Spilledage

Punkt 1: Spilledage

Punkt 2: Bestyrelsen

Punkt 3: Bestyrelsens opgavefordeling

Punkt 4: Vedtægter

Punkt 5: Klubregler

Punkt 6: Appeludvalg

       

MANDAG EFTERMIDDAG

MANDAG AFTEN

ONSDAG EFTERMIDDAG

ONSDAG AFTEN

Start 12:30

Ulla Nielsen - Tlf. 3070 2274

ulla.nydam@gmail.com

Annette Meibom - 4019 3309

almeibom@gmail.com

Start 18:30

Preben Bøgh Sørensen

tlf. 6133 5918

preben.bogh1950@gmail.com

Start 11:00

Karen Schade

2149 9105

schadehojby@gmail.com

Start 18:30

Preben Bøgh Sørensen

tlf. 6133 5918

preben.bogh1950@gmail.com




Bestyrelsen

FORMAND

Carsten Bo Petersen (spiller mandag og onsdag aften)

Tlf. 4019 2232

cbp@novabusiness.dk


NÆSTFORMAND




KASSERER

Anne-Lise Skjoldemose (spiller mandag og onsdag aften)

Tlf. 2446 3641

skjoldemose7@gmail.com


Klubbens  konto nr. i Sydbank Reg. 6845-1579962  (Til kontingent indbetaling)


ØVRIGE MEDLEMMER


Preben Pedersen (spiller onsdag aften)

Tlf. 51949616

preben4556@gmail.com


Anne S. Hansen (spiller mandag eftermiddag og onsdag aften)

Tlf. 6616 4155 Mob. 4042 0751

anneoghenning@gmail.com


Jørgen Kjær Jensen (spiller mandag aften)

tlf. 4035 0020

jkj-privat@mail.dk


Henrik Schrøder (spiller mandag eftermiddag og onsdag aften)

tlf. 2148 8531

schroder@dadlnet.dk



Udmeldelse (skriftligt), indmeldelse, substitutliste, optagelse på venteliste:

Jørgen Kjær Jensen

tlf. 4035 0020

jkj-privat@mail.dk



SUPPLEANT

Henning Hansen (spiller onsdag aften)

tlf. 2968 4155

anneoghenning@gmail.com




REVISOR

Irene Sørensen (spiller mandag eftermiddag)

tlf.2624 6409

ireneogpalle@privat.dk


REVISOR SUPLEANT

Niels Pedersen (spiller onsdag aften)

tlf. 2382 2496

mr.niels.pedersen@gmail.com


Bestyrelsens opgavefordeling


                       LÆSEFORENINGENS BRIDGEKLUB

                                       Oktober 2021

Bestyrelsens opgavefordeling


Carsten Bo Pedersen

Formand

Koordinering, overordnet økonomi, kontakt til bank og revisor, bistå kasserer samt fremtiden.



Næstformand

Stedfortræder for formand, medlem af Læseforeningens fremtidsudvalg.


Anne-Lise Skjoldemose:

Kasserer

Kontingentopkrævning og almindelig bogføring, budget og opfølgning samt regnskaber i et samarbejde med formanden.


Preben Pedersen:



Anne Svenstrup Hansen:

Varetager at spillelokalerne er i acceptabel stand. Vedligeholdelse af opslagstavler og alt andet indbo. Kontakt til udlejer. Varetager diverse indkøb.


Jørgen Kjær Jensen:

Sekretær, herunder referater af møder. Registrering af ind- og udmeldelser, samt registrering af klubbens medlemsliste. Indkøb af øl og vand.


Henrik Schrøder:

Medlem af Læseforeningens fremtidsudvalg. Diverse forefaldende opgaver.


Henning Hansen:

Tilforordnet som suppleant til bestyrelsen og deltager fast i bestyrelsesmøderne.




Opgavef-19.



