Spilleaftener

Klubben spiller mandag aften kl. 18.30 i Østergade, 4330 Hvalsø.


Kontingent

Kontingent: Primær medlem kr. 800,-/sæson og klubmedlem kr. 580,-/sæson, som betales i september. Passivt medlemskab kr. 400,-/sæson.


Kontingentet indsætte på klubbens konto i SparNord reg. nr. 9011 konto nr. 4578604400, eller betales til kassereren.


Definition Primær medlem: Hvis du kun er medlem i Hvalsø BK eller har Hvalsø BK som din først tilmeldte klub.

Definition Klubmedlem: Hvis du er medlem i en anden klub og derefter også bliver medlem i Hvalsø BK.



Ændret 30.04.2022


Nye medlemmer

Nye medlemmer der kan spille bridge er altid velkommen, og vi vil i den udstrækning det kan lade sig gøre, være behjælpelig med at skabe kontakt til en evt. makker.


Klubben afholde begnderkursus, hvor interesserede kan blive introduceret til et moderne meldesystem og evt. finde en makker.


Henvendelse til formand Vibeke Kristensen, telefon: 2212 4089, mail: vibeke.l.kristensen@mail.tele.dk


Bestyrelsen og turneringsudvalg.

Bestyrelse:

Formand: Vibeke Kristensen, Kr. Såby. Mobil: 2212 4089, Tlf.: 46490 2330, mail: vibeke.l.kristensen@mail.tele.dk


Næstformand: Vagn Nielsen, Hvalsø


Kasserer: Erik Madsen, Hvalsø


Bestyrelsesmedlemmer:  Ruth Nielsen, Hvalsø og.Kathleen de la Cour, Herslev.


Suppleanter:  Søren Kelstrup, Ejby og Brian Hansen, Vester Såby


Turneringsudvalg:

Birthe van Amerongen, Erik Madsen og Vibeke Kristensen


BridgeCentral og BridgeMate:

Erik Madsen, Birthe van Amerongen og Vibeke Kristensen


Kortlægning:

Birthe van Amerongen, Marianne Rex Sørensen og Orla Nielsen


Klubbens vedtægter


Vedtægter for Hvalsø Bridgeklub


§1        Navn og hjemsted

Klubbens navn er Hvalsø Bridgeklub. Dens hjemsted er Lejre kommune.

       

Klubben er stiftet den 9. januar 1978.


§2        Formål

Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilleaftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.


§3        Tilhørsforhold

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Østsjælland og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.


Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointsordning efter de gældende regler.


§4        Medlemskab

Som aktivt medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen.


Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt at leve op til klubbens formålsbestemmelse.


Medlemmernes pligter og rettigheder er beskrevet i Klubregler for Hvalsø Bridgeklub.

               

Endeligt afslag på medlemskab af klubben skal efter anmodning af den, der ønsker medlemskab, forelægges generalforsamlingen.


Bestyrelsen kan optage passive medlemmer.

Passive medlemmer har ikke adgang til at deltage i den primære aktivitet.

Passive medlemmer har ikke stemmeret, men er valgbare til bestyrelsen.


Indmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen og er bindende for hele sæsonen, dog kan bestyrelsen tillade udmeldelse efter 1/2 sæson, når omstændighederne taler for det.


For medlemmer under 18 år skal indmeldelsen underskrives af forældre eller værge.


Medlemskab overføres automatisk fra en sæson til næste sæson


Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen med mindst en måneds varsel til udgangen af en sæson.


I forbindelse med udmeldelsen skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværender med klubben afvikles.



§5        Kontingent

Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen. Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.


Juniorer (under 25 år) under uddannelse betaler halvt kontingent.


Er et medlem på trods af påmindelse fortsat i restance, ved næste kontingentbetaling, kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen



§6        Udelukkelse og eksklusion

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.


I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.


I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endelig afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som særligt punkt.


En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.


En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §§ 13 & 14.



§7        Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed i alle anliggender.


Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i udgangen af april måned.


Indkaldelse til generalforsamling med dagsorden, fremlægges skriftligt i klubben og på klubbens hjemmeside senest 3 uger inden generalforsamlingen afholdes.


Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger inden generalforsamlingens afholdelse. Indkomne forslag og det reviderede regnskab kan rekvireres hos bestyrelsen og fremlægges for medlemmerne senest en uge før generalforsamlingen.


Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle klubbens aktive medlemmer der ikke er i kontingentrestance.


Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.


En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, se dog §§ 15 & 16.


