der ikke foreligger officielt i de danske love, på dansk, oversat efter bedste evne:

Diverse om lovfortolkning

I forlængelse af praktikspillene, og i øvrigt ved almindelig diskussion, fremkom en del vejledning i praktisk lovfortolkning.  Jeg gengiver her de mest markante pointer, som har indflydelse på den aktive FTL's daglige virke.  

Forventede ændringer i lovene i 1997

Ton Kooijman, Holland, der er EBL's ansvarlige for lovfortolkning, gennemgik de væsentlige ændringer i det udkastet til den næste udgave af lovene (planlagt udgivet i 1997), som det for tiden foreligger.  Ændringerne er i det hele taget ikke gennemgribende, og turneringsledere der er hjemme i 1987-lovene behøver ikke nogen langvarig omskoling.
  Der foreligger derudover et udkast til en ændring af §25.  For tiden er §25 formuleret uheldigt, således at en spiller der ændrer sin ikke uagtsomme melding uden at spørge først, står bedre end den spiller der spørger TL om sine rettigheder først.  Denne beklagelige egenskab ved lovene betragtes af kursets lærere som en fejl ved lovene.  Udkastet til 1997-lovene omfatter et forslag om at en spiller der således ændrer sin melding aldrig må kunne få mere end 40% på spillet.  Kursets lærere er særdeles utilfredse med den løsning som betyder at den ikke-fejlende side nu spiller et sådant spil under forvanskede omstændigheder.  Kursets lærere lovede at rejse en indvending mod dette forslag.  EBL's chefturneringsleder, Max Bavin fra England, gik ind for at §25B-ændringer, der ikke accepteres, annulleres og betragtes som ubeføjede oplysninger for den fejlende side.
 

Fiduser ved brug af skærme

Når der bruges skærme, gælder der et særligt reglement, som også findes i det danske turneringsreglement.  For det meste er skærmene en lettelse for TL, men der er lige et par finter:  

FTL-begrebet i andre lande

I Holland har man hvert år et kursus for de 50 bedste turneringsledere (men vi har ikke undersøgt hvordan de udvælges).  Kurset varer en weekend og minder i opbygning om EBL-kurset og dermed også om det kursus for FTL'er DBF i sin tid afholdt.  Herudover modtager hollandske FTL'er i stribevis af appelafgørelser til orientering, herunder også fra EBL.

I Italien har man en meget formel kvalifikation af turneringsledere i forskellige grader, baseret på kurser og prøver.

I England har man undervisning af turneringsledere på forbundsplan, men man har ikke noget særlig aktiv holdning til deltagelse i EBL-kurset.

I Belgien har man to forbund (et på hvert sprog).  Her viste det sig at det flamske forbund (i øvrigt ligesom det hollandske) holder forkursus for de turneringsledere der skal på EBL-kursus, hvorunder de bliver stillet over for opgaver og praktikspil fra tidligere EBL-kurser.


Senest ændret 1997-12-27 (konverteret 2000-04-29).