Vedtægter


Vedtægter                                                                                        LÆSEFORENINGENS BRIDGEKLUB §1. Navn og hjemsted

Klubbens navn er Fyens Stifts Læseforening (Læseforeningens Bridgeklub) og klubben er hjemmehørende i Odense Kommune.

Klubben er stiftet den 28. november 1932 på baggrund af Fyens Stifts Læseforening, som blev stiftet 30. januar 1838.

§2. Formål

Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilledage/aftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridgesporten.

Klubben kan eje fast ejendom.

§3. Tilhørsforhold

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Fyn og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.

§4. Medlemsskab

Som aktivt medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen.

Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt leve op til klubbens formålsbestemmelse.

Medlemmernes pligter og rettigheder er beskrevet i Klubregler for Læseforeningens bridgeklub.

Bestyrelsen kan optage passive medlemmer.

Passive medlemmer har ikke adgang til at deltage i den primære klubaktivitet og har ikke stemmeret, men er dog valgbare til bestyrelsen.

Indmeldelse skal ske til bestyrelsen og er bindende for hele sæsonen. Dog kan bestyrelsen tillade udmeldelse efter 1/2 sæson, når omstændighederne taler derfor.

For medlemmer under 18 år skal indmeldelsen godkendes af forældre eller værge.

Medlemskab overføres automatisk fra en sæson til næste sæson.

Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen inden den 1. juni

I forbindelse med udmeldelsen skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværender med klubben afvikles.

§5. Kontingent

Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen.

Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.

Juniorer op til og med 21 år betaler halvt kontingent.

Er et medlem på trods af påmindelse fortsat i restance kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen.

§6. Udelukkelse og eksklusion

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.

I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.

En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §13 og §14.

Ingen udelukket medlem har noget krav på klubbens formue.

§7.Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.

Ordinær generalforsamling afholdes inden udgangen af april måned.

Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted med tre ugers varsel ved opslag i klubbens lokaler og på hjemmesiden.

Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest 2 uger inden generalforsamlingens afholdelse. Indkomne forslag og det reviderede regnskab kan rekvireres hos bestyrelsen og fremlægges for medlemmerne senest en uge før generalforsamlingen.

Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde.

Stemmeret har alle klubbens medlemmer, der ikke er i kontingentrestance.

Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal -

Bemærk undtagelser herfra i §15 og §16

§8. Dagsorden

1.        Valg af dirigent

2.        Bestyrelsens beretning for det forløbne år.

3.        Godkendelse af det reviderede regnskab

4.        Godkendelse af kontingent og budget for det kommende år.

5.        Indkomne forslag

6.        Valg af bestyrelsesmedlemmer (lige/ulige år)

7.        Valg af suppleant

8.        Valg af revisor og revisorsuppleant.

9.        Eventuelt

§9. Generalforsamlingens ledelse

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.

Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal jf. §15 og §16.

Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det og altid ved valg mellem flere kandidater.

Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.

§10. Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen. Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt overfor bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.

Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse.

For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.

§11. Bestyrelsen

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.

Bestyrelsen består af mindst 5 medlemmer samt en suppleant.

Bestyrelses konstituerer sig selv med formand, næstformand, kasserer og sekretær.

Bestyrelsen vælges for 2 år ad gangen på den ordinære generalforsamling.

Halvdelen af bestyrelsen afgår hvert andet år. Genvalg kan finde sted.

Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (spilleudvalg og turneringskomite) til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer herunder formanden eller næstformanden, er til stede.

Der føres en protokol over bestyrelsens forhandlinger.

De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.

Valgbare til bestyrelsen er alle medlemmer over 15 år.

Bestyrelsen udarbejder klubregler, der skal godkendes på generalforsamlingen.

§ 11A Formuepleje

Foreningens formue, som fortrinsvis er fremkommet ved salg af ejendommen Gerthasvej 4, 5000 Odense C, kan investeres i værdipapirer for at opnå et rimeligt afkast af formuen.

