Klubregler for
Bridgeklubben Præstø
§1. Formål
Formålet med disse klubregler er at bidrage til spillernes udbytte ved deltagelsen i klubbens aktiviteter, ved - i forbindelse med afvikling af turneringer -
at sikre god tone og orden mellem spillerne og
at hjælpe de turneringsansvarlige med at disponere korrekt og ensartet i relation til regler og love.
§2. Spilletider
Forud for hver sæsonstart udarbejder bestyrelsen en turneringsplan, som lægges ud på klubbens hjemmeside, og hvoraf det tillige fremgår, hvem der spiller hvilke dage og på hvilke tidspunkter.
§3. Regler, love og systemer.
I klubbens turneringer gælder følgende regler og love i den angivne prioritetsrækkefølge:
Nærværende klubregler, DBF’s spillerhåndbog og DBF’s turneringslederhåndbog.
Systemkort er obligatorisk ved alle turneringer, og skal uopfordret fremlægges på bordet til brug for modspillerne ved starten af en runde eller en kamp.
§4. Turneringsafvikling.
4.1. Generelt
Bestyrelsen har ansvaret for tilrettelæggelse og afvikling af klubbens turneringer, og for hver fast spilledag udpeges en klubleder og en turneringsleder.
Klubledernes opgave er
at sørge for, at de praktiske forhold omkring spillet, som bordopstilling, kort og BridgeMate er i orden og, om fornødent, at få den nødvendige hjælp,
at arrangere køkkenhjælp eller lign. og
at være behjælpelig med at skaffe substitutter
Turneringsledernes opgave er
i samarbejde med klublederne at opretholde ro og orden og sikre en velordnet afvikling af spillet,
at håndhæve og fortolke turneringslovene og oplyse spillerne om deres rettigheder og ansvar i relation hertil og
ud fra deres kendskab til turneringslovene og under hensyn til den tid, der i de enkelte situationer er til rådighed, at træffe afgørelse vedrørende uregelmæssigheder og tvister.
Klublederne og turneringslederne har frihed til sammen at tilpasse administrationen af reglerne til turneringerne i de enkelte klubber.
Efter at turneringslederen (TL) har truffet sin afgørelse, kan hver af de involverede spillere bede TL om at drøfte hændelsen med en af klubbens andre TL. Læg mærke til, at man altid skal lade det gå gennem den tilkaldte TL.
Herefter kan afgørelsen appelleres skriftligt senest 24 timer efter scoren er fremlagt til eftersyn. Appellen indgives gennem den tilkaldte TL, som giver den videre til Bridgeklubben Præstøs formand. Denne nedsætter hurtigst muligt en uvildig komite bestående af 3 medlemmer, hvoraf den ene udpeges til formand.
Den afgørelse, som appelkomiteen træffer, kan appelleres videre til distriktets appelkomite og i sidste instans til DBF´s appelkomite.
4.2. Opførsel og etikette.
God etikette før, under og efter spillet forventes af medlemmerne:
Enhver spiller bør ved sin optræden tilstræbe, at alle får størst mulig glæde ved turneringsbridge og ved klublivet i øvrigt. Det er uetisk at irettesætte eller belære såvel makker som modspillere under og efter spillet. Det samme gælder mishagsytringer, der tilkendegiver utilfredshed med en melding, et udspil eller et spillet kort. Spillerne bør undgå generende samtale indtil signal for runde- og halvlegsskift gives og bør generelt afstå fra at diskutere afsluttede spil.
Ved sæsonstart udleverer klublederen folderen ”Etik og etikette” til alle medlemmer.
4.3 Uregelmæssigheder.
Turneringslederen skal tilkaldes ved enhver uregelmæssighed, det være sig melding i utide, utilstrækkelig melding, udspil i utide, vist kort, kulørsvigt o.a. Der må ikke meldes eller spilles videre, før turneringslederen har truffet en afgørelse. Turneringslederen har ret til at stoppe uret i en periode, såfremt denne selv bliver forsinket i sit spil.
Spillerne må ikke selv afgøre uregelmæssigheder. Dette er for, at alle par skal have så lige vilkår som muligt.
Fristen for at tilkalde turneringslederen udløber, når turneringslederen går hjem den pågældende spilledag.
4.4. Tidsoverskridelser.
I parturneringer er der normalt afsat 7 minutter pr. spil samt 2 minutter til rundeskift - der gives signal 5 minutter før rundeskift og ved rundeskift.
Det er begge pars ansvar, at runden færdiggøres indenfor den afsatte tid. Mener en spiller/et par, at det andet par bruger uforholdsmæssig lang tid, og der derved kan opstå en tidsoverskridelse, skal turneringslederen straks tilkaldes. En eventuel tidsoverskridelse vil derefter kun vedrøre det ene par og der vil blive dømt en score på 40/60%.
