Spillested m.v.


Kirkehuset

Adelgade 127

4720 Præstø



Bankkonto:     Møns Bank reg. nr.: 6140   konto nr.: 4047310


CVR-nr.:     38051709


Spilleaftener


Mandagsklubben kl. 19.00

Tirsdagsklubben  kl. 09.30

Torsdagsklubben kl. 13.00



Vedtægter & Klubregler

Vedtægter for Bridgeklubben Præstø



§ 1. Navn og hjemsted


Klubbens navn er Bridgeklubben Præstø, og klubben er hjemmehørende i Vordingborg kommune.


Klubben er stiftet den 24. august 1999


§ 2. Formål


Klubbens formål er at samle interesserede bridgespillere til regelmæssige spilledage og -aftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.


§ 3. Tilhørsforhold


Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Storstrøm. Herigennem er Forbundets og distriktets vedtægter gældende for klubben og dets medlemmer.


Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointordning efter de om denne gældende regler.


§ 4. Medlemskab


Som aktivt medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen. Endeligt afslag på medlemskab af klubben skal efter anmodning af den, der ønsker medlemskab, forelægges generalforsamlingen.


Bestyrelsen kan optage passive medlemmer. Passive medlemmer har ikke adgang til at deltage i den primære aktivitet, men ret til deltagelse i klubbens generalforsamling og festlige arrangementer. Passive medlemmer har ikke stemmeret og er ikke valgbare til bestyrelsen.


Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt leve op til klubbens formålsbestemmelse. Medlemmernes pligter og rettigheder er beskrevet i Klubregler for Bridgeklubben Præstø. Der må ikke spilles om penge i klubben.

          

Indmeldelse i klubben er bindende for hele sæsonen, dog kan bestyrelsen tillade udmeldelse efter 1/2 sæson, når omstændighederne taler for det. Medlemskab overføres automatisk fra en sæson til næste sæson med mindre bestyrelsen har modtaget en udmeldelse senest den 1. august. I forbindelse med udmeldelsen skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværender med klubben afvikles.


§ 5. Kontingent


Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen efter indstilling fra bestyrelsen. Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.


Der betales nedsat kontingent for passivt medlemskab.


Såfremt kontingentet indbetales efter 30. september betales et gebyr på kr. 50,00 pr påbegyndt måned. Er et medlem trods påmindelse fortsat i restance kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen

§ 6. Udelukkelse og eksklusion


Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion) efter skriftlig underretning om årsagerne hertil, såfremt vedkommende medlem handler til skade for klubben eller ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.


I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.

I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endeligt afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt. En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.

En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §§ 13 & 14. I henhold til disse paragraffer indberettes det skriftligt til forbund og distrikt, når der er tale om anden begrundelse end kontingentrestance.

§ 7. Ordinær generalforsamling


Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i april måned og skal indvarsles senest 4 uger før afholdelsen ved skriftlig indkaldelse til alle medlemmer samt ved opslag og på klubbens hjemmeside.


Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til formanden senest to uger inden generalforsamlingens afholdelse. Indkomne forslag og det reviderede regnskab gøres tilgængeligt for medlemmerne senest en uge før generalforsamlingen.


Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle klubbens aktive medlemmer. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.


En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, se dog §§ 15 & 16.


§ 8. Dagsorden


Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal omfatte mindst følgende punkter:


1)         Valg af dirigent og referent

2)         Bestyrelsens beretning for det forløbne år.

3)         Godkendelse af det reviderede regnskab

4)         Godkendelse af budget

5)         Fastsættelse af kontingent

6)         Indkomne forslag

  1. Valg af formand (lige år) og kasserer (ulige år)
  2. Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer (lige/ulige år) samt suppleanter
  3. Valg af revisor og revisorsuppleant
  4. Eventuelt


§ 9. Generalforsamlingens ledelse


Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.


Den ordinære generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer, og beslutninger træffes ved almindeligt stemmeflertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jf. §§ 15 og 16. Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det.


Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.

§ 10. Ekstraordinær generalforsamling


Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid afholdes af bestyrelsen og skal tillige afholdes inden 3 uger efter at mindst en trediedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen har fremsat ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.


Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske skriftligt til det enkelte medlem med mindst 14 dages varsel. For mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling, se dog § 15 og 16 vedrørende vedtægtsændring og opløsning.


§ 11. Bestyrelsen


Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold, i relation til distriktet ved formanden. I økonomisk henseende er bestyrelsens arbejde begrænset af det af generalforsamlingen godkendte budget.


Bestyrelsen består af mindst 5 medlemmer, en formand, en kasserer, og mindst 3 bestyrelsesmedlemmer, der alle vælges for 2 år ad gangen på den ordinære generalforsamling. Formanden og mindst 1 bestyrelsesmedlem vælges i lige år, mens kassereren og mindst 2 bestyrelsesmedlemmer er på valg i ulige år. Generalforsamlingen kan dog vælge bestyrelsesmedlemmer for eet år ad gangen. Der vælges hvert år 3 suppleanter, som indtræder i valgt rækkefølge ved et bestyrelsesmedlems længerevarende forfald. Valgbare til bestyrelsen er alle aktive medlemmer.


Bestyrelsen vælger blandt sine medlemmer en næstformand. Dersom formanden trækker sig fra bestyrelsen eller midlertidigt skulle blive ude af stand til at varetage sit hverv, indtræder næstformanden i dennes sted for resten af valgperioden, henholdsvis midlertidigt.


Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når højst eet af dens medlemmer, dog ikke formanden, er fraværende. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende. Der føres en protokol over bestyrelsens møder. Protokollen gøres tilgængelig for medlemmerne.


De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.


Bestyrelsen

  • udarbejder klubregler.
  • kan nedsætte udvalg til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.
  • kan bevilge kontant tilskud til en hel eller delvis dækning af omkostninger i forbindelse med medlemmers deltagelse i turneringer, som arrangeres indenfor Danmarks Bridgeforbund.
  • har fuldmagt til at disponere beløb til dækning af udgifter og honorarer til personer, der ad hoc har arbejdet for klubbens drift og virke. Tilknytning af fast lønnet arbejdskraft skal godkendes af bestyrelsen.


§ 12. Regnskab


Klubbens regnskabsår er 1. april - 31. marts.


Regnskabet fremlægges på den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.


§ 13. Revision


På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant.

Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til stede.


§ 14. Tegning og hæftelse


Klubben tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner over kr. 5.000 eller ved låneoptagning kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening.


Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.


Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.


§ 15. Vedtægtsændringer


Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.



§ 16. Opløsning


Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.


For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådan flertal på en ekstraordinær generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.


Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå Danmarks Bridgeforbund eller en anden almennyttig dansk forening.


Vedtaget på generalforsamlingen d. 26. april 2011


            

       Benny Jakobsen                  Hans Thormod Nielsen

                    Formand                                  Dirigent









Klubregler


Klubregler for

Bridgeklubben Præstø




§1.        Formål


Formålet med disse klubregler er at bidrage til spillernes udbytte ved deltagelsen i klubbens aktiviteter, ved - i forbindelse med afvikling af turneringer  -

at sikre god tone og orden mellem spillerne og

at hjælpe de turneringsansvarlige med at disponere korrekt og ensartet i relation til regler og love.


§2.        Spilletider


Forud for hver sæsonstart udarbejder bestyrelsen en turneringsplan, som lægges ud på klubbens hjemmeside, og hvoraf det tillige fremgår, hvem der spiller hvilke dage og på hvilke tidspunkter.


§3.         Regler, love og systemer.


I klubbens turneringer gælder følgende regler og love i den angivne prioritetsrækkefølge:

Nærværende klubregler, DBFs spillerhåndbog og DBFs turneringslederhåndbog.