Der kan maximalt investeres 60% i aktier. Resten skal investeres i obligationer eller andre tilsvarende værdipapirer.

Beslutning om investering kan i hvert enkelt tilfælde træffes af de tegningsberettigede det vil sige formand og kasserer i forening.

De tegningsberettigede er bemyndiget til at handle og disponere i forhold til den løbende pleje af formuen.

De tegningsberettige kan beslutte, at investering og løbende pleje skal ske via. rådgiver i bank.

Bestyrelsen kan beslutte, at formuen skal forvaltes af professionel formueforvalter.

§12. Regnskab

Klubbens regnskabsår er kalenderåret.

Regnskabet forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.

Regnskabet fremlægges for klubbens medlemmer senest en uge inden den ordinære generalforsamling.

Regninger og betalinger over kr. 10.000 skal godkendes af formand og kasserer i forening.

Dispositioner over kr. 50.000 skal godkendes af minimum 3 medlemmer af bestyrelsen herunder såvel formand som næstformand.

§13 Revision

På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og revisorsuppleant.

Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til stede.

§14. Tegning og hæftelse

Foreningen tegnes af formand og næstformand i forening. Ved dispositioner som forpligter foreningen ud over kr. 50.000 såsom optagelse af lån, salg og køb af værdipapirer eller udtræk af likviditet, så skal dispositionen godkendes af minimum 3 medlemmer af bestyrelsen herunder såvel formand som næstformand.

Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.

Det påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.

Ej heller har nogen medlem krav på klubbens formue eller del heraf heller ikke ved klubbens eventuelle opløsning.

§15.Vedtægtsændringer

Ændringer af vedtægter kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.

§16.Opløsning

Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særlig indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.

For at forslaget kan vedtages, kræves der, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådant flertal på en ekstraordinær generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.

Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå almennyttige formål efter bestyrelsens bestemmelse.

Vedtaget på generalforsamlingen den 22. april 2025





Klubregler


Klubregler for:                Læseforeningens Bridgeklub, Odense


§ 1. Formål

Formålet med disse klubregler er:

  • at sikre en god tone og orden under afvikling af klubbens turneringer
  • at hjælpe de turneringsansvarlige med at disponere rigtigt og ensartet ved afvikling af turneringer
  • at hjælpe spillerne til at forstå de turneringsansvarliges dispositioner.


§2. Spillested

Klubbens spillested er i lejede lokaler på Christmas Møllersvej 17, 5200 Odense V.

Det forventes, at alle behandler lokalerne med respekt således vi undgår flest mulige ekstraordinære udgifter.

Parkering: 10 (14) pladser foran huset, og desuden på vejen.


§3. Spilledage

Der spilles pt. mandag og onsdag aften samt mandag og onsdag eftermiddag.


§4. Sæson

Sæsonen starter normalt den første uge i september og slutter sidste uge i april.

Ved sæsonstart fremlægger de enkelte turneringsledere en plan/oversigt for sæsonens turneringer.

Der spilles ikke på helligdage.


§5. Systemer

DBFs regler for brug af systemer og konventioner er gældende.

DBFs regler om brugen af Stop og Alert er ligeledes gældende.

Et systemkort pr. spiller er obligatorisk ved alle turneringer og skal fremlægges på bordet til brug for modspillerne.


§6.Turneringsafvikling

For klubbens turneringer gælder følgende regler:

De nærværende klubregler samt forbundets turneringsreglement som beskrevet i klubhåndbogen og i De internationale Love for Turneringsbridge.

Bestyrelsen har ansvaret for afvikling af klubbens turneringer og udpeger således turneringsledere til hvert enkelt hold.

Turneringslederen fastsætter spilletid pr. runde (I de fleste tilfælde 7 min. (og evt. 1 min. til rundeskift). Tiden skal overholdes. Der anvendes bridgeur og der gives signal 5 min. før rundeskift og ved rundeskift. Rundeskift må ikke ske, før turneringslederen giver besked.

