Klubbens vedtægter.



Vedtægter for bridgeklubben “JOKEREN


§ 1: Navn og hjemsted


Klubbens navn er “JOKEREN” med hjemsted i Roskilde kommune.

Klubben er stiftet den 10. november 1994.

Fusioneret med Roskilde Bridgeklub 1. april 2022


§ 2: Formål

      2.1 Klubbens formål er at samle bridgespillere til regelmæssige turneringsaftener for

            at dyrke selskabsspil samt dygtiggøre sig til turneringer med andre klubber, samt

            fremme kendskabet til og interessen for bridge.

      2.2 Klubben skal være medlem af Danmarks Bridgeforbund for at klubbens

            medlemmer herigennem kan få lejlighed til at deltage i forbundets turneringer.

 

§ 3: Tilhørsforhold

      3.1 Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed DISTRIKT

            ØSTSJÆLLAND, og såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer  

            er gældende for klubben og dens medlemmer.

      3.2 Klubben er tilsluttet forbundets mesterpointordning efter de gældende regler.


§ 4: Bestyrelse  

      4.1 Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.

      4.2 Bestyrelsen består af mindst 5 medlemmer - en formand, en kasserer, en

            sekretær og mindst 2 bestyrelsesmedlemmer og vælges for 2 år ad gangen på

            den ordinære generalforsamling.

        4.3 Formanden og et bestyrelsesmedlem vælges i lige år, mens kassereren og 2

            bestyrelses medlemmer vælges i ulige år.

      4.4 Bestyrelsen konstituerer sig selv med næstformand, sekretær samt et  

            bestyrelsesmedlem.

      4.5 Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. De vedtagne beslutninger og

            foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.

      4.6 Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af dens medlemmer,

            herunder formanden eller næstformanden, er til stede.

            I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.

      4.7 Ved vakance indtræder den eller de ved generalforsamlingen valgte bestyrelses-

            suppleanter i rækkefølge.

     

§ 5: Tegning og hæftelse

         5.1 Klubben tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner over 55.000 kr. eller

            ved låneoptagning kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening.

            Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.

        5.2 Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de

            forpligtigelser, som påhviler klubben.


§ 6: Spilleudvalg og turneringskomite

      6.1 Bestyrelsen kan nedsætte et spilleudvalg til at tilrettelægge og lede turneringer

            samt varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver. I udvalget skal sidde

            mindst ét bestyrelsesmedlem.

      6.2 Bestyrelsen kan nedsætte en turneringskomite på 3 medlemmer, hvoraf mindst

            én er fra bestyrelsen.

            Komiteen er klubbens lov- og regelfortolkende udvalg.


§ 7: Aflønning

      7.1 Generalforsamlingen kan godkende retningslinjer for fast engagement af

            personer, herunder en evt. turneringsleder, der efter bestyrelsens indstilling skal

            aflønnes i deres arbejde for klubben.

      7.2 Bestyrelsen har fuldmagt til at disponere et beløb til dækning af udgifter og

            honorarer til personer, der har arbejdet for klubbens drift og virke.


§ 8: Regnskab

      8.1 Klubbens regnskabsår er 1. april til 31. marts. (For perioden 2022/2023 er regnskabsåret 13. måneder)

       Regnskabet forelægges den ordinære

            generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorernes

            påtegning og underskrift.

      8.2 Eventuelle overskud i klubben anvendes til nyt spillemateriale samt aktiviteter for

            medlemmerne.


§ 9: Revision

      9.1 På den ordinære generalforsamling vælges 2 revisorer og 2 revisorsuppleanter,

            hver for 2 år ad gangen (lige/ulige år)

        9.2 Revisionen skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til

            stede.


§ 10: Generalforsamling

     10.1 Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed i alle anliggender.

     10.2 Ordinær generalforsamling afholdes hvert år på klubbens sidste spilleaften inden

             udgangen af april måned.

     10.3 Generalforsamlingen skal indvarsles senest 3 uger før afholdelse ved opslag og

             bekendtgørelse i spillelokalet og på klubbens hjemmeside.

     10.4 Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være indsendt  

             skriftligt til formanden senest 14 dage før generalforsamlingens afholdelse.              

     10.5 Den ordinære generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af

             fremmødte medlemmer, og alle punkter på dagsordenen (med de i § 14 nævnte

             undtagelser) afgøres ved simpelt stemmeflertal.        

     10.6 Forslag til vedtægtsændringer kan kun vedtages med 2/3 majoritet af de på

             generalforsamlingen fremmødte medlemmer.

