Nyheds Blog


Odense den 28. 4. 2024

Referat af generalforsamlingi BK af 1936 den 25.4.2024.

Der var mødt 25 stemmeberettigede op til generalforsamlingen.

  1. Valg af dirigent.

Leib Falk blev valgt som dirigent med akklamation.

  1. Formandens beretning.

Beretning 2023-2024.

Det er en mærkelig følelse at stå her, nu da vi har besluttet at nedlægge torsdagsafdelingen. Men vi har i den forløbne sæson spillet 11 par, og det er for få. Desværre er det et symptom på tiden, medlemstallet går ned i Danmarks Bridgeforbund, da det er særdeles svært at trække yngre spillere til.

Mandagsafdelingen kører fint, godt ledet af Poul V. Hansen og Berit med diverse hjælpere. Der er 16 par, som spiller god og hyggelig bridge. Parmesterskabet blev vundet af Poul V. Hansen og Kurt Jeppesen, og holdmesterskabet af Else Andersen,Karen Rasch, Jens Kjeldsen og Finn Pedersen. STORT TILLYKKE TIL JER.

Der er i mandagsafdelingen blevet indledt et samarbejde med Leif Thomsens undervisningshold, og der har været afholdt en såkaldt pro/am turnering med stor succes.

Næste sæson vil Leif afholde mandagscafe, og der vil også blive afholdt turneringer med vores mandagshold, for at give kursisterne mere erfaring med tureringsbridge, og forhåbentlig få dem til senere at melde sig ind i vores mandagsafdeling.

Torsdagsafdelingen: Vi har spillet 11 par (7 BK 1936 par og 4 Læseforeningspar), og tilkaldt forskellige substitutter til bl.a. holdturneringen. Klubmestre i hold blev Else Andersen, Poul Just, Verner Larsen og undertegnede. Klubmestre i par blev Jens ogKjeld Kjeldsen. Også tillykke til jer (os).

Fusionsplanerne mellem BK 1936, Odense Bridgeklub, BK 47 og Læseforeningen fortsatte i år, hvor vi i fusionsgruppen arbejdede videre til marts, hvor Læseforeningen trak sig. Formanden havde ikke opbakning i sin bestyrelse.

Der tales om samarbejde mellem klubberne i Bridgehuset, men det er til nu, på et helt teoretisk plan, I kommer selvfølgelig til at høre mere om det. Vi tror på, at vi ved at intensivere undervisning, markedsføring og uddannelse af turneringsledere i klubberne kan få flere medlemmer.

Som I måske har hørt, stiger huslejen næste år i vores klub, begrundelse for dette hører I nærmere om under regnskab/budget.

Til sidst vil jeg gerne sige tak for min tid som formand, jeg glæder mig til at spille som menigt medlem mandag. Og specielt tak til den øvrige bestyrelse for godt og konstruktivt samarbejde.

God sommer til alle.  Marianne Vestergaard.

Der var ingen spørgsmål eller kommentarer til beretningen, men Poul V. Hansen supplerede beretningen med indlægget fra mandagsafdelingen og sagde at vi glæder os til det fremtidige samarbejde omkring mandagscafè.

Beretningen blev godkendt.

  1. Kasseren forelægger revideret regnskab til godkendelse.

Kasseren, Poul Just, gennemgik regnskabet, og begrundede underskuddet i at der er færre medlemmer end forventet og der har været 2 personer på turneringsleder-kursus af hver 4 lektioner, og det beløb der var afsat til præmier er stort set brugt, trods færre medlemmer. Revisor Jens Kjeldsen gjorde opmærksom på at han havde godkendt og underskrevet regnskabet, selvom det udleverede regnskab på generalforsamlingen manglede underskrifter.

Regnskabet blev godkendt.

  1. Næste års budget forelægges til godkendelse.

Herunder fastsættelse af næste års kontingent. Bestyrelsen foreslår 1150 kr. for primær medlemmer og 920 kr. for klubmedlemmer.

Kasseren er ikke bekendt med det endelige medlemstal for næste sæson, så tallene i budgettet beror på et skøn, men forventer at budgettet går i nul.

Budget blev godkendt.

  1. Forslag.

Der var ingen indkomne forslag.

  1. Valg af formand.

Da nuværende formand Marianne Vestergaard ønsker at fratræde , har

bestyrelsen foreslået Jens Kjeldsen som ny formand for BK af 1936. Jens blev valgt uden modkandidat med akklamation.

  1. Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer.

Der skal vælges 2 bestyrelsesmedlemmer hvert år, (man vælges for 2 år af gangen). Poul J. og Berit er på valg, begge er villige til genvalg.Begge blev valgt uden modkandidater med akklamation.

Da Conni ønsker at udtræde af bestyrelsen, foreslår bestyrelsen Bjørn Kokholm som nyt bestyrelsesmedlem. Bjørn blev valgt uden modkandidater med akklamation.

  1. Valg af suppleanter til bestyrelsen.                                

Nuværende suppleant, Anne Hansen, er villig til genvalg, og Anne blev genvalgt med akklamation.

  1. Valg af revisor og revisorsuppleant.

Nuværende revisor er Jens Kjeldsen, bestyrelsen foreslår Leib Falk som ny revisor. Leib blev valgt uden modkandidater med akklamation.

Nuværende revisorsuppleant er Bjørn Kokholm. Bestyrelsen havde ingen forslag, og efter lidt snak og lidt ”pres” blev Kurt Jeppesen valgt med akklamation.

  1. Eventuelt.

Både Conni og Marianne takkede for deres tid i klubben og i bestyrelsen.

Som tak for deres store arbejde fik de to overrakt nogle flasker vin og en buket blomster.

Marianne takkede dirigenten for god styret generalforsamling, og Leib fik overrakt en flaske vin som tak.

