Dagsorden for Beder Malling Bridgeklubs Generalforsamling 24/4 2023
- Valg af dirigent og referent.
- Formandens beretning.
- Aflæggelse og godkendelse af regnskab.
- Forelæggelse og godkendelse af budget for det kommende år.
- Fastlæggelse af kontingent for det kommende år.
- Indkomne forslag.
- Bestyrelsen foreslår en revision af klubbens vedtægter. Ændringsforslaget kan findes på klubbens hjemmeside under fanen ”Meddelelser fra bestyrelsen”.
- Godkendelse af ændringsforslaget.
- Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer.
- Gertrud Cordes og Ole Jacobsen er på valg.
- Torben Berg Christensen, Anne-Mette Stokvad Kokholm og Søren Roar Hansen fortsætter i bestyrelsen.
- Valg af 1 bestyrelsessuppleant. John Lauridsen er på valg og Steen
Laursen fortsætter.
- Valg af 1 revisor og 1 revisorsuppleant.
- Eventuelt.
TBC/29.03.23
Nedenstående bestyrelsens ændringsforslag og begrundelser med rød skrift for klubbens vedtægter, der er på dagsordenen (pkt. 6) for klubbens generalforsamling den 24/4 2023. Det er de godkendte vedtægter af 29/4 2019 der er basis for nedenstående.
Husk selv at udprinte kopi hvis hardcopy ønskes.
Vedtægter for Beder-Malling Bridgeklub.
§1. Navn og hjemsted
Klubbens navn er Beder-Malling Bridgeklub, klubben er startet 13.august 1970. Klubben har hjemsted i Beder/Malling.
Begrundelse for ændring: Klubben har enten hjemme i Beder eller Malling, og for at det ikke kræver en vedtægtsændring, hvis klubben flytter lokaler til enten beder eller Malling, ændres hjemstedet fra Malling til Beder/Malling
§2. Formål
Klubbens formål er at samle bridgespillere til regelmæssige spilleaftner/turneringer. Desuden skal klubben udbrede kendskabet til – og fremme interessen for bridge ved at opsøge og undervise potentielle bridgespillere i alle aldersgrupper. Klubben skal yderligere arbejde for at klubbens aktiviteter afvikles på en sådan måde, at der hersker en god ånd, hvor det sociale samvær har høj prioritet på tværs af alder og spillemæssige kvaliteter.
§3. Tilhørsforhold
Klubben er medlem af Dansk Bridgeforbund og dermed tillige medlem af Distrikt Østjylland. Følgelig er forbundet og distriktets love og vedtægter gældende for klubben og dens medlemmer.
§4. Klubledelse
A: Klubben ledes af en valgt bestyrelse på 5 medlemmer, som hver især vælges for to år ad gangen på den ordinære generalforsamling, 2 medlemmer i lige år, og 3 medlemmer i ulige år.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med en formand, en kasserer og 3 bestyrelsesmedlemmer.
Begrundelse for ændring: Paragraf 4 var modsætningsfyldt, idet der ikke både kan vælges kasserer og formand på generalforsamlingen samtidig med, at bestyrelsen konstituerer sig selv.
B: Der vælges to bestyrelsessuppleanter for to år ad gangen på den ordinære generalforsamling. Èt medlem er på valg i lige år. Èt medlem er på valg i ulige år.
C. I forbindelse med foreningens økonomi tegnes foreningen af formanden og kasseren i fællesskab.
§5. Økonomi
Klubbens regnskab løber fra 1. april til 31.marts. Ved afslutning af regnskabsåret skal regnskabet revideres af den af generalforsamlingen valgte revisor. Regnskab med eventuelle revisionsbemærkninger forelægges generalforsamlingen for godkendelse.
Medlemmer kan på intet tidspunkt – ej heller ved udmeldelse, eksklusion eller karantæne – gøre krav på dele af klubbens kontantbeholdning eller andre aktiver.
