Ribe Bridgeklub
Referat fra generalforsamlingen onsdag den 12. marts 2025 kl. 21.20
Dagsorden:
- Valg af dirigent
Erling Pedersen blev valgt
Dirigenten konstaterede at generalforsamlingen var rettidigt indvarslet i henhold til vedtægterne
- Formandens beretning
Formand Bjarne Steiner indledte beretningen med at fortælle om vores renovering af huset i maj måned, hvor der bl. a. kom en uforudset vandskade under gulvbelægningen i gangen, som så også blev udbedret af vores bridgespillende vvs–mand Karl Erik Beck. Det nye gasfyr og nye køleskab er medvirkende til et mindre energiforbrug. Afskaffelsen af brød og kage til kaffen med erstatning af småkager er blevet taget godt imod. Småkagefabrikken sponserede en stor del af forbruget af småkager.
Kontingentopkrævningen er blevet ændret til 1 gang om året og uden girokort, det er en stor lettelse for vores kasserer. Da der stadig er ting der kan gå i stykker skal vi sørge for at have en buffer inden vi ser på kontingentet.
Af bridge arrangementer er der afholdt klubdag, temadag, julefrokost og champagneturnering.
Der har været et pænt hold begyndere, der er 2 medlemmer mere end sidste år, og der er et naturligt frafald, så derfor det er vigtigt at vi alle gør en indsats for at få nye bridgespillere og vi vil igen tilbyde at give gratis undervisning til jul. Til slut blev der sagt tak til alle der hjælper til med stort og småt for at bridgeklubben kan klare de daglige udfordringer.
Beretningen blev godkendt
(Se det fulde referat på nedenfor)
- Aflæggelse af regnskab
Kasserer Søren Dalgaard gennemgik regnskabet
Regnskabet blev godkendt
- Indkomne forslag
Ingen
- Valg af bestyrelsesmedlemmer og 2 suppleanter:
På valg er:
Svend Erik Madsen (modtager ikke genvalg)
Lene Abel (modtager genvalg)
Bestyrelsen foreslår Dorthe Vestergaard som nyt medlem
Der var genvalg af Lene Abel og nyvalg af Dorthe Vestergaard
Valg af 2 suppleanter
Harry Jensen (modtager genvalg)
Margrethe Jensen (modtager genvalg)
Der var genvalg af begge
- Valg af 1 revisor og 1 revisorsuppleant
Erling Pedersen (modtager genvalg som revisor)
Connie Hansen(modtager genvalg som revisorsuppleant)
Der var genvalg af begge.
- Valg af delegerede til distriktets generalforsamling
Det overlades til bestyrelsen.
8. Eventuelt.
Erik Wonsbek takkede for et godt referat og regnskab.
Mogens Dahl takkede bestyrelsen for godt arbejde
Dirigenten takkede for god ro og orden.
Derefter fik Bjarne ordet igen, hvor han takkede Svend Erik for hans indsats igennem rigtig mange år og for godt samarbejde. Som tak fik han overrakt 2 fl. vin.
Referatet godkendt
Referent: Dirigent:
________________ ____________________
Lene Abel Erling Pedersen
Formandens beretning
2024 har været et spændende og travlt år i Ribe bridgeklub. Det er min første beretning, og så er det jo rart, der skete noget, så man ikke skal stå, og se om man kan finde på noget at sige, for der er meget at berette om.
Vi startede i 2023 for alvor at sætte fart i ansøgningerne om penge til at renovere vores lokaler. Efter generalforsamlingen sidste år, besluttede vi os til at sætte gang i renoveringen.
Vi synes vi havde fået nogle meget fine tilbud på de opgaver, vi skulle have udført, og var langt i finansieringen. Vi var nervøse for, at det vi måske kunne få ekstra i fondsmidler, ville blive mere end ædt op af prisstigninger på materialer og arbejdsløn. Og for vores vedkommende er det jo maj måned, sådan noget skal ske, for det er den eneste måned, der ikke er aktiviteter i huset.
Så vi startede med at tømme huset efter sidste spilleaften i april.
Når man går i gang med sådan noget, kommer der altid overraskelser. Det gjorde der også her, for gulvlæggeren ringede til mig og sagde, at de havde fundet fugtpletter under gulvbelægningen i gangen.
