Klubregler



K L U B R E G L E R


FOR


FAXE BRIDGEKLUB


§ 1 Formål

Formålet med dette reglement er:

- at sikre god tone og orden mellem spillerne under afvikling af turneringer arrangeret af klubben.

- at sikre, at ingen uretmæssigt drager fordele af speciel adfærd omkring melde- og spilleforløbet.

- at hjælpe spillerne til at forstå de turneringsansvarliges dispositioner.

- at hjælpe de turneringsansvarlige med at disponere rigtigt og ensartet ved afviklingen af turneringer.


§ 2 Spilletid

2.1 Spilledage

Klubbens spilledag er tirsdag aften med start kl.18.45 samt torsdag kl. 13. Sluttidspunktet vil være afhængigt af turneringsformen. Spilleudvalget kan i øvrigt fastsætte andre spilletider efter behov, herunder undervisning.


2.2 Sæson

Sæsonen starter første tirsdag i september måned og slutter umiddelbart før Klubbens ordinære generalforsamling ultimo april.

Ved sæsonstart kan gennemføres en kvalifikationsturnering. Spilleudvalget laver en plan over sæsonens turneringer.

Generelt spilles der ikke på helligdage samt i forbindelse med Jul og Påske, hvor der kan arrangeres åbent hus turnering for medlemmerne.

I maj, juni, juli og august spilles sommerbridge.


§ 3 Systemer

3.1 Tilladte systemer

Det i forbundets turneringsreglement stk. 6.2.10.1 og stk. 6.3.8.1 anførte er gældende i henholdsvis holdturneringer og parturneringer i klubbens A-række. I de øvrige rækker er det kun tilladt at benytte naturlige systemer.


3.2 Systemkort

Systemkort er obligatorisk ved alle turneringer, og det skal uopfordret fremlægges på bordet til brug for modspillerne ved starten af en runde eller en kamp.


§ 4 Turneringsafvikling

I klubbens turneringer gælder følgende regler og love i den angivne prioritetsrækkefølge: Nærværende klubregler,

forbundets turneringsreglement i det nedenfor angivne omfang og ”De internationale love for turneringsbridge”

Holdturneringer: Fra Klubhåndbogens stk. 6.2 (Turneringsreglement, holdturneringer) gælder følgende regler:

stk. 6.2.2 Holdenes placering

stk. 6.2.3 Ordensregler (pkt.1-4)

stk. 6.2.4 Forkert kortfordeling i en mappe

stk. 6.2.5 Regnskabet

stk. 6.2.6 Bestemmelse af vindere og indbyrdes placering


Parturneringer: Fra Klubhåndbogens stk. 6.3 (Turneringsreglement, parturneringer) gælder følgende regler:

stk. 6.3.0 Generelt

stk. 6.3.1 Regnskabet





4.1 Turneringsledelse

Bestyrelsen nedsætter følgende

  1. Spilleudvalg
  2. Turneringskomite
  3. Lokaleudvalg


4.1.1 Spilleudvalg

Bestyrelsen udpeger medlemmerne til spilleudvalget, hvoraf mindst et tillige skal være medlem af bestyrelsen.

Spilleudvalget har ansvaret for tilrettelæggelse og afvikling af turneringer.

Som formand udpeger spilleudvalget en turneleder.

Alle spørgsmål vedrørende tilrettelæggelse og/eller afvikling af turneringer rettes til turneringslederen.

Aflysning af turneringer i tilfælde af force majeure vil fremgå af klubbens hjemmeside senest kl. 17.00 samme aften.


4.1.2 Turneringskomite

Den af bestyrelsen nedsatte turneringskomite fungerer som klubbens lov- og regelfortolkende udvalg, og den

fungerer efter retningslinierne i Klubhåndbogen 6.8.1: Fortolkning af love og regler.

Turneringskomiteen træffer afgørelse i de tilfælde, hvor en turneringslederafgørelse appelleres af spillere. Der betales ikke depositum.

En appel indgives igennem turneringslederen, og denne skal orienteres om, at der indgives appel inden de

implicerede forlader spillelokalet. Turneringskomiteen skal orienteres af begge parter (om fornødent skriftligt), inden den træffer sin afgørelse.

Turneringskomiteens afgørelse kan appelleres videre til distriktets appelkomite. Her betales depositum og

kendsgerningerne fastlægges på DBFs appelformular.


4.1.3 Lokaleudvalg

Bestyrelsen udpeger blandt medlemmer et lokaleudvalg, som har ansvaret for opstilling af borde mv. ved hver spilleaftens/turnerings start.


4.2 Etik og etikette

God etikette før, under og efter spillet forventes af medlemmerne. Enhver spiller bør ved sin optræden tilstræbe, at alle får den størst mulige glæde ved turneringsbridge og ved klublivet i øvrigt.

