Spillested


Lejre Bridgeklub

Øm Børne- og Kulturhus

Klostergårdsvej 4 - Øm

4000 Roskilde


Spilletider

Tirsdagsklubben   kl. 19,00 - ca. 22,45.

Onsdagsklubben  kl. 13,00 - ca. 16,45


Mødetid senest 5 min. før start


Bestyrelse


Tommy Schmidt Elholm - formand

Dalstrøget 21, Kvarmløse

4340 Tølløse

2074 0146

tommyse@live.dk


Henning Simonsen - kasserer

Lidtgodtvej 10

4340 Tølløse

4292 8740

henninganette@gmail.com

             Allan Sørensen - næstformand

Vibevej 2

4000 Roskilde

4224 5442

al.sorensen@gmail.com

   


Peter Larsen

Hornsherredvej 196A

4070 Kirke Hyllinge

2723 6470

peterlarsentan@hotmail.com

Pia Lind

Traneparken 16

4330 Hvalsø

2068 6762

pialind.dk@gmail.com






















VEDTÆGTER

Vedtægter

for

Lejre Bridgeklub



§ 1. Navn og hjemsted.

Klubbens navn er Lejre Bridgeklub og klubben er hjemmehørende i Lejre kommune.

Klubben er stiftet den 21. juni 1995.


§ 2. Formål.

Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilledage for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.


§ 3. Tilhørsforhold

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Østsjælland og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.

Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointordning efter de gældende regler.


§ 4. Medlemskab.

Som aktivt medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen.

Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt at leve op til klubbens formålsbestemmelse.

Medlemmernes pligter og rettigheder er beskrevet i Klubregler for Lejre Bridgeklub.

Endelig afslag på medlemskab af klubben skal efter anmodning af den, der ønsker medlemskab, forelægges generalforsamlingen.

Bestyrelsen kan optage passive medlemmer.

Passive medlemmer har ikke adgang til at deltage i den primære aktivitet.

Indmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen og er bindende for hele sæsonen, dog kan bestyrelsen tillade udmeldelse efter 1/2 sæson, når omstændighederne taler for det.

For medlemmer under 18 år skal indmeldelsen underskrives af forældre eller værge.

Medlemskab overføres automatisk fra en sæson til næste sæson

Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen med mindst en måneds varsel til udgangen af en sæson.

I forbindelse med udmeldelsen skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværender med klubben afvikles.


§ 5. Kontingent

Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen. Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.

Juniorer under uddannelse betaler halvt kontingent.

Er et medlem på trods af påmindelse fortsat i restance kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen



§ 6. Udelukkelse og eksklusion.

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.

I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.

I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endelig afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som særligt punkt.

En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.

En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §§ 13 & 14.


§ 7. Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.

Ordinær generalforsamling afholdes inden udgangen af april måned.

Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted ved opslag i spillelokalet med tre ugers varsel.

Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger inden generalforsamlingens afholdelse. Indkomne forslag og det reviderede regnskab kan rekvireres hos bestyrelsen og fremlægges for medlemmerne senest en uge før generalforsamlingen.

Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle klubbens aktive medlemmer der ikke er kontingentrestance.

Der kan stemmes ved fuldmagt, således at hvert enkelt medlem, kun kan møde med en fuldmagt.

En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, se dog §§ 15 & 16.


§ 8. Dagsorden

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:


  1. Valg af dirigent og referent
  2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år.
  3. Godkendelse af det reviderede regnskab, og fremlæggelse af budget.
  4. Fastsættelse af kontingent
  5. Indkomne forslag
  6. Valg af formand.
  7. Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer.
  8. Valg af suppleanter
  9. Valg af revisor og revisorsuppleant
  10. Evt. valg til distriktets generalforsamling
  11. Eventuelt


§ 9. Generalforsamlingens ledelse.

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.

Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jf. .§§ 15 og 16.

Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det og altid ved personvalg.

Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.


§ 10. Ekstraordinær generalforsamling.

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen. Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.

Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.


§ 11. Bestyrelsen.

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.

