MIME-Version: 1.0 Content-Type: multipart/related; boundary="----=_NextPart_01C98FBA.ADD20100" Dette dokument er en webside i én fil. Det kaldes også en webarkivfil. Hvis du kan se denne meddelelse, skyldes det, at webbrowseren eller editoren ikke understøtter webarkivfiler. Hent en webbrowser, der understøtter webarkivfiler, f.eks. Microsoft Internet Explorer. ------=_NextPart_01C98FBA.ADD20100 Content-Location: file:///C:/5B0CA0F4/DBf-vejl-vedt.htm Content-Transfer-Encoding: quoted-printable Content-Type: text/html; charset="us-ascii"
Vejl=
edning
til
stan=
dardvedtægter
for medlemmer af Danmarks Bridgeforbund
Der findes ingen
lovgivning, der siger, at en forening skal have en vedtægt, eller at
vedtægten skal have et bestemt indhold. Vedtægten kan derfor
være mere eller mindre omfattende i forhold til den enkelte klub.
Dette betyder dog =
ikke,
at der overhovedet ingen krav stilles til klubbens vedtægter.
Ønsker en klub at være medlem af Danmarks Bridgeforbund eller
ønsker en klub at benytte kommunale lokaler eller modtage kommunal s=
tøtte
efter Folkeoplysningsloven, så stilles der faktisk en række
minimums krav til klubbens vedtægt.
For at opnå
generel momsfritagelse og for at undgå at blive skattepligtig stilles=
der
en række krav til især formålsparagraffen og
opløsningsparagraffen.
Denne
standardvedtægt opfylder de krav der stilles af Danmarks Bridgeforbun=
d og
minimumskravene i Folkeoplysningsloven.
ad § 1.=
Navn
og hjemsted.
=
Det er vigtigt,
især efter kommunalreformen, at den rigtige kommune er anført.=
&=
nbsp; &nbs=
p; Dette
er et krav i Folkeoplysningsloven.
&=
nbsp; &nbs=
p; Hjemstedskommunen
vil typisk være den kommune hvori aktiviteten foregår.
&=
nbsp; &nbs=
p;
ad § 2.=
Formål.
Den foreslåe=
de
tekst vil normalt være dækkende og vil også opfylde
Folkeoplysningslovens krav.
ad
§ 3. Tilh&oslas=
h;rsforhold.
Det skal fremg&ari=
ng; at
klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og hvilket distrikt man
tilhøre.
Man er ikke tvunge=
n til
at spille om mesterpoint, men ordningen er meget populær, idet stort =
set
alle klubber er tilsluttet ordningen.
Denne paragraf skal
rettes, hvis I ikke er tilsluttet ordningen.
ad
§ 4. Medlemskab=
.
Principielt skal k=
lubben
være åben for alle, der ønsker at blive medlem. Det kan =
dog
være praktisk at have en nedre aldersgrænse. Et sådant
objektivt optagelseskriterium er både velbegrundet og fornuftigt.
=
&nb=
sp; Diskriminerende
begrænsninger kan aldrig accepteres.
=
&nb=
sp;
For at opnå kommunalt tilskud skal klu=
bben
være åben for alle, der kan tilslutte
sig klubbens formål, og foreningen skal
bygge på aktivt medlemskab.
Det er muligt at operere med en venteliste, =
hvis
klubben har nået grænsen for sin kapacitet.
Vedtægten kan eventuelt suppleres med
følgende:
Æresmedlemmer kan på bestyrelsens
forslag udpeges af generalforsamlingen. Udpegningen kræver normalt sa=
mme
majoritet, som foreskrevet til vedtægtsændringer.
Det må anbefales at nye medlemmer
får udleveret et eksemplar af klubbens vedtægter
ad
§ 5. Kontingent=
.
I de fleste klubber
dækker kontingentet for deltagelse i sæsonens turneringer, men i
nogle klubber opkræves der udover kontingentet en spilleafgift for de=
ltagelse
i turneringer. Er dette tilfældet bør det fremgå af
vedtægterne.
