Spillested

Asnæs Bridge Klub

Asnæs-Grevinge Hallen

Teglværkskrogen 4

4550 Asnæs


Spilletidspunkt og kontingent

Asnæs Bridge Klub (Onsdag eftermiddag)

Primære medlemmer: 600 kr./år.  Klubmedlemmer: 350 kr./år.


Vedtægter



Vedtægter

for

Asnæs Bridge Klub




§ 1. Navn og hjemsted.

Klubbens navn er Asnæs Bridge Klub og klubben er hjemmehørende i Odsherred kommune.

Klubben er stiftet den 4.maj1981


§ 2. Formål.

Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilleaftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.


§ 3. Tilhørsforhold

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Vestsjællandog er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.


Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointordning efter de gældende regler.


§ 4. Medlemskab.

Som aktivt medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen.


Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt at leve op til klubbens formålsbestemmelse.

Medlemmernes pligter og rettigheder er beskrevet i Klubregler for Asnæs Bridge Klub.


Endelig afslag på medlemskab af klubben skal efter anmodning af den, der ønsker medlemskab, forelægges generalforsamlingen.


Bestyrelsen kan optage passive medlemmer.

Passive medlemmer har ikke adgang til at deltage i den primære aktivitet.

Passive medlemmer har ikke stemmeret, men er valgbare til bestyrelsen.


Indmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen og er bindende for hele sæsonen, dog kan bestyrelsen tillade udmeldelse efter 1/2 sæson, når omstændighederne taler for det.


For medlemmer under 18 år skal indmeldelsen underskrives af forældre eller værge.


Medlemskab overføres automatisk fra en sæson til næste sæson


Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen med mindst en måneds varsel til udgangen af en sæson.


I forbindelse med udmeldelsen skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværender med klubben afvikles.


§ 5. Kontingent

Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen. Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.


Juniorer under uddannelse betaler halvt kontingent.


Er et medlem på trods af påmindelse fortsat i restance kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen



§ 6. Udelukkelse og eksklusion.

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.


I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.


I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endelig afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som særligt punkt.


En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.


En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §§ 13 & 14.


§ 7. Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.


Ordinær generalforsamling afholdes l april..

Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted skriftligt / ved opslag / på hjemmesiden / ved annoncering med tre ugers varsel.


Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger inden generalforsamlingens afholdelse. Indkomne forslag og det reviderede regnskab kan rekvireres hos bestyrelsen og fremlægges for medlemmerne senest en uge før generalforsamlingen.


Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle klubbens aktive medlemmer der ikke er kontingentrestance.


Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.


En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, se dog §§ 15 & 16.


§ 8. Dagsorden

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:

1) Valg af dirigent og referent

2) Bestyrelsens beretning for det forløbne år.

3) Godkendelse af det reviderede regnskab

4) Godkendelse af budget

5) Fastsættelse af kontingent

6) Indkomne forslag

7) Valg af formand (lige år)

8) Valg af kasserer (ulige år)

9) Valg af sekretær (ulige år)

10) Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer (lige/ulige år)

11) Valg af suppleanter

12) Valg af revisor og revisorsuppleant

13) Eventuelt


§ 9. Generalforsamlingens ledelse.

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.


Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jf. .§§ 15 og 16.


Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det og altid ved valg mellem flere kandidater.

Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.


§ 10. Ekstraordinær generalforsamling.

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen. Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.


Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.


§ 11. Bestyrelsen.

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.


Bestyrelsen består af mindst 5 medlemmer, en formand, en kasserer, en sekretær og mindst

2 bestyrelsesmedlemmer og vælges for 2 år ad gangen på den ordinære generalforsamling. Formanden og 1 bestyrelsesmedlem vælges i lige år, mens kassereren, sekretæren og 1 bestyrelsesmedlemmer er på valg i ulige år.


Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (spilleudvalg og turneringskomite) til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede. Der føres en protokol over bestyrelsens forhandlinger.