Bestyrelsen består af mindst 5 og højest 7 medlemmer, en formand, en kasserer, en sekretær og

2-4 bestyrelsesmedlemmer og vælges for 2 år ad gangen på den ordinære generalforsamling. Formanden og 2- 3 bestyrelsesmedlemmer vælges i lige år, mens 2- 3 bestyrelsesmedlemmer er på valg i ulige år. Bestyrelsen konstituerer sig med næstformand, kasserer og sekretær. Der vælges desuden 2 suppleanter, som vælges for 2 år ad gangen, dog således vælges 1 suppleant i lige og 1 i ulige år.

Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (spilleudvalg og turneringskomite) til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede. Der føres en protokol over bestyrelsens forhandlinger.

De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.

Valgbare til bestyrelsen er alle medlemmer, der er fyldt 15 år og har stemmeret.

Bestyrelsen udarbejder klubregler der skal godkendes på generalforsamlingen


§ 12. Regnskab

Klubbens regnskabsår er 1. april 31. marts. Regnskabet forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift. Regnskabet fremlægges for klubbens medlemmer senest en uge inden den ordinære generalforsamling.


§ 13. Revision

På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant.

Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til stede.


§ 14. Tegning og hæftelse

Klubben tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner over kr. 10.000 eller ved låneoptagning kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening. Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.

Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som på hviler klubben.


§ 15. Vedtægtsændringer

Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.


§ 16. Opløsning

Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.

For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådan flertal på en ekstraordinær generalforsamling der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.

Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå Danmarks Bridgeforbund eller en anden almennyttig dansk forening.



Vedtaget af og senest ændret af den udsatte ordinære generalforsamling 24. august 2021.






KLUBREGLER

KLUBREGLER

for

LEJRE BRIDGEKLUB




§ 1: Formål

Formålet med dette regelsæt er at fastlægge de specifikke regler og forhold for Lejre Bridgeklub

jf. § 4 og 11 i klubbens vedtægter.

Et eksemplar af disse regler findes i klublokalet og på klubbens hjemmeside.


§ 2: Spilletider og information til medlemmerne

Spilledage: Tirsdag aften og onsdag eftermiddag.

Sæsonen starter primo september og slutter ultimo april med mindre andet meddeles.

Ved sæsonstart fremlægges en plan over sæsonens turneringer.

Generelt spilles der ikke på helligdage og i Lejre kommunes skoleferier.

Medlemmerne vil ved opslag og skriftligt materiale samt i stigende grad ved information via klubbens hjemmeside blive orienteret om ændringer i spilletider, om distriktets og forbundets turneringer og tilmelding til disse, om kampe m. andre klubber o. lign.

§2A: Digital løsning

Lejre bridgeklub spiller for nuværende digital bridge på mediet realbridge.online søndag eftermiddag.

Deltagelse er brugerbetaling efter forbrug (Pt. 10,- kr. pr gang), og betales via mobilpay før hver spilledags begyndelse. Således er der ikke noget fast sæsonprogram og man binder sig kun for gang til gang. Deltagelse er som ”åbent hus” arrangementer, og dermed er alle bridgespillere velkommen til at deltage, hvis man som minimum er passivt medlem af DBF.

Der spilles med bronzepoints og handicap beregning. Bestyrelsen forbeholder sig ret til at arrangerer turneringer på andre dage samt, at afholde eksempelvis sølvturneringer digitalt. Ved ekstra arrangementer, er det bestyrelsen som fastsætter prisen for deltagelse.


§ 3: Substitutter

Det påhviler de enkelte medlemmer selv at skaffe substitut, såfremt man er forhindret i at spille

Hvis det viser sig umuligt, vil bestyrelsen være behjælpelig.

Substitutlederen i bestyrelsen skal informeres om substituttens navn og hvem han/hun erstatter.

Som udgangspunkt skal en substitut være medlem af DBF.


§ 4: Præmier

Ingen spiller er berettiget til præmie, medmindre vedkommende selv har spillet over halvdelen af turneringens runder.


§ 5: Almindelige ordensregler

Efter spillet påhviler det spillerne at rydde op ved det bord, hvor de sluttede spillet, og i øvrigt deltage i oprydning og klargøring af spillelokale efter bestyrelsens anvisninger.