Herefter var klubben vært med noget smørrebrød, efterfulgt af den traditionsrige TALLERKENTURNERINGsom i år blev vundet af Jan V. Sørensen og Charles (som blev tilkaldt som substitut).

Referent Berit Eickhardt.      Odense den 28.4.2024


Dirigent Leib Falk Hansen.     Odense den 28.4.2024


Referatet er godkendt og underskrevet af dirigenten den 28.4.2024.





23 stemmeberettigede var mødt op til generalforsamlingen.


Odense den 30.april 2023

Referat af generalforsamlingen i BK1936 den 27. april 2023         

  1. Valg af Dirigent:

Henrik Henriksen blev valgt med akklamation.

  1. Formandens Beretning

Beretning 2022-2023.

Så lykkedes det endelig at gennemføre en sæson uden coronarestriktioner, juhu. Det betyder dog ikke, at corona ikke eksistere, så vi skal stadig huske at tage vores forholdsregler og finde substitutter, hvis vi er syge.

Mandagsafdelinger kærer fint, godt ledet af Jørgen og Berit med diverse hjælpere. Der er 18 par, som spiller god og hyggelig bridge. Holdturneringen blev vundet af Jens Kjeldsen, Finn Pedersen, Betty Sørensen og Else Andersen. Parturneringen blev spillet i 2 rækker, Vinder af A-rækken og dermed klubmestre blev Niels Lønborg og Jørgen Seidelin. B-rækken blev vundet af Ulla Pedersen og Hanne Isaksen. Tillykke til alle.

Torsdagsafdelingen: Vi kunne tidligt se, at vi var 11 par, og da vi vurderede, at der var for lidt, måtte vi undersøge nye muligheder. Læseforeningen torsdag aften blødte også, og det lykkedes at få et samarbejde op at stå, så vi med 18 par skulle spille ½ sæson hvert sted. Vi synes, det kom til at fungere fint på trods af stor styrkeforskel. Det var svært for Læseforeningen at stå for alt i efteråret, og derfor rykkede vi til Bogensevej i november og har spillet der til sæsonafslutning. Det har fungeret fint, men desværre har der været en del frafald af medlemmer både fra BK 1936 og Læseforeningen, så vi lige nu skal være glade, hvis vi kan skrabe 12 par sammen. Hvis det lykkes, skal vi spille hele sæsonen på Bogensevej.  Vi vil derfor gerne have endeligt bud på, hvor mange, der vil spille torsdag aften, da det skal være muligt for folk at finde et andet sted at spille, hvis det ikke lykkes. Vi sender mail ud til alle torsdagsspillere i løbet af maj.

Klubmestre i torsdagsafdelingen blev: I hold Jens Kjeldsen, Kjeld Kjeldsen, Christina Ilsø, Oliver Rosager.  Parmestre blev Verner Larsen og undertegnede, Conni Krone og Lene Nielsen vandt B-rækken. Tillykke til jer.

Så er der fusionsplanerne mellem BK 1936, Odense Bridgeklub, BK47 og Læseforeningen. Vi arbejder intenst med planerne, der er lavet grundige planer for betingelserne og nedsat grupper, der arbejder med 1. uddannelse/kurser, 2, Turneringsledelse, 3. Markedsføring, 4. Medlemspleje, 5. Økonomi, 6. Ejendom.

Fusionen kan tidligst indgås sommeren 2024, og skal således på de enkelte klubbers generalforsamling i foråret 24. I vil naturligvis blive involveret, når alt bliver mere konkret.

Husets Bestyrelse har for nyligt meddelt at huslejen nok kommer til at stige med 100 kr. fra næste sæson. Vi foreslår fra bestyrelsen, at pengene næste år tages fra formuen, hvilket fremgår af budgetforslaget.

Til sidst vil jeg takke den øvrige bestyrelse for godt og konstruktivt samarbejde.

God sommer til alle.

Kommentarer til Formandens beretning:

Formanden uddybede at der i forbindelse med en eventuel fusion med de nævnte klubber skal tages stilling til lokaler, dalende medlemstal, de forskellige klubbers vedtægter m.v.  Men meget mere om det, når det bliver mere konkret.

Beretningen blev godkendt

  1. Regnskab.

Regnskabet blev gennemgået.

Efter påtale om forkert  beskrivelse af navn på bankoplysninger, blev regnskabet godkendt.

  1. Budget.

En varslet huslejestigning fra Husets side på 100kr pr medlem for det kommende år, begrundet i øget omkostninger til lånafvikling, dalende medlemstal,  samt stigende udgifter i øvrigt. Fra bestyrelsens side, er det besluttet at denne udgift tages fra formuen. Derfor er der uændret kontingent for det kommende år.

En fejl i summationen i udgifterne på budgettet blev påpeget.  Isedet for samlede udgifter på 56000kr, er det reelle tal 61.000kr.

Fejlskrivningen ændrer ikke på nogen af de øvrige tal.

Med de nævnte kommentarer, blev det reviderede budget godkendt.

  1. Indkommende forslag

Finn Pedersens forslag om ønsket starttidspunkt fortsat er 18:30. Der blev stemt om forslaget: 9 ja 3 nej

Forslaget er vedtaget.

  1. Valg af formand: 

Marianne er genvalgt

  1. Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer:

Jørgen og Conni er på valg. Jørgen ønsker at udgå af bestyrelsen.  I stedet er Poul V Hansen valgt.  Conni modtager genvalg.

  1. Valg af suppleant til bestyrelsen.

Anne Hansen modtager genvalg.

  1. Valg af revisor og revisor suppleant

Jens Kjeldsen modtager genvalg til Revisor. Til ny revisor suppleant er Bjørn Kokholm valgt.