§8        Dagsorden

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:


  1. Valg af dirigent og referent
  2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år
  3. Godkendelse af det reviderede regnskab
  4. Godkendelse af budget og fastlæggelse af kontingent
  5. Indkomne forslag
  6. Valg af formand (ulige år)
  7. Valg af kasserer (lige år)
  8. Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer (lige/ulige år)
  9. Valg af suppleanter
  10. Valg af revisor og revisorsuppleant
  11. Eventuelt


§ 9        Generalforsamlingens ledelse

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.


Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jf. .§§ 15 og 16.


Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det og altid ved personvalg.


Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.


§ 10        Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen. Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.


Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.


§ 11.        Bestyrelsen

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.


Bestyrelsen består af mindst 5 medlemmer: en formand, en kasserer og mindst 3 bestyrelsesmedlemmer samt 1-2 suppleanter. Bestyrelsesmedlemmerne vælges for 2 år ad gangen og suppleanterne for 1 år ad gangen på den ordinære generalforsamling. Formanden og 1 bestyrelsesmedlem vælges i ulige år, mens kassereren og 2 bestyrelsesmedlem er på valg i lige år. Sekretær jobbet aftales indbyrdes i bestyrelsen.


Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (spilleudvalg og turneringskomite) til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.


Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden eller kassereren, er til stede. Der skrives referat af bestyrelsens beslutninger.


De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.


Valgbare til bestyrelsen er alle medlemmer, der er fyldt 15 år og har stemmeret.


Bestyrelsen udarbejder klubregler der skal godkendes på generalforsamlingen.


§ 12        Regnskab

Klubbens regnskabsår er kalenderåret. Regnskabet forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift. Regnskabet fremlægges for klubbens medlemmer senest en uge inden den ordinære generalforsamling.


§ 13        Revision

På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant.


Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til stede.


§ 14        Tegning og hæftelse

Klubben tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner over kr. 10.000,- eller ved låneoptagning kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening. Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.


Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.


§ 15        Vedtægtsændringer

Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.



§ 16        Opløsning

Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.


For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådan flertal på en ekstraordinær generalforsamling der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.


Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå Danmarks Bridgeforbund eller en anden almennyttig dansk forening.


Vedtaget på ekstraordinær generalforsamling d. 7. september 2009

Ændret på ordinær generalforsamling d. 31. august 2020




       

                      Formand                                       Dirigent






       

Vibeke Kristensen                                Jens Nielsen









Klubregler


♠♥♦♣

Klubregler for Hvalsø Bridgeklub


  1. Generelt

Sæsonen starter første mandag i september og slutter sidste mandag i april. Spilletid fra kl. 18.30 til kl. ca. 22.30. Medlemmerne anmodes om at møde præcis. Der spilles generelt ikke på mandage der falder på en helligdag.


  1. Substituering

Et medlem, som ikke selv kan møde en eller flere spilleaftener, må som hovedregel selv skaffe en substitut. Viser det sig umuligt selv at skaffe en substitut, må afbud ske til den turneringsansvarlige, senest dagen før. Den turneringsansvarlige er herefter frit stillet og kan indsætte en hvilken som helst substitut, aflyse kampen eller ændre en parturnering.


  1. Justering ved substituering
    1. Udeblivelse

Såfremt et par udebliver uden afbud, tilkendes i en parturnering minimumscore, og i en holdkamp 0 kp. Bestyrelsen kan justere straffen i tilfælde af force majeure.


    1. Par- og holdturnering

Såfremt der i en parturnering kun er 1 substitut, eller i holdturnering 1 substitut eller 2 substitutter der spiller med hver sin af holdets ordinære spillere, foretages ingen justering.

I alle andre tilfælde justeres parrets/holdets score ned til middelscore, henholdsvis 0 i parturnering og 10 i holdturnering.


    1. Justering af modspillernes score ved substituering

I par- og enkeltmandsturneringer påvirkes de andre spilleres scorer ikke af justering på grund af substituering, men i holdturneringer får modstanderholdet mindst middelscore.


  1. Almindelige regler ved substituering

Når der foretages justeringer ved substituering i par- eller enkeltmandsturnering kommer dette ikke de andre par eller spillere til gode. Fordelingen af mesterpoints sker på grundlag af de opnåede score, før en eventuel justering foretages. Ingen spiller har ret til præmie, såfremt han/hun har spillet mindre end 50% af spillene i den pågældende turnering.

Spiller man med en substitut der ikke fremgår af startlisten, gøres den turneringsansvarlige opmærksom herpå.


  1. Afvigelser fra turneringsplanen

Turneringsudvalget kan afvige fra turneringsplanen hvis forholdene taler for det.


  1. Medlemskab

Medlemskab er normalt bindende for hele sæsonen. Klubkontingentet opkræves 1 gang årligt i september.


