Vedtægter for Bridgeklubben Ved Grænsen
§ 1 Navn og hjemsted
Klubbens navn er Bridgeklubben Ved Grænsen, og klubben er hjemmehørende i Tønder Kommune.
Klubben er stiftet den 3. april 1990.
§ 2 Formål
Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilleaftener for gennem træning,
undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.
§ 3 Tilhørsforhold
Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Sydjylland og er som sådan underlagt såvel
forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.
Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointordning efter de gældende regler.
§ 4 Medlemskab
Som aktivt medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen.
Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter.
Endelig afslag på medlemskab af klubben skal efter anmodning af den, der ønsker medlemskab, forelægges
generalforsamlingen.
Indmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen og er bindende for hele sæsonen, dog kan bestyrelsen tillade
udmeldelse efter ½ sæson, når omstændighederne taler for det.
For medlemmer under 18 år skal indmeldelsen underskrives af forældre eller værge.
Medlemskab overføres automatisk fra en sæson til næste sæson.
Udmeldelse skal skriftligt til bestyrelsen med mindst 1 måneds varsel til udgangen af en sæson – dog senest
1. september.
I forbindelse med udmeldelsen skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværende med klubben afvikles.
§ 5 Kontingent
Kontingentet fastsættes af bestyrelsen, ligesom indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af
bestyrelsen.
§ 6 Udelukkelse og eksklusion
Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade
for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.
I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.
I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endelig afgøres på førstkommende
generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som særligt punkt.
En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens
vedtægter.
En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets
vedtægter § 13 og § 14.
§ 7 Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i april måned på klubbens sidste spilleaften.
Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted skriftlig med 3 ugers varsel.
Forslag som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til formanden
senest 2 uger inden generalforsamlingens afholdelse.
Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde.
Stemmeret har alle klubbens aktive medlemmer, der ikke er i kontingentrestance.
Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, se dog § 15 og § 16.
§ 8 Dagsorden
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:
- Valg af dirigent og referent
- Formandens beretning for det forløbne år
- Aflæggelse og godkendelse af det reviderede regnskab
- Indkomne forslag
- Valg af bestyrelsesmedlemmer: formand og kasserer kan ikke være på valg samme år.
Medlemmer vælges for perioder af mindst 2 år
- Valg af suppleant, hvert år
- Valg af revisor, hvert år
- Eventuelt
§ 9 Generalforsamlingens ledelse
Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke medlem af bestyrelsen.
Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræves vedtægtsændringer og beslutninger om klubbens
opløsning kvalificeret flertal, jfr. § 15 og § 16.
Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt et medlem ønsker det.
Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger.
§ 10 Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen. Ekstraordinær generalforsamling
skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for
bestyrelsen fremsætter ønsker herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.
Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til
indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære
generalforsamling.
§ 11 Bestyrelsen
Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.
Bestyrelsen består af mindst 5 medlemmer, en formand, en kasserer, en sekretær og mindst to
betyrelsesmedlemmer og vælges for 2 år ad gangen på den ordinære generalforsamling.
Formanden og kassereren kan ikke være på valg samme år.
Bestyrelsen konstituerer sig på det første møde efter generalforsamlingen.
Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (spilleudvalg og turneringskomite) til varetagelse af løbende eller
enkeltstående opgaver.
Der laves referat fra bestyrelsens forhandlinger.
De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.
Valgbar til bestyrelsen er alle medlemmer, der er fyldt 15 år og har stemmeret.
§ 12 Regnskab
Klubbens regnskabsår er fra 1/4 - 31/3. Regnskabet forelægges den ordinære generalforsamling til
godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.
§ 13 Revision
På den ordinære generalforsamling vælges en revisor for et år ad gangen.
Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til stede.
§ 14 Tegning og hæftelse
Det påhviler ikke klubbens bestyrelse og medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som
påhviler klubben.
§ 15 Vedtægtsændringer
Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst 2 tredjedele af de afgivne stemmer
er for forslaget.
§ 16 Opløsning
Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særlig indkaldt ekstraordinær generalforsamling.
For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede
medlemmer er til stede.
For at forslaget kan vedtages, kræves at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget.
Opnås et sådan flertal på en ekstraordinær generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til
en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflertal,
uanset de fremmødtes antal.
Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå velgørende formål.
|