Der henvises til uddybende bestemmelser i vedhæftede bilag.


4.3 Uregelmæssigheder

Turneringslederen skal tilkaldes, så snart opmærksomheden er henledt på en uregelmæssighed. Tilkaldelsen af turneringslederen skal ske stilfærdigt, idet det er en naturlig del af turneringens korrekte afvikling. Der må ikke meldes eller spilles videre, før turneringslederen har truffet en afgørelse. Uregelmæssigheder under meldinger og spil må ikke afgøres af spillerne selv. Turneringslederen skal altid tilkaldes, så uregelmæssigheden kan blive rettet ensartet og i overensstemmelse med regler og love.

Turneringslederen meddeler, hvis der gives ekstra tid, hvilket kun kan begrundes i, at turneringslederen har måttet bruge unormal lang tid til sin afgørelse.


4.4 Tidsoverskridelser

I klubbens parturneringer er der afsat 7 minutter pr. spil samt 1 minutter til rundeskift. Der gives signal 5 minutter før rundeskift og ved rundeskift. I tilfælde af, at spillet ved et bord ikke er afsluttet ved signalet for rundeskift, er der tidsoverskridelse for begge par ved bordet. Ved et pars første tidsoverskridelse gives parret en advarsel, ved efterfølgende tidsoverskridelse i samme turnering tildeles parret strafpoint. I en normal parturnering er der fradrag på 2 point pr. runde, ved andre udregningsmetoder fastsættes antallet af strafpoint ved turneringens start.

I klubbens holdturneringer er der afsat 7 minutter pr. spil. Ved overskridelse af tiden for en halvleg med mere end 5 minutter fradrages der 1 kp for begge hold. Ved mindre end 16 spil i en halvleg eller ved specielle udregningsmetoder fastsættes regler for tidsoverskridelse ved turneringens start. (se pkt.5.4 sidste afsnit)


§ 5 Substitutter

5.1 Fremskaffelse af substitut(ter)

Det påhviler ethvert aktivt medlem, der er forhindret i at møde på en spilledag, selv at skaffe substitut. I de

tilfælde, hvor det viser sig umuligt, vil afdelingens substitutleder være behjælpelig.

Ved anmodning om hjælp med at skaffe substitut, er afdelingens substitutleder frit stillet og kan indsætte en

hvilken som helst substitut respektivt kan der ændres i turneringsformen eller der kan aflyses.

Afbud og anmodning om hjælp med at skaffe substitut skal meddeles substitutlederen så tidligt som muligt og i princippet ikke senere end dagen før spilledagen.

Den turneringsansvarlige skal senest ved pausen skriftligt underrettes om substitut. Dette sker på den fremlagte substitutliste.


5.2 Forpligtelse over for substitut(ter)

Når et medlem sender substitut betaler medlemmet spilleafgift samt kaffe/the.


§ 6 Justering af score ved substituering

6.1 Parturnering

Såfremt der kun er substitut for en spiller i et par, foretages der ingen justering. Såfremt begge spillere i et par er substitutter, justeres scoren ved turneringens afslutning til gennemsnittet af scoren i de øvrige runder, dog kun såfremt substitutparret har scoret over gennemsnittet. Der justeres ikke i scoren for de par, der møder et par med substitutter.


6.2 Holdturnering

Der justeres ikke i resultatet, hvis der kun er en substitut, eller hvis der er en substitut i hvert af holdets par. Hvis et helt par eller begge par på et hold er substitueret, tildeles holdet i første omgang middel (normalt 15 kp). Når den pågældende turnering er afsluttet, ændres scoren til gennemsnittet af det substituerede holds score, hvis det har betydning for evt. præmie til holdet eller for holdets op- eller nedrykning til anden række, men kun såfremt det substituerede hold har spillet over halvdelen af kampene uden justering af scoren.

Resultatet af kampen(e) er normalt gældende for modstanderholdet. Men hvis det efter turneringen viser sig, at modstanderholdet med gennemsnittet af dets øvrige kampresultater vil modtage præmie eller rykke op, justeres til gennemsnittet.


6.3 Enkeltmandsturnering

I første omgang justeres scoren til middel. Efter turneringen justeres til den ordinære spillers gennemsnitsscore af de øvrige runder, såfremt det har betydning for præmiering, forudsat at den ordinære spiller selv har spillet i over halvdelen af turneringens runder. Der justeres ikke i scoren for de øvrige spillere.



6.4 Udeblivelse

Såfremt et par udebliver uden afbud, tilkendes parret i en parturnering 0 point (minimum score). Dette gælder også, hvis et par ikke kan stille op på grund af den ene spillers udeblivelse. I en holdturnering tildeles et hold 0 kp, hvis holdet ikke kan stille op på grund af en eller flere spilleres udeblivelse.

