Vedtægter og klubregler

Vedtægter for

Faaborg Bridgeklub


§ 1 Navn og Hjemsted

Klubbens navn er Faaborg Bridgeklub og klubben er hjemmehørende i Faaborg-Midtfyn Kommune.

Klubben er stiftet den 21.august 2023 som en fusion mellem Bridgeklub 51, Faaborg og Bridge 95, Faaborg.

Fusionen har økonomisk virkning fra 01.september 2023


§ 2 Formål

Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilledage for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.


§ 3 Tilhørsforhold

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Fyn og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.


§ 4 Medlemskab

Som aktivt medlem kan optages enhver, der er interesseret i bridgesporten.

Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt leve op til klubbens formålsbestemmelse.

Medlemmernes pligter og rettigheder er yderligere beskrevet i Klubregler for Faaborg Bridgeklub

Bestyrelsen kan optage passive medlemmer.

Passive medlemmer har ikke adgang til at deltage i den primære aktivitet.

Indmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen og er bindende.

Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen senest 2 måned før sæsonstart.

I forbindelse med udmeldelsen skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværender med klubben afvikles.

Bestyrelsen træffer beslutning om udnævnelse af æresmedlemmer.


§ 5 Kontingent

Kontingent fastsættes af generalforsamlingen.

Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.

Juniorer under uddannelse betaler halvt kontingent.

Er et medlem trods påmindelse forsat i restance kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen.


§ 6 Udelukkelse og eksklusion

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.

I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.

I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endeligt afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt.

En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.

En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §§ 13 og 14.


§ 7 Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.

Ordinær generalforsamling afholdes inden udgangen af april måned.

Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted skriftligt ved opslag på klubbens hjemmeside og pr. mail med tre ugers varsel.

Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger inden generalforsamlingens afholdelse.

Indkomne forslag og det reviderede regnskab og budget kan rekvireres hos bestyrelsen og fremlægges for medlemmerne senest en uge før generalforsamlingen.

Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde.

Stemmeret har alle klubbens aktive medlemmer der ikke er i kontingentrestance. Der kan stemmes ved fuldmagt. Et medlem kan ikke stemme ved flere end en enkelt fuldmagt.

En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, se dog §§ 15 og 16.


§ 8 Dagsorden

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:

1) Valg af dirigent og referent

2) Bestyrelsens beretning for det forløbne år.

3) Godkendelse af det reviderede regnskab

4) Godkendelse af budget

5) Fastsættelse af kontingent

6) Indkomne forslag

7) Valg af formand hvert år

8) Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen

9) Valg af suppleanter vælges for 2 år

10) Valg af revisor og revisorsuppleant 2 år

11) Eventuelt


§ 9 Generalforsamlingens ledelse

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.

Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning og fusion kvalificeret flertal, jfr. §§ 15 og 16.

Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt 3 medlemmer forlanger det og altid ved personvalg mellem flere kandidater.

Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.

Kort efter generalforsamlingen konstituerer bestyrelsen sig.


§ 10 Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen.

Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.

Generalforsamlingen skal afholdes senest 4 uger efter begæringens modtagelse.

For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.


§ 11 Bestyrelsen

Bestyrelsen er klubbens ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.

Bestyrelsen består af mindst 5 medlemmer, en formand, en kasserer, en sekretær og mindst

2 bestyrelsesmedlemmer. Vælges for 2 år (forskudt 3 af gangen) på den ordinære generalforsamling. Formanden vælges for 1 år.

Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.

Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (spilleudvalg og turneringskomite) til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede. Der føres en protokol over bestyrelsens forhandlinger.

De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.

Valgbare til bestyrelsen er alle medlemmer, der er fyldt 18 år.

Bestyrelsen udarbejder klubregler, der skal godkendes på generalforsamlingen.


§ 12 Regnskab

Klubbens regnskabsår er 15.marts til 14.marts.

Regnskabet og budget fremlægges på den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift. Regnskabet fremlægges for klubbens medlemmer senest en uge inden den ordinære generalforsamling.


§ 13 Revision

På den ordinære generalforsamling vælges for 2 år ad gangen 1 revisor og en revisorsuppleant. Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til stede.


§ 14 Tegning og hæftelse

Klubben tegnes af formanden og et medlem af bestyrelsen.

Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.

Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.


§ 15 Vedtægtsændringer

Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget.


§ 16 Opløsning eller fusion

Bestemmelse om klubbens opløsning eller fusion kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst 2/3 af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.

For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådant flertal på en ekstraordinær generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med

ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.

Ved klubbens opløsning skal eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, tilgå Danmarks Bridgeforbund.

Vedtaget på stiftende generalforsamling den 21.08.23


Klubregler for Faaborg Bridgeklub


Hvis intet andet er nævnt i nedenstående lokale klubregler, så gælder de internationale og nationale regler og love for turneringsbridge. Bla. ”love for turneringsbridge”, DBf´s spillerhåndbog, DBf´s turneringslederhåndbog.