&=
nbsp; &nbs=
p; Det normale er at
kontingentet betales i to rater.
Hvis der skal beta=
les
indskud eller gebyr i forbindelse med indmeldelsen bør dette
fremgå af vedtægterne.
Juniorer under
uddannelse betaler normalt halvt kontingent. En tilsvarende ordning kan
overvejes overfor andre grupper som f.eks. arbejdsledige.
ad
§ 6. Udelukkels=
e og
eksklusion.
Dette er en §=
der
forhåbentlig ikke kommer i brug, men det er vigtigt at reglerne omkri=
ng
udelukkelse og eksklusion er rigtigt beskrevet så der ikke hersker
usikkerhed den dag problemet opstår.
Eksklusion b&oslas=
h;r
kun komme i anvendelse i situationer, hvor et medlems adfærd eller
ytringer har en vis grovhed. Det kan f.eks. være at medlemmet modarbe=
jder
klubbens formål, eller udviser en så dårlig opførs=
el,
at den skader foreningens anseelse eller omdømme.
En eksklusion kan =
have
vidtrækkende konsekvenser for et medlem og derfor anbefaler DBF at en
eksklusion kun kan ske med samme majoritet som er gældende ved
vedtægtsændringer.
Det tilrådes=
i
øvrigt at gennemse forbundets vedtægter §§ 13 & =
14
samt Klubhåndbogens stk. 2.7.
Såvel udeluk=
kelse
som eksklusion bør indgå i bestyrelsens beretning
ad
§ 7: Ordin&aeli=
g;r
generalforsamling
At generalforsamli=
ngen
er klubbens øverste myndighed indebærer, at alle
spørgsmål, der ikke efter vedtægterne skal afgøre
på anden måde, kan indbringes for generalforsamlingen.
Det skal fremg&ari=
ng; af
vedtægterne hvordan indkaldelse til generalforsamlingen skal
foregå. Derfor skal det af denne § fremgå om det skal ske =
ved
brev til medlemmerne, via opslag på spillestedet, via en evt. hjemmes=
ide,
ved annoncering eller på en helt anden måde.
Det er vigtigt, at
reglerne om indkaldelse bliver overholdt, ellers er generalforsamlingen
principielt ikke lovlig.
Bestyrelsen indkal=
der
til generalforsamlingen.
DBF anbefaler en
indkaldelses frist på mindst 3 uger
Efterkommer bestyr=
elsen
ikke vedtægternes bestemmelser, kan en kreds af medlemmer foretage
indkaldelsen i klubbens navn.
Det at være =
medlem
af en bridgeklub knytter sig til medlemmets personlige interesse for bridge=
og
klubben (i modsætning til fx en aktionærs økonomiske
interesse i et aktieselskab) og der bør derfor kun i
undtagelsestilfælde kunne stemmes ved fuldmagt.
Hvis klubben allig=
evel
ønsker at der kan stemmes ved fuldmagt, bør det være
således at et enkelt medlem kun kan møde med en enkelt fuldmag=
t.
ad
§ 8. &nbs=
p; Dagsorden
Den foreslåe=
de
dagsorden er at betragte som et minimum, hvor der kan tilføjes yderl=
ige
punkter
DBF anbefaler at a=
lle
bestyrelsesmedlemmer vælges for en periode på 2 år
Der bør
principielt vælges suppleanter
Under punktet even=
tuelt
kan man drøfte alle forhold, der vedrører klubben, men der kan
ikke træffes beslutninger.
ad
§ 9. &nbs=
p; Generalforsamlingens
ledelse.
=
&nb=
sp; Det
første punkt på dagsordenen er valg af dirigent og referent
=
&nb=
sp; Punktet
ledes typisk af formanden.
=
&nb=
sp; Dirigenten
er typisk, men ikke nødvendigvis, medlem af klubben, men ikke medlem=
af bestyrelsen.
=
&nb=
sp; Referenten
vil typisk være klubbens sekretær.
