Vedtægter og Klubregler


  Vedtægter for Bramming Bridgeklub


§ 1. Navn og hjemsted.

Klubbens navn er Bramming Bridgeklub, og klubben er hjemmehørende i Esbjerg kommune.

Klubben er stiftet i 1945.


§ 2. Formål.

Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilleaftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.


§ 3. Tilhørsforhold

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Sydjylland og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer, dog træder Bramming Bridgeklubs vedtægter og klubregler ind før disse.


Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointordning efter de gældende regler.


§ 4. Medlemskab.

Som aktivt medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen.


Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt at leve op til klubbens formålsbestemmelse.

Medlemmernes pligter og rettigheder er beskrevet i Klubregler for Bramming Bridgeklub                

Endelig afslag på medlemskab af klubben skal efter anmodning af den, der ønsker medlemskab, forelægges generalforsamlingen.


Bestyrelsen kan optage passive medlemmer. 

Passive medlemmer har ikke adgang til at deltage i den primære aktivitet.

Passive medlemmer har ikke stemmeret.


Indmeldelse sker ved tilmelding til den kommende sæson og er bindende for hele sæsonen, dog kan bestyrelsen tillade udmeldelse efter 1/2 sæson, når omstændighederne taler for det.


For medlemmer under 18 år skal indmeldelsen underskrives af forældre eller værge.


Udmeldelse sker automatisk ved ikke at tilmelde sig den næste sæson. 


I forbindelse med udmeldelsen skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværender med klubben afvikles.


§ 5. Kontingent

Kontingentet godkendes af generalforsamlingen. Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.

Juniorer under uddannelse betaler halvt kontingent.


Er et medlem på trods af påmindelse fortsat i restance, kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen.



§ 6. Udelukkelse og eksklusion.

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.


I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.


I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endelig afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som særligt punkt.


En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet, som ved ændring af klubbens vedtægter.

En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §§ 13 & 14.


§ 7. Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender. 


Ordinær generalforsamling afholdes inden udgangen af april måned.


Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted ved opslag i spillelokaler, på hjemmesiden samt orientering på spilleaftener med 3 ugers varsel. 


Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger inden generalforsamlingens afholdelse. Indkomne forslag og det reviderede regnskab kan rekvireres hos bestyrelsen og fremlægges for medlemmerne senest en uge før generalforsamlingen.


Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle klubbens aktive medlemmer, der ikke er i kontingentrestance. 


Der kan stemmes ved gyldig fuldmagt (dog kan et fremmødt medlem højest stemme på vegne af et enkelt medlem).


En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, se dog § 15 & 16.


§ 8. Dagsorden

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:


  1. Valg af dirigent og referent
  2. Valg af stemmetællere
  3. Bestyrelsens beretning for det forløbne år.
  4. Godkendelse af det reviderede regnskab
  5. Godkendelse af budget og kontingent
  6. Indkomne forslag
  7. Valg af bestyrelsesmedlemmer
  8. Valg af suppleanter
  9.  Valg af revisor og revisorsuppleant
  10. Godkendelse af klubregler
  11.  Eventuelt


§ 9. Generalforsamlingens ledelse.

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.


Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jf..§ 15 og 16.


Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det. Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.


§ 10. Ekstraordinær generalforsamling.

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen. Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.


Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.


§ 11. Bestyrelsen.

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.

Bestyrelsen udarbejder klubregler, der skal godkendes på generalforsamlingen.


På første bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen konstituerer bestyrelsen sig. Resultatet offentliggøres på hjemmesiden og første ordinære klubaften.


Bestyrelsen består af mindst 5 medlemmer, en formand, en kasserer, en sekretær og mindst 

2 bestyrelsesmedlemmer og vælges for 2 år ad gangen på den ordinære generalforsamling. Ca. halvdelen af bestyrelsen er på valg hvert år. Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (spilleudvalg og turneringskomite) til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.


Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede. Der føres en protokol over bestyrelsens forhandlinger.

De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.