Bestyrelsen kan desuden idømme den pågældende en disciplinær straf. I tilfælde af force majeure justeres scoren.

I en parturnering udregnes regnskabet ud fra det normale antal par i rækken. I runden mod det udeblevne par

tildeles et par 60 % score (decimaler afrundes opad) eller gennemsnittet af parrets score i spilledagens øvrige

runder, hvis dette gennemsnit er over 60 %.

I en holdturnering vinder modstanderholdet uden kamp, og antallet af kp fastsættes efter turneringen ud fra det højeste af nedenstående alternativer:

a. 18 kp

b. gennemsnittet af, hvad der i turneringen er scoret mod det udeblevne hold.

c. gennemsnittet af, hvad holdet selv har scoret i turneringens øvrige kampe.


§ 7 Mesterpoint

Fordeling af en spillerundes mesterpoint sker på grundlag af den opnåede score inden justering. Der forudsættes skriftlig besked, når der benyttes substitut(ter).




§ 8 Opløsning af ligestilling

Hvis to eller flere par står lige i en parturnering, er stillingen før sidste spilleomgangs begyndelse afgørende. Hvis det også er ligestilling her, ophæves ligestillingen ved lodtrækning. Når reglerne i stk. 7.1 anvendes ved justering af scoren for de implicerede par, benyttes disse regler inden afgørelsen af ligestillingen.

Hvis to eller flere hold står lige i en holdturnering ophæves ligestillingen efter forbundets turnerings-reglement (6.2.3.6 i Klubhåndbogen).

Hvis to eller flere spillere står lige i en enkeltmandsturnering, er stillingen før sidste spilleomgang afgørende som i parturneringer.


§ 9 Præmier

Det er alene bestyrelsen som fastsætter præmierne, herunder antal og størrelse.


§ 10 Almindelige ordensregler

10.1 Generelt

Der må ikke spilles om penge i klubben.

Det påhviler medlemmerne at behandle klubbens materiel skånsomt. Specielt bør det undgås at bøje fanerne på kortene i meldekasserne, tilsvarende bør det undgås at bøje spillekortene unødigt.

Service, flasker og inventar anbringes efter brugen på de anviste steder. Efter spilleomgangens spil påhviler det spillerne at rydde op ved det bord, hvor de sluttede spillet og i øvrigt hjælpe med oprydning i henhold til spilleudvalgets anvisninger.


10.2 Rygning

Klubben er røgfri.


§ 11 Medlemsorientering

Medlemmerne vil gennem Klubs hjemmeside, og ved opslag på spilleaftenerne, herunder om distriktets og forbundets turneringer og tilmelding til disse. Det forventes til gengæld, at medlemmerne ad denne vej selv holder sig orienteret.

På klubbens hjemmeside er der navne og telefonnumre på bestyrelsesmedlemmerne samt klubbens øvrige

”tjenestemænd”. Alle bestyrelsens medlemmer er indstillet på at være til disposition for medlemmerne med råd og vejledning, der kan være med til at fremme interessen for bridge.



Disse klubregler er vedtaget på bestyrelsesmødet den ________________.














Vedtægter


VEDTÆGTER FOR FAXE BRIDGEKLUB


§ 1. Navn og hjemsted

Klubbens navn er FAXE BRIDGEKLUB, og klubben er hjemmehørende i Faxe kommune.

Klubben er stiftet den 6. juni 2005.


§ 2. Formål

Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilledage og -aftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.


§ 3. Tilhørsforhold

Klubben er medlem af DANMARKS BRIDGEFORBUND og dermed distrikt STORSTRØM og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.

Klubben er tilsluttet Mesterpointordning efter gældende regler.


§ 4. Medlemskab

Som aktivt medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen.

Indmeldelse er bindende for hele sæsonen, dog kan bestyrelsen tillade udmeldelse efter ½ sæson, når omstændighederne taler for det.

Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt leve op til klubbens formålsbestemmelse.

Særlige bestemmelser for medlemmernes pligter og rettigheder samt ordensregler er angivet i Klubregler for FAXE BRIDGEKLUB.

Endelig afslag på medlemskab af klubben skal efter anmodning af den, der ønsker medlemskab, forelægges generalforsamlingen.

For medlemmer under 18 år skal indmeldelsen underskrives af forældre eller værge.

Medlemskab overføres automatisk fra en sæson til næste sæson, medmindre bestyrelsen har modtaget udmeldelse senest den 1. september.

I forbindelse med udmeldelsen skal medlemmets økonomiske mellemværender med klubben afvikles.


§ 5. Kontingent


Kontingent fastsættes af bestyrelsen.

Kontingentet indbetales senest den 31. september; ved senere indbetaling opkræves et gebyr på 25 kr. pr. påbegyndt måned.

