Beretning 1999/2000 Senest rettet 02.04.2000

Så er det igen tiden at se tilbage på den forgangne sæson og frem mod den nye. Jeg håber meget I vil kommentere indholdet af denne beretning, og gerne bringe nye emner frem, så vi kan få en berigende debat. Igen i år er beretningen delt ind i overskrifterne:

  1. Turneringer i klubben
  2. Klubbens resultater i åbne turneringer
  3. Andre aktiviteter og begivenheder i klubben
  4. Opfordringer / Debatemner
  5. Afslutning / tak

1. Turneringer i klubben

  Dato Turnering Antal spilledage Antal deltagere Vinder
1 Marts 1999 TOP 16 1 16 Lars Vejlstrup
Enkeltmandsturnering om sølvpoint blandt de 16 af klubbens spillere, som i sæsonen har opnået flest bronzepoint.
2 April / maj 1999 Hold 5 2 x 6 + 2 x 4 hold = 80 spillere Palle Hansen, Arne Johan Thrane, Olaf Herrig, Torben H. Nielsen
Glædeligt med deltagerfremgang på 8 spillere, og spændende med nye vindere
3 Juni, juli, august 1999 Sommerbridge 15 36 - 80, gennemsnit 54 ... Lars Spejlborg
Det gennemsnitlige antal deltagere var det samme som forrige sæson, og vi havde to spilledage mere. Fra naboklubberne var især spillerne fra Pandrup igen meget flinke til at møde op, men også mange turister deltog. Alle er velkomne, og vi ser fortsat gerne, at mange flere fra klubben benytter tilbudet, for mange af præmierne går udenbys.
4 September 1999 - Marts 2000 Parturnering 3 x 6 ½ = 19½ 140 (5 x 28) Karin & Ove Høg
Vi havde egentlig forventet stagnerende deltagerantal, men alligevel blev vi et bord mere end i sidste sæson. I lang tid så det ud til at klubmesterskabet skulle skifte hænder, men i sidste turnering fik Karin & Ove Høg for alvor gang i spillet, så vi også i det nye årtusinde kan ønske dem til lykke med klubmesterskabet.
For at få turneringerne til at passe med antal spilledage, afvekslede vi med et par nye turneringer:
5 November 1999 Paul Jones turnering 3 140 (7 x 20) Hold: Karin Høg, Ove Høg, Birthe Eriksen, Knud Svante Eriksen
Enkelt: Niels Østergaard Christensen
Ny turneringsform, hvor vi spillede parturnering alle mod alle, men hvor vi de tre aftener spillede med 3 forskellige makkere. Resultatet blev den enkelte aften udregnet som almindelig parturnering, men samlet blev det opgjort pr. hold og pr. spiller.
6 Februar 2000 Minihold 2 140 (7 x 20) Lars Spejlborg & Niels Olesen, Aase Pedersen & Gertrude Kristiansen
Holdturnering med edb-givne kort, hvor spillerne selv udregnede resultatet efter den særlige miniholdskala og bagefter fik uddelt spilfordelingerne.
7 Oktober 1999 Dame par klubpulje 1 20 Gertrude Kristiansen & Inger Jægersdorf
8 Oktober 1999 Åben par klubpulje 1 36 Johnny Jensen & Søren Lunden
Jacob Dybkjær & Nicolaj Bjørn Hansen
9 December 1999 Mixed par klubpulje 1 20 Gudrun Vittrup & Knud Vittrup
10 Januar 2000 Veteran par klubpulje 1 40 Anne Kirstine Pedersen & Ebba Holst
Peder Vestergård Olesen & Poul Erik Pedersen
  Gebyret for deltagelse i de indledende klubpuljer har vi fastholdt på 50 kr. for at få så mange som muligt til at deltage. Der var betydeligt større deltagerantal for de turneringer, der blev afholdt på vores sædvanlige klubaften om torsdagen fremfor om lørdagen. Derfor vil vi fremover forsøge at placere klubpuljer på de torsdage, hvor vi ikke kan spille på gymnasiet.

2. Klubbens resultater i åbne turneringer

Klubbernes turneringer

Henover efteråret foregik der mange åbne turneringer i de nordjyske klubber, hvor man spillede om sølvpoint og i hele 4 jubilæumsturneringer om guldpoint. Turneringerne lå meget tæt og havde generelt svært ved at samle tilslutning. Heller ikke her fra klubben var der særlig mange deltagere, og resultaterne var også på det jævne, men i turneringen i Sæby havde vi en enkelt rækkevinder. Det vil nok være en fordel for klubberne at sprede deres arrangementer over hele sæsonen.

