K L U B R E G L E R
FOR
FAXE BRIDGEKLUB
§ 1 Formål
Formålet med dette reglement er:
- at sikre god tone og orden mellem spillerne under afvikling af turneringer arrangeret af klubben.
- at sikre, at ingen uretmæssigt drager fordele af speciel adfærd omkring melde- og spilleforløbet.
- at hjælpe spillerne til at forstå de turneringsansvarliges dispositioner.
- at hjælpe de turneringsansvarlige med at disponere rigtigt og ensartet ved afviklingen af turneringer.
§ 2 Spilletid
2.1 Spilledage
Klubbens spilledag er tirsdag aften med start kl.18.45 samt torsdag kl. 13. Sluttidspunktet vil være afhængigt af turneringsformen. Spilleudvalget kan i øvrigt fastsætte andre spilletider efter behov, herunder undervisning.
2.2 Sæson
Sæsonen starter første tirsdag i september måned og slutter umiddelbart før Klubbens ordinære generalforsamling ultimo april.
Ved sæsonstart kan gennemføres en kvalifikationsturnering. Spilleudvalget laver en plan over sæsonens turneringer.
Generelt spilles der ikke på helligdage samt i forbindelse med Jul og Påske, hvor der kan arrangeres åbent hus turnering for medlemmerne.
I maj, juni, juli og august spilles sommerbridge.
§ 3 Systemer
3.1 Tilladte systemer
Det i forbundets turneringsreglement stk. 6.2.10.1 og stk. 6.3.8.1 anførte er gældende i henholdsvis holdturneringer og parturneringer i klubbens A-række. I de øvrige rækker er det kun tilladt at benytte naturlige systemer.
3.2 Systemkort
Systemkort er obligatorisk ved alle turneringer, og det skal uopfordret fremlægges på bordet til brug for modspillerne ved starten af en runde eller en kamp.
§ 4 Turneringsafvikling
I klubbens turneringer gælder følgende regler og love i den angivne prioritetsrækkefølge: Nærværende klubregler,
forbundets turneringsreglement i det nedenfor angivne omfang og ”De internationale love for turneringsbridge”
Holdturneringer: Fra Klubhåndbogens stk. 6.2 (Turneringsreglement, holdturneringer) gælder følgende regler:
stk. 6.2.2 Holdenes placering
stk. 6.2.3 Ordensregler (pkt.1-4)
stk. 6.2.4 Forkert kortfordeling i en mappe
stk. 6.2.5 Regnskabet
stk. 6.2.6 Bestemmelse af vindere og indbyrdes placering
Parturneringer: Fra Klubhåndbogens stk. 6.3 (Turneringsreglement, parturneringer) gælder følgende regler:
stk. 6.3.0 Generelt
stk. 6.3.1 Regnskabet
4.1 Turneringsledelse
Bestyrelsen nedsætter følgende
- Spilleudvalg
- Turneringskomite
- Lokaleudvalg
4.1.1 Spilleudvalg
Bestyrelsen udpeger medlemmerne til spilleudvalget, hvoraf mindst et tillige skal være medlem af bestyrelsen.
Spilleudvalget har ansvaret for tilrettelæggelse og afvikling af turneringer.
Som formand udpeger spilleudvalget en turneleder.
Alle spørgsmål vedrørende tilrettelæggelse og/eller afvikling af turneringer rettes til turneringslederen.
Aflysning af turneringer i tilfælde af force majeure vil fremgå af klubbens hjemmeside senest kl. 17.00 samme aften.
4.1.2 Turneringskomite
Den af bestyrelsen nedsatte turneringskomite fungerer som klubbens lov- og regelfortolkende udvalg, og den
fungerer efter retningslinierne i Klubhåndbogen 6.8.1: Fortolkning af love og regler.
Turneringskomiteen træffer afgørelse i de tilfælde, hvor en turneringslederafgørelse appelleres af spillere. Der betales ikke depositum.
En appel indgives igennem turneringslederen, og denne skal orienteres om, at der indgives appel inden de
implicerede forlader spillelokalet. Turneringskomiteen skal orienteres af begge parter (om fornødent skriftligt), inden den træffer sin afgørelse.