§1. Spilletidspunkt.        

Klubbens spilledage er tirsdag og onsdag. Der startes på alle spilledage kl. 19.00.


§2. Sæson

Sæsonen starter normalt første spilledag i september måned og slutter normalt ultimo april.


§3. Tilmelding/framelding.

Tilmelding til klubbens turneringer er normalt unødvendigt, idet man som medlem automatisk er deltager. Medlemmerne har således principielt mødepligt til spilleaftenerne. En spiller, der er forhindret i at møde, skal selv skaffe substitut.

Framelding kan ske til en eller flere turneringer i løbet af sæsonen med 2 ugers varsel.


§4.  Justering af score.


4.1 Ved udeblivelse.

(Udgået 24. april 2024, efter orientering på generalforsamlingen)


4.2 Substitutter.

Parturnering:

Hvis kun den ene spiller er substitueret sker der ingen korrektion.

Hvis begge spillere er substitueret, justeres et evt. højt resultat ned til det oprindelige pars gennemsnit for hele turneringen. Der kan ikke justeres opad.

Man bør så vidt muligt skaffe en substitut der ikke er markant stærkere, end den der substitueres.



Holdturnering:

Hvis der højst er én substitut for hvert par på holdet, foretages der ingen justering.

Hvis to spillere i et par er substitueret, foretages der ingen justering hvis substitutterne spiller med hver sin af de ordinære spillere på holdet.

I alle andre tilfælde justeres en evt. højere score ned til holdets egen gennemsnitsscore for hele turneringen.

Hvis substitutparret/-parrene er væsentlig stærkere end det/de par, de substituerer, kan modstanderholdet anmode om justeret score. Anmodning om justeret score skal ske senest ved kampstart.


4.3 Ved tidsoverskridelse.

Parturnering:

Spilletiden for en runde fastsættes ud fra 7 minutters spilletid pr spil. Der anvendes ur i alle turneringer.

Hvis spilletiden overskrides, justeres scoren som flg.:

Hvis et spil ikke er afsluttet efter udløbet af skifteminuttet, gives der en advarsel til begge par (eller det skyldige par). Efterfølgende gange gives et standardfradrag på 10%.

Hvis der er mindre en fem minutter tilbage af spilletiden, må der ikke startes på et nyt spil. Resultatet af dette ikke spillede spil er 50/50, med mindre det er det ene par der alene har skylden. I givet fald gives 60/40.


Holdturnering:

Her følges reglerne i DBf´s ”turneringslederhåndbog” §213.

Generelt om holdturnering gælder der, at når der i turneringen benyttes bridgemates, så skal der afleveres en underskrevet resultatblanket.


4.4 Tastefejl.

Såfremt turneringslederen bliver gjort opmærksom på en tydelig fejlindtastning, eller hvis begge par er enige i, at indtastningen er fejlagtig, kan denne rettes indtil næste turneringsdags begyndelse. Ved turneringer over én aften, hvor der uddeles præmier, sker der dog ingen ændring i præmieuddelingen.


§5. Præmier.

Ingen spiller er berettiget til præmie hvis man ikke har spillet mindst halvdelen af spillene i turneringen.


§6. Turneringsafvikling.


6.1 Turneringsledelse.

Bestyrelsen nedsætter et turneringsudvalg, som har ansvaret for afvikling af klubbens turneringer. Turneringsudvalget udpeger turneringsleder(e).


6.2 Uregelmæssigheder


Turneringslederen skal tilkaldes, så snart opmærksomheden er henledt på en uregelmæssighed. Det skal ske, for at uregelmæssigheder kan blive rettet ensartet og i overensstemmelse med regler og love.

Hvis et spil ved et bord hvor en turneringsleder sidder, ikke kan nå at blive spillet, pga. tilkald af denne turneringsleder, gives begge par ved dette bord 60%.

Det samme gælder hvis turneringslederen har fået så mange oplysninger om spillet fra et tidligere tilkald, at turneringslederen ikke kan spille spillet.


6.3 Appel

Hvis begge spillere i et par, eller holdkaptajnen i hold, ønsker det, så kan turneringslederens afgørelse appelleres. Appellen skal indgives til den turneringsleder der dømte, og skal indgives senest 30 min. efter afslutningen af aftenens spil. Appellen håndteres herefter af en mundtlig appelkommité (MAK). Denne MAK sammensættes ad hoc efter gældende regler. MAKens afgørelse kan appelleres videre til distriktet. Gøres dette, skal der udfyldes en skriftlig standartformular med alle relevante oplysninger om sagen.

Hvis der er tale om en vurderingssag, der behandles efter spilledagen af flere turneringsledere, så er appelfristen 24 timer efter at de berørte parter har fået afgørelsen.


§7. Systemkort.

Alle par opfordres til at medbringe 2 enslydende systemkort, og på forlangende at fremvise disse.




BridgeCentral, 30. april 2025