Vedtægter




  Vedtægter

for

KALØ  Bridgeklub.




§ 1. Navn og hjemsted.

Klubbens navn er KALØ BRIDGEKLUB og klubben er hjemmehørende i Syddjurs kommune.

Klubben er stiftet 1997.


§ 2. Formål.

Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilleaftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.


§ 3. Tilhørsforhold

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Østjylland og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.


Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointordning efter de gældende regler.


§ 4. Medlemskab.

Som aktivt medlem kan optages enhver over 16 år, der er godkendt af bestyrelsen.


Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt leve op til klubbens formålsbestemmelse.        


Bestyrelsen kan optage passive medlemmer.


Indmeldelse i klubben er bindende for hele sæsonen, for så vidt angår klubkontingent,

dog kan bestyrelsen tillade udmeldelse efter 1/2 sæson, når omstændighederne taler for det.

Medlemskab overføres automatisk fra en sæson til næste sæson.


§ 5. Kontingent

Kontingent og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.


Er et medlem trods påmindelse fortsat i restance kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen.


§ 6. Udelukkelse og eksklusion.

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.

En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §§ 13 & 14.



§ 7. Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.


Ordinær generalforsamling afholdes inden udgangen af September måned.


Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted  på hjemmesiden med tre ugers varsel.


Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger inden generalforsamlingens afholdelse.


Der kan stemmes ved fuldmagt, men et medlem kan højst medbringe én fuldmagt.


Den rettidigt indvarslede generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, og

alle punkter afgøres ved simpel stemmeflerhed.


§ 8. Dagsorden

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:


  1. Valg af dirigent.
  2. Formandens beretning for det forløbne år.
  3. Kassererens beretning for det forløbne år og budget for det kommende år.
  4. Indkomne forslag.
  5. Valg af 2 eller 3 bestyrelsesmedlemmer.
  6. Valg af suppleant.
  7. Valg af revisor og revisorsuppleant.
  8. Eventuelt.



§ 9. Ekstraordinær generalforsamling.

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes såfremt bestyrelsen finder

det påkrævet.

Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst 1/3 af klubbens medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom.


Indkaldelse skal ske med mindst 14 dages varsel på hjemmesiden med dagsorden og eventuelle forslag.



§ 10. Bestyrelsen.

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.


Bestyrelsen består af 5 medlemmer. Alle vælges for 2 år ad gangen på den ordinære generalforsamling. 2 vælges i lige år og 3 i ulige år.


Generalforsamlingen vælger hvert år 1 suppleant til bestyrelsen for 1 år ad  gangen.


Ligeledes vælges 1 revisor og 1 revisorsuppleant for 1 år ad gangen.


Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand, kasserer og sekretær og er

beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden og

næstformanden er til stede. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.

Der føres protokol over bestyrelsens forhandlinger.


Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (f. eks. spilleudvalg og turneringskomite) til varetagelse

af løbende eller enkeltstående opgaver.


Bestyrelsen kan ikke disponere ud over den likvide formue.


§ 11. Regnskab

Klubbens regnskabsår er  1/8 31/7.

Regnskabet skal før fremlæggelse på den ordinære generalforsamling til godkendelse være

gennemgået og godkendt af revisoren samt være forsynet med dennes påtegning og underskrift.



12. Vedtægtsændringer

Ændringer af vedtægterne kan kun ske på en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling,

når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.



§ 13. Opløsning

Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.


For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådant flertal på en ekstraordinær generalforsamling der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med almindeligt stemmeflertal, uanset de fremmødtes antal.


På den ekstraordinære generalforsamling træffes beslutning om anvendelse af klubbens eventuelle

formue, og den skal tilgå en eller flere almennyttige foreninger i Syddjurs kommune.



Vedtaget på generalforsamlingen d. 19. September 2017.                                      



Substitutregler

Substitutregler 2011-
Et medlem, som ikke selv kan møde op på en eller flere spilleaftener, skal selv skaffe en substitut.
Bestyrelsen udarbejder til sæsonstart en liste over spillere, som kan tænkes at være villige til at substituere.
Substitutter skal behandles udsøgt venligt.

§ 1. Justering af score ved fravær og substituering

1.1 Udeblivelse.
Såfremt et par udebliver uden afbud eller uden at have skaffet substitut, justerer turneringslederen evt. i samarbejde med bestyrelsen deres score ud fra en konkurrencemæssig og menneskelig vurdering.

1.2 Parturnering.
Hvis en af spillerne i et par er fysisk fraværende foretages ingen justering.

1.2.1 Hvis begge spillere i et par er fysisk fraværende foretages justering efter nedenstående regler.

Gennemsnittet udregnes for de gange (mindst 3 - Kval. mindst 2) parret har deltaget i en turnering. Derefter justeres deres slutscore i forhold til substitutternes resultat.


Eks 1: Par turnering over 4 gange. Middelscore 108

  1. session: 100 point
  2. session: 105 point
  3. session: 110 point
  4. session: 100 point (substitutter)


Samlet resultat: 420 point (415+5)


Parrets gennemsnit vil her være 105 point. Substitutternes 100 point. Parrets slutscore justeres med +5 point.




Eks 2: Par turnering over 5 gange. Middelscore 108

  1. session: 100 point
  2. session: 110 point
  3. session: 120 point
  4. session: 100 point (substitutter)
  5. session:   90 point (substitutter)


Samlet resultat: 550 point (520+30)


Parrets gennemsnit vil her være 110 point. Substitutternes 95 point. Parrets slutscore justeres med +30 point, da de tildeles 2 x 15 point.



1.2.2. Hvis et par er fraværende halvdelen af turneringens sessioner eller mere, justeres substitutternes samlede resultat i hver session til middel score. Må ikke forveksles med, at spillene justeres til middel, hvilket ville gøre substitutternes spil ligegyldigt.


Eks 1: Par turnering over 4 gange. Middelscore 108

  1. session: 100 point                        - 100 point (gældende)
  2. session: 105 point                        - 105 point (gældende)
  3. session: 110 point (substitutter)        - 108 point (justering til middel)
  4. session: 100 point (substitutter)        - 108 point (justering til middel)


Samlet resultat:……………………....…. 423 point



1.3 Holdturnering.
Der foretages ingen justering


1.4 Enkeltmandsturnering.
Der foretages ingen justering.



1.5 Kaløpoint:

Fordeling af en aftens Kaløpoint sker på grundlag af den opnåede score i hver session inden justering.

BridgeCentral, 25. marts 2025