Såfremt meldinger for sidste spil i runden ikke er påbegyndt ved 5 minutterssignalet, må spillet ikke spilles. Der indtastes ”ikke spillet” (Kontrakt = 0) på BridgeMate og der gives automatisk en score på 50/50%.
Hvis sidste spil i runden ikke er afsluttet ved signal for rundeskift, betragtes det ligeledes som tidsoverskridelse for begge par og der indtastes ”ikke spillet” (Kontrakt = 0) på BridgeMate og der gives automatisk en score på 50/50%.
I holdturneringer er der afsat 7 minutter pr. spil. (16 spil = 112 min.)
Såfremt tidsoverskridelsen er mere end 5 minutter for en halvleg, fradrages 1 KP for begge hold.
4.5. BridgeMate
Nord indtaster resultater og Øst kontrollerer og godkender. Efter godkendelsen er resultatet principielt endeligt.
Fristen for rettelse af fejl i resultaterne udløber, når næste sektion starter, dog senest efter en uge.
§5. Substitutter.
5.1 Fremskaffelse af substitut(ter).
Det påhviler ethvert aktivt medlem, der er forhindret i at møde på en spilleaften, selv at skaffe substitut. I de tilfælde, hvor det viser sig umuligt, vil klublederen være behjælpelig.
Substitutter skal primært hentes blandt klubbens egne medlemmer.
Ved anmodning om hjælp med at skaffe en substitut, er klublederen frit stillet og kan indsætte en hvilken som helst substitut, respektivt kan der ændres i turneringsformen, eller der kan aflyses. Afbud og anmodning om hjælp med at skaffe substitut skal meddeles klublederen så tidligt som muligt og i princippet ikke senere end dagen før den pågældende spilledag. Klublederen har pligt til at påføre substitutters navn på startlisten.
Når et medlem sender substitut pga. sygdom, så betaler klubben for den normale servering i pausen - i alle andre tilfælde lægger makkeren ud for substitutten.
Når et helt par er substitueret, kan klubben lægge betalingen for serveringen ud for de fraværende medlemmer.
5.2 Justering af score ved substituering.
Parturnering:
Såfremt der kun er substitut for én spiller i et par, foretages der ingen justering.
Såfremt begge spillere i et par har substitutter, justeres deres score efter spilledagen til middel for
pågældende dag.
Såfremt begge spillere i et par ikke har substitutter, men har oversiddere, justeres deres score
efter spilledagen til middel for den pågældende dag.
Holdturnering:
Der foretages ingen justering
Det gør ingen forskel om man selv eller klubben skaffer substitutter. De andre spilleres scorer påvirkes ikke af justering på grund af substituering.
Såfremt et par udebliver uden afbud, tilkendes i en parturnering 0 (minimumsscore), og i en holdturnering tabes 18 - 0. Bestyrelsen kan justere straffen i tilfælde af force majeure.
§6. Opløsning af ligestilling.
Hvis 2 eller flere står lige i en parturnering, er resultatet af deres indbyrdes opgør afgørende.
For holdturnering følges DBFs regler. Hvis 2 hold står lige, er deres indbyrdes kamp afgørende. Hvis denne har været uafgjort, afgøres placeringen af differencen i IMP.
§7. Præmier.
Ingen spiller er berettiget til præmie, med mindre spilleren selv har spillet mindst halvdelen af turneringens runder.
§8. Almindelige ordensregler.
Det påhviler medlemmerne at behandle klubbens materiel skånsomt. Specielt bør det undgås at bøje fanerne på kortene i meldekasserne, tilsvarende bør det undgås at bøje kortene unødigt. Service, flasker og inventar anbringes efter brugen på de anviste steder. Efter aftenens spil påhviler det spillerne at rydde op ved det bord, hvor de sluttede spillet og i øvrigt hjælpe med oprydningen i henhold til bestyrelsens anvisninger.
§9. Medlemsorientering.
Medlemmerne vil ved opslag i klubben samt på hjemmesiden blive underrettet om ændringer i spilletider, kampe mod andre klubber m. m. Der vil tilsvarende blive orienteret om distriktets og forbundets turneringer og om tilmelding til disse. Det forventes til gengæld, at medlemmerne ad denne vej selv holder sig orienteret.
Ved sæsonstart lægges der på hjemmesiden en oversigt med navne, adresser, tlf. nr. og funktion for bestyrelsen og klubbens tjenestemænd”.
Alle bestyrelsens medlemmer er indstillet på at være til disposition for medlemmerne med råd og vejledning, der kan være med til at fremme interessen for bridge.
Vedtaget på bestyrelsesmødet den 20.03.13
§5.1 ændret på bestyrelsesmødet d. 27.03.19
§4.3+4.4 ændret på bestyrelsesmødet d. 9.10.19
§ 5.2 er ændret på bestyrelsesmøde 12.12.23
§ 5.2 er ændret på bestyrelsesmøde 21.032024
§ 5.2 er ændret på bestyrelsesmøde 07.05.2024
|