Referat af generalforsamling i Skive Bridgeklub.
Fredag den 11. april 2025 i Skive Golfklubs lokaler.
Formanden Steen Krarup bød velkommen.
- Valg af dirigent:
Bestyrelsen foreslog Jeppe Jepsen, der blev valgt.
Han konstaterede at generalforsamlingen var indvarslet ved opslag på hjemmesiden den 24. marts og således rettidig.
Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal.
Da der kunne forventes afstemninger valgtes Lone Brobjerg og Peder Johannesen som stemmetællere.
Dagsordenen var omdelt, og gav på forespørgsel fra dirigenten ikke anledning til spørgsmål fra salen.
- Bestyrelsens beretning:
Formanden Steen Krarup forelagde beretning.
Beretningen vedhæftes dette referat, hvorfor der ikke særskilt refereres herfra.
Der var ingen særlige bemærkninger til beretningen, men Ib Poulsen gav, efter generel ros til bestyrelsen, en kritik af afviklingen af holdspillene, som de var administreret i afvigte sæson med store tidsmæssige forsinkelser. Der var enighed om, at visse ”skønhedspletter” kunne gøres bedre. Det blev foreslået, at der eventuelt blev orienteret om holdspillets ”lyksaligheder”, da nogle medlemmers manglende lyst til holdspil muligvis skyldes, at man ikke helt havde forstået holdspillets dynamik.
Beretningen blev ellers uden yderligere debat taget til efterretning.
- Aflæggelse af regnskab:
Kassereren Henny Søndergaards gennemgik det omdelte regnskab, der udviste et underskud på kr. 40.960,50 i modsætning til et underskud sidste år på kr. 8.949,92. Se bestyrelsens begrundelse for underskuddene i beretningen.
Formuen var opgjort til kr. 80.351,47.
Regnskabet blev enstemmigt vedtaget.
Henny Søndergaard meddelte sin afgang. Forsamlingen takkede for indsatsen med applaus.
- Drøftelse af budgettet for det kommende år:
Dirigenten fremlagde budgettet for det kommende år, der viste et underskud på kr. 25.000,00 .
Budget skulle ikke til afstemning, men alene til drøftelse.
- Fastsættelse af kontingent:
Formanden stillede forslag om at kontingentet sættes kr. 100 op, så det for det kommende år bliver kr. 1.200,00. Efter spredte tilkendegivelser fra forsamlingen blev forslaget vedtaget ved håndsoprækning
- Indkomne forslag:
Bestyrelsen foreslog en mindre justering af substitutreglen for en enkelt substitut til:
”Hvis der er en enkelt substitut, og hvis den pågældende både har et handicap lavere end den spiller, der substitueres og samtidig har et handicap lavere end rækkens gennemsnitshandicap, kan parret ikke rykke op, men beholder placeringen. Denne regel gælder ikke i B-rækken, men kun i de 3 laveste rækker”.
Den nævnte formulering løser store dele af de rejste problemer og er administrativt nem at håndtere for turneringslederen, da gennemsnit-handicappet fremgår af startlisterne, hvor medlemmerne også selv kan aflæse de enkeltes handicap.
Søren K. Sørensen, Karen Marie og Kurt Jensen samt Jørn Lind Jacobsen havde indsendt 3 forslag:
- Der rykker kun 2 par op og 2 par ned fra alle rækker i par-spillet.
Jørn Lind motiverede forslaget med, at det nuværende system giver for meget uro i rækkerne, når 3 par rykker op og 3 par rykker ned hver gang.
Formanden rejste det principielle spørgsmål, om det var et tema, generalforsamlingen skulle beslutte. Han mente, at det var et bestyrelsesanliggende, som den til enhver tid siddende bestyrelse kunne beslutte under hensyn til hele turneringsprogrammet, antal medlemmer m.v., og det var uhensigtsmæssigt, at låse bestyrelsen fast på, hvor mange der skulle rykke op og ned. Det var bestyrelsens opfattelse, at der ikke er nogen særlig uro ved op/nedrykning af 3 par, da det jo fremgik af startlisten, og at det var af stor social værdi, at så mange medlemmer som muligt lærer hinanden at kende.