Har generalforsamlingen truffet afgør=
else
i en sag, kan denne ikke på ny indbringes for samme generalforsamling=
.
ad § 10. =
Ekstraordinær
generalforsamling.
Afholdelse af en
ekstraordinær generalforsamling forudsætter, at der er tale om =
et
eller flere klart angivne spørgsmål, som skal behandles.
ad
§ 11. &nb=
sp; Bestyrelsen.
Et ulige antal
bestyrelsesmedlemmer vil som regel være at foretrække.
Det anbefales at b=
ruge
”mindst” i forbindelse med antallet af bestyrelsesmedlemmer,
så behøver man ikke ændre vedtægterne hvis man vil
udvide bestyrelsen.
Folkeoplysningslov=
en
kræver mindst fem medlemmer.
Afgørelse o=
m,
hvem der bliver valgt til de forskellige bestyrelsesposter, træffes v=
ed
såkaldt relativt flertal – det vil sige at den kandidat der
opnår flest stemmer, er valgt.
I skal selv udfyld=
er det
aktuelle antal bestyrelsesmedlemmer.
ad
§ 12. &nb=
sp; Regnskab.
=
&nb=
sp; Regnskabsåret
skal være fastlagt i vedtægterne
Modtager klubben støtte via
Folkeoplysningsloven, kan kommunen forlange at klubben anvender
kalenderåret som regnskabsår.
ad § 13 &=
nbsp; Revision
Hvis klubben anven=
der en
såkaldt kritisk revision, skal revisor, udover den almindelige revisi=
on
vurderer om de afholdte udgifter er i overensstemmelse med forenings
formål, med bestyrelsens eller generalforsamlingens beslutninger, og =
at
de foretagne dispositioner i øvrigt er rimelige og forsvarlige.
ad
§ 14. &nb=
sp; Tegning
og hæftelse
Der er ikke krav o=
m, at
en person skal være myndig (fyldt 18 år) for at kunne indg&arin=
g;
aftaler på klubbens vegne. Men af hensyn til de tilskud, klubben modt=
ager
samt de personer og firmaer, som klubben indgår aftaler med, er det
hensigtsmæssigt, at flertallet af bestyrelsesmedlemmerne – heru=
nder
formand og kasserer – er myndige personer.
Denne paragraf er =
et
krav i Folkeoplysningsloven.
Hvis man bruger sin
sunde fornuft og i øvrig handler ansvarligt, er det ikke forbundet m=
ed
nogen særlig økonomisk risiko at deltage i bestyrelsesarbejdet=
i
en bridgeklub
&=
nbsp; &nbs=
p;
<= o:p>
ad
§ 15. &nb=
sp; Vedtægtsændringer.
Ændring af
klubbens vedtægt kan ske på en lovlig indkaldt generalforsamling
eller en lovligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling.
Om alle
vedtægtsændringer skal kræve kvalificeret flertal, er et
holdningsspørgsmål. Det bør dog altid være
sådan, at der til ændring af formåls- og
opløsningsparagrafferne kræves kvalificeret flertal, da disse
paragraffer er af særlig stor betydning for klubben og dens medlemmer=
.
ad
§ 16. &nb=
sp; Opløsning.
Opløsning af
klubben er en så væsentlig begivenhed, at den altid skal
foregå på en ekstraordinær generalforsamling.
I tilfælde af
opløsning kan en eventuel formue ikke tilfalde klubbens medlemmer, m=
en
skal anvendes til andre almennyttige formål efter generalforsamlingens
beslutning.
Tilfalder en event=
uel
formue ikke et almennyttigt formål risikere klubben at blive
skattepligtig.
&=
nbsp; &nbs=
p; Danmarks
Bridgeforbunds standardvedtægt har taget udgangspunkt i
&=
nbsp; &nbs=
p; Danmarks
Idræts-Forbunds hæfte: Foreningsvedtægten.
&nb=
sp; =
&nb=
sp; DANMARKS=
BRIDGEFORBUND