[ FTL-nyt oversigt ] [ Danmarks Bridgeforbund ] [ E-post til redaktøren: ftlnyt@bridge.dk ]

FTL-nyt nummer 5, august 1996

Denne side indeholder alle de artikler fra FTL-nyt nummer 5 som kan have generel interesse.

Indhold:


TL-kursus i Milano

af Jens Brix Christiansen

Sammen med Jens Ulrik Fougt, der har bidraget med råd og bemærkninger til dette referat, deltog jeg i European Bridge Leagues (EBL's) kursus for turneringsledere (internationalt niveau) i Milano i uge 3.  De ydre rammer var tilrettelagt udmærket af det italienske bridgeforbund (FIGB).  Selve kurset var tilrettelagt af et udvalg af EBL's fremmeste turneringsledere:
 

Max Bavin (England) Jan Louwerse (Holland)
Jeff Easterson (Tyskland) Antonio Riccardi (Italien)
Hans-Olof Hallén (Sverige) Tommy Sandsmark (Norge)
Ton Kooijman (Holland)

Det overordnede indtryk af kurset var at det var fremragende tilrettelagt og omhyggeligt udført.  Heldigvis tog deltagerne det også behørigt alvorligt, og de havde som helhed forberedt sig grundigt.
 

Form og indhold af kurset

Kurset varede fra søndag morgen til torsdag aften, i alt 5 dage.  Hver dag var programsat i 3 afsnit fra 9 til 22:30, afbrudt af to spisepauser på 1½-2 timer.  Dog var tirsdag eftermiddag fri, onsdag aften var helliget en bridgeturnering på 18 spil, og torsdag aften gik med den afsluttende middag og almindelig festivitas.

Der var 49 deltagere fra 27 lande.  Vi fik blev alle bedømt og fik et diplom med en karakter efter en skala A+ (givet til 3 kursister), A(9), B+(16), B(13), C+(4), C(4), dumpet(0).  Ideen er at A+ og A er kvalificeret til EBL-turneringer; B+ og B til seniorjobs på forbundsplan; C+ og C til forbundsplan.  DBF's udsendte kursister blev evalueret til hhv. A+ (JBC) og B+ (JUF).

Bedømmelsen var baseret på følgende:

  1. En skriftlig standpunktsprøve (multivalg) med 20 spørgsmål - 80 minutter.  Afholdt straks søndag formiddag.  Flest spørgsmål af typen du tilkaldes, og situationen er ... , hvad nu, men også spørgsmål om tildeling af KP ved delt justeret score og et enkelt i turneringstilrettelæggelse:  28 par spiller i 3 sektioner, ikke barometer, skitser turneringsplanen.

  2.  
  3. Praktikspil, som vi kender dem fra vores egne turneringslederkurser, men ofte så der ikke er nogen helt oplagt rigtig løsning.  TL's opførsel bedømmes på punkterne "korrekt procedure ved bordet", "fastlæggelse af kendsgerningerne", "kendskab til lovene (hurtigt på rette spor, korrekt anvendelse)", "herredømme over situationen, fremtræden, opførsel", "kendskab til engelsk".

  4.  
  5. Afsluttende skriftlig eksamen, 135 minutter, 19 spørgsmål, ligesom standpunktsprøven, men flere skønssituationer, og væsentligt vanskeligere i det hele taget.
Plenumdelen bestod af forelæsninger, demonstration af et program til scoring af parturneringer, spørgetimer, en grundig reklame for Hallén, Hanner og Jannerstens bog om turneringstilrettelæggelse, og en fingeret mundtlig appelbehandling.  Gruppearbejdet drejede sig om praktikspillene.

Kurset er kolossalt givtigt, forudsat at man er god til engelsk og har gode forkundskaber i turneringsledelse.  Man lærer ikke at håndtere udspil fra gal hånd, at rette simple kulørsvigt, eller at justere scoren efter en oplagt tøvesituation -- det skal man kunne i forvejen.

Jeg havde været på to TL-kurser før:  DBF's begynderkursus og DBF's berømte FTL-weekendkursus i 1989.  Nu har jeg mere end fordoblet den tid, jeg har tilbragt på sådanne kurser, og det er nok ikke for meget sagt at jeg også har mere end fordoblet udbyttet.
 

Undervisning, teoretiske prøver

Noget af materialet fra Milano vil kunne bruges som grundlag for en teoretisk prøve, som TUK kan afholde når man certificerer nye FTL'er.  Jeg har drøftet dette med Jesper Dybdal, idet jeg foreslår følgende fremgangsmåde:
  1. Jesper og jeg udarbejder en skriftlig prøve, især baseret på standpunktsprøven fra Milano.