Tidsoverskridelse påtales første gang med venlig henstilling. Ved gentagelse, en advarsel og ved efterfølgende tidsoverskridelse, tildeles strafpoint jævnfør §211B i DBfs Turneringslederhåndbog. Hvis tidsoverskridelsen med stor sandsynlighed vil forstyrre afviklingen af turneringen (< 2 min.), kan TL afbryde spillet og der tildeles justeret score (§12C2. Har man haft TL ved bordet, får man den extra tid der skal til.

Klub/rækkemesterskaber.

Har et medlem spillet med substitut under hele denne turnering og bliver nr 1, uddeles der præmie for 1. pladsen. Den næste i rækken tildeles titlen og får klub/rækkemesterpræmie.

Til Læseforeningens samlede klubmesterskab kan alene det ordinære par deltage. Hvis parret eller den ene  part er forhindret, går pladsen videre til den næste i placeringsrækkefølgen.

Bestyrelsen kan nedsætte en turneringskomite(appelkomite), som kan træffe afgørelse i de tilfælde, hvor en turneringsleder ikke er i stand til at træffe beslutning eller hans afgørelse appelleres af spillere.

Komiteens afgørelse kan appelleres videre til distriktet.


§7. Etik og etikette

Enhver spiller bør ved sin optræden tilstræbe, at alle får den størst mulige glæde ved bridgen og klublivet.

Det kan nævnes, at det er uetisk at irettesætte eller belære såvel makker som modspiller under og efter spillet.

Det samme gælder ytringer eller tegn, der tilkendegiver tilfredshed eller utilfredshed med en melding, udspil eller et spillet kort.

Det påhviler spillerne at overholde gældende spilletider/frister.

Turneringslederen kan og bør afslutte spillet rettidigt med en mindre ekstra tidsmæssig margin og derefter dømme manglende spil som værende ikke spillet og tilkende justeret score.

Man må ikke fjerne sine meldekort før første fordækt udspil er foretaget.

Det er ikke tilladt at tage en anden spillers kort ud af mappen efter spillet uden først at få tilladelse.


§8. Uregelmæssigheder

Turneringslederen skal tilkaldes så snart opmærksomheden er henledt på en uregelmæssighed, som man ikke selv umiddelbart kan løse. Tilkald bør principielt altid finde sted for således at opnå ensartede afgørelser i overensstemmelse med love og regler.

Tilkaldelse bør ske stilfærdigt og suppleret med tålmodighed.


§9. Substitutter

Det påhviler ethvert medlem, der er forhindret i at møde på en spilledag, selv at skaffe substitut.


§10. Almindelige ordensregler

Klubben er røgfri.

Det påhviler medlemmerne efter turneringsafslutning at anbringe diverse service, meldekasser, bridgemate samt kort på deres plads.

Det påhviler ligeledes spillerne ikke at tale højrøstet under og imellem spillene.


§11. Kontingent

Såvel størrelse som betalingstermin fastlægges årligt af generalforsamlingen.

Kontingent skal så vidt muligt indbetales til klubbens bankkonto.


§12 Justering af score

        A: ved substituering

Parturnering:

Såfremt der kun er substitut for én spiller i et par, foretages ingen justering

Hvis der er substitutter for begge spillere i et par, justeres scoren i første omgang ikke.

Når den pågældende turnering er afsluttet, ændres scoren til gennemsnittet af det substituerede pars score, hvis substitutparret har scoret højere end dette. Der justeres ligeledes opad, såfremt parret har scoret lavere end gennemsnittet af det substituerede par.

Der justeres ikke i scoren for de par, der møder et par med substitutter.

Ved turneringer i flere rækker med op-og nedrykning kan parret ikke rykke op, hvis der er substitutter for begge spillere i et par.

Holdturnering:

Der justeres ikke i resultatet, hvis der kun er én substitut, eller hvis der er én substitut i hvert af holdets par.