Turneringskomiteens afgørelse kan appelleres videre til distriktets appelkomite. Her betales depositum og
kendsgerningerne fastlægges på DBF’s appelformular.
4.1.3 Lokaleudvalg
Bestyrelsen udpeger blandt medlemmer et lokaleudvalg, som har ansvaret for opstilling af borde mv. ved hver spilleaftens/turnerings start.
4.2 Etik og etikette
God etikette før, under og efter spillet forventes af medlemmerne. Enhver spiller bør ved sin optræden tilstræbe, at alle får den størst mulige glæde ved turneringsbridge og ved klublivet i øvrigt.
Der henvises til uddybende bestemmelser i vedhæftede bilag.
4.3 Uregelmæssigheder
Turneringslederen skal tilkaldes, så snart opmærksomheden er henledt på en uregelmæssighed. Tilkaldelsen af turneringslederen skal ske stilfærdigt, idet det er en naturlig del af turneringens korrekte afvikling. Der må ikke meldes eller spilles videre, før turneringslederen har truffet en afgørelse. Uregelmæssigheder under meldinger og spil må ikke afgøres af spillerne selv. Turneringslederen skal altid tilkaldes, så uregelmæssigheden kan blive rettet ensartet og i overensstemmelse med regler og love.
Turneringslederen meddeler, hvis der gives ekstra tid, hvilket kun kan begrundes i, at turneringslederen har måttet bruge unormal lang tid til sin afgørelse.
4.4 Tidsoverskridelser
I klubbens parturneringer er der afsat 7 minutter pr. spil samt 1 minutter til rundeskift. Der gives signal 5 minutter før rundeskift og ved rundeskift. I tilfælde af, at spillet ved et bord ikke er afsluttet ved signalet for rundeskift, er der tidsoverskridelse for begge par ved bordet. Ved et pars første tidsoverskridelse gives parret en advarsel, ved efterfølgende tidsoverskridelse i samme turnering tildeles parret strafpoint. I en normal parturnering er der fradrag på 2 point pr. runde, ved andre udregningsmetoder fastsættes antallet af strafpoint ved turneringens start.
I klubbens holdturneringer er der afsat 7 minutter pr. spil. Ved overskridelse af tiden for en halvleg med mere end 5 minutter fradrages der 1 kp for begge hold. Ved mindre end 16 spil i en halvleg eller ved specielle udregningsmetoder fastsættes regler for tidsoverskridelse ved turneringens start. (se pkt.5.4 sidste afsnit)
§ 5 Substitutter
5.1 Fremskaffelse af substitut(ter)
Det påhviler ethvert aktivt medlem, der er forhindret i at møde på en spilledag, selv at skaffe substitut. I de
tilfælde, hvor det viser sig umuligt, vil afdelingens substitutleder være behjælpelig.
Ved anmodning om hjælp med at skaffe substitut, er afdelingens substitutleder frit stillet og kan indsætte en
hvilken som helst substitut – respektivt kan der ændres i turneringsformen eller der kan aflyses.
Afbud og anmodning om hjælp med at skaffe substitut skal meddeles substitutlederen så tidligt som muligt og i princippet ikke senere end dagen før spilledagen.
Den turneringsansvarlige skal senest ved pausen skriftligt underrettes om substitut. Dette sker på den fremlagte substitutliste.
5.2 Forpligtelse over for substitut(ter)
Når et medlem sender substitut betaler medlemmet spilleafgift samt kaffe/the.
§ 6 Justering af score ved substituering
6.1 Parturnering
Såfremt der kun er substitut for en spiller i et par, foretages der ingen justering. Såfremt begge spillere i et par er substitutter, justeres scoren ved turneringens afslutning til gennemsnittet af scoren i de øvrige runder, dog kun såfremt substitutparret har scoret over gennemsnittet. Der justeres ikke i scoren for de par, der møder et par med substitutter.
6.2 Holdturnering
Der justeres ikke i resultatet, hvis der kun er en substitut, eller hvis der er en substitut i hvert af holdets par. Hvis et helt par eller begge par på et hold er substitueret, tildeles holdet i første omgang middel (normalt 15 kp). Når den pågældende turnering er afsluttet, ændres scoren til gennemsnittet af det substituerede holds score, hvis det har betydning for evt. præmie til holdet eller for holdets op- eller nedrykning til anden række, men kun såfremt det substituerede hold har spillet over halvdelen af kampene uden justering af scoren.