Til gengæld fastholder nytårsturneringen i Hjallerup sin status som Nordjyllands absolut største parturnering, og her fra klubben var deltagerinteressen intakt. Hele 36 par fra klubben deltog, og de nåede flotte resultater med 10 præmievindere og heraf hele 4 førstepladser. Specielt var det flot at A-rækken for andet år i træk blev vundet af et Brønderslevpar.

Distrikt Nordjyllands turneringer

I turneringerne arrangeret af distrikt Nordjylland overskygger et af resultaterne alle de andre. For kun tredje gang i klubbens (nyere) historie fik vi nemlig et par distriktsmestre. Det skete i december 1999 da Aase Pedersen & Ebba Holst vandt damepar, og de skal i april deltage ved Danmarksmesterskabet.

I april 1999 klarede Ebba Holst & Inger Jægersdorf klarede sig flot i veteranpar og kom blandt præmietagerne med en 4.plads.

For første gang i min formandstid opnåede vi at have deltagere (1½ par) med i finalen for åben par, og det ene par kom tilmed i bedste halvdel, så det var også et tilfredsstillende resultatet.

Ellers var resultaterne jævne. I damepar var yderligere 4 par i finalen, men de endte alle under middel. I veteranpar 1999 var yderligere et par med, som blev nr. 7. I veteranpar år 2000 var 2 par i finalen og i mixed par nåede 2 par finalen, men de endte alle under middel.

I distriktets holdturnering serie 2 har deltaget 2 hele og 4 halve hold fra klubben, og set samlet kan de godt være indsatsen bekendt.

I april 1999 deltog et hold fra klubben i det nordjyske mesterskab for klubhold, men her endte holdet på sidstepladsen. Alligevel kan en sådan turnering mod meget dygtige modstandere give nyttig rutine siden hen.

3. Andre aktiviteter og begivenheder i klubben

Afholdelse af finale for veteranpar og damepar

Brønderslev Bridgeklub stod som arrangør af distriktsfinalerne for veteranpar i april 1999 og damepar i december 1999. Begge gange blev finalerne spillet i mødelokale 4 i Brønderslev Hallen, hvilket gør det nemt at stå som arrangør. Finalerne forløb planmæssigt, men lokalet er uegnet, når mange ryger, så ved fremtidige finaler i lokalet, må der nok erklæres rygeforbud.

Undervisning for begyndere

Igen i år har Gertrude Kristiansen forestået undervisning af nye bridgespillere. I år har der været både et eftermiddagshold, som fortsatte frem til jul, og et aftenhold, som fortsatte til april. De fleste af deltagerne var andetårselever, og vi håber, at mange af dem vil dyrke deres herlige interesse her i klubben i næste sæson.

Undervisning for viderekomne

I efteråret forestod Niels Østergaard Christensen 4 lektioners undervisning for klubbens medlemmer. Undervisningen varede hver gang ½ time og foregik umiddelbart inden aftenens spil. Det var stor interesse for aktiviteten, som vi derfor gerne vil gentage i den kommende sæson. Men vi har ingen oplagte undervisningsemner, så hvis nogen har ønsker, så sig frem til Niels Østergaard Christensen eller Gertrude Kristiansen.

Internet

Klubbens service på internettet er blevet stærkt udbygget i år, hvor turneringsresultaterne og bronzepointstilling er blevet opdateret ugentligt. Der er væsentligt flere besøgende på siderne i denne sæson, og vi har fået meget ros for aktiviteten, som vi regner med at fortsætte på det nuværende niveau.

Danmarks Bridgeforbunds Klubsystem

Danmarks Bridgeforbund har i sæsonen løb videreudviklet edb-systemet til administration af medlemmer og turneringer - så meget at vi nu er begyndt at benytte det. Vi benytter dog kun medlemsdelen, hvor medlemsændringer fremsendes til DBF via internet og dermed hurtigt bliver opdateret både hos forbundet og hos os. Endvidere er det muligt at udskrive forskellige medlemsoversigter fra systemet. Forhåbentlig bliver turneringsdelen også så fleksibel, at det ikke bliver en ulempe at tage den i anvendelse.

Opkrævning af kontingent

Til denne sæson ændrede vi kontingentopkrævningen, så der kun blev opkrævet en gang, og betalingen foregik over giro. Medlemsskabet er bindende for hele sæsonen - også over for Danmarks Bridgeforbund - så alt går nemmere, når vi har modtaget betalingen for hele sæsonen. For kassereren er det langt tryggere ikke at skulle ligge inde med de anseelige beløb, og den nye opkrævningsform gav en væsentlig lettelse i administrationen.
Portoen for girobetalingen har været et kritikpunkt. Til den kommende sæson vil ægtepar derfor kun få tildelt et girokort, men på det dobbelte beløb.
I øvrigt tilbyder de fleste pengeinstitutter en væsentligt billigere betalingsservice end postvæsenet.