Hvis et helt par er substitueret tildeles holdet den opnåede score.

Hvis begge par på et hold er substitueret, tildeles holdet i første omgang den opnåede score.

Når turneringen er afsluttet ændres scoren til gennemsnittet af det substituerede holds score, hvis substitutterne har opnået højere score end dette i kampen. Der justeres ligeledes opad, såfremt holdet har scoret lavere end gennemsnittet af det substituerede hold..Resultatet af kampen er normalt gældende for modstanderholdet.


        B: ved udeblivelse

Parturnering:

Såfremt et par udebliver uden afbud, tilkendes parret 0 point. Dette gælder også, hvis et par ikke kan stille op på grund af den ene spillers udeblivelse.

I tilfælde af force majeure kan turneringslederen tildele en justeret score.

Regnskabet udregnes fra det normale antal par i rækken. I runden mod det udeblevne par tildeles et par 60% score, eller gennemsnittet af parrets score på spilledagen, hvis dette er over 60%


Holdturnering:

ved strafbar udeblivelse (§244), tildeles der 0 kp for de udgående spil, og hvis muligt, de opnåede kp for de evt. afviklede spil 5 kp.


ved straffri udeblivelse (§244): hvis muligt, de opnåede kp for de spil der rent faktisk er spillet. Hvis ingen spil er afviklet tildeles 10 kp.


For det fremmødte hold tildeles scoren ud fra det højeste resultat af nedenstående muligheder:*)

a. 13 KP eller

b.

gennemsnittet**) af de øvrige holds KP-scorer mod det udeblevne hold, eller

c.

gennemsnittet**) af holdets egen KP-score i samtlige øvrige kampe, eller

d.

hvis et eller flere spil er afviklet inden udeblivelsen: det antal KP, det vindende hold ville have fået på basis af de afviklede spil ved anvendelse af KP-skalaen for det antal spil, der faktisk er afviklet. [2017]

Imp-scoren for kampen fastsættes til 0 for det tabende hold. Det vindende hold får det laveste antal imp, der giver mindst det tildelte antal kamppoint. For et hold udeblevet pga. en straffri forsinkelse fastsættes imp-scoren dog til 0-0.


*) Dette resultat kan først udregnes, når turneringen er færdigspillet; af hensyn til den løbende stilling anbefales det at tildele 13 KP indledningsvis og justere til sidst.

**) Det beregnede gennemsnit afrundes til nærmeste hele enhed (0,01 KP ved anvendelse af skalaen med to decimaler, 1 KP ved anvendelse af heltalsskalaen). Halve enheder afrundes væk fra middel (10 KP).




        C: ved for sent fremmøde

Parturnering:

Kommer en spiller eller et par for sent justeres scoren i de spil, der af tidsmæssige årsager ikke kan spilles. Modstanderparret tildeles 60% og det andet par 40%

Holdturnering:

Såfremt alle spil ikke kan spilles fordi en spiller eller et hold ikke er mødt ved spilletidsstart, afvikles det antal spil, man kan nå i den resterende spilletid. Resultatet opgøres efter det antal spil, der er spillet i kampen.


§13. Opløsning af ligestilling    

Parturnering:

Hvis 2 eller flere par står lige deles evt. præmier

Hvis det har betydning for op- eller nedrykning, placeres det par forrest, som har vundet indbyrdes kamp(e)

Holdturnering:

Hvis 2 eller flere hold står lige placeres det hold forrest, der har opnået flest kp (evt.imp) i indbyrdes kamp.

                                                            

Vedtaget på generalforsamlingen den 23.april 2019.                                  



Formand                                                                Dirigent


Kurt Keilberg                        Henning Hansen




Appeludvalg


Appeludvalg:


Carsten Bo Petersen (spiller mandag aften og onsdag)

Lars Elbrønd (spiller mandag aften)

Mona Sehested- Blad (spiller onsdag aften)

BridgeCentral, 7. maj 2025