Vedtægter for ”Fredericia Bridgeklub”
§1 Navn og hjemsted.
Klubbens navn er Fredericia Bridgeklub.
Klubben er stiftet den 01. april 1944. Dens hjemsted er Fredericia kommune.
§2 Formål og spillesæson.
Klubbens formål er at samle interesserede bridgespillere til regelmæssige spilleaftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.
Klubben spiller onsdag eftermiddag fra første uge af september til og med udgangen af marts. Der er møde/substitutionspligt til de ordinære spilleaftener.
§3 Tilhørsforhold.
Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Sydjylland. Således er forbundets og distriktets vedtægter gældende for klubben og dens medlemmer.
Klubben er tilsluttet forbundets mesterpointordning efter de om denne gældende regler.
§4 Bestyrelse og revision.
Klubben ledes af en bestyrelse på 3-4 medlemmer. De 3-4 bestyrelsesmedlemmer vælges på generalforsamlingen for 2 år ad gangen og afgår efter tur med 2 medlemmer i lige år og med 1-2 medlemmer i ulige år.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, kasserer og turneringsansvarlig samt eventuelt sekretær. Den er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne er til stede. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende. .
Generalforsamlingen vælger 1 revisor og 1 revisorsuppleant, som er på valg hvert år.
§5 Spilleudvalg/turneringskomité.
Bestyrelsen nedsætter et spilleudvalg til at tilrettelægge og lede turneringerne. I dette skal der være mindst 1 bestyrelsesmedlem.
§6 Aflønning.
Generalforsamlingen skal godkende retningslinier for fast engagement af personer (herunder turneringsleder), der efter bestyrelsens indstilling kan aflønnes for deres arbejde for klubben.
Bestyrelsen har fuldmagt til at disponere et beløb til dækning af udgifter og honorarer til personer, der har arbejdet for klubbens drift og virke. Bestyrelsen kan ikke disponere ud over den af generalforsamlingen fastsatte kontingentramme.
§7 Regnskabsår.
Klubbens regnskabsår er 1. marts – 28. februar. Regnskabet revideres af den valgte revisor.
§8 Generalforsamling.
Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af marts måned med en dagsorden, der mindst indeholder følgende punkter:
1. Valg af dirigent.
2. Formandens beretning.
3. Aflæggelse af årsregnskab.
4. Indkomne forslag, herunder kontingentfastlæggelse.
5. Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter.
6. Valg af revisor og revisorsuppleant.
7. Valg af delegerede til distriktets generalforsamling.
8. Eventuelt.
Indkaldelse til generalforsamling med angivelse af dagsorden skal ske senest 2 uger før afholdelsen ved opslag på klubbens resultattavle og på mail.
Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal indsendes skriftligt til formanden senest 2 uger før generalforsamlingens afholdelse.
Den ordinære generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer, og alle punkter på dagsordenen afgøres ved simpel stemmeflerhed. Undtaget herfra er forslag til vedtægtsændringer, som kun kan vedtages med mindst 2/3’s majoritet af de på generalforsamlingen mødende medlemmer, samt forslag om klubbens opløsning, som kun kan vedtages med mindst 2/3’majoritet af samtlige klubbens medlemmer.
Såfremt et forslag om klubbens opløsning opnår tilslutning fra 2/3 af de på generalforsamlingen mødende medlemmer, men ikke tilslutning fra 2/3 af samtlige klubbens medlemmer, indkaldes med mindst 7 dages varsel til en ny generalforsamling, hvor forslaget da uanset antallet af mødte medlemmer kan vedtages med 2/3’s majoritet af de på generalforsamlingen mødende medlemmer.
Skriftlig afstemning om et forslag kan kræves af blot et medlem. Skriftlig afstemning er obligatorisk ved valg mellem flere kandidater.
§9 Ekstraordinær generalforsamling.
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen. Ekstraordinær generalforsamling skal ligeledes indkaldes, når mindst en trediedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, der ønskes behandlet.
Generalforsamlingen skal afholdes senest 2 uger efter modtagelse af begæringen, og indkaldelse skal ske senest en uge efter modtagelsen af begæringen.
Angående mødeledelse og afstemningsregler m.m. gælder samme regler som for ordinære generalforsamlinger.
§10 Kontingent.
Generalforsamlingen fastsætter det årlige kontingent. Såfremt kontingentet indbetales efter den af bestyrelsen fastsatte dato, betales der et ekstra gebyr.
Juniorer under uddannelse betaler halvt klubkontingent.
§11 Tilskud til turneringsdeltagelse.
Bestyrelsen kan bevilge kontant tilskud til hel eller delvis dækning af omkostninger i forbindelse med medlemmers deltagelse i turneringer, som arrangeres inden for Danmarks Bridgeforbund.
§12 Medlemskab.
Bestyrelsen godkender optagelse i klubben. Indmeldelse i klubben er økonomisk bindende for hele sæsonen; dog kan bestyrelsen efter omstændighederne tillade udmeldelse efter ½ sæson.
Medlemskab af klubben overføres automatisk fra en sæson til næste sæson, medmindre bestyrelsen har modtaget udmeldelse senest den 1. juli.
Et medlem, der i en periode ikke ønsker at deltage aktivt i klubbens turneringer, kan fortsætte som passivt medlem af klubben. Der betales et nedsat kontingent for passivt medlemskab. Passivt medlemskab giver ret til deltagelse i generalforsamlingen og klubbens øvrige arrangementer.
§13 Klubregler.
Bestyrelsen kan udarbejde klubregler, der omhandler områder som
ordensregler
substitutionsregler
scorejusteringer
udpegning af mestre
o.lign.
§14 Udelukkelse og eksklusion.
Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.
I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.
I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endelig afgøres på førstkommende generalforsamling, og på at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt.
En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.
En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §§ 13 og 14.
§15 Tegning og hæftelse.
Fredericia bridgeklub tegnes af formanden, men klubben giver den til enhver tid siddende kasserer fuldmagt til at disponere over de indestående midler på klubben konto til klubmæssige formål. Køb og salg af fast ejendom, værdipapirer samt låneoptagning skal godkendes af en generalforsamling.
§16 Opløsning af klubben.
I tilfælde af klubbens opløsning, hvilket kun kan vedtages af en generalforsamling (jvf. §8), overgår en evt. formue og aktiver til Danmarks Bridgeforbund eller til velgørende formål.
Disse vedtægter er vedtaget på ekstraordinær generalforsamlign den 29. august 2016
(Oprindelige vedtægter er vedtaget 01.04.1944)
Fredericia, den
Bestyrelsen:
|