  1. Eventuelt.

Der blev udtrykt bekymring om hvordan de enkeltes klubbers formuer vil blive administreret i en eventuel fusion.  Det er svært at komme nærmere ind på dette for nuværende, men helt konkret skal de enkelte klubbers vedtægter ændres. Dette skal op på 2 på hinanden efterfølgende generalforsamlinger, og her får medlemmerne lejlighed til at stemme. 

Formanden takkede Jørgen Raaen for hans store arbejde i bestyrelsen, og overrakte ham som tak, nogle gode dråber rødvin.

Tillige en tak til Henrik for den gode styring af generalforsamlingen.


Referent                                Dirigent

Conni Krone                        Henrik Henriksen

Referatet er underskrevet af Dirigenten  2.maj2023




11.05.22

Bridgeklubben af 1936, Odense

Referat af generalforsamling 28.april 2022


Udover bestyrelsen var 9 medlemmer mødt.


1. Valg af dirigent:

På forslag af bestyrelsen valgtes Henrik Henriksen, som konstaterede, at der var varslet i tide og at dagsordenen var i overensstemmelse med vedtægterne.


2. Formandens beretning:

Efter flere år med nationale nedlukninger lykkedes det at gennemføre en næsten normal sæson.

Mandagsafdelingen var ramt af en del sygdom, hvilket gjorde, at holdturneringen ikke kunne gennemføres.

Klubmestre i parturneringen blev Kurt Jeppesen og Poul Hansen.

Henning Hansen og Poul Washuus vandt B-rækken.

Marianne, som har været substitut nogle gange, konstaterede, at der både hygges og spilles bridge om mandagen.

Ved hjælp af lidt rokeringer lykkedes det at gennemføre begge klubmesterskaber i torsdagsafdelingen.

Else Andersen, Verner Larsen, Marianne Westergaard og Poul Just vandt holdturneringen, og Svend Johnsen og Jan V. Sørensen parmesterskabet.

Desværre ser fremtidsudsigterne ikke så godt ud for afdelingen, idet det pt kun er

tilmeldt 10 par + en, der søger makker

Hvis der ikke pr 1/7 er 12 par, må torsdagsafdelingen lukke.

Skulle dette ske ønsker Marianne efter at have spillet bridge 48 år torsdag - ikke længere at være formand.

For Bridgehuset ser fremtiden godt ud, idet der er flere spillere end forventet efter nedlukningerne.

Økonomien er i orden, og Marianne vil arbejde for at klubben får et højere

anpartsudbytte, idet det sidste år blev halveret.

Der er tanker fremme om at samle alle Odenses bridgeklubber i et fælles samarbejde

f.eks om undervisning m.m

Tanken er at finde et egnet lokale (bygge?) hvor alle klubber kan være. Der er lavet et foreløbigt udkast og nedsat et lille udvalg, hvor Marianne repræsenteret 36-klubben.

Der er dog foreløbig tale om fremtidsmusik.

Marianne sluttede sin beretning med at opfordre til at benytte mulighederne for at spille ”åbne huse” i sommerens løb og takkede til sidst bestyrelsen for et godt og konstruktivt samarbejde.

Der var ingen kommentarer eller spørgsmål til beretningen, som blev godkendt.


3. Regnskab:

Poul fremlagde det reviderede regnskab og forklarede de afvigelser som nedlukningerne har bevirket.

Regnskabet blev godkendt uden kommentarer.


4.Budget:

Poul gjorde opmærksom på de 10.000 kr, som er hensat til at gøre fødselsdagsfesten billigere.

Inger spurgte om festen fortrinsvis er for medlemmer.

Dette blev bekræftet, idet pårørende dog er velkomne til middagen om aftenen.

Hvis et medlem ikke kan skaffe en makker til turneringen, er det dog tilladt at finde en ”ude fra”.

Der foreslås uændret kontingent i den kommende sæson, hvilket betyder, at der betales det samme mandag og torsdag.

Budgettet blev godkendt.


5.Indkomne forslag:

Der var ikke nogle forslag.


6. Valg af formand:

Marianne blev genvalgt, men gjorde opmærksom på, at hun ikke ønsker at være formand hvis torsdagsafdelingen nedlægges.

I så tilfælde har Jørgen sagt ja til at være formand. Han bemærkede dog, at det ikke er noget ønske og at han ikke finder det hensigtsmæssigt at vælge en formand på 85.

Under alle omstændigheder kan en ny formand kun vælges efter en ekstraordinær generalforsamling.


7. Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer:

Berit og Poul blev genvalgt uden modkandidater.


8. Valg af suppleant til bestyrelsen:

Anne Hansen genvalgtes uden modkandidater.


9. Valg af revisor og revisorsuppleant:

Jens Kjeldsen genvalgtes som revisor og Poul Hansen som revisorsuppleant, begge uden modkandidater.

Alle ovenstående blev valgt med akklamation.


10. Eventuelt:

Marianne orienterede om forberedelserne til festen. For at vi kender et nogenlunde deltagerantal er det vigtigt, at festudvalget sender information ud seneste 1/9.

Verner luftede i forbindelse med diskussion om manglende medlemstilgang muligheden for at få Ukrainere med.

Odense kommune giver tilskud til at de kan deltage i en eller anden fritidsaktivitet og til eventuelt udstyr her til.

Da der ikke var flere spørgsmål eller kommentarer takkede Henrik for god ro og orden og afsluttede generalforsamlingen.

Marianne takkede dirigenten og overrakte et par flasker som tak for indsatsen.


Ref Jørgen


Godkendt af Dirigenten Henrik Henriksen pr mail den 09.05.22



29.08.21

Referat af generalforsamling i Bridgeklubben af 1936, Odense

                                     19.august 2021 


1. Valg af dirigent:

Bestyrelsen foreslog Henrik Henriksen, som blev valgt med akklamation.

Dirigenten takkede for valget og konstaterede, at generalforsamlingen var lovligt indvarslet og at dagsordenen indeholdt de krævede punkter.