  2.  
  3. Samtlige (øvrige) FTL'er underkastes prøven, så vi får en fornemmelse for hvor svære opgaverne er for vores rutinerede FTL'er.  Herved kan vi nok fastlægge et rimeligt niveau, som vi kan kræve af nye FTL'er.

  4.  
  5. Fremover bruges prøven til at kontrollere baggrunden hos nye kandidater til FTL-listen.

  6.  

Gældende småændringer til 1987-lovene

De gældende internationale love svarer på visse mindre områder ikke nøjagtigt til den udgave der ligger til grund for den danske oversættelse.  På kurset fik vi lejlighed til at opsummere disse små afvigelser.  Jeg har valgt at gengive de afvigelser der ikke foreligger officielt i de danske love, på dansk, oversat efter bedste evne:

Diverse om lovfortolkning

I forlængelse af praktikspillene, og i øvrigt ved almindelig diskussion, fremkom en del vejledning i praktisk lovfortolkning.  Jeg gengiver her de mest markante pointer, som har indflydelse på den aktive FTL's daglige virke.  

Forventede ændringer i lovene i 1997

Ton Kooijman, Holland, der er EBL's ansvarlige for lovfortolkning, gennemgik de væsentlige ændringer i det udkastet til den næste udgave af lovene (planlagt udgivet i 1997), som det for tiden foreligger.  Ændringerne er i det hele taget ikke gennemgribende, og turneringsledere der er hjemme i 1987-lovene behøver ikke nogen langvarig omskoling.
  Der foreligger derudover et udkast til en ændring af §25.  For tiden er §25 formuleret uheldigt, således at en spiller der ændrer sin ikke uagtsomme melding uden at spørge først, står bedre end den spiller der spørger TL om sine rettigheder først.  Denne beklagelige egenskab ved lovene betragtes af kursets lærere som en fejl ved lovene.  Udkastet til 1997-lovene omfatter et forslag om at en spiller der således ændrer sin melding aldrig må kunne få mere end 40% på spillet.  Kursets lærere er særdeles utilfredse med den løsning som betyder at den ikke-fejlende side nu spiller et sådant spil under forvanskede omstændigheder.  Kursets lærere lovede at rejse en indvending mod dette forslag.  EBL's chefturneringsleder, Max Bavin fra England, gik ind for at §25B-ændringer, der ikke accepteres, annulleres og betragtes som ubeføjede oplysninger for den fejlende side.
 

Fiduser ved brug af skærme

Når der bruges skærme, gælder der et særligt reglement, som også findes i det danske turneringsreglement.  For det meste er skærmene en lettelse for TL, men der er lige et par finter:  

FTL-begrebet i andre lande

I Holland har man hvert år et kursus for de 50 bedste turneringsledere (men vi har ikke undersøgt hvordan de udvælges).  Kurset varer en weekend og minder i opbygning om EBL-kurset og dermed også om det kursus for FTL'er DBF i sin tid afholdt.  Herudover modtager hollandske FTL'er i stribevis af appelafgørelser til orientering, herunder også fra EBL.

I Italien har man en meget formel kvalifikation af turneringsledere i forskellige grader, baseret på kurser og prøver.

I England har man undervisning af turneringsledere på forbundsplan, men man har ikke noget særlig aktiv holdning til deltagelse i EBL-kurset.

I Belgien har man to forbund (et på hvert sprog).  Her viste det sig at det flamske forbund (i øvrigt ligesom det hollandske) holder forkursus for de turneringsledere der skal på EBL-kursus, hvorunder de bliver stillet over for opgaver og praktikspil fra tidligere EBL-kurser.


Senest ændret 1997-12-27.


Det nye turneringsreglement

af Jesper Dybdal

Den store ændring i det nye TR er de helt nye systemregler.  De har været omtalt i Dansk Bridge, og jeg vil derfor ikke gøre rede for dem her.

Derudover er der kun få og små ændringer:

1.1.1.2:
I divisionsturneringen skal man nu fremsende systemer til modstanderne mindst to uger før kampen (hvis man har forsømt at sende dem til DBF i tide).  Til gengæld må man ændre sit system undervejs i turneringen, hvis det nye system er tilladt i parturneringer og man fremsender det to uger før.
1.1.2.7 & 1.1.2.9:
DM-slutspillet spilles nu med kun 48 spil i semifinalen (men stadig 64 i finalen).
1.5.1:
I pokalturneringen skal man nu fremsende systemkort til modstanderne mindst en uge før kampen hvis man spiller systemer der ikke er tilladt i parturneringer.  Desuden anbefales det at man altid orienterer modstanderne om sine systemer.
2.4.1.2:
Den faste straf på 1KP for at lægge en hånd forkert i mappen på farlig vis er sat ned til ½KP; 1KP var urimeligt meget.  Straffen er stadig uafhængig af om det faktisk giver problemer ved næste bord, fordi vi håber at spillerne så måske med tiden vil lære at udvise en smule omhu når de lægger kortene tilbage i mappen.