De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.


Valgbare til bestyrelsen er alle medlemmer, der er fyldt 15 år og har stemmeret.


Bestyrelsen udarbejder klubregler der skal godkendes på generalforsamlingen


§ 12. Regnskab

Klubbens regnskabsår er kalenderåret. Regnskabet forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift. Regnskabet fremlægges for klubbens medlemmer senest en uge inden den ordinære generalforsamling.


§ 13. Revision

På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant.

Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til stede.


§ 14. Tegning og hæftelse

Klubben tegnes af formanden eller kassereren. Ved økonomiske dispositioner over kr. 1.000,- eller ved låneoptagning kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening. Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.


Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som på hviler klubben.


§ 15. Vedtægtsændringer

Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.


§ 16. Opløsning

Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.


For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådan flertal på en ekstraordinær generalforsamling der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.


Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal gå til et kulturelt formål i Odsherreds Kommune.


Vedtaget på generalforsamlingen d. 25/2 2009


Formand Kirsten Hørlyck Dirigent Benny Larsson



Klubregler

ASNÆS BRIDGE KLUB


KLUBREGLER




1.          Klubbens spilleaften er onsdag .  Spilletid fra 1900 til ca. 2300. Man bedes møde præcist.

             Spillested: Asnæs- Grevingehallen, Teglværkskrogen 4, 4550 Asnæs.


2.          Start første onsdag i september.  Der spilles aldrig i juleugen og ikke i påskeugen.

             Sidste ordinære spilledag er den næstsidste onsdag i april.


             Den sidste onsdag i april og onsdagen før juleferien afholdes hyggebridge med spisning.


3.          Substituering

             

             Et medlem, som ikke selv kan møde en eller flere spilleaftener, må som hovedregel selv skaffe substitut.

             Viser det sig umuligt selv at skaffe en substitut skal afbud ske til turneringslederen eller dennes befuldmægtigede, senest dagen før.

             Turneringslederen er derefter frit stillet og kan indsætte en hvilken som helst substitut eller aflyse kampen, respektivt ændre en parturnering.


4.          Justering ved substituering.nav.


             4.1 Udeblivelse.


             Såfremt et par udebliver uden afbud tilkendes i en parturnering minimum score, og i en holdturnering  0 kp. 

             Bestyrelsen kan justere straffen i tilfælde af  force majeure.


             4.2  Parturnering.


             Såfremt kun 1 spiller er substitueret foretages ingen justering.


             Såfremt begge spillere i et par er substitueret justeres scoren til plus/minus 10 % af middelscore.


             Såfremt et par ikke selv har spillet sig til opykning, men begge spillere, på samme aften  har haft brug for supstitutter (altså et par) , forbliver parret i den nuværende                             række.  Oprykning kan ikke finde sted


            4.3  Holdturnering.


             Med kun 1 substitut på holdet foretages ingen justering. Med 2 substitutter, der spiller med hver sin af holdets ordinære spillere, foretages ingen justering.

             I alle andre tilfælde justeres holdets score ned til det ordinære holds gennemsnitsscore ( de første aftner til middelscore).

             Ved justering af score får modstanderholdet mindst middelscore.


            4.4  Enkeltmandsturnering.


             En totalscore for en omgang, der ligger over den ordinære spillers gennemsnitscore i 3 tidligere omgange, justeres ned til denne.

             (1. aften altså maximalt middelscore).


            4.5  Justering af modspillernes score ved substituering.


            I par- og enkeltmandsturneringer påvirkes andre spilleres score ikke af justering på grund af substituering.


5.        Almindelige regler ved substituering.


            Når der foretages justering af en score ved substituering i parturnering eller enkeltmandsturnering kommer dette ingensinde de andre par eller spillere

            til gode.  Fordeling af mesterpoints sker på grundlag af de opnåede scorer, før en eventuel justering foretages.  Ingen spiller har ret til præmie såfremt

            han/hun har spillet mindre end 50% af spillene i den pågældende turnering.