2. Formandens beretning:

Sidste år startede jeg min beretning med at sige, at det sidste bridgeår var det mærkeligste, jeg havde oplevet i min tid som bridgespiller. I år kan jeg gentage mig selv. Det var ikke mange uger, vi fik lov at spille bridge.


Vi fik afviklet den indledende butlerturnering både mandag og torsdag, før alt igen lukkede ned, og det ikke var muligt at spille bridge mere.


Husets bestyrelse bestemte sig for ikke at kræve kontingent for anden halvdel af sæsonen, så på et af vores mange telefonbestyrelsesmøder besluttede vi, at vores medlemmer kunne anmode om at få halvdelen af årskontingentet tilbage. Dette tog mange imod, og de, der ikke har fået det, kan trække pengene fra i det kommende års kontingent. Kontingentet skal jo egentlig besluttes på en generalforsamling, men da det ikke var muligt, betragter vi det med godkendelsen af denne beretning som værende godkendt.


Som nævnt var der ikke mange spilledage i sidste sæson, og som følge af nedlukningen mistede Bridgehuset mange penge. Endvidere forventes der 70 færre spillere i Huset i næste sæson. Dette, sammen med at der skal findes en ny til at gøre rent gør, at vi kan forvente, at det på Husets generalforsamling vedtages, at kontingentet vil stige med 100 kr pr spiller. Der arbejdes på højtryk på at finde løsninger på rengøringsproblemerne, så vi stadig kan nyde vores dejlige hus.


Også i torsdagsafdelingen kom vi i problemer, da 3 par meldte fra. Heldigvis fik vi to spillere retur, så vi i kommende sæson er 12 par, hvilket er absolut minimum. Jeg håber, at vi på trods af dette får nogle hyggelige og seriøse bridgeaftener.


Heldigvis er mandagsafdelingen vokset med 2 par. Der er nu 20 par, så alt i alt er medlemstallet i klubben status quo.


Jeg glæder mig meget til kommende sæson og håber, at den bliver helt normal. Men her kan jeg erklære mig enig med Dan Türell, som sagde: ”Jeg holder af hverdagen. Mest af alt holder jeg af hverdagen”. Jeg glæder mig til alle spillehverdage i kommende sæson.


Beretningen blev godkendt uden kommentarer.

3. Regnskab:

Poul fremlagde regnskabet og begrundede de ændringer, som coronasituationen har bevirket.

Regnskabet blev godkendt.


4. Budget:

På grund af at vi endnu ikke kender det endelige kontingent til Bridgehuset fremlagde Poul 2 budgetter, således at der kan tages hensyn til om Bridgehuset hæver kontingentet.

I første omgang nedsættes kontingentet torsdag til 1010 kr. for primærspillere, så kontingentet ud over husleje til Huset bliver ens. Mandag er kontingentet uændret 980 kr. for primærspillere.

Hvis Bridgehuset forhøjer kontingentet/ikke udbetaler udbytte, som foreslået i indkaldelsen til Husets generalforsamling, får bestyrelsen bemyndigelse til at hæve kontingentet med op til 100 kr. pr. medlem (Jens Kjeldsens forslag, som blev vedtaget).

Hvis der i år ikke udbetales udbytte til anpartshaverne, og da Odense Bridgeklub og 36-klubben ejer en langt overvejende del af anparterne, vil der blive givet en rabat på 30 kr. pr. anpart i forbindelse med kontingentfastsættelsen til aftenklubberne, idet en forhøjelse ellers ville ramme de 2 klubber hårdt.

Verner Larsen gav udtryk for, at der ikke var grund til at sætte spørgsmålstegn til de to budgetforslag og at bestyrelsen skal have ro til at træffe den beslutning, den finder rigtig. 

Marianne gjorde opmærksom på, at de to store klubber i princippet kan bestemme, om der skal være en kontingentstigning til Bridgehuset, men at hun var indstillet på at stemme for en forhøjelse.

Poul var enig, men gav dog udtryk for en irritation over at man ikke kunne bruge af Bridgehusets formue, som er på over 300.000 kr.


Budgetterne blev godkendt.


5. Indkomne forslag:

Der var ingen forslag


6. Valg af formand:

Marianne blev genvalgt.


7. Valg af to bestyrelsesmedlemmer:

Conni og Jørgen blev genvalgt.


8. Valg af suppleant til bestyrelsen:

Anne Hansen blev genvalgt.


9. Valg af revisor og revisorsuppleant:

Jens Kjeldsen blev genvalgt som revisor og Poul Hansen som revisorsuppleant.


Alle valg var med akklamation.


10. Eventuelt.

Verner efterlyste en forklaring på nedgangen af spillere om torsdagen.

Marianne mente, at en del ældre hellere vil spille om dagen.

Henrik Henriksen mente, at man måske spiller for mange spil.

Jørgen Seidelin takkede for god information i nedlukningstiden.

Marianne opfordrede til at man meldte sig til vedligeholdelsesdage i Bridgehuset.


Tallerkenturneringen bliver 30.september og starter kl 18.30, da der vil blive serveret smørrebrød.


Marianne takkede dirigenten for sin ledelse af generalforsamlingen og udtrykte ønsket om en god og rolig sæson.


Ref. Jørgen 



16.09.20

Referat generalforsamling

Referat af generalforsamling i Bridgeklubben af 1936, Odense

                                  27.august 2020


Før generalforsamlingen udtalte Marianne mindeord om Erik Malling, som døde 25/8.


1. Valg af dirigent:

Bestyrelsen foreslog Poul Hansen, som blev valgt med akklamation.

Dirigenten takkede for valget og konstaterede, at generalforsamlingen var lovligt indvarslet.