Så gav det pludselig mening, at vi brugte for meget vand. Så det var jo held i uheld. Sagen endte med, at vores bridgespillende vvs-mand, Karl Erik Beck og bestyrelsen blev enige om, at det kunne han lave for selvrisikoen på 9.900 kr., og derfor behøvede vi ikke at involvere forsikringsselskabet, og dermed tabe tid.
Så i dag er alle vandinstallationer synlige, og det er trygt og dejligt.
Vi synes selv det er et flot resultat der opnået, og der er mange gode ting i det ud over det synlige. Vi har ingen problemer med kondensvand fra udsugningsanlægget, siden vi har isoleret vores rørføring på loftet.
Vores nye gasfyr, har også betydet mindre forbrug af energi. Og varmestyringen, betyder også, at vi ikke fysisk skal herom for at starte varmen efter weekenden.
Nyt køleskab til erstatning af to gamle, har helt klart også en positiv indflydelse på energiforbruget.
Af andre forandringer i året der er gået, er at vi på demokratisk vis afskaffede kage og brød til kaffen. Vi var så heldige, at småkagefabrikken, ville sponsere en stor del af vores forbrug af småkager. Det har jo betydet, at betalingen for at spille bridge, er faldet væsentlig. Alt i alt synes jeg, at I har taget godt imod ordningen. Tak for det.
Vi har også ændret kontingentopkrævningen til 1 gang om året, og uden girokort. Det var der lige nogle få, der skulle vænne sig til, men det er en kæmpe lettelse for vores nye kasserer. Sådan nogen hænger ikke på træerne, så dem skal vi behandle ordentlig, så vi kan beholde dem i mange år.
På økonomisiden, som Søren vil gennemgå senere, ser det rigtig fornuftig ud. Resultatet korrigeret for at vi har opkrævet et halvt år kontingent før tiden viser et overskud på ca. 25.000 kr. når al renovering er betalt. Og vi er gældfri.
Når man til det lægger, at huset er nyrenoveret, så kan vi jo gå ind i det nye år med en vis ro i maven. Men der er stadig ting, der kan gå i stykker. F.eks. kortblander, Bridge Mate og opvaskemaskine, så vi er nødt til at have en lille buffer, før vi kigger på kontingentet.
Af bridgearrangementer har vi afholdt klubdag i foråret og temadag i efteråret.
Begge dele gik fint, men vi kunne godt ønske lidt flere deltagere, og derfor var det en stor fornøjelse, at så mange mødte op til den nyligt afholdte klubdag i indeværende år. Og så har jeg heldigvis et helt år til at jeg skal fortælle om, hvad der gik galt den dag.
Vi afholdte også vores traditionsrige champagneturnering den 29. december. Alt gik godt.
Med hensyn til begyndere har vi også sidste år haft et fornuftigt hold. Det er også meget vigtigt, for vi mister hvert år en del medlemmer af naturlige årsager. Derfor er det bydende nødvendigt, at vi alle gør alt for, at vi finder nye, der kan tænke sig at prøve at spille bridge. Derfor har vi også valgt at fortsætte tilbuddet om, at I kan tilbyde venner og bekendte et gratis tilbud om undervisning og undervisningsmateriale. Så sørg for at motivere folk til at komme og prøve. Når de først er her, er der rigtig mange der fortsætter.
Status på antal medlemmer er stort set uændret. Der er 2 mere end sidste år. Det er flot. Vi skal også have fokus på at få uddannet nye turneringsledere, og folk, der kan sætte turneringer op. Det er vigtig vi er foran.
Vi har jo i 2024 også fået en ny underviser. Mogens ønskede at stoppe, og det skal være ham velundt efter et flot stykke arbejde i rigtig mange år. En stor tak for det.
Heldigvis var Daniel klar til at tage over sammen med Carsten, og de der går på kursus virker glade og godt tilfredse med måden undervisningen foregår på.
Jeg vil gerne på bestyrelsens vegne rette en kæmpe tak til alle der hjælper til i klubben. Det er turneringsudvalg, undervisere, turneringsledere, kortblandere, hjælp ved ombygning, hjælp til små reparationer, kaffebryggere, bord dækkere og hvad i alle sammen laver. Men aller mest tak for jeres måde at tage imod nye spillere, og det gode humør i altid har med, når i kommer til bridge. Det er sjovt at være formand, når alle man spørger om hjælp siger ja.
Og til sidst en kæmpestor tak til den øvrige bestyrelse for et fantastisk samarbejde.
|