Efter en livlig debat enedes man, med tilslutning fra forslagsstillerne, om at foretage en vejledende afstemning om, hvorvidt kompetencen skulle ligge hos bestyrelsen. Der var flertal for dette.
Bestyrelsen vil herefter opfatte det stillede forslag og den medfølgende debat som en anbefaling til bestyrelsen ved tilrettelæggelsen af turneringsafviklingen.
Det stillede beslutningsforslag bortfalder.
- Man starter par-mesterskaberne op uden overførte resultater fra grundspillene.
Steen Krarup oplyste, at bestyrelsen selv var delt i spørgsmålet og åbnede derfor et eventuelt alternativ, så forsamlingen kunne tage stilling til 2 spørgsmål:
- Skal vi helt afskaffe startscore? Eller
- Skal vi give de 3 bedste i op-og Nedrykningsspillet en mindre startscore på 30, 20 og 10 points i A-rækken – alle andre har ingen startscore?
Dirigenten stillede alternativ 1. til afstemning. Forslaget blev vedtaget med meget stort flertal. Dette alternativ er reelt identisk med forslagsstillernes forslag.
I næste sæson, vil alle rækker i klubmesterskabet starte uden startscore.
- Holdspil: Der indføres tidsstraf, således at man sanktioneres. Der spilles efter ur og dette indstilles til 7 minutter pr. spil. Det langsomt spillende hold sanktioneres ifølge DBF `s regler.
Bestyrelsen er enig, men oplyser, at der ikke er noget nyt i det, idet det er DBF`s regler, der i forvejen gælder. Når der har været problemer, beror det på, at reglerne blot ikke er blevet forvaltet godt nok, ved holdturneringens start i januar.
Praksis vil blive indskærpet og søgt overholdt.
Med baggrund i denne oplysning afviste dirigenten forslaget, med den begrundelse, at det ikke giver mening, at stemme om noget, som i forvejen gælder.
- Valg af bestyrelsesmedlemmer:
Marianne Dyhrberg og Steen Krarup blev genvalgt og Helle Holtemann blev nyvalgt til bestyrelsen for 2 år.
- Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen:
Genvalg til Dorthe Lund (1.supp) og nyvalg af Jan Pedersen (2.supp). Begge for 1 år.
- Valg af revisor og revisorsuppleant:
Freddy Larsen blev genvalgt til revisor. Karen Marie Ø. Jensen blev genvalgt som revisorsuppleant.
Begge valgt for et år.
- Eventuelt:
Generelle meningsudvekslinger.
Skive 14/4 2025
Signeret
Jeppe Jepsen Steen Krarup
Dirigent Formand
Bestyrelsens Beretning på generalforsamlingen 11. APR 2025
Vi har de seneste 8 år spillet de normale TOR-turneringer på Aktivitetscentret og turneringer med tilmelding i Golfklubben – en fin kombination. Vi overvejer dog i bestyrelsen at holde Generalforsamlingen næste år på vores normale spilledag på Aktivitetscentret.
Vi har i denne sæson planlagt 31 og gennemført 30 turneringer. Vi måtte aflyse fødselsdagsturneringen i uge 42, men havde til gengæld held med lige inden jul. at kunne gennemføre en enkeltmandsturnering med stor tilslutning og i 4 styrkeopdelte rækker. Det vil vi gentage.
Vi har i øvrigt en bøn om, at man husker at betale for deltagelsen samtidig med tilmeldingen (det har hver gang stået under INFO på tilmeldingssiden, men flertallet betaler først, når en rykker eller to er sendt). Det bruges der meget tid på.