2.Formandens beretning:

Marianne betegnede sæsonen som den mærkeligste hun havde oplevet i sin tid som bridgespiller.

Nogle turneringer var dog afviklet.

Tallerkenturneringen blev endnu en gang vundet af brødrene Kjeldsen.

I matchen mod klør5 vandt vi endnu en aktie i parkeringspladsen.

Klubmestre for hold blev mandag vundet af Sidse, Niels, Bjarne og Poul og om torsdagen af Gert, Flemming, Jørgen og Kaj.

Parmesterskaberne blev ikke afviklet.

Ved årets juleafslutning blev Conni udnævnt som årets medlem 2019.


Der var enkelte bemærkninger til beretningen.

Otto Rübner var glad for at vi var gået sammen med Odense Bridgeklub i sagen om betaling for ekstra rengøring i forbindelse med Coronaen.

Sidse spurgte om vi selv skal medbringe meldekasser. I den sammenhæng blev der udleveret Coronaregler for brug af Bridgehuset. Disse regler er også nu sat på hjemmesiden.


3. Regnskabet:

Det at vi har sparet en dame i køkkenet torsdag gør, at regnskabet udviste et overskud, som kunne have været større, hvis vi ikke havde lukket ned i marts.

Verner spurgte, om betaling for kaffe, øl m.m. kunne gøres lidt mere smidigt.

Da der samtidig kan være problemer med rede penge i Coronatiden, vil bestyrelsen arbejde med sagen.

Regnskabet blev godkendt.


4.Budget og fastsættelse af kontingent:

Bestyrelsen foreslår samme kontingent som sidste år.

Bortset fra en skrivefejl, som forsamlingen venligt så bort fra, blev budgettet godkendt uden bemærkninger.


5. Valg af formand:

Marianne genvalgtes med akklamation


Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer:

Berit og Poul genvalgtes med akklamation.


7. Valg af suppleant til bestyrelsen:

Bestyrelsen foreslog Anne Hansen, som valgtes med akklamation.






8. Valg af revisor og revisorsuppleant:

Jens Kjeldsen genvalgtes med akklamation.

Den hidtidige suppleant ønskede ikke at fortsætte. I stedet foreslog bestyrelsen Poul Hansen, som blev valgt med akklamation.


9. Eventuelt:

Bestyrelsen fremlagde et ønske om at sætte 20.000 kr af formuen til side til afholdelse af en jubilæumsfest næste år, når klubben fylder 85 år.

Forsamlingen var positiv, idet Jens Kjeldsen dog bemærkede, at beløbet var det maksimale, vi måtte bruge.


Til slut takkede Marianne dirigenten for god ledelse.


Ref. Jørgen                             Godkendt: Poul V. Hansen, dirigent






:

2.4

Alle aktiviteter er aflyst resten af sæsonen.

10.03


På grund af Corona virus og henstilling fra DBF aflyses spilledagene mandag og torsdag i hele marts måned.

Der er sendt mail ud til medlemmer.


06.03

Nye kortfordelinger er læst ind idag for aftenens kamp.


28.02.20


Resultat af klubkamp mellem Klør5 og 36 Klubben.

I år er det 36-klubben der løb af med sejren:-)

Vi må hellere få fundet pokalen frem.

Se resultatet her:

http://bridge.dk/4526/venskabskamp.pdf




04.11.19


Link til Klubsølv resultater på landsplan:

http://www2.bridge.dk/Default.aspx?ID=22340#26900


17.09.19


Rettelser på spil


Hvem gør hvad, når et spil skal rettes, efter at turneringen er afsluttet på dagen.


De involverede parter kontakter hinanden, og bliver enige om hvilket resultat der skal gælde. Se mailadresser i medlemslisten.


For spil fra torsdage kontaktes cbpkrone@gmail.com på mail, med de aftalte rettelser senest førstkommende lørdag inden kl 12.


For spil mandage kontaktes Knudberit@gmail.com på mail med de aftalte rettelser senest førstkommende onsdag inden kl 12.



30.04.19

Referat af generalforsamling i Bridgeklubben af 1936 torsdag den 25.april 2019


1.Valg af dirigent:


Bestyrelsen foreslog Poul Hansen, som blev valgt og som sin første opgave konstaterede at generalforsamlingen var lovligt indvarslet og dermed beslutningsdygtig.

15 medlemmer var mødt frem.


2.Formandens beretning:

På sidste års generalforsamling havde bestyrelsen et forslag om reduceret kontingent for studerende. Da der ikke var mødt tilstrækkelig mange medlemmer op til at forslaget kunne vedtages, blev der 24.maj 2018 afholdt en ekstraordinær generalforsamling, hvor forslaget blev enstemmigt vedtaget. Det er nu indføjet i vedtægterne.


Endnu en sæson er ovre, og jeg ser tilbage med blandede følelser og nagende frygt for fremtiden. Mandagsafdelingen oplevede en mindre fremgang, men torsdag var nede på det laveste antal nogensinde. Det er derfor meget vigtigt, at alle medlemmer spreder budskabet om at vi har en skøn klub.


Selv om sæsonen er slut, vil der i løbet af sommeren være masser af muligheder for at spille bridge.  Der er åbne huse mange steder på Fyn, bl.a. her i Bridgehuset, hvor Odense Bridgeklub arrangerer turneringer hver onsdag (undtagen i juli), og hvis der er tilstrækkelig mange tilmeldte, spiller man i 2 styrkeopdelte rækker. Også under Bridgefestivalen i juli i Svendborg kan man melde sig til alle mulige former for turneringer, lige fra DMer til bronzeturneringer.


Turneringerne i de to afdelinger er foregået med gode og velafbalancerede turneringer. Vi har i bestyrelsen talt om vigtigheden af at forstå, at hvis turneringslederen tilkaldes, er det for at sikre, at reglerne overholdes, ikke fordi man anklager modstanderne for snyd. Dette kan ikke gentages for

ofte.


