Vedtægter for Skt. klemens Bridgeklub

Vedtægter for Skt. Klemens Bridgeklub.

§ 1. Navn og hjemsted.

Klubbens navn er Skt. Klemens Bridgeklub, og klubben er hjemmehørende i Skt. Klemens, Odense Kommune.

Klubben er stiftet 1. september 1969.

§ 2. Formål.

Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige bridgearrangementer for gennem træning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme interessen for bridge.

§ 3. Tilhørsforhold.

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt FYN og er som sådan underlagt forbundet og distriktets vedtægter og reglementer.

§ 4. Medlemskab.

Som medlem kan optages enhver, der ønsker optagelse, såfremt der er plads i de til enhver tid benyttede lokaler..

Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt leve op til klubbens formålsbestemmelser

Medlemmernes pligter og rettigheder er beskrevet i klubregler for Skt. Klemens Bridgeklub.

Klubben optager ikke passiver medlemmer.

Indmeldelse sker til klubbens formand..

Medlemskab overføres automatisk fra en sæson til næste sæson. Udmeldelse skal finde sted til formanden med mindst en måneds varsel til udgangen af en sæson.

I forbindelse med udmeldelse skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværende med klubben afvikles.

Endeligt afslag på medlemskab af klubben skal efter anmodning af den, som ønsker medlemskab, forelægges generalforsamlingen.

§ 5. Kontingent.

Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen.

Klubben har to indbetalinsterminer: 1. oktober og 1. februar. Rykker vil blive udsendt sidste mandag i oktober og februar.

Er et medlem trods påmindelse fortsat i restance 1. december og 1. april,,  slettes medlemmet af medlemslisten, uden at dette forelægges for generalforsamlingen.

§ 6. Udelukkelse og eksklusion.

Et medlem kan udelukkes midlertidig eller permanent, såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.

I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin beslutning. I sager om eksklusion, sættes sagen til endelig afgørelse påførstkommende generalforsamling.

En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet, som ved ændring af klubbens vedtægter. Vedtagelsen skal endvidere indberettes til Danmarks Bridgeforbund i henhold til forbundets svedtægter §§ 13 og 14.

§ 7. Ordinær generalforsamling.

Generalforsamlingen er i alle henseende klubbens øverste myndighed.

Ordinær generalforsamling afholdes inden udgangen af februar måned og indkaldes med 1 måneds varsel.

Indkaldelse med angivelse af dagsorden finder sted ved opslag på spillestedet samt på klubbens hjemmeside, ligesom tidspunkt og sted nævnes i klubbens års program.

Forslag, som ønskes behandlet, skal være fremsendt skriftligt til formanden senest 2 uger før generalforsamlingens afholdelse.

Stemmeret har alle klubbens aktive medlemmer, som ikke er i restance.

Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, se dog §§ 15 og 16.

§ 8. Dagsorden.

Dagsorden på den ordinære generalforsamling skal mindst omhandle følgende punkter:

Valg af dirigent og referent.

Bestyrelsens beretning for det forløbne år.

Godkendelse af det reviderede regnskab.

Godkendelse af budget.

Indkomne forslag.

Valg af formand. Formand er på valg i lige år.

Valg af kasserer. Kasserer er på valg i ulige år.

Valg af  sekretær. Sekretær er på valg i ulige år.

Valg af øvrigt bestyrelsesmedlem, som er på valg i lige år.

Valg af suppleanter.

Valg af revisor og revisorsuppleant.

Eventuelt

§ 9. Generalforsamlingens ledelse.

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.

Beslutningerne træffes ved almindelig stemmeflerhed. Dog kræves ved vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal jf. §§ 15 og 16.

Afstemninger foretages skriftligt, såfremt mindst 5 medlemmer kræver det.

Der udfærdiges et referat over beslutningerne. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.

§ 10. Ekstraordinær generalforsamling.

Ekstraordinær generalforsamling kan til en hver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, såfremt mindst en femtedel af medlemmerne skriftligt overfor bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af emne, som ønskes behandlet.

Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringen er modtaget. Beslutninger træffes efter samme regler, som for den ordinære generalforsamling.

§ 11. Bestyrelsen.

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenter klubben i alle forhold.

Bestyrelsen består af mindst 3 medlemmer, - en formand, en kasserer og en sekretær og vælges for to år ad gangen på den ordinære generalforsamling.

Bestyrelsen kan nedsætte udvalg, herunder udpege turneringsleder, som kan inddrages i bestyrelsens arbejde.

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og er beslutningsdygtig, når mindst flertallet er til stede. Der føres en protokol over bestyrelsens beslutninger.

§ 12. Regnskab.

Klubbens regnskabsår følger kalenderåret.

Regnskabet fremlægges på den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskift.

§ 13. Revision.

På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant, som hvert år gennemgår regnskabet og påser, at beholdningerne er til stede.

§. 14. Tegning og hæftelse.

Klubben tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner over  5.000 kroner eller ved lånoptagelse kræves dog underskift af såvel formand som kasserer. Kassereren løser de almindelige opgaver alene.

Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig forpligtelser, som påhviler klubben.

§ 15. Vedtægtsændringer.

Ændringer af vedtægterne kan finde sted på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer for forslaget.

§ 16. Opløsning af klubben.

Beslutning om opløsning af klubben kan kun finde sted på en særlig indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne generalforsamling er beslutningsdygtig, skal mindst to tredjedele af klubbens medlemmer være til stede.

Ligeledes skal mindst trefjerdedele af de tilstedeværende medlemmer stemme for forslaget. Opnås der ikke en gyldig beslutning, kan der indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutningen kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset det fremmødte antal.

Eventuel formue fordeles efter generalforsamlingens beslutning til almennyttige formål.

Vedtaget på generalforsamlingen den 07.09.2020.

Underskrevet af:

Formand                                    Dirigent.



BridgeCentral, 2. august 2024