Resultatet af kampen(e) er normalt gældende for modstanderholdet. Men hvis det efter turneringen viser sig, at modstanderholdet med gennemsnittet af dets øvrige kampresultater vil modtage præmie eller rykke op, justeres til gennemsnittet.
6.3 Enkeltmandsturnering
I første omgang justeres scoren til middel. Efter turneringen justeres til den ordinære spillers gennemsnitsscore af de øvrige runder, såfremt det har betydning for præmiering, forudsat at den ordinære spiller selv har spillet i over halvdelen af turneringens runder. Der justeres ikke i scoren for de øvrige spillere.
6.4 Udeblivelse
Såfremt et par udebliver uden afbud, tilkendes parret i en parturnering 0 point (minimum score). Dette gælder også, hvis et par ikke kan stille op på grund af den ene spillers udeblivelse. I en holdturnering tildeles et hold 0 kp, hvis holdet ikke kan stille op på grund af en eller flere spilleres udeblivelse.
Bestyrelsen kan desuden idømme den pågældende en disciplinær straf. I tilfælde af force majeure justeres scoren.
I en parturnering udregnes regnskabet ud fra det normale antal par i rækken. I runden mod det udeblevne par
tildeles et par 60 % score (decimaler afrundes opad) eller gennemsnittet af parrets score i spilledagens øvrige
runder, hvis dette gennemsnit er over 60 %.
I en holdturnering vinder modstanderholdet uden kamp, og antallet af kp fastsættes efter turneringen ud fra det højeste af nedenstående alternativer:
a. 18 kp
b. gennemsnittet af, hvad der i turneringen er scoret mod det udeblevne hold.
c. gennemsnittet af, hvad holdet selv har scoret i turneringens øvrige kampe.
§ 7 Mesterpoint
Fordeling af en spillerundes mesterpoint sker på grundlag af den opnåede score inden justering. Der forudsættes skriftlig besked, når der benyttes substitut(ter).
§ 8 Opløsning af ligestilling
Hvis to eller flere par står lige i en parturnering, er stillingen før sidste spilleomgangs begyndelse afgørende. Hvis det også er ligestilling her, ophæves ligestillingen ved lodtrækning. Når reglerne i stk. 7.1 anvendes ved justering af scoren for de implicerede par, benyttes disse regler inden afgørelsen af ligestillingen.
Hvis to eller flere hold står lige i en holdturnering ophæves ligestillingen efter forbundets turnerings-reglement (6.2.3.6 i Klubhåndbogen).
Hvis to eller flere spillere står lige i en enkeltmandsturnering, er stillingen før sidste spilleomgang afgørende som i parturneringer.
§ 9 Præmier
Det er alene bestyrelsen som fastsætter præmierne, herunder antal og størrelse.
§ 10 Almindelige ordensregler
10.1 Generelt
Der må ikke spilles om penge i klubben.
Det påhviler medlemmerne at behandle klubbens materiel skånsomt. Specielt bør det undgås at bøje fanerne på kortene i meldekasserne, tilsvarende bør det undgås at bøje spillekortene unødigt.
Service, flasker og inventar anbringes efter brugen på de anviste steder. Efter spilleomgangens spil påhviler det spillerne at rydde op ved det bord, hvor de sluttede spillet og i øvrigt hjælpe med oprydning i henhold til spilleudvalgets anvisninger.
10.2 Rygning
Klubben er røgfri.
§ 11 Medlemsorientering
Medlemmerne vil gennem Klubs hjemmeside, og ved opslag på spilleaftenerne, herunder om distriktets og forbundets turneringer og tilmelding til disse. Det forventes til gengæld, at medlemmerne ad denne vej selv holder sig orienteret.
På klubbens hjemmeside er der navne og telefonnumre på bestyrelsesmedlemmerne samt klubbens øvrige
”tjenestemænd”. Alle bestyrelsens medlemmer er indstillet på at være til disposition for medlemmerne med råd og vejledning, der kan være med til at fremme interessen for bridge.
Disse klubregler er vedtaget på bestyrelsesmødet den ________________.
|