Rygning er ikke tilladt i klublokalerne eller på matriklen i øvrigt.



§ 6: Turneringsregler.

    

  1. Bridgespillet

Systemkort

       Systemkort er obligatorisk og kortet skal ligge på bordet under hele spillet.


Kortmapper

       En spiller må kun berøre egne kort dvs. tage kortene ud af mapperne og lægge dem

       tilbage Hvis de tilbagelagte kort bliver fejlplaceret, kan turneringslederen tildele

       strafpoint.


Meldekassen

      ”Tænkeboks før meldeboks”. Det er ikke tilladt at berøre flere meldinger før man

       vælger. En melding er i princippet afgivet så snart man berører den i meldekassen.

       Se dog § 25 A1i turneringslovene af 2007 vedr. fejlgreb.

         

             Spillet kort

                   Et kort betragtes som spillet når det er taget helt op fra hånden ”har forladt flokken”.

                   Et kort fra bordet er spillet, når spilfører har bedt om det.


Tidsoverskridelser

       I parturneringer må sidste spil i en runde må ikke påbegyndes, hvis der er mindre end 5

       min. tilbage af  runden. Der tastes ”0” på Bridgematen (ikke spillet), og begge par

       tildeles middelscore. Påbegyndes spillet alligevel, og den fastsatte spilletid overskrides,

       kan  turneringslederen kræve at spillet stoppes og at spillet registreres som ”ikke

       spillet”.  Hvis spillet ikke stoppes, kan turneringslederen tildele en advarsel.

       Ved holdturneringer skal alle spil spilles. Der kan dog blive tale om tildeling af

       strafpoint.


Uregelmæssigheder

       Når en uregelmæssighed opstår skal turneringslederen tilkaldes.

       En uregelmæssighed må ikke afklares mellem de involverede par, og en spiller må ikke

       på eget initiativ give afkald på straf for en modstanders lovovertrædelser, selv ikke

       hvis spilleren mener ikke at have lidt skade.

       Turneringslederens afgørelse kan til enhver tid appelleres til klubbens appeludvalg.


Generelt 

       For klubbens turneringer gælder de internationale love og etiketteregler i det omfang

       disse er godkendt af DBF. Alert og stopkort skal bruges i overensstemmelse med DBFs

       bestemmelser herom.


2.  Udeblivelse

             Parturnering:

             I undtagelsestilfælde spilles med oversidderpar, hvis et par ikke kan møde op.

             Hvis der er tale om ”lovligt fravær” f. eks. pludselig opstået sygdom - tildeles scoren

             50%  til begge par ved oversidderbordet.

            

             Ved udeblivelse uden besked bliver scoren til det udeblevne par fastsat til 40 %, 

             mens oversidderne tildeles 60 % eller 50 % afhængigt af turneringsformen.

      

             Holdturnering:

             Hvis et helt hold melder afbud i holdturneringer, og kampen dermed ikke kan spilles,

             tildeles der ved lovlig grund f.eks. pludselig opstået sygdom - 10-10 KP.

             Uden lovlig grund til udeblivelsen/frameldingen tildeles der 0

             kamppoint til det udeblevne hold og 13 kamppoint til modstanderne.

      

             I øvrigt henholdes til DBfs regler på dette område.

   

   3. Justeret score ved brug af substitutter

             Parturnering

             Ved benyttelse af en enkelt substitut gælder den opnåede score.

             Ved benyttelse af substitutpar justeres til middelscore hvis substitutparret opnår en

             score over middel. Hvis substitutparret opnår score under middel justeres ikke.


             Holdturnering

             Hvis et hold har 1 eller 2 substitutter justeres ikke.

             Hvis et hold har mere end 2 substitutter justeres til middel (10 KP) hvis holdet opnår en

             score over middel.


             Generelt

             For alle turneringer gælder at modstandernes score ikke justeres.



Vedtaget og ændret på den udsatte ordinære generalforsamling den 24. august 2021.