     10.7 Generalforsamlingen kan forlange skriftlige afstemninger. Skriftlige afstemninger  

             er obligatoriske ved valg mellem flere kandidater.

       

§ 11: Dagsorden

     11.1 Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende

             punkter:


            a: Valg af dirigent og referent

            b: Formandens beretning

            c: Godkendelse af det reviderede årsregnskab

            d: Fremlæggelse af budget

            e: Fastsættelse af kontingent        

             f: Indkomne forslag

             g: Valg af formand (lige år)

             h: Valg af kasserer (ulige år)        

             i: Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer (lige/ulige år)

             j: Valg af 1. og 2. bestyrelsessuppleant (lige/ulige år)

             k: Valg af 2 revisorer og 2 revisorsuppleanter (lige/ulige år)

             l: Eventuelt


§ 12: Ekstraordinær generalforsamling

     12.1 Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen.

     12.2 Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af

             klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen

             fremsætter ønske herom, med angivelse af dagsorden og evt. indkomne forslag.

     12.3 Ekstra ordinær generalforsamling skal afholdes senest fire uger efter begæringens

             modtagelse med angivelse af dagsorden og evt. indkomne forslag.

     12.4 For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder  

        de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.

     

§ 13: Medlemskab

     13.1 Som aktivt medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen.

             Indmeldelse i klubben er økonomisk bindende for hele sæsonen dog kan

             bestyrelsen tillade udmeldelse efter en halv sæson, når omstændighederne

             taler for det.

     13.2 Medlemskab af klubben overføres automatisk fra sæson til sæson.

     13.3 Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen med mindst en måneds varsel til

             udgangen af en sæson og i den forbindelse skal medlemmets eventuelle

             økonomiske mellemværende med klubben afvikles.

     13.4 Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i

             øvrigt, at leve op til klubbens formålsbestemmelse.

     13.5 Medlemmernes pligter og rettigheder er beskrevet i klubregler for Bridgeklubben  

             Jokeren.

     13.6 Et medlem, der i en periode ikke ønsker at deltage aktivt i klubbens turneringer,

             kan fortsætte som passivt medlem af klubben.

             Der betales et nedsat kontingent for passivt medlemskab.

     13.7 Passive medlemmer har ikke stemmeret, men er valgbar til bestyrelsen.

     13.8 Æresmedlemmer kan på bestyrelsens forslag udpeges af generalforsamlingen.

              Udpegningen kræver normalt samme majoritet, som foreskrevet til vedtægts-

              ændringer.


§14: Udelukkelse og eksklusion

     14.1 Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt

             vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke

             opfylder sine medlemsforpligtigelser.

     14.2 I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen

             træffer sin afgørelse.

     14.3 I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endeligt

             afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på

             dagsordenen som et særligt punkt.

     14.4 En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som

             ved ændring af klubbens vedtægter.

     14.5 En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt

             til forbundets vedtægter §§ 13 & 14.


§15: Medlemmers pligter og rettigheder

     15.1 Bestyrelsen kan fastsætte særlige bestemmelser for medlemmernes pligter og

             rettigheder samt ordensregler (klubregler)

     15.2 Passivt medlemskab giver ret til deltagelse i klubbens generalforsamling, men

             giver ingen stemmeret.


§16: Kortspil i klubben

     16.1 Andet kortspil end bridge er ikke tilladt. Der må ikke spilles om penge i klubben.


§17: Opløsning af klubben

     17.1 Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt

             ekstraordinær generalforsamling og kan kun vedtages med mindst 2/3 af  

             samtlige klubbens medlemmer.

     

    17.2 Såfremt et forslag om klubbens opløsning opnår tilslutning fra 2/3 af de på

            generalforsamlingen fremmødte medlemmer, men ikke fra 2/3 af  samtlige

            medlemmer, indkaldes med mindst 7 dages varsel til en ny generalforsamling,

            hvor forslaget da, uanset antallet af fremmødte medlemmer, kan vedtages med

            2/3 majoritet af de på generalforsamlingen fremmødte medlemmer.

    17.3 Såfremt klubben opløses, realiseres dens ejendele til almennyttige velgørende,

            kulturelle formål i Roskildeområdet.


Disse vedtægter er vedtaget på generalforsamlingen 24. april 1995, revideret 30. april 1998, 

2. maj 2002, 27. april 2006, 4. september 2008, 23. april 2009, den 22. april 2010, samt den 27. marts

2022







BridgeCentral, 6. april 2024