30.aug. 2020
Vedtægter for
Svendborg Bridgeklub
51. Navn og Hjemsted
Klubbens navn er Svendborg Bridgeklub og klubben er hjemmehørende i Svendborg Kommune. Klubben er stiftet den 18. november 1949.
52. Formål
Klubbens formål er at samle interesserede bridgespillere til regelmæssige spilleaftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge, samt ved temaaktiviteter med tilknytning til bridge at inddrage medlemmerne i et forpligtende fællesskab til styrkelse af klublivet.
53. Tilhørsforhold
Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed Distrikt Fyn og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.
Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointordning efter de gældende regler.

54. Medlemskab
Som aktivt medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen.
Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt at leve op til klubbens formålsbestemmelse.
Bestyrelsens afslag på medlemskab af klubben skal efter anmodning af den, der ønsker medlemskab, forelægges generalforsamlingen.
Bestyrelsen kan optage passive medlemmer.
Passive medlemmer kan ikke tilmelde sig de løbende turneringer, men kan deltage som substitutter.
Passive medlemmer har ikke stemmeret, men er valgbare til bestyrelsen.
Indmeldelse skal ske til bestyrelsen og er bindende for hele sæsonen, dog kan bestyrelsen tillade udmeldelse efter 1/2 sæson, når omstændighederne taler for det.
Medlemskab overføres automatisk fra en sæson til næste sæson.
Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen med mindst en måneds varsel til udgangen af en sæson.
I forbindelse med udmeldelsen skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværender med klubben afvikles.
55. Spilletid
Klubbens ordinære spilledage er mandag, tirsdag og onsdag og kan udvides med flere uden vedtægtsændring. Klubben afholder endvidere undervisning på flere niveauer.
Den ordinære spillesæson starter 1. september og slutter 30. april.
Ved sæsonstart og på første spilleaften efter jul fremlægges plan for den kommende halvsæson med angivelse af, hvilke dage der spilles.
56. Kontingent
Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen. Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.
Udover kontingentet betales et af bestyrelsen fastsat spillegebyr, som tillige omfatter betaling for fortæring.
Er et medlem på trods af påmindelse fortsat i restance pr. den 15. oktober kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen.
57. Udelukkelse og eksklusion
Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubbens omdømme eller klublivet, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.

I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.
I sager om eksklusion kan medlemmet stille krav om, at sagen endelig afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som særligt punkt.
En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver 2/3 flertal af afgivne stemmer.
En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter 55 13 & 14.
58. Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed.
Ordinær generalforsamling afholdes i lige årstal sidste mandag i april og i ulige årstal sidste tirsdag i april.
Indkaldelse med angivelse af dagsorden, herunder indkomne forslag, skal finde sted ved opslag i klubben og på klubbens hjemmeside med tre ugers varsel forud for generalforsamlingen.
Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest fire uger inden generalforsamlingens afholdelse.
Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle klubbens aktive medlemmer, der ikke er i kontingentrestance.
Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, se dog 55 17 og 18.
59. Dagsorden
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:
- Valg af dirigent
- Bestyrelsens beretning for det forløbne år
- Godkendelse af det reviderede regnskab
- Forelæggelse af budget
- Fastsættelse af kontingent
- Indkomne forslag
- Valg af formand
- Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer
- Valg af 1 suppleant
- Valg af revisor og revisorsuppleant
- Eventuelt
510. Generalforsamlingens ledelse
Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.

Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jf. 55 17 og 18.
Afstemninger skal foretages skriftligt efter dirigentens beslutning, eller såfremt fem medlemmer forlanger det og altid ved personvalg.
Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.
511. Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen. Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.
Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse. Indkaldelse sker ved opslag med angivelse af det emne, der skal behandles på generalforsamlingen. For så vidt angår mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.
512. Bestyrelsen
Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.
Klubbens ledes af en bestyrelse på 7 medlemmer. Formanden vælges på generalforsamlingen for 2 år ad gangen. De øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen, således at halvdelen er på valg hvert år.
Bestyrelsen konstituerer sig på første møde efter generalforsamlingen, hvor der ud over den generalforsamlingsvalgte formand vælges en næstformand, en sekretær og en kasserer.
Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (spilleudvalg og turneringskomite) til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede. Der føres en protokol over bestyrelsens forhandlinger.
De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.
Valgbare til bestyrelsen er alle medlemmer.
513. Tilskud til turneringsdeltagelse
For at fremme medlemmernes lyst til at deltage i distriktsturneringer og forbundsturneringer, yder klubben halvt tilskud til dækning af indskud i forbindelse med deltagelse i indledende runde i distriktsturneringer, laveste række i distriktets serieturneringer og 1. runde i Pokalturneringen.
514. Regnskab
Klubbens regnskabsår er 1. april til 31. marts. Regnskabet forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.
515. Revision

På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant. Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til stede.
516. Tegning og hæftelse
516.1 Foreningen tegnes at bestyrelsesformanden i forening med kassereren.
516.2 Bestyrelsen tilser, at der etableres 2 bankkonti til brug for håndtering af foreningens midler.
På den ene konto, kaldet formuekontoen, indsættes foreningens likvide reserver.
På den anden konto, driftskontoen, indsættes de beløb som efter bestyrelsens bestemmelse er passende til den daglige drift af foreningen.
Kassereren meddeles kontoførende bank fuldmagt til at kunne disponere driftskontoen alene.
Bestyrelsen tilser, at håndteringen af likvide midler sker i henhold til bestemmelserne i dette afsnit.
516.3. Køb, pantsætning eller salg af fast ejendom samt optagelse af lån eller kredit i pengeinstitutter kræver dog samtykke og underskrift af den samlede bestyrelse.
516.4. Foreningens medlemmer hæfter ikke personligt for de forpligtelser, der påhviler foreningen
517. Vedtægtsændringer
Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget.
518. Opløsning
Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at beslutning om opløsning endeligt kan ske på denne generalforsamling kræves, at mindst 2/3 af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.
For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst 3/4 af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådan flertal på en ekstraordinær generalforsamling, hvor kravet i henhold i henhold til stk. 1 ikke er opfyldt, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.

Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå Dansk Bridgeforbund eller en anden tilsvarende organisation med almennyttigt formål efter bestyrelsens beslutning.
Vedtaget på generalforsamlingen den 31. august 2020.
f-20zö
Formand Inge lind Sørensen Dirigent Uffe Jeppesen
Sign. sign.
|