BESTYRELSENS FORRETNINGSFORDEN

§ 1. Bestyrelsens konstituering

På første bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen konstituerer bestyrelsen sig med:


Næstformand

Kasserer

Sekretær, som også er bestyrelsens referent

Turneringsudvalg udpeges.         

 

§ 2. Bestyrelsesmøder

Bestyrelsesmøder afholdes mindst 4 gange om året eller efter behov. Bestyrelsesmøder indkaldes af formanden, eller i dennes fravær af næstformanden.

 

Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst 4 bestyrelsesmedlemmer er til stede (her medregnes ikke suppleanter). I tilfælde af stemmelighed i eventuelle afstemninger er formandens stemme afgørende.

 

§ 3. Suppleanter

De af generalforsamlingens valgte suppleanter har møderet til bestyrelsesmøder, men ingen stemmeret.

 

§ 4. Dagsorden

Formanden udsender dagsorden til bestyrelsesmedlemmerne senest 7 dage før mødets afholdelse.

Motiverede forslag til optagelse på dagsordenen, skal være formanden i hænde senest 10 dage for mødets afholdelse.

 

Punkter kan optages på dagsordenen senere. Er det væsentlige punkter, bør den samlede bestyrelse være enig om at behandle punktet med kort varsel.

 

På dagsorden optages følgende faste punkter:


Godkendelse af dagsorden

Orientering fra Formanden          

Orientering om økonomi         

Aktuelle punkter

Næste møde

Eventuelt

 

§ 5. Mødeledelse

Bestyrelsesmøderne ledes af formanden eller i dennes fravær en valgt mødeleder.

 

Formanden – eller ved dennes forfald valgt mødeleder – bør afvikle mødet, så der tages passende hensyn til alle medlemmers synspunkter og interesser. Alle medlemmer bør i passende omfang komme til orde, og det bør tilstræbes, at (vigtige) beslutninger så vidt muligt besluttes med størst mulig tilslutning i bestyrelsen. 

 

§ 6. Økonomi

Kassereren orienterer som minimum om foreningens økonomi på hvert bestyrelsesmøde.

 

§ 7. Forhandlingsprotokol – referat

Alle bestyrelsens forhandlinger og trufne beslutninger nedskrives til referat. Dette referat sendes senest en uge efter mødet til godkendelse af bestyrelsens medlemmer. Bestyrelsens medlemmer, skal senest 1 uge efter modtagelsen af referatet reagere, hvis ændringer til mødereferatet ønskes. Derefter offentliggøres mødereferatet på Lejre Bridgeklubs hjemmeside, som orientering til klubbens medlemmer.

Kopi af de godkendte referater udsendes til alle bestyrelsesmedlemmer og suppleanter.

 

§ 8. Bestyrelsesmedlemmernes forpligtelser

Bestyrelsesmedlemmerne er forpligtet til at deltage i beslutningsprocesser og til loyalt at følge de af bestyrelsens vedtagne beslutninger.

 

Samtlige bestyrelsesmedlemmer er gensidigt ansvarlige overfor hinanden i forbindelse med arbejdsopgaver o. lign.

 

§ 9. Tavsheds- og loyalitetspligt

Det påhviler ethvert bestyrelsesmedlem at behandle personlige oplysninger fortroligt. Det vil sige, at man ikke må videregive fortrolige oplysninger til andre, som ikke har behov for denne viden, og som ikke selv har en tilsvarende tavshedspligt.

 

Det påhviler desuden ethvert bestyrelsesmedlem at udvise loyalitet overfor Lejre Bridgeklub. Det vil sige, at medlemmet ikke ved sit virke må skade Lejre Bridgeklubs interesser.

§ 10. Godkendelse af forretningsorden samt ændring i denne

Forretningsordenen vedtages af bestyrelsen. Den gennemgås af bestyrelsen på førstkommende bestyrelsesmøde efter foreningens ordinære generalforsamling, hvorpå den godkendes af den samlede bestyrelse.

 

Forretningsordenen kan ændres efter behov.

 

 

Vedtaget på bestyrelsesmødet d. 30. august 2023


Bestyrelsens arbejdsopgaver. Nedsatte udvalg




BridgeCentral, 12. maj 2025