I begge afdelinger blev der fundet klubmestre i både hold og makkerpar.

Om mandagen blev Sidse og Ebba klubmestre i par og Sidse, Ebba, Poul og Niels blev klubmestre i hold.

Om torsdagen blev parturneringen vundet af Jens og Kjeld, og holdturneringen blev vundet af Jens, Kjeld, Bjarne og Kurt.

Endvidere har begge afdelinger spillet Klubsølv, hvilket var en succes begge steder.


Torsdagsafdelingen fortsatte klubkampen mod Klør 5. Desværre tabte vi i år, så der står 1-2 i kampen om en ekstra parkeringsplads. Vi må tage os sammen næste år, så det bliver os, der vinder den.

Endvidere har vi om torsdagen spillet en fællesturnering med klør 5, og i bestyrelsen fandt vi, at det var en god turnering. Bestyrelsen ønsker at drøfte det fremtidige samarbejde med klør 5 under eventuelt.


Vi har ligeledes sammen med klør 5 haft Leif Thomsen til at undervise os om torsdagen ½time

8 gange i den forløbne sæson. Alle var inviteret, og jeg har sendt Leifs noter til alle. Vi har i bestyrelsen fornemmet, at det var en succes.



Til vores juleturnering blev årets medlem udråbt. Da sidste års medlem, Erling, ikke var til stede, måtte formanden udråbe den person, som Erling har valgt, og jeg tror, at vi alle er enige om, at det helt fortjent blev Jørgen Raaen, (som heller ikke var til stede!).


Vores spillere har lavet gode resultater på Fyn. Inger og Anne blev nummer 7 ved DM i damepar efter at have været med helt fremme det meste af turneringen.

Jens og Verner vandt fynsmesterskabet i seniorpar et mulehoved foran Betty og Otto.

Lars spiller på et hold, der er rykket op i 3.division. Jens, Verner, Kurt Boysen, Else og Erling rykkede op i Jysk/Fynsk mellemrække. Måske har jeg glemt nogle gode resultater, men så må de pågældende undskylde.


Desværre er Fynsmesterskabet i mixed-par og åben par aflyst pga. manglende interesse. Vi kan kun opfordre alle til at deltage.


Vi har i BK1936 altid haft tradition for at spise sammen den sidste spilledag før jul, efterfulgt af en juleturnering med præmier til alle.

Endvidere starter vi sæsonen den første torsdag i september med spisning og en enaftensturnering. Desværre deltager der ikke ret mange fra mandagsafdelingen. Jeg vil opfordre jer til at komme. Det er to meget hyggelige aftener, og hvis vi kender hinanden i de to afdelinger, tror jeg, at det vil være en stor fordel.


Til sidst vil jeg gerne takke den øvrige bestyrelse for et godt og konstruktivt samarbejde, og jeg vil ønske alle en skøn og hyggelig sommer.


Formandens beretning blev godkendt med applaus,


3. Gennemgang af regnskabet:


Kassereren fremlagde det reviderede regnskab.

En forespørgsel fra Otto om en overskridelse af budgettet til præmier blev forklaret med en ændring af præmieuddelingen om torsdagen, hvor man tidligere uddelte alle præmier ved generalforsamlingen, men nu ,som om mandagen, uddeler efter hver turnering. Da regnskabsåret slutter  31/3 figurerede et sæt præmier fra året før på regnskabet. Dette er nu ændret.

Med disse bemærkninger blev regnskabet godkendt med applaus.


4.Fremlæggelse af forslag til budget:


Kassereren påpegede det vanskelige i at lægge budget, når men ikke kender medlemssituationen. Bestyrelsen har valgt at foreslå uændret kontingent, uanset situationen i køkkenet torsdag (se senere).

Budgettet blev vedtaget med applaus.


5.Indkomne forslag:


Medens mandagsklubbens kaffe- og ølregnskab giver overskud, er der et betragteligt underskud torsdag aften. Dette skyldes primært udgiften til køkkenhjælp. Bestyrelsen foreslår derfor, at køkkenpigen siges op på almindelige klubaftener, men kan indkaldes de par gange om året, hvor der er særlige behov derfor.

Der kan spares ca. 9000 kr om året.

Det foreslås, at man i fællesskab laver kaffe til dem, der ønsker at deltage i en sådan ordning. Det fungerer fint om mandagen, og de tilmeldte betaler årligt 150 kr. Man medbringer selv brød.

Berit har tilbudt i første omgang at møde tidligt og lave kaffen, men det skal understreges, at det ikke som sådan er en bestyrelsesopgave.

Forslaget blev vedtaget med overvældende flertal, og det vil blive meddelt på første spilleaften, hvor der vil blive sørget for kaffe.

Hvis systemet kommer til at fungere, kan der blive tale om at udligne kontingentforskellen mellem mandag og torsdag.


6.Valg af formand:


Marianne blev genvalgt med akklamation.


7.Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer:


Conni og Jørgen blev genvalgt med akklamation.


8. Valg af suppleant til bestyrelsen:


Kaj Hansen blev genvalgt med akklamation.


9.Valg af revisor og revisorsuppleant:


Jens Kjeldsen blev genvalgt som revisor og Poul Hansen nyvalgt som revisorsuppleant, begge med akklamation.


10.Eventuelt:


Marianne omtalte samarbejdet med klør 5. Tanken er fortsat, at de to klubbers medlemmer skal lære hinanden bedre at kende. Der er trods nederlaget i P-dysten stor styrkeforskel på de to klubber, og en egentlig sammenlægning er ikke aktuel p.t.

Conni gjorde opmærksom på, at vi ikke kender  holdningen hos klør 5.

Finn kendte til medlemmer hos klør 5, som bestemt ikke var interesserede i en sammenlægning.