Er et medlem på trods af påmindelse fortsat i restance kan medlemmet slettes af medlemslisten uden at dette forelægges generalforsamlingen.


§ 6 Udelukkelse og eksklusion


Såfremt et medlem har handlet til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke har opfyldt sine medlemsforpligtelser, kan bestyrelsen udelukke medlemmet midlertidigt (karantæne) eller permanent (eksklusion).

Medlemmet skal i så fald underrettes skriftligt om karantænen/eksklusionen.

I sager om eksklusion har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse, ligesom medlemmet har krav på, at sagen endelig afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som særligt punkt. Generalforsamlingens beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter. 

Der henvises til bestemmelserne i Dansk Bridgeforbunds vedtægter §§ 13 og 14. I henhold til disse paragraffer indberettes der skriftligt til forbundet og distriktet, når der er tale om anden begrundelse end kontingentrestance.


§ 7 Ordinær generalforsamling


Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed.

Ordinær generalforsamling afholdes hvert år på klubbens sidste spilleaften i sæsonen.

Indkaldelse med angivelse af dagsorden finder sted ved opslag senest 3 uger før sidste spilleaften i sæsonen.

Forslag, der ønskes behandlet, skal indsendes skriftligt til formanden senest 14 dage før generalforsamlingens afholdelse. Indkomne forslag kan rekvireres hos bestyrelsen senest en uge før generalforsamlingen.

Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde.

Alle medlemmer, som ikke er i kontingentrestance, har stemmeret. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

En rettidig indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte, og alle punkter på dagsordenen afgøres ved simpelt stemmeflerhed, jf. dog §§ 15 og 16.

Generalforsamlingen skal godkende retningslinier for fast engagement af personer (herunder turneringsleder), der efter bestyrelsens indstilling skal aflønnes for deres arbejde for klubben. Bestyrelsen har fuldmagt til at disponere et beløb til dækning af udgifter og honorar til personer, der har arbejdet for klubbens drift og virke.


§ 8 Dagsorden


Valg af dirigent og referent (dirigenten udvælger 2 stemmetællere)

Bestyrelsens beretning for det forløbne år

Aflæggelse og godkendelse af det kontrollerede årsregnskab

Indkomne forslag

Valg af formand (lige år)

Valg af bestyrelsesmedlemmer og 2 suppleanter

Valg af 1 regnskabskontrollant og 1 suppleant

Eventuelt


§ 9 Generalforsamlingens ledelse


Generalforsamlingen ledes af en dirigent, som vælges af generalforsamlingen.

Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det og altid ved valg mellem flere kandidater.

Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.


§ 10 Ekstraordinær generalforsamling


Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen.

Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst 1/3 af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af de(t) emne(r), som ønskes behandlet.

Den ekstraordinære generalforsamling skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.


§ 11 Bestyrelsen


Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.

Bestyrelsen består af mindst 5 medlemmer.

Formanden vælges for 2 år ad gangen. De øvrige medlemmer vælges ligeledes for 2 år ad gangen, således at halvdelen er på valg hvert år.

Hvor der vælges bestyrelsesmedlemmer for 1 år, fastsættes det af generalforsamlingen, hvem der er på valg for 1 år.

Der vælges hvert år 2 suppleanter, som indtræder i valgt rækkefølge ved et bestyrelsesmedlems udtræden.

Bestyrelsen konstituerer sig selv og fastsætter selv sin forretningsorden.

Formanden repræsenter klubben ved distriktets generalforsamling.

Over de førte forhandlinger og trufne beslutninger fører bestyrelsen en protokol, som underskrives af bestyrelsesmedlemmerne.


§ 12 Årsregnskab


Klubbens regnskabsår er 1. april 31. marts.

Årsregnskabet forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med regnskabskontrollantens påtegning og underskrift.

Årsregnskabet kan rekvireres hos bestyrelsen senest en uge inden den ordinære generalforsamling.


§ 13 Regnskabskontrol


På den ordinære generalforsamling vælges for et år en regnskabskontrollant og en suppleant.

Regnskabskontrollanten skal hvert år gennemgå årsregnskabet og påse, at beholdningerne er til stede.


§ 14 Tegning og hæftelse


Klubben tegnes af formanden. Kassereren kan foretage betalinger via netbank. Formanden kan se kontoen. Ved låneoptagelse kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening. Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen. Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.


§ 15 Vedtægtsændringer


Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.


§ 16 Opløsning


Beslutning om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling.

For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.

For at forslaget kan vedtages, kræves at mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådant flertal ikke, eller er generalforsamlingen ikke beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.

Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå Danmarks Bridgeforbund eller en anden almennyttig dansk forening.

BridgeCentral, 25. april 2025