Systemkort er obligatorisk ved alle turneringer, og skal uopfordret fremlægges på bordet til brug for modspillerne ved starten af en runde eller en kamp.


§4.        Turneringsafvikling.


4.1.  Generelt


Bestyrelsen har ansvaret for tilrettelæggelse og afvikling af klubbens turneringer, og for hver fast spilledag udpeges en klubleder og en turneringsleder.


Klubledernes opgave er

at sørge for, at de praktiske forhold omkring spillet, som bordopstilling, kort og BridgeMate er i orden og, om fornødent, at få den nødvendige hjælp,

at arrangere køkkenhjælp eller lign. og

at være behjælpelig med at skaffe substitutter


Turneringsledernes opgave er

i samarbejde med klublederne at opretholde ro og orden og sikre en velordnet afvikling af spillet,

at håndhæve og fortolke turneringslovene og oplyse spillerne om deres rettigheder og ansvar i relation hertil og

ud fra deres kendskab til turneringslovene og under hensyn til den tid, der i de enkelte situationer er til rådighed, at træffe afgørelse vedrørende uregelmæssigheder og tvister.


Klublederne og turneringslederne har frihed til sammen at tilpasse administrationen af reglerne til turneringerne i de enkelte klubber. 

               

De nævnte afgørelser kan skriftligt gennem turneringslederen indankes til formanden senest næste ordinære spilledag.


4.2. Opførsel og etikette.


God etikette før, under og efter spillet forventes af medlemmerne:


Enhver spiller bør ved sin optræden tilstræbe, at alle får størst mulig glæde ved turneringsbridge og ved klublivet i øvrigt. Det er uetisk at irettesætte eller belære såvel makker som modspillere under og efter spillet. Det samme gælder mishagsytringer, der tilkendegiver utilfredshed med en melding, et udspil eller et spillet kort. Spillerne bør undgå generende samtale indtil signal for runde- og halvlegsskift gives og bør generelt afstå fra at diskutere afsluttede spil.


Ved sæsonstart udleverer klublederen folderen ”Etik og etikette” til alle medlemmer.


4.3 Uregelmæssigheder.


Turneringslederen skal tilkaldes ved enhver uregelmæssighed, det være sig melding i utide, utilstrækkelig melding, udspil i utide, vist kort, kulørsvigt o.a. Der må ikke meldes eller spilles videre, før turneringslederen har truffet en afgørelse. Turneringslederen har ret til at stoppe uret i en periode, såfremt denne selv bliver forsinket i sit spil.

Spillerne må ikke selv afgøre uregelmæssigheder. Dette er for, at alle par skal have så lige vilkår som muligt.


4.4. Tidsoverskridelser.


I parturneringer er der normalt afsat 7 minutter pr. spil samt 2 minutter til rundeskift - der gives signal 5 minutter før rundeskift og ved rundeskift.


Det er begge pars ansvar, at runden færdiggøres indenfor den afsatte tid. Mener en spiller/et par, at det andet par bruger uforholdsmæssig lang tid, og der derved kan opstå en tidsoverskridelse, skal turneringslederen straks tilkaldes. En eventuel tidsoverskridelse vil derefter kun vedrøre det ene par og der vil blive dømt en score på 40/60%.


Såfremt meldinger for sidste spil i runden ikke er påbegyndt ved 5 minutterssignalet, må spillet ikke spilles. Der indtastes ”ikke spillet” (Kontrakt = 0) på BridgeMate og der gives automatisk en score på 50/50%.


Hvis sidste spil i runden ikke er afsluttet ved signal for rundeskift, betragtes det ligeledes som tidsoverskridelse for begge par og der indtastes ”ikke spillet” (Kontrakt = 0) på BridgeMate og der gives automatisk en score på 50/50%.


I holdturneringer er der afsat 7 minutter pr. spil. (16 spil = 112 min.)