Juleafslutning

Den sidste spilleaften før jul spillede vi kun ½ spilleaften, hvorefter vi fik et ekstra godt arrangement med kaffe, mad, og vin. Herefter spillede vi en lille turnering med en ny makker fra vores egen række.

Rækkefordeling (socialt / turneringsledere)

Vi spiller i to adskilte lokaler, hvilket gør at man får dårligt kendskab til de øvrige hyggelige personer i klubben. I løbet af sæsonen kiksede turneringsafviklingen et par gange i det ene lokale, som var uden turneringsleder. Fremover er det derfor hensigten at lade to rækker bytte plads efter hver turneringsafslutning, idet der dog tages hensyn til, at der skal være en turneringsleder i hvert lokale. Endvidere har yderligere et par personer udtryk interesse for turneringsledergerningen, nemlig Erna Sørensen, Morten Muxoll og Ken Poulsen, så vi i løbet af næste sæson kan se frem til færre begrænsninger, når rækker skal bytte plads.

Orientering om distrikt Nordjylland

I fjor blev Niels Østergaard Christensen indvalgt i bestyrelsen for Distrikt Nordjylland, og han har i sæsonens løb været ansvarlig for mixed par turneringen og begynderturneringen ligesom han har fungeret som turneringsleder ved flere af distriktets turneringer. Starten på distriktsarbejdet blev dog mere turbulent end ønskeligt, eftersom den valgte distriktsformand viste sig at være umulig at komme i kontakt med. Halvvejs i sæsonen måtte man derfor vælge ny formand, og siden har bestyrelsen fungeret tilfredsstillende, og Niels vil også gerne i denne kommende sæson yde en indsats på dette område.

4. Opfordringer / Debatemner

Måske hører dette punkt ikke hjemme i en beretning, men jeg tager det alligevel med, for at medlemmerne kan vurdere formandens / bestyrelsens holdninger, men også for at medlemmernes holdninger kan blive hørt, så I er meget velkomne til at tilkendegive jeres holdning efter beretningen. Da der sandsynligvis sker en stor udskiftning i bestyrelsen, mener jeg at det mest korrekt at den nye bestyrelse selv prioriterer de emner, den finder vigtigst. Derfor nævner jeg kun et begrænset antal punkter, men jeg vil gerne opfordre til at man efterfølgende kommer frem med emner og forslag, som den nye bestyrelse kan arbejde videre med.

Bestyrelsesmedlemmer

Som det nok allerede er jer bekendt, ønsker flere af bestyrelsesmedlemmerne en pause fra bestyrelsesarbejdet , så vi får brug for nye kræfter i bestyrelsen. Alder har i den forbindelse ingen betydning. Det er interessen for bridge / bestyrelsesarbejde, der er den afgørende faktor, og faktisk er bestyrelsesarbejdet ret interessant - og nogen skal jo gøre det for at få klubben til at fungere. Jeg vil derfor gerne opfordre kraftigt til, at man ikke holder sig tilbage, hvis man har interesse for sagen. Selv om der muligvis ikke bliver plads i bestyrelsen, er jeg sikker på at klubben sagtens kan bruge hjælpere til mange opgaver.

Nye turneringer

I denne sæson afprøvede vi en Paul Jones turnering og en miniholdturnering. Jeg vil forsøge at nævne nogen at de positive og negative tilkendegivelser for de to turneringer:

Paul Jones

Fordele Ulemper
  • Der var lagt vægt på det hyggelige og sociale, og man lærte andre medlemmer langt bedre at kende
  • God afslappet og tolerant stemning undervejs
  • Det fungerede godt med flere konkurrenceelementer, både individuelt og hold
  • Sjovt at man i lige så høj grad som en selv ønsker, at et andet par klarer sig godt
  • Efterfølgende sætter man større pris på sin sædvanlige makker
  • Nemt at sammensætte holdene ved at tage udgangspunkt i foregående turnering, og det gav generelt jævnbyrdige rækker uden klare favoritter
  • Forberedelse af turneringen var temmelig omfattende (men det opvejes så rigeligt af de positive tilbagemeldinger)

Minihold

Fordele Ulemper
  • Man spiller med sin sædvanlige makker (måske vil ikke alle kalde dette en fordel )
  • Udleverede kortfordelinger og de nedskrevne resultater gjorde det muligt at følge op på spillene
  • Flere havde svært ved at regne resultatet ud og at aflevere korrekt resultat
  • "Hverken fugl eller fisk, hold eller par" - udregningsmetoden var ikke som 'normal' holdturnering, idet overstik her blev belønnet langt bedre
  • To spilleaftener til turneringen forekom ikke optimalt, hvor den ene kamp blev mod samme modstanderpar
  • Begrænset interesse for kortfordelingerne, som måske var svære at læse