FTL'er hvis klubhåndbøger er forældede kan få opdateringer ved at ringe til Steffen Holm Pedersen i sekretariatet (når man er i funktion som FTL skal man selvfølgelig have et opdateret TR ved hånden).


Senest ændret 1997-12-26.


Lovenes formål

af Hans Folke

[Med svar af Jesper Dybdal]

De fleste af os læser især de sidste 100 sider af lovbogen, så her er hvad der står på side 11:

Den sidste sætning er ganske interessant. Hvordan afvejes denne generelle formålsparagraf med lovenes bestemmelser i øvrigt?

Her er et eksempel fra en holdturnering i Sjællandske Mellemrække; det er fra sæsonen 94-95.
 

Vest 
alle 
sp E 6 
hj 10 3 2 
ru E K 10 9 
kl 10 5 4 2 
 sp B 9 4 2 
 hj 8 6 
 ru B 5 2 
 kl E K D 8 
  sp D 10 8 
hj D 9 7 5 
ru 8 7 4 3 
kl 9 7 
  sp K 7 5 3 
hj E K B 4 
ru D 4 
kl B 6 3 
 
VEST NORD ØST SYD
pas pas pas hj
pas ru pas 2 ut
pas 3 ut alle pas
 
Ved spillets afslutning tilkaldes TUL. Spilfører kan ikke lægge til sidste stik og får derfor kun 8 stik. Ved eftersyn af kortene viser det sig, at hjE og hjK er tilspillet i ét stik undervejs; ingen har opdaget det. Syd forsikrer, at han talte sine kort inden spillet, og det fremgår af meldingerne, at han må have set begge kort under meldeforløbet (ellers kan han ikke åbne med 1hj). Kortene var ret nye, de var hverken klistrede eller fugtige, men havde uheldigt nærmest suget sig fast til hverandre.
Ved enhver normal spilføring vinder syd mindst 9 stik i sans. (Ved det andet bord spilledes 3UT +10)

Jeg dømte +600, men kredsens AK ændrede det til 3UT med 8 stik, -100, idet de henviste til §58B.4 og §67B stk 2., hvor tilspil af flere kort til ét stik er behandlet.

Jeg fremdrager dette gamle spil udelukkende for diskussionens skyld:

Hvis vi skal følge formålsparagraffen kan TUL her dømme, at resultatet er +600 for ni stik. Der er sket et hændeligt, 'mekanisk' uheld, men ingen er blevet skadet, og ingen bør straffes.

Kan formålsparagraffen i lovene bruges til at dømme efter ved bordet? Står den 'over' de enkelte paragraffer, eller viger den for lovteksten?
 
 

Svar:

Det vil næppe overraske Hans at det er selve lovteksten der gælder.

Formålsparagraffen fortæller os hvad lovgiverne gerne ville opnå med deres love, og det kan vi bruge dels som hjælp til at fortolke uklare paragraffer, dels til at forstå hvorfor lovene ser ud som de gør.

Lovene har stort set to slags måder at behandle uregelmæssigheder på: enten skal TL justere scoren eller også er der en fast strafbestemmelse.  Hvis formålsparagraffen skulle opfyldes 100% behøvede vi ikke andre strafbestemmelser end en regel der sagde at når der har været en uregelmæssighed skal TL justere scoren.  Problemerne med det er at TL så ville have alt for travlt med at foretage bridgemæssige analyser, og at ingen uregelmæssigheder overhovedet ville kunne behandles rigtigt uden at have en TL til stede (nok er visse faste strafbestemmelser komplicerede, men de kan dog bruges uden at man behøver uddannelse i §12).  Jeg er ikke i tvivl om at det er grunden til at der er indført en række faste straffe, som i langt de fleste tilfælde straffer hårdere end nødvendigt for at opnå retfærdighed - det er prisen for at få en enkel og nem regel.  I visse tilfælde er der en regel om at TL skal justere alligevel i de sjældne situationer hvor det viser sig at den faste straf ikke er hård nok til at holde den ikke-fejlende side skadesløs - fx §64C.

Det hænder selvfølgelig ofte at TL nemt kan se at en bestemt anden score ville være mere rimelig i det konkrete tilfælde.  Fx er straffen for etableret kulørsvigt meget ofte klart hårdere end nødvendigt for at afhjælpe skaden.  Hans' +600/-100 er et andet eksempel.  Men det ville ikke være retfærdigt (og er ikke lovligt, se §12B) at tildele +600 her i stedet for den faste straf - en anden TL står måske i samme situation og justerer ikke, og en egenskab vi meget gerne vil have ved lovene er at samme omstændigheder dømmes ens uanset hvem der er TL.

JD


Senest ændret 1998-01-01.