Vedtægter LÆSEFORENINGENS BRIDGEKLUB §1. Navn og hjemsted
Klubbens navn er Fyens Stifts Læseforening (Læseforeningens Bridgeklub) og klubben er hjemmehørende i Odense Kommune.
Klubben er stiftet den 28. november 1932 på baggrund af Fyens Stifts Læseforening, som blev stiftet 30. januar 1838.
§2. Formål
Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilledage/aftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridgesporten.
Klubben kan eje fast ejendom.
§3. Tilhørsforhold
Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Fyn og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.
§4. Medlemsskab
Som aktivt medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen.
Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt leve op til klubbens formålsbestemmelse.
Medlemmernes pligter og rettigheder er beskrevet i Klubregler for Læseforeningens bridgeklub.
Bestyrelsen kan optage passive medlemmer.
Passive medlemmer har ikke adgang til at deltage i den primære klubaktivitet og har ikke stemmeret, men er dog valgbare til bestyrelsen.
Indmeldelse skal ske til bestyrelsen og er bindende for hele sæsonen. Dog kan bestyrelsen tillade udmeldelse efter 1/2 sæson, når omstændighederne taler derfor.
For medlemmer under 18 år skal indmeldelsen godkendes af forældre eller værge.
Medlemskab overføres automatisk fra en sæson til næste sæson.
Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen inden den 1. juni
I forbindelse med udmeldelsen skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværender med klubben afvikles.
§5. Kontingent
Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen.
Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.
Juniorer op til og med 21 år betaler halvt kontingent.
Er et medlem på trods af påmindelse fortsat i restance kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen.
§6. Udelukkelse og eksklusion
Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.
I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.
En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §13 og §14.
Ingen udelukket medlem har noget krav på klubbens formue.
§7.Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.
Ordinær generalforsamling afholdes inden udgangen af april måned.
Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted med tre ugers varsel ved opslag i klubbens lokaler og på hjemmesiden.
Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest 2 uger inden generalforsamlingens afholdelse. Indkomne forslag og det reviderede regnskab kan rekvireres hos bestyrelsen og fremlægges for medlemmerne senest en uge før generalforsamlingen.
Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde.
Stemmeret har alle klubbens medlemmer, der ikke er i kontingentrestance.
Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal -
Bemærk undtagelser herfra i §15 og §16
§8. Dagsorden
1. Valg af dirigent
2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år.
3. Godkendelse af det reviderede regnskab
4. Godkendelse af kontingent og budget for det kommende år.
5. Indkomne forslag
6. Valg af bestyrelsesmedlemmer (lige/ulige år)
7. Valg af suppleant
8. Valg af revisor og revisorsuppleant.
9. Eventuelt
§9. Generalforsamlingens ledelse
Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.
Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal jf. §15 og §16.
Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det og altid ved valg mellem flere kandidater.
Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.
§10. Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen. Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt overfor bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.
Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse.
For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.
§11. Bestyrelsen
Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.
Bestyrelsen består af mindst 5 medlemmer samt en suppleant.
Bestyrelses konstituerer sig selv med formand, næstformand, kasserer og sekretær.
Bestyrelsen vælges for 2 år ad gangen på den ordinære generalforsamling.
Halvdelen af bestyrelsen afgår hvert andet år. Genvalg kan finde sted.
Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (spilleudvalg og turneringskomite) til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer herunder formanden eller næstformanden, er til stede.
Der føres en protokol over bestyrelsens forhandlinger.
De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.
Valgbare til bestyrelsen er alle medlemmer over 15 år.
Bestyrelsen udarbejder klubregler, der skal godkendes på generalforsamlingen.
§ 11A Formuepleje
Foreningens formue, som fortrinsvis er fremkommet ved salg af ejendommen Gerthasvej 4, 5000 Odense C, kan investeres i værdipapirer for at opnå et rimeligt afkast af formuen.
Der kan maximalt investeres 60% i aktier. Resten skal investeres i obligationer eller andre tilsvarende værdipapirer.
Beslutning om investering kan i hvert enkelt tilfælde træffes af de tegningsberettigede det vil sige formand og kasserer i forening.
De tegningsberettigede er bemyndiget til at handle og disponere i forhold til den løbende pleje af formuen.
De tegningsberettige kan beslutte, at investering og løbende pleje skal ske via. rådgiver i bank.
Bestyrelsen kan beslutte, at formuen skal forvaltes af professionel formueforvalter.
§12. Regnskab
Klubbens regnskabsår er kalenderåret.
Regnskabet forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.
Regnskabet fremlægges for klubbens medlemmer senest en uge inden den ordinære generalforsamling.
Regninger og betalinger over kr. 10.000 skal godkendes af formand og kasserer i forening.
Dispositioner over kr. 50.000 skal godkendes af minimum 3 medlemmer af bestyrelsen herunder såvel formand som næstformand.
§13 Revision
På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og revisorsuppleant.
Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til stede.
§14. Tegning og hæftelse
Foreningen tegnes af formand og næstformand i forening. Ved dispositioner som forpligter foreningen ud over kr. 50.000 såsom optagelse af lån, salg og køb af værdipapirer eller udtræk af likviditet, så skal dispositionen godkendes af minimum 3 medlemmer af bestyrelsen herunder såvel formand som næstformand.
Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.
Det påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.
Ej heller har nogen medlem krav på klubbens formue eller del heraf heller ikke ved klubbens eventuelle opløsning.
§15.Vedtægtsændringer
Ændringer af vedtægter kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.
§16.Opløsning
Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særlig indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.
For at forslaget kan vedtages, kræves der, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådant flertal på en ekstraordinær generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.
Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå almennyttige formål efter bestyrelsens bestemmelse.
Vedtaget på generalforsamlingen den 22. april 2025
|