Bestyrelsens konklusion

Parturneringen om klubmesterskabet vil også i den kommende sæson udgøre langt hovedparten af klubprogrammet. Paul Jones turneringen blev så godt modtaget hos medlemmerne, at den indpasses i klubprogrammet , hvis de nødvendige 3 spilleaftener er til rådighed. Hvis der bliver yderligere spilleaftener til rådighed vil bestyrelsen vurdere om de skal bruges til undervisning, klubpuljer eller andre turneringsformer. Bestyrelsen er lydhør overfor forslag og tilkendegivelser herom.

Nye makkere

Det er kommet mig for øre, at en del ønsker at skifte makker til næste år. Herfra lyder ingen opfordring om at opløse et velfungerende makkerskab, men forandring kan være sund og give ny inspiration, så bliv ikke sur på makker eller dennes nye makker, hvis det sker. Jeg vil dog opfordre til at man aftaler det fremtidige makkerskab ved sæsonafslutningen fremfor at vente til sæsonstarten. Det gør det væsentlig nemmere for begge parter at finde en ny makker, og så kan man jo eventuelt afprøve mulighederne til sommerbridge, som starter den 18. maj.

Klubjubilæum

I almindelighed er jeg lidt nærsynet, men hvis jeg ser langt frem, fylder klubben 50 år om to år. Jeg kunne godt tænke mig at høre synspunkter til, hvordan begivenheden skal markeres. Det kunne for eksempel være en stor åben guldpointturnering eller en middag eller festturnering for medlemmerne.

5. Afslutning / Tak

Tak til Sparekassen Nordjylland for at give kort til klubben og tak til KFK i Vrå for bistand med kopiering.

Tak til bridgeklubben Spar 2 for lån af kort og materialer.

Tak til gymnasiet for at huse os. Især tak til Åse Trudslev og hendes hjælpere i kantinen, som sørger for at vi (uanset resultatet af bridgespillet) får noget godt ud af aftnen. Tak til Arne Johan Thrane og Palle Hansen, for deres tålmodige venten og ofring af nattesøvn for at kunne låse efter os.

Tak til Niels Østergaard Christensen for inspirerende undervisningsindslag.

Jørgen Sand Nielsen har ønsket at træde ud af bestyrelsen. Tak til Jørgen for dit mangeårige arbejde i bestyrelsen, hvor vi især har nyt godt af din kreativitet, når der skulle laves materiale til uddeling til medlemmerne. Sekretærarbejdet omfatter også information til pressen, og her synes jeg at det har fungeret godt i år, hvor vi har fået indlæg i Nordjyske Stiftstidende med resultatet af vores turneringer.

Heller ikke Svend Vangsted har ønsket at genopstille til bestyrelsen. Tak til Svend for din engagerede indsats i bestyrelsen, hvor vi altid har kunnet regne med dig, når der har været opgaver at udføre.

Tak de øvrige bestyrelsesmedlemmerne for rigtig godt samarbejde i sæsonens løb, og tak for hyggeligt samvær. En særlig tak rettes endnu engang til Gertrude, som fortsat tager det store slæb i klubben på alle områder. Udover turneringstilrettelæggelse, turneringsledelse, kontrol af turneringsregnskab, undervisning, materialeindkøb, har du også den store og betydningsfulde kontakt til medlemmerne generelt, hvor vi er mange der har grund til at være dig dybt taknemmelig.

Det har stor betydning for at få klubben til at fungere, at vi alle hjælper med til at yde en praktisk indsats. Jeg nævner ingen navne men vil gerne sige tusind tak til dem som har det utaknemmelige hverv med at opgøre regnskabet, og stor tak til dem som møder tidligt og stiller borde op og uddeler meldebokse, spilleplaner og kort, og mange tak til alle som hjælper med oprydningen. Til slut vil jeg gerne sige tak til medlemmerne for at have bidraget til en hyggelig sæson.

Uddeling af præmier / takkegaver:

Karin & Ove Høg Klubmestergaven
Gertrude Kristiansen har ønsket et kontant beløb til egen uddannelse
Jørgen Sand Nielsen
Svend Vangsted
(formanden)

Gymnasiets kontaktpersoner:

Åse Trudslev
Kantine medhjælper
Pedel
Pedelmedhjælper
Arne Johan Thrane
Palle Hansen
Niels Østergaard Christensen