Valgbare til bestyrelsen er alle medlemmer, der er fyldt 18 år og har stemmeret. 


§ 12. Regnskab

Klubbens regnskabsår er 1. Januar til 31 december, så det følger kalender året. Regnskabet forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift. Regnskabet fremlægges for klubbens medlemmer senest en uge inden den ordinære generalforsamling.


§ 13. Revision

På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant.

Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til stede. 


§ 14. Tegning og hæftelse

Klubben tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner over kr. 3.000 eller ved låneoptagning kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening. Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen. 

Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.


§ 15. Vedtægtsændringer

Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.


§ 16. Opløsning

Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.

For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådan flertal på en ekstraordinær generalforsamling der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.

Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå Danmarks Bridgeforbunds ungdomsafdeling eller en anden almennyttig dansk forening.



Vedtaget på generalforsamlingen den 29. april 2024.


Formand                                          Dirigent

Henning Pedersen                        Torben Læntwer


_____________________________________________________________________________________


Klubregler for Bramming Bridgeklub.





1. Formål

1.1 Formålet med disse regler er at få en ensartet og korrekt afvikling af turneringerne, samt at sikre god ro og orden under spillet.

1.2 Turneringsansvarlig vælges af Bestyrelsen. Turneringsudvalg vælges  på genneralforsamling. Turneringsudvalget vælges, så alle rækker så vidt muligt er repræsenteret. Formanden for Bramming Bridgeklub og den turneringsansvarlige er automatisk medlemmer af udvalget.

1.3 Turneringsudvalget fremsætter forslag til turneringsform hvert år senest den 1. august. Forslaget godkendes herefter af bestyrelsen. Hvis der spilles mere end én aften pr. uge, kan udvalget nedsætte et spilleudvalg pr. spilleaften.

1.4 Bestyrelsen udpeger turneringsledere som forestår afvikling af turneringer.


2. Tilmelding

2.1 Under tilmelding til en ny sæson vil medlemmer, der har spillet i den foregående sæson, have forret i tilfælde af, at der tilmelder sig flere end klubben kan tage. Forstået på den måde, at par med to gamle medlemmer kommer før par med et gammelt medlem, der igen kommer før helt nye par. Par tilmeldinger har fortrin frem for enkelt tilmeldinger. 1.juli er sidste dato for tilmelding.

Forretten gælder frem til generalforsamlingen. Efter denne dato gælder først til mølle-princippet.


3. Afvikling af sæsonen

3.1 Sæsonen starter enten den første mandag eller første torsdag i september og slutter sidste mandag eller sidste torsdag i april med generalforsamling. Bestyrelsen meddeler julepause og andre spillefri dage.Julefrokost skal være første uge i december, men spiller til midt december.

3.2 Fordeling af mesterpoint sker på grundlag af DBFs regler.

3.3 Ligestilling i parturnering opløses efter DBFs regler. I holdturnering er i prioritetsorden Kamppoint, IMP-score og indbyrdes resultat afgørende.

3.4 For klubbens turneringer gælder de internationale love og etiketteregler, i det omfang de er godkendt af DBF. Rettelser af fejl ved turneringsresultatet skal ske ved henvendelse til den turneringsansvarlige inden for 6 døgn efter endt spilleaften.

3.5 Ingen spiller er berettiget til præmie, medmindre man har spillet mindst halvdelen af spilleomgangene selv.

3.6 God etikette før, under og efter spillet forventes af medlemmerne.

3.7 Systemkort er obligatoriske ved alle turneringer.

3.8 Øst sidder altid med ansigtet mod kluburet.

3.9 Tiden for en spillerunde udregnes efter et gennemsnit på 7 minutter pr. spil, eksklusive tid til rundeskift.

3.10 Medlemmerne vil ved opslag i klubben, på hjemmesiden og ved formandens eller turneringslederens korte indledning hver aften, blive underrettet om ændringer i spilletider, tilmeldinger til turneringer etc. Til gengæld forventes det, at medlemmerne ad den vej holder sig underrettet.