Vi planlagde for ca. 6 år siden at køre nogle år med store underskud for at nedbringe formuens størrelse og lade de nuværende medlemmer få gavn af den. Det er kun lykkedes delvist. Corona-årene gav overskud pga. sparet husleje og aflysning af de dyre arrangementer (jul og afslutning). Siden har vi købt nye bridgemates, købt ny kortblandemaskine, afholdt 90-års Jubilæum, men stadig med kun mindre underskud - takket være tilskud fra sponsorer og fonde, herunder Spar Vest Fonden. For 2½ år siden brugte vi en del midler på Begynderkursus. De sidste par år har vi købt nye skabe og dermed fået bedre plads til kortblandemaskine samt de tilhørende nye kort og kortkasser, og vi har sat prisen på deltagelse i turneringer med tilmeldinger ned.
Henny har afleveret sit 8. regnskab med et planlagt underskud på godt 40.000 kr. Vi er nu ved at have en formue på et passende niveau og har derfor et håb om at vende tilbage til det normale kontingent på 1200 kr., idet vi påregner en del udgifter til gennemførelse af begynderundervisning i september og har budgetteret med et underskud på 25.000 kr. Det vender vi tilbage til senere. Vi skylder alle en stor tak til Henny for det store arbejde.
Mht. tilmelding til næste sæson er vi allerede på 98 medlemmer, og vi forventer at der kommer flere. Rigtig flot. Vi er i bestyrelsen glade for jeres (altså medlemmernes) trofasthed. Det står lidt i modsætning til situationen på landsplan, hvor DBF stadig har problemer med at fastholde og rekruttere nye medlemmer.
Vi har tidligere aftalt med Fjends Bridgeklub og Salling Bridgeklub, at klubberne på skift afholder kursus. Fjends har gennemført et kursus for 1½ år siden. Sidste år var det Sallings tur, men de aflyste. De har fået tilbud om at gennemføre i år, men har ikke ønsket det. Det gør vi så i stedet.
Vi har i denne sæson gennemført repetitionskursus for handicap 30+. Et første forsøg i januar, hvor projektoren desværre gik i stykker. Kurset blev så gentaget i februar med gode tilbagemeldinger. Fin tilslutning med ca. 20 deltagere pr. gang.
Vi vil - som tidligere - blande turneringsformerne til et forhåbentligt interessant turneringsprogram, som bliver offentliggjort i august. Vi prøvede i denne sæson at starte - som i gamle dage - med kvalifikationsspil over 3 spilledage. Det er vores opfattelse, at de fleste vil foretrække spilstart med op- og nedrykningsspil, hvor rækkerne inddeles efter par-handicaps. Det gør vi så.
Vi er helt klar over, at der er nogle medlemmer, der ikke er glade for holdspil, som ellers er den fineste form for bridgespil. Det er årsagen til, at vi hvert af de senere år har givet mulighed for, at man kan melde fra til holdspil. Sidste år var der 3 par, der meldte fra - året inden 5 par. For at få holdspillet til at gå op (lige antal par og lige antal borde), var der derudover 3 par, som ikke kom med.
Vi har i de seneste sæsoner samarbejdet med Aktivitetscentrets TIR-Bridge, som har været en underklub i vores organisation. Det har givet centret mulighed for at anvende bridgemates og Bridgecentral 3 under DBF med handicapregulering og resultater på nettet. Det administrative samarbejde stopper nu, idet Aktivitetscentret fremadrettet vil blive selvstændigt medlem af DBF med to underklubber: TIR-Bridge som hidtil og fra næste sæson også en MAN-klub (nemlig Skive Bridgeselskab, som har valgt at spille på samme måde, som TIR-klubben). Det betyder ikke noget for os økonomisk, men bliver administrativt nemmere. Så det har vi anbefalet.
Vi har i efterhånden en del år haft 3 op- og nedrykninger mellem rækkerne. Det giver efter vores opfattelse større udveksling, og man møder flere nye par. Jeg vil ikke komme nærmere ind på emnet, da det er et af de forslag, der senere skal drøftes.
