Spillested

Hans Tausen Centret

   Vedtægter for Langeskov Bridgeklub:

 $ 1 

Langeskov Bridgeklub er stiftet den 27. april 1993 og har hjemsted i Langeskov


 $ 2

Klubbens formål: At samle medlemmerne til regelmæssige spilleaftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.


§ 3 

Klubben er tilsluttet Danmarks Bridgeforbund samt fra 1. september 2010 ordningen med mesterpoint.   


Medlemmerne modtager forbundets medlemsblad "Dansk Bridge" dog kun 1 pr. husstand.


§ 4 

Nye medlemmer optages kun med bestyrelsens godkendelse. Medlemstallet bestemmes til enhver tid af generalforsamlingen. Alle med interesse og forståelse for kortspil kan optages som medlemmer, såfremt lokalerne tillader forøgelse af medlemstallet, og ansøgerne er indstillet på at følge klubbens vedtægter og klubregler. 


Aktive medlemmer kan efter eget ønske overgå til status som passive medemmer efter bestyrelsesbeslutning. Disse passive medlemmer har samme rettigheder i henhold til lovene som aktive medlemmer, men er afskåret fra at melde sig til klubbens ordinære turneringer.


Udmeldelse af klubben skal ske skriftligt til formanden senest ved sæsonens slutning for at være gyldig den følgende sæson. 


Et medlem kan kun ekskluderes ved en generalforsamling.


Et medlem, som udmeldes eller ekskluderes, har intet krav på klubbens midler.


§ 5 

Klubbens regnskabsår er fra 1. januar til 31. december.


Kontingent og indskud fastsættes af generalforsamlingen.


Kontingent kan betales i 2 rater, senest med udgangen af september og januar måned som betingelse for medlemsrettighederne.


Passive medlemmers kontingent skal udgøre udgiften til medlemsskab af Danmarks Bridgeforbund plus 50 kr. årligt.



§ 6 

Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed. Den ledes af en af generalforsamlingen valgt dirigent.

Over forhandlingerne føres en protokol, som godkendes og underskrives af dirigenten.


For at stemme på generalforsamlingen kræves personligt fremmøde. Passive medlemmer har møderet og taleret, men ikke stemmeret, og er ikke valgbare.


Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer ved simpelt flertal, bortset fra § 13.


§ 7 

Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i januar måned - efter følgende dagsorden:

1. Valg af dirigent

2. Formandens beretning

3. Aflæggelse af årsregnskab til godkendelse

4. Bestemmelse af medlemstal 

    - Fastsættelse af indskud og kontingent 

    - Fremlæggelse af budget.

5. Indkomne forslag

6. Eventuelle vedtægtsændringer

7. Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer i lige år og 3 i ulige år

8. Valg af 2 suppleanter hvert år

9. Valg af 1 revisor samt 1 revisorsuppleant.

10. Eventuelt


Dagsorden og regnskab udsendes til medlemmerne senest 16 dage før generalforsamlingen.


Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal sendes til formanden senest 14 dag før afholdelse.


Der skal afholdes skriftlig afstemning blot ét medlem forlanger dette.


§ 8

Bestyrelsen kan - med 8 dages varsel - indkalde til ekstraordinær generalforsamling.


En sådan skal ligeledes afholdes, når mindst 1/4 af klubbens stemmeberettigede medlemmer begærer dette skriftligt og senest én måned efter begæringens modtagelse.


§ 9

Bestyrelsen består af 1 formand og 4 medlemmer. Formanden vælges på 1. bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen.


Hvert år år vælges 2 bestyrelsessuppleanter,  revisor og 1 reviorsuppleant.


Bestyrelsen konstituerer sig selv. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af denne er fremmødt.


Bestyrelsen administrerer klubbens anliggender og træffer bestemmelser i alle forhold, som ikke utrykkeligt efter lovene er henlagt under generalforsamlingens afgørelse.


Bestyrelsens beslutninger træffes ved almindelig stemmeflerhed. Ved stemmelighed er formandens stemme dog afgørende.


Over alle bestyrelsesmøder føres protokol, og enhver beslutning er først gyldig, når protokollen er underskrevet af de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer..


§ 10

Bestyrelsen nedsætter permanent eller lejlighedsvis udvalg efter behov til bestridelse af særlige opgaver.

Bestyrelsen skal være repræsenteret i turneringsudvalget, men ikke nødvendigvis i andre udvalg, hvis øvrige medlemmer kan udpeges blandt medlemskredsen.


§ 11

Regler for afvikling af turneringer, brug af substitutter m.v. fastlægges i klubreglerne, der udformes af bestyrelsen i fællesskab.


§ 12  

Såfremt et medlem ekskluderes eller idømmes karantæne, skal der ske indberetning af forholdet gennem kredsbestyrelsen til Damarks Bridgeforbund.


§ 13

Beslutning om klubbens ophævelse eller sammenslutning med anden klub kan kun ske på en generalforsamling, der skal indkaldes med mindst 14 dages varsel.


For at træffe en sådan beslutning kræves, at mindst ½ af medlemmerne er tilstede og at mindst 2/3 af disse stemmer for forslaget.


I modsat fald indkaldes til ny generalforsamling, hvor forslaget kan vedtages, hvis blot 2/3 af de tilstedeværende stemmer herfor.


Såfremt der efter vedtægternes bestemmelse er indkaldt til en lovligt varslet generalforsamling, der omhandler ophævelse af klubben, skal overskydende midler tilfalde Hans Tausen Centret.


§ 14

Foreningen tegnes af formanden og kassereren, dog således at kassereren selvstændigt kan disponere over beløb indtil 500 kr. mod dokumenteret bilag.