4. Turneringsleder

4.1 Uregelmæssigheder under meldinger og spil, må ikke afgøres af spillerne selv. Turneringslederen skal altid tilkaldes, for at uregelmæssighederne kan blive rettet ensartet og i overensstemmelse med lovene.

Turneringslederens dom kan indankes for klubbens appelkomite, hvis afgørelse eventuelt kan indankes til distriktet. Anken til klubbens appelkomite skal ske inden 10 min. efter ordinær spilletid.

4.2 Klubben spiller med strafpoints, der fastsættes af turneringsudvalget, dog så vidt muligt efter DBFs regler.


5. Substitutter

5.1 Et medlem, der er forhindret i at møde på en spilleaften, må selv skaffe substitut. Det henstilles, at man finder en substitut af samme styrke. Turneringsansvarlig registrerer hver aften, hvem der er substitutter.

Bestyrelsen vil om fornødent være behjælpelig med fremskaffelse af substitut. Viser det sig umuligt at fremskaffe substitut, skal meddelelse herom gives til turneringslederen så tidligt som muligt, i princippet dagen før. Den turneringsansvarlig er herefter frit stillet og kan indsætte en hvilken som helst substitut, respektive ændre eller aflyse en turnering. Klubregler gælder også for substitutter.


6. Regulering af scores

6.1 Såfremt et par udebliver uden afbud, tilkendes i en parturnering 0 point (minimum score), og i en holdturnering 0 KP, modstanderne får justeret score efter DBFs regler. Bestyrelsen kan justere straffen i tilfælde af force majeure.

6.2 I en parturnering, hvor begge spillere er substitutter, kan scoren i første omgang justeres til middelscore. Når den pågældende turnering er afsluttet, ændres scoren til gennemsnittet af det substituerede pars score. Dette gælder normalt ikke for den stærkeste række.

På lignende måde justeres resultatet i holdturneringer, hvis et helt eller begge par substitueres.

Resultatet er normalt gældende for modstanderholdet, men viser det sig efter en holdturnerings afslutning, at modstanderholdet med gennemsnittet af dets øvrige kampresultater, ville få præmie eller rykke op, kan der justeres til dette gennemsnit, såfremt der er anvendt for stærke substitutter.

Såfremt scoren skal justeres jf. ovennævnte, skal dette meddeles aktuelle medlemmer snarest muligt og dog senest 6 dage efter.

6.3 Såfremt kun den ene halvleg i en holdkamp kan spilles. f.eks. fordi holdene har siddet forkert, udeblivelse hvor bestyrelsen anser det for et force majeure tilfælde osv., spilles kun den ene halvleg, efter skalaen for antal spillede spil. Såfremt der tillige spilles butler- eller multihold, spiller de ikke udeblevne par deres runde og bestyrelsen fremskaffer om muligt substitutter.


7. Klubholdturneringer

Til DBFs klubholdturneringer kan efter aftale med den turneringsansvarlig tilmeldes hold, der ønsker at deltage.


8. Tilskud

8.1 Medlemmer, der deltager i Forbundets eller Distriktets kurser, kan anmode bestyrelsen om tilskud til betaling af kurset og evt. kørsel.

8.2 Ved deltagelse i klubholdturneringer afholder klubben udgifter til indskud og mad. Der ydes endvidere tilskud til transport for et køretøj pr. hold efter laveste statslige takst. Transporttilskud beregnes fra bridgeklubbens lokaler og nærmeste vej.


9. Kontingentfri

Formand og turneringsansvarlig er fritaget for kontingent,øvrige bestyrelsesmedlemmer betaler halv kontingent.


10. Assistance

Bestyrelsen kan ansætte lønnet medhjælp i det omfang, det skønnes fornødent.



Klubregler godkendt på generalforsamling d. 28. April 2025



Henning Pedersen

Formand


BridgeCentral, 7. maj 2025