Et andet emne, der skal drøftes senere, er spørgsmålet om startscore ifm. Klubmesterskaberne. Det vender vi tilbage til, men inden da vil jeg lige nævne, at vi sidste år faktisk foreslog en ændring, der gik på, at nr. 1, 2 og 3 i op- og nedrykningsspillet modtog en bonus på 30, 20 og 10 points efter 14 gange op- og nedrykning. Øvrige rækker spillede fra scratch (altså intet forskud). Vi modtog ingen response på det, hvorefter vi fastsatte en reduceret startscore på 20 %, som i øvrigt kun har haft mindre indflydelse på slutresultatet.
Nu har vi fået et forslag under dagsordenens pkt. 6, som vi drøfter senere.
Vi har også i bestyrelsen stillet et forslag om at ændre substitutreglen under pkt. 6. Et forslag, som vi med succes har forvaltet efter siden nytår. Det vender vi også tilbage til senere.
Vi har fortsat en rigtig god dialog med Ulrich på Aktivitetscentret. Vi glæder os over den store hjælpsomhed og lydhørhed over for vore ønsker. Udluftningssystemet i den store sal blev forbedret sidste år. Mht. starten på Aktivitetscentrets medlemskab af DBF, har jeg lovet Ulrich at hjælpe med selve opsætningen inden sæsonstart.
Mht. salg af øl og vand har vi også en aftale med centret. Det fungerer fint, og vi støtter på den måde Aktivitetscentret. Vin sælger vi selv og tjener lidt på det. Overskuddet går primært til gratis drinks en del gange. Vi har nogle år prøvet med mobile pay med en stigende brug af metoden. Fordelen er, at vi alle undgår kontanter, og at man kan betale inden ankomst – og så er vi fri for betaling med ½-Euro’er, som forveksles med 10-kroner. Jens ser i øvrigt gerne, at kontantbetalerne ikke bruger småmønter, da det giver en del besvær.
Samarbejdet med Skive Golf Klub har også fungeret fint, og det samarbejde fortsætter i år med øget brug af lokalerne til begynderundervisning.
Vi har i øvrigt i bestyrelsen en plan om, at I alle skal hjælpe med at skaffe nye medlemmer. Vi planlægger, at holde en introduktionsdag forud for den egentlige begynderundervisning, hvor I opfordres til at medbringe en søn/datter, et barnebarn eller en ven/nabo.
Sidst, men ikke mindst: Der er – som altid - præsteret frivilligt arbejde. Det være sig som turneringsledere, på IT-området, kortblandere, som bruger en formiddag hver 3. uge, så vi andre efterfølgende kan se kortfordelingen, som er ens i alle rækker. Alt sammen bliver påskønnet med et par flasker på det opstartsmøde, vi holder for frivillige hjælpere i august.
A´propos frivillige hjælpere, er der altid mulighed for at komme med – Stor tak til Dorthe Lund og Helle Holtemann, der har åbnet op hver aften samt Jan Birch, der har lukket af.
Vi indstiller gerne vore medlemmer til kursusdeltagelse og sender 3 medlemmer (Helle Holtemann, Lars Refsgaard og Axel Kvist) på Turneringslederkursus i Viborg i maj.
Vi holdt på Distriktets vegne et opdateringskursus for turneringsledere med deltagere fra 5 klubber lige inden turneringsstart.
Vi vil formentlig være vært for et BC3 kursus senere i år i samarbejde med Aktivitetscentret.
Næste sæson vil blive planlagt med 31 turneringsdage, heraf 4-6 med tilmelding. Der startes op TOR 4. SEP 2025, og vi slutter før Påske med sidste reelle spilledag TOR 26. MAR og generalforsamling TOR 9. eller FRE 10. APR 2026.
Bestyrelsens konklusion er, at med en god økonomi og et flot medlemstal er vi godt kørende.
|