Såfremt tidsoverskridelsen er mere end 5 minutter for en halvleg, fradrages 1 KP for begge hold.


4.5. BridgeMate


Nord indtaster resultater og Øst kontrollerer og godkender. Efter godkendelsen er resultatet principielt endeligt.


Evt. senere konstatering af tastefejl kan dog meddeles senest næste dag til klublederen dog først efter at modparten har bekræftet fejlen.



§5.        Substitutter.


5.1 Fremskaffelse af substitut(ter).


Det påhviler ethvert aktivt medlem, der er forhindret i at møde på en spilleaften, selv at skaffe substitut. I de tilfælde, hvor det viser sig umuligt, vil klublederen være behjælpelig.

Substitutter skal primært hentes blandt klubbens egne medlemmer.


Ved anmodning om hjælp med at skaffe en substitut, er klublederen frit stillet og kan indsætte en hvilken som helst substitut, respektivt kan der ændres i turneringsformen, eller der kan aflyses. Afbud og anmodning om hjælp med at skaffe substitut skal meddeles klublederen så tidligt som muligt og i princippet ikke senere end dagen før den pågældende spilledag. Klublederen har pligt til at påføre substitutters navn på startlisten.


Når et medlem sender substitut, betaler makkeren den normale servering for denne i pausen. Når et helt par er substitueret, kan klubben lægge betalingen for serveringen ud for de fraværende medlemmer.


5.2 Justering af score ved substituering.


Parturnering:        Der justeres til parrets middelscore for hele turneringen, såfremt HELE parret er substitueret. I alle andre tilfælde foretages ingen justering.

Holdturnering:                      Der foretages ingen justering


Det gør ingen forskel om man selv eller klubben skaffer substitut/ter. De andre spilleres scorer påvirkes ikke af justering på grund af substituering.


Såfremt et par udebliver uden afbud, tilkendes i en Parturnering  0 (minimumsscore), og i en Holdturnering tabes 18 - 0. Bestyrelsen kan justere straffen i tilfælde af force majeure.



§6.        Opløsning af ligestilling.


Hvis 2 eller flere står lige i en parturnering, er resultatet af deres indbyrdes opgør afgørende.

For holdturnering følges DBFs regler. Hvis 2 hold står lige, er deres indbyrdes kamp afgørende. Hvis denne har været uafgjort, afgøres placeringen af differencen i IMP.



§7.        Præmier.


Ingen spiller er berettiget til præmie, med mindre spilleren selv har spillet mindst halvdelen af turneringens runder.



§8.        Almindelige ordensregler.


Det påhviler medlemmerne at behandle klubbens materiel skånsomt. Specielt bør det undgås at bøje fanerne på kortene i meldekasserne, tilsvarende bør det undgås at bøje kortene unødigt. Service, flasker og inventar anbringes efter brugen på de anviste steder. Efter aftenens spil påhviler det spillerne at rydde op ved det bord, hvor de sluttede spillet og i øvrigt hjælpe med oprydningen i henhold til bestyrelsens anvisninger.



§9.        Medlemsorientering.


Medlemmerne vil ved opslag i klubben samt på hjemmesiden blive underrettet om ændringer i spilletider, kampe mod andre klubber m. m. Der vil tilsvarende blive orienteret om distriktets og forbundets turneringer og om tilmelding til disse. Det forventes til gengæld, at medlemmerne ad denne vej selv holder sig orienteret.

Ved sæsonstart lægges der på hjemmesiden en oversigt med navne, adresser, tlf. nr. og funktion for bestyrelsen og klubbens tjenestemænd”.

Alle bestyrelsens medlemmer er indstillet på at være til disposition for medlemmerne med råd og vejledning, der kan være med til at fremme interessen for bridge.





Vedtaget på bestyrelsesmødet den 20.03.13







Stiftende Generalforsamling 1999

BridgeCentral, 30. marts 2019