§6. Generalforsamling
Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed, og ordinær generalforsamling afholdes hvert år ved spilleårets afslutning i marts/april
Dagsorden for generalforsamlingen skal indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent og referent
2. Formandens beretning
3. Aflæggelse af regnskab
4. Forelæggelse og godkendelse af budget for det kommende år.
5. Fastlæggelse af kontingent for det kommende år.
6. Indkomne forslag
7. Valg af 2/3 bestyrelsesmedlemmer
8. Valg af 1 bestyrelsessuppleanter
9. Valg af 1 revisor og 1 revisorsuppleant
10. Evt.
Generalforsamlingen skal indvarsles senest 2 uger før afholdelse.
Forslag, der ønskes behandlet, skal afleveres skriftligt til formanden senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse.
Den endelige dagsorden uddeles til medlemmerne og lægges ligeledes på hjemmesiden.
Kun aktive medlemmer har stemmeret på generalforsamlingen.
Kun medlemmer, der har betalt, har stemmeret.
Den ordinære generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer, og alle punkter, der er til beslutning, afgøres ved simpelt stemmeflertal af de fremmødte. Undtaget herfra er forslag til vedtægtsændringer, som kun kan vedtages med 2/3´s majoritet af de til generalforsamlingen fremmødte medlemmer, samt forslag om klubbens opløsning, som kun kan vedtages med 2/3´s majoritet af samtlige klubbens medlemmer.
Skriftlig afstemning om et forslag kan forlanges af blot ét medlem. Skriftlig afstemning er obligatorisk ved valg mellem flere kandidater.
Emner, der bringes op under punktet Eventuelt, kan ikke tages til afstemning, og majoritetstilkendegivelser om sådanne emner er af bestyrelsen kun at betragte som retningsgivende.
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, såfremt bestyrelsen finder det påkrævet, eller snarest efter at mindst 1/3 af klubbens medlemmer skriftligt har fremsat ønske herom. Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske med mindst 14 dages varsel med angivelse af dagsorden og eventuelle forslag.
Begrundelse for ændringen: Regnskabsåret slutter 31/3 og for at regnskabet kan være klar til generalforsamlingen, skal den holdes i april, hvilket også svarer til normal praksis.
§7. Kontingent
Generalforsamlingen fastsætter det årlige kontingent. Kontingentbetaling forfalder èn gang ved spilleårets start.
Bestyrelsesmedlemmer betaler ikke fuldt kontingent, men kun den del, der indbetales til Dansk Bridgeforbund.
Bestyrelsen kan i særlige tilfælde for ét år ad gangen bevilge nedsat kontingent for medlemmer, der yder en særlig indsats for klubben, dog skal medlemmet betale hvad, der svarer til kontingent til Dansk Bridgeforbund.
Begrundelse: Ændringen beskriver en praksis, der har været gældende i mange år, men den nuværende bestyrelse ønsker gennemsigtighed i alle klubbens forhold og at gængs praksis formaliseres. En kontingentnedsættelse for bestyrelsen og evt. Andre medlemmer, der yder en særlig indsats for klubben, forestiller vi os kan være med til at stimulere medlemmers lyst til at yde en indsats for klubben.
§8. Medlemskab
Bestyrelsen godkender optagelse i klubben. Indmeldelse i klubben er økonomisk bindende for hele sæsonen – dog kan bestyrelse tillade udmeldelse efter ½ sæson, når omstændighederne taler for det. Det udmeldte medlem har intet krav på dele af klubbens aktiver jf. §5.
Medlemskab overføres automatisk fra en sæson til den næste, med mindre bestyrelsen har modtaget udmeldelse senest den 1. juli.
Et medlem, der i en periode ikke ønsker at deltage aktivt i klubbens turneringer, kan fortsætte som passivt medlem af klubben. Overførsel til passivt medlemskab skal ske senest 1. juli.
Ved passivt medlemskab betales nedsat kontingent.
Passive medlemmer og registrerede substitutter kan efter bestyrelsens beslutning deltage i klubbens festlige arrangementer og generalforsamlingen.
§9. Opløsning af klubben
Klubben kan kun opløses, såfremt 2/3 af klubbens medlemmer stemmer derfor. Der skal i givet fald indkaldes til ekstraordinær generalforsamling, som skal tage stilling til anvendelsen af klubbens eventuelle midler ved simpelt stemmeflertal.
Gertrud/24.03.23
|