Vedtægter for Bridgeklubben Præstø
§ 1. Navn og hjemsted
Klubbens navn er Bridgeklubben Præstø, og klubben er hjemmehørende i Vordingborg kommune.
Klubben er stiftet den 24. august 1999
§ 2. Formål
Klubbens formål er at samle interesserede bridgespillere til regelmæssige spilledage og -aftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.
§ 3. Tilhørsforhold
Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Storstrøm. Herigennem er Forbundets og distriktets vedtægter gældende for klubben og dets medlemmer.
Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointordning efter de om denne gældende regler.
§ 4. Medlemskab
Som aktivt medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen. Endeligt afslag på medlemskab af klubben skal efter anmodning af den, der ønsker medlemskab, forelægges generalforsamlingen.
Bestyrelsen kan optage passive medlemmer. Passive medlemmer har ikke adgang til at deltage i den primære aktivitet, men ret til deltagelse i klubbens generalforsamling og festlige arrangementer. Passive medlemmer har ikke stemmeret og er ikke valgbare til bestyrelsen.
Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt leve op til klubbens formålsbestemmelse. Medlemmernes pligter og rettigheder er beskrevet i Klubregler for Bridgeklubben Præstø. Der må ikke spilles om penge i klubben.
Indmeldelse i klubben er bindende for hele sæsonen, dog kan bestyrelsen tillade udmeldelse efter 1/2 sæson, når omstændighederne taler for det. Medlemskab overføres automatisk fra en sæson til næste sæson med mindre bestyrelsen har modtaget en udmeldelse senest den 1. august. I forbindelse med udmeldelsen skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværender med klubben afvikles.
§ 5. Kontingent
Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen efter indstilling fra bestyrelsen. Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.
Der betales nedsat kontingent for passivt medlemskab.
Såfremt kontingentet indbetales efter 30. september betales et gebyr på kr. 50,00 pr påbegyndt måned. Er et medlem trods påmindelse fortsat i restance kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen
§ 6. Udelukkelse og eksklusion
Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion) efter skriftlig underretning om årsagerne hertil, såfremt vedkommende medlem handler til skade for klubben eller ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.
I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.
I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endeligt afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt. En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.
En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §§ 13 & 14. I henhold til disse paragraffer indberettes det skriftligt til forbund og distrikt, når der er tale om anden begrundelse end kontingentrestance.
§ 7. Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i april måned og skal indvarsles senest 4 uger før afholdelsen ved skriftlig indkaldelse til alle medlemmer samt ved opslag og på klubbens hjemmeside.
Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til formanden senest to uger inden generalforsamlingens afholdelse. Indkomne forslag og det reviderede regnskab gøres tilgængeligt for medlemmerne senest en uge før generalforsamlingen.
Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle klubbens aktive medlemmer. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, se dog §§ 15 & 16.
§ 8. Dagsorden
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal omfatte mindst følgende punkter:
1) Valg af dirigent og referent
2) Bestyrelsens beretning for det forløbne år.
3) Godkendelse af det reviderede regnskab
4) Godkendelse af budget
5) Fastsættelse af kontingent
6) Indkomne forslag
- Valg af formand (lige år) og kasserer (ulige år)
- Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer (lige/ulige år) samt suppleanter
- Valg af revisor og revisorsuppleant
- Eventuelt
§ 9. Generalforsamlingens ledelse
Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.
Den ordinære generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer, og beslutninger træffes ved almindeligt stemmeflertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jf. §§ 15 og 16. Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det.
Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.
§ 10. Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid afholdes af bestyrelsen og skal tillige afholdes inden 3 uger efter at mindst en trediedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen har fremsat ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.
Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske skriftligt til det enkelte medlem med mindst 14 dages varsel. For mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling, se dog § 15 og 16 vedrørende vedtægtsændring og opløsning.
§ 11. Bestyrelsen
Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold, i relation til distriktet ved formanden. I økonomisk henseende er bestyrelsens arbejde begrænset af det af generalforsamlingen godkendte budget.
Bestyrelsen består af mindst 5 medlemmer, en formand, en kasserer, og mindst 3 bestyrelsesmedlemmer, der alle vælges for 2 år ad gangen på den ordinære generalforsamling. Formanden og mindst 1 bestyrelsesmedlem vælges i lige år, mens kassereren og mindst 2 bestyrelsesmedlemmer er på valg i ulige år. Generalforsamlingen kan dog vælge bestyrelsesmedlemmer for eet år ad gangen. Der vælges hvert år 3 suppleanter, som indtræder i valgt rækkefølge ved et bestyrelsesmedlems længerevarende forfald. Valgbare til bestyrelsen er alle aktive medlemmer.
Bestyrelsen vælger blandt sine medlemmer en næstformand. Dersom formanden trækker sig fra bestyrelsen eller midlertidigt skulle blive ude af stand til at varetage sit hverv, indtræder næstformanden i dennes sted for resten af valgperioden, henholdsvis midlertidigt.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når højst eet af dens medlemmer, dog ikke formanden, er fraværende. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende. Der føres en protokol over bestyrelsens møder. Protokollen gøres tilgængelig for medlemmerne.
De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.
Bestyrelsen
- kan nedsætte udvalg til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.
- kan bevilge kontant tilskud til en hel eller delvis dækning af omkostninger i forbindelse med medlemmers deltagelse i turneringer, som arrangeres indenfor Danmarks Bridgeforbund.
- har fuldmagt til at disponere beløb til dækning af udgifter og honorarer til personer, der ad hoc har arbejdet for klubbens drift og virke. Tilknytning af fast lønnet arbejdskraft skal godkendes af bestyrelsen.
§ 12. Regnskab
Klubbens regnskabsår er 1. april - 31. marts.
Regnskabet fremlægges på den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.
§ 13. Revision
På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant.
Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til stede.
§ 14. Tegning og hæftelse
Klubben tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner over kr. 5.000 eller ved låneoptagning kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening.
Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.
Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.
§ 15. Vedtægtsændringer
Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.
§ 16. Opløsning
Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.
For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådan flertal på en ekstraordinær generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.
Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå Danmarks Bridgeforbund eller en anden almennyttig dansk forening.
Vedtaget på generalforsamlingen d. 26. april 2011
Benny Jakobsen Hans Thormod Nielsen
Formand Dirigent
|