Bestyrelsen arbejder videre med sagen, og det blev tilkendegivet fra forsamlingen, at det nuværende antal fælles arrangementer var passende.

Jørgen oplyste, at mandagsafdelingen påtænker at invitere torsdagsafdelingen til en turnering en mandag eftermiddag.


Marianne nævnte en henvendelse fra Danmarks Bridgeforbund om evt. oprettelse af en ”Bridge-cafe” , som på en ugentlig eftermiddag skulle tilbyde mulighed for at spille bridge med vejledning. Tanken er selvfølgelig at rekruttere nye medlemmer. Målgruppen er unge (ensomme? utilpassede?), bedsteforældre og i øvrigt alle interesserede. Tanken er at henvende sig til afgangsklasser, gymnasieelever og erhvervsskoleelever, idet der er behov for en vis modenhed, hvis initiativet skal give resultater. Der er søgt om midler til at støtte initiativet.

Forsamlingen var positiv over for  ideen, og Berit var med det samme klar til at hjælpe. Det blev understreget, at selv om man melder sig som hjælper, er man ikke bundet til at være der hver gang. Der skal så blot være tilstrækkelig mange hjælpere til arrangementet kan gennemføres.

Jens Kj. påpegede, at hvis der skulle komme noget positivt ud af initiativet, var det vigtigt at de samme ”elever” mødte frem hver gang.

Vi er foreløbig i venteposition.


Poul Just gjorde opmærksom på det problem at nye medlemmer ofte føler sig ”på herrens mark”, når de starter. Stillede forslag om at en person (eller et par) påtager sig at tage sig af dem i begyndelsen, vise dem til rette, vise hvor de skal sidde og ikke mindst følge op på, hvordan de har følt sig til rette.

Forsamlingen var positiv over for dette forslag. Bestyrelsen vil følge op på dette.


Hermed sluttede generalforsamlingen.

Dirigenten takkede for god ro og orden, og Marianne takkede dirigenten for god ledelse af mødet.


Ref. Jørgen


Referatet er underskrevet af Poul V Hansen den 30. april 2019



06.01.19

Undvisning i foråret 2019

17. januar, 7. februar, 7. marts og 4. april.


22.11.18

Husk undervisning idag kl 18.30.


05.11.18

Link til liste med klubsølv placering på landsplan:

http://www2.bridge.dk/Default.aspx?ID=22339


12.09.18

OBS Husk undervisning med Leif Thomsen  første gang torsdag den 20. september fra 18:30 til 19:00.


21.07.18

Opgradering til ny Bridgecentral bevirker at gamle turneringsresultater skal hentes fra link herunder.

Adgang til gamle turneringer: Gamle turneringer



30.05.18

Privatlivspolitik for Bridgeklubben af 1936 tilgængelig under fanen: Om klubben

Vedtægter opdateret efter seneste generalforsamling


170518


Referat af generalforsamlingen i Bridgeklubben af 1936 torsdag den 26. April 2018.

Sted: Bogensevej 27  5270  Odense N.

Ad 1. Valg af dirigent.

Bestyrelsen foreslog Poul V Hansen som blev valgt. Dirigenten konstaterede at generalforsamlingen er lovligt varslet via mail den 15. april, samt tilgængelig ved sidste klubaften til de, der ikke modtager mail.

Fremmødt i alt 27 medlemmer.

Der er i forhold til vedtægtsændring under punkt 5, ikke mødt tilstrækkeligt antal medlemmer op for at være beslutningsdygtig. Derfor vil der, såfremt vedtægtsændringen bliver godkendt af denne generalforsamling, være behov for at indkalde til ekstraordinær generalforsamling.

Ad 2. Formandens beretning:

Beretning 2017-2018.

Så er sæsonen ved at være slut, og vi skal ud at nyde sommeren, som forhåbentlig bliver bedre end sidste år.

Der vil stadig blive mulighed for masser af turneringsbridge, både i de mange åbent-hus-arrangementer og på Bridgefestivallen i Svendborg i uge 28.

Sæsonen i begge de to delklubber har forløbet i god ro og orden, det er lykkedes de turneringsansvarige at tilrettelægge gode og balancerede turneringer. Jeg har desværre ikke haft tid til at være til stede om mandagen overhovedet på grund af mit arbejde. Om torsdagen er vi blevet gode til at overholde tiden. Der er desværre stadig for megen højlydt snak ved bordene. Vi skal blive bedre til at tage pænt imod det, når vi bliver bedt om at dæmpe os.

Vi skal være opmærksomme på, at vi både mandag og torsdag kæmper med vigende medlemstal. Vi kan i begge afdelinger bruge flere medlemmer, har drøftet i bestyrelsen, hvad vi kan gøre, men har ikke fundet ”de vise sten”. Der er mange ting at kæmpe imod. Vi kan kun opfordre til, at vi alle går ud og fortæller de gode historier om vores klub.

I begge afdelinger er der fundet klubmestre i både hold og makkerpar. Om mandagen blev Betty Sørensen og Poul Hansen klubmestre i par og Conni Krone, Verner Larsen, Sidse og Niels Lønborg blev klubmestre i hold.

Om torsdagen blev klubmestrene i par Lars og Gert, og holdturneringen blev vundet af Jens Kjeldsen, Kjeld Kjeldsen, Bjarne Andersen og Kurt Jeppesen.        .

Endvidere har begge afdelinger spillet Klubsølv, hvilket var en succes begge steder.

Torsdagsafdelingen fortsatte klubkampen mod Klør 5, desværre tabte vi i år, så der står 1-1 i kampen om en ekstra parkeringsplads. Vi må tage os sammen de næste år, så det bliver os, der vinder den.

Til vores juleturnering udråbte Jens Kjeldsen det nye ”årets medlem”, som helt fortjent blev Erling Andersen.