Disse love er vedtaget på den stiftende generalforsamling der blev afholdt den 27. april 1993. 

Ændringer i § 5  1. afsnit og § 7  1. afsnit godkendt på generalforsamlingen den 25. april 1995.

Ændringer i § 4, 5, 6, 7 og 9 godkendt på generalforsamlingen d. 6. januar 1998.

Ændringer i § 13 samt tilføjelse af § 14 godkendt på generalforsamlingen den 29. januar 2002.

Ændringer i § 4 og § 7 godkendt på generalforsamlingen den 29. januar 2009.

Ændringer i § 3 godkendt på generalforsamlingen den 26. januar 2010.




                                                        


     Egon Varming               Rasmus Pedersen     Jonna Bakkebo               Erik Ottosen                Elisabeth Secher

        Formand                       Næstformand            Kasserer                      Indkøbchef                 Sekretær, edb-ansvarlig


Klubregler

LANGESKOV BRIDGEKLUB

KLUBREGLER 

 

Spilletid:

Klubbens spilleaftener er tirsdag/torsdag, samt torsdag eftermiddag.

Der startes kl. 19.00/13.00 præcis, med mindre andet er meddelt.

Onsdag aften er reserveret til undervisning.

 

Sæson:

Sæsonen starter første uge i september og slutter ca. 1. maj. Juleafslutning ca. 1. uge i december, generalforsamling ultimo januar og sæsonafslutning ca. 1. maj.  I skolernes efterårs- og vinterferie forsøges det at arrangere fællesspil.

Ved sæsonstart udleveres turneringsplan for sæsonen.

 

Pauser:

Der holdes kaffepause ca. midt i spilletiden. Der henstilles til alle spillere, at uro lige før kaffepausen minimeres (man bliver evt. siddende).

 

Tobaksrygning: Forbudt i Hans Tausen Centret.


Etik og etikette:

God etikette, før, under og efter spillet forventes af medlemmerne. Enhver spiller bør ved sin optræden tilstræbe, at alle får den størst mulige glæde ved turneringsbridge og ved klublivet i øvrigt.

Det forventes ligeledes, at mobiltelefoner er slukkede under spillet.

Det kan nævnes, at det er uetisk at irettesætte eller belære såvel makker som modspillere under og efter spillet. Det samme gælder alle mishagsytringer, der tilkendegiver tilfredshed eller utilfredshed med en melding eller et spillet kort.

 

Substitut:

En spiller, der er forhindret i at møde op, bør selv skaffe substitut.

I de tilfælde, hvor det viser sig umuligt, vil klubbens substitutleder være behjælpelig.

Afbud og anmodning om hjælp med at skaffe substitut skal meddeles substitutlederen så tidlig som muligt og i princip ikke senere end dagen før, der skal spilles.

Substitutlederen skal senest ved pausen skriftligt underrettes om substitut, dette sker på fremlagte substitutliste.

Substitutlederen underretter turneringslederen senest ved afslutning af aftenens turnering. (Afleverer substitutlisten).

Foreningen er tilmeldt mester-pointordningen i DBF.

Substitutter får kun mester-point ved anmodning om dette.

Par, der har benyttet substitut er generelt præmieberettiget.

 

Kvalifikationsturnering:

Bridgeåret starter med en turnering, hvor alle møder alle. Spillerne skal herefter rækkeinddeles.  


Klubturneringer:

Turneringer, hvor alle møder alle. 


Justering af score:

Såfremt der kun er substitut for én spiller i et par, foretages ingen justering. 

Hvis et helt par benytter substitut, justeres i første omgang til middelscore, såfremt parret har scoret over middel. Efter endt turnering ændres scoren til parrets gennemsnit. 

I klubmesterskabsturnering justeres også for 1 substitut.

Spillere, der benytter substitut over 40%, kan ikke opnå placering - dvs. blive nr. 1, 2 eller 3.

Hvis en spiller benytter samme substitut (i hele turneringen), er betingelsen for at placere sig på en af de første tre pladser, at substitutten er medlem af klubben og betaler kontingent for de pågældende spilleaftner.


        Antal turneringsgange     Max anvendelse af substitut

                      2                                               0

                      3                                               1

                      4                                               1

                      5                                               2

                      6                                               2



Pokalturnering:

Turneringen, spilles rækkeinddelt. Vinderne er det par, der har opnået den højeste score. 


DIN "HJÆLP"

Alle medlemmer hjælper med det praktiske arbejde på spilleaftnerne, både før og efter spillet.

 

Spilleregler:

DBF´s regler følges normalt, ellers meddeles andre regler før turneringsstart.

Spillesystem er "Bridgevejen" med enkelte konventioner. 

Systemkort er obligatorisk ved alle turneringer.

Tiden for en spillerunde udregnes efter aftenens antal spil, dog ca. 6-7 min. pr. spil, eksklusive tid til rundeskift. Der spilles efter bridge-ur, og/eller efter turneringslederens anvisninger.

Uregelmæssigheder under meldinger og spil må ikke afgøres af spillerne. Turneringslederen skal altid tilkaldes, for at uregelmæssigheder kan rettes ensartet og i overensstemmelse med lovene. Turneringslederens afgørelse kan indankes for bestyrelsen og i sidste instans for distriktets appelkomite.

 

Orientering:

Medlemmerne vil på spilleaftnerne blive orienteret, via bestyrelsen, om ændrede spilletider, turneringer mod andre klubber, turneringer under distriktet og DBF, samt andre oplysninger vedrørende bridgespillet, som naturligt kan have medlemmernes interesse.                                                             

Bestyrelsen januar 2008 

BridgeCentral, 28. august 2010