            Hver aften udfyldes den fremlagte substitutliste med angivelse af såvel substitutten som  den substitueredes navn.


            Justering af score ved tidsoverskridelser.


            Med 5 eller flere kort tilbage, når slutsignalet lyder, pakkes sammen og resultatet norteres som ikke spillet.

            Scoren justeres efterfølgende til 40% - 40%.


            Når signalet for 5 min. tilbage af runden lyder, må der ikke påbegyndes noget spil.  Manglende spil noteres som ikke spillet.

            Scoren justeres efterfølgende til 40% - 40%.


            Hvis turneringslederen bliver kalde væk og ikke kan  færdigspille et spil, justeres scoren til 60% - 60%.


6.         Fejlretning ved brug af BridgeMate.


            Skal ske senest 2 dage efter offentliggørelsen på hjemmesiden.


7.         Medlemskab er normalt bindende for hele sæsonen.


            Klubkontingent opkræves i starten af september for hele året.


8.         Passivt medlemskab.


            Kan oprettes ved at betale kontingent som dækker DBf kontingent.  Det nøjagtige beløb fastsættes af bestyrelsen.

            Medlemskabet giver adgang til at spille i distriktets turneringer, samt modtage Dansk Bridge.


9.         De internationale love for turneringsbridge er gældende i klubbens turneringer.


10.       Medlemmerne skal behandle alt bridgemateriale som var det deres eget og derfor undgå  at bøje kort, anbringe mapper på gulvet m.v.

            Der må ikke stilles drikkevarer på bridgebordene.


11.       Uregelmæssigheder under meldinger og spil må IKKE afgøres af spillerene selv, men turneringslederen skal altid tilkaldes.


12.       Når spillerantallet er kendt fremlægges en turneringsplan for ½ sæson i klubben og om forestående arrangementer uden for klubben.


13.       Danmarks  Bridgeforbund (DBf) kræver at klubben anvender edb-systemet Bridgecentral i det daglige arbejde med turneringerne i klubben.

            Således kan mesterpoint overføres elektronisk, og der er helt styr på medlemmerne og deres tilhørsforhold til DBf.

            Herunder kan turneringer tilrettelægges, bordplancher udskrives og afvikling kan foretages med BridgeMate.

            Det er beregnet på, at turneringerne spilles så det er sportsligt korrekt og alle har lige store chance for at vinde.

            

            Der kan kun ske rækkeskift ved samtidig nulstilling af scoren.


            Man kan vælge at spille med lukkede rækker, hvorved der godt kan ske opsummering af scoren fra gang til gang.


            Styrkeforskelle i klubben kan mindskes ved at afholde "handicapturneringer".


14.       Venteliste.


             Hvis antallet af spillende medlemmer ikke kan gå op i 4, kan nye spillere skrives på venteliste.  De kan spille som substitut og betaler ikke kontingent.


             Hvis et makkerskab i klubber ophæves gælder følgende:


             1.     Spilleren som er alene tilbage i klubben har ret til selv at skaffe en makker, også udenfor ventelisten.


             2.     Begge spillere, der ønsker at fortsætte i klubben kan bytte med et andet par, men kan ikke hente spillere udefra.  Hvis det ikke kan lade sig

                     gøre, vil den spiller der kan benytte en spiller fra ventelisten have fortrinsret til at blive i klubben.  Den anden spiller må så overflyttes til

                     ventelisten eller melde sig ud.  Hvis begge spillere kan spille med en fra ventelisten , og altså står lige, vil den spiller der har været medlem længst, 

                     have fortrinsret til en makker fra ventelisten - ikke nødvendigvis den øverste på listen.


            3.      Hvis der mangler et helt par kan ventelistens rækkefølge ikke brydes, med mindre den berettigede selv ønsker at rykke ned.            

BridgeCentral, 19. april 2024