Vores spillere har lavet gode resultater på Fyn, Inga og Birthe vandt fynsmesterskabet i Damepar og Else og Erling blev nummer 3 i mixpar. Endvidere blev Inger Just, Poul Just, Thomas Egedgaard og Tommy Kristensen nr. nr. 2 i serie 1,og Henrik Henriksens hold vandt serie 2. Tillykke til jer.

Desværre er Fynsmesterskabet i Åben par og Seniorpar aflyst pga. manglende interesse. Vi kan kun opfordre jer til at deltage.

Distrikt Fyn har været gode til at lave forskellige tiltag for klubberne, bl.a. kurser i bridgecentralen og turneringslederkurser. Hvis nogle af medlemmerne ønsker at deltage i dette, så giv os et praj, jo flere vi får uddannet, jo lettere bliver det for klubben at få sagerne afgjort.

Dansk Bridge: På grund af voldsom stigning i forsendelsesomkostningerne på Dansk Bridge bliver der fra 1. maj en ændring. Juni- og julinumrene kan fremover kun læses på nettet og de øvrige 8 numre udleveres på klubaftenerne. Det er ikke helt, som vi havde ønsket, men er desværre blevet sådan.

Til sidst vil jeg gerne takke den øvrige bestyrelse for godt og konstruktivt samarbejde.

Kommentarer til beretningen:

  1. Forslag vedr. uro og for høj tale: Gøre Syd og Vest ansvarlige for uro ved bordet.
  2. Forslag: Uddele strafpoint ved uro og overskridelse af tider
  3. Bekymring om Bridgecentral 3 som sættes i drift til september.
  4. Demo af hjemmesiden når den nye Bridgecentral kommer

For alle punkter gælder, at Bestyrelsen tager input med ind i det videre arbejde.

Herefter blev Beretningen godkendt ved klapsalve.

Ad 3. Gennemgang af regnskabet.

Efter kasserens gennemgang kom følgende kommentarer:

  1. Under indtægter står også udgifter anført. Dette skal rettes fremadrettet.
  2. Under aktiver - til gode for vin.  Klubben har tilgodehavende for vin hos Poul. Poul undersøger om vin kan afsættes til anden side. 
  3. Samlet regnskab for mandag og torsdags klub. Det bør overvejes om dette skal splittes. I så fald skal der fremsættes forslag til næste ordinære generalforsamling.

Efter følgende kommentarer blev regnskabet godkendt ved klapsalve.

Ad 4. Gennemgang af budgettet

Efter kasserens gennemgang kom flg kommentarer:

  1. Opfordring til Bestyrelsen om at undersøge bankernes tilbud vedr. konti, da der er stor forskel på, hvor meget den enkelte bank tager sig betalt.
  2. Undren over at præmiebeløbet er mindre. Dette skyldes en forventet medlemstilbagegang.
  3. Kontingent uændret for næste sæson.

Med følgende kommentarer blev budgettet for næste sæson godkendt med klapsalve.

A5 Indkommende forslag

Mandat til bestyrelsen vedr. flere turneringer sammen med klør 5.

Flg. Kommentarer til forslaget:

  1. Stor enighed om, at bestyrelsen kan arbejde videre med dette

Vedtægtsændring §2

Ændres fra: Unge under 25 år som er under uddannelse kan af bestyrelsen bevilges ½ kontingent.

Ændres til: Unge under uddannelse samt heltidsstuderende kan af bestyrelsen bevilges ½ kontingent.

Denne tekst blev korrigeret på generalforsamlingen til følgende:

Uddannelsessøgende samt heltidsstuderende kan af bestyrelsen bevilges ½ kontingent

Den korrigerede tekst kom til afstemning på generalforsamlingen.

26 stemte for og 1 stemte ikke.

På grund af det ringe fremmøde skal der holdes ekstraordinær generalforsamling for at vedtægtsændringen kan slå igennem. Indkaldelsen skal ske inden for 14 dage. 

Ad 6 Valg af formand Marianne blev genvalgt ved klapsalve

Ad 7 Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer Berit og Poul Just blev genvalgt ved klapsalve.

Ad 8 Valg af suppleanter til bestyrelse - Kaj Hansen blev genvalgt ved klapsalve.

Ad 9 Valg af revisor og revisor suppleant.

  1. Jens Kjeldsen blev valgt til revisor ved klapsalve
  2. Nina Christiansen blev valgt til revisorsuppleant ved klapsalve

Under dette punkt takkede formanden den afgående revisor Otto Rübner for mange års tro tjeneste med revisorjobbet.

Ad 10 Eventuelt.

Flg. kommentarer:

Hermed en præcisering af reglerne vedr. rettelse i de indtastede resultater, som de bliver håndteret i dag:

I årets løb har der været rigtig mange indtastningsfejl på bridgematen.. For at få rettet resultatet, skal det seneste meldes ind for torsdagsklubben lørdag inden kl 12. Mandagsklubben senest onsdag kl 12.

Der gælder flg. Regler. Ved alt andet end åbenlyse indtastningsfejl, hvor et resultat blot er vendt forkert. Skal den, der sender rettelsen have afklaret fejlen med modparten, før der bliver rettet i resultatet.

Bridgens dag 26. august: Opfordring til at 36 klubben også stiller op for at promovere vores klub.

Øvrige initiativer for promovering af Bridgen sker bl.a via Bridgehuset, hvor udviklingsrepræsentant fra Dansk Bridge samt Morten Bilde, bliver inviteret til møde i Bridgehuset med klubbernes formænd, for mulige fremtidige initiativer.

Herefter blev generalforsamlingen lukket.


Dirigent

Poul V Hansen

Godkendt via mail den 28.april 2018-04-28

Sendt til formand og referent.

Refereret af Conni Krone











BridgeCentral, 24. april 2025