  1. Materialer

Medlemmerne skal behandle alt bridgemateriale, som var det deres eget, og derfor undgå at bøje kort, anbringe mapper på gulvet m.v.


  1. Tobaksrygning

Tobaksrygning følger til enhver tid spillestedets rygeregler.


  1. Spillet
    1. Alle spillere bør have et systemkort
    2. Kortmapper

En spiller må kun berøre egne kort d.v.s. tage kortene ud af mapperne og lægge dem tilbage. Hvis de tilbagelagte kort fejlplaceres, kan den turneringsansvarlige tildele strafpoint.


    1. Meldekassen

Det er en uskik at rode i meldingskortene før du har besluttet hvad du vil melde.

En melding anses for afgivet, hvis meldingskortet er taget ud af kassen i den tydelige hensigt at afgive en melding.

Se dog §25A1 i turneringlovene af 2017 vedrørende fejlgreb.


    1. Spillet kort

En modspillers kort er spillet, når det er muligt for makker at se billedsiden

Spilførers kort er spillet, når det er tæt på bordet med billedsiden opad og er holdt stille et kort øjeblik.

Bordets kort er spillet, når spilfører har bedt om det.

Spilfører kan rette en fortalelse i forbindelse med spil af bordets kort.


    1. Tidsoverskridelser

Det er alles ansvar at overholde tiden. I parturneringer må sidste spil i en runde ikke påbegyndes, hvis der er mindre end 5 minutter tilbage af runden.

D.v.s. at alle spillere skal som minimum have taget deres kort ud af mappen inden der er mindre end 5 minutter tilbage. Der tastes ”0” på bridgematen (ikke spillet) og begge par tildeles middelscore. Påbegyndes spillet alligevel og den fastsatte spilletid overskrides, kan turneringlederen kræve at spillet stoppes og at spillet registreres som ”ikke spillet”.

Ved holdturneringer skal alle spil spilles. Der kan dog ved tidsoverskridelser blive tale om tildeling af strafpoint.


    1. Uregelmæssigheder

Når en uregelmæssighed opstår skal turneringlederen tilkaldes. En uregelmæssighed må ikke afklares mellem de involverede par, og en spiller må ikke på eget initiativ give afkald på straf for en modstanders lovovertrædelser, selv ikke hvis spilleren mener ikke at have lidt skade. Turneringlederens afgørelse kan til enhver tid appelleres til klubben appeludvalg.


    1. Etik

God etikette før, under og efter spillet forventes af medlemmerne. Det er uetisk at irettesætte eller belære såvel makker som modspillere under eller efter spillet.

    1. Generelt

For klubbens turneringer gælder de internationale love og etiketteregler i det omfang disse er godkendt af Danmarks Bridge Forbund. Alert- og Stopkort skal bruges i overensstemmelse med Danmarks Bridge Forbunds bestemmelser herom. Ved manglende alert/stop skal turneringslederen altid tilkaldes.


♠♥♦♣


Revideret på ordinær generalforsamling april 2023


Privatlivspolitik for Hvalsø Bridgeklub.

Privatlivspolitik for Hvalsø Bridgeklub.

Senest ændret 24. maj 2018


Hvalsø Bridgeklubs dataansvar

Vi behandler personoplysninger og har derfor vedtaget denne privatlivspolitik, der kort fortæller dig, hvordan vi behandler dine personoplysninger til sikring af en fair og gennemsigtig behandling.

Gennemgående for vores databehandling er, at vi kun indsamler og behandler personoplysninger, der er relevante for klubbens drift.

Vi sletter dine oplysninger når de ikke længere er nødvendige.

Kontaktoplysninger på den dataansvarlige

Hvalsø Bridgeklub er dataansvarlig, og vi sikrer at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med lovgivningen.

Kontaktoplysninger:

Kontantperson: Vibeke Kristensen
Adresse: Birkevænget 2, 4060 Kirke Saaby
Telefon: +45 22 12 40 89
Mail: vibeke.l.kristensen@mail.tele.dk
Website: www.bridge.dk/2229/

Behandling af personoplysninger

Vi behandler følgende personoplysninger:

1.      Oplysninger (medlemmer, substitutter, kursister):

    1. Almindelige personoplysninger:
      1. Registrerings- og kontaktoplysninger som navn, adresse, telefon, mail, fødselsdato, indmeldelsesdato.
      2. Bridgefaglige oplysninger som Mesterpoint- og   handicapposteringer og -saldi.

2.      Oplysninger om deltagere i åbne aktiviteter i regi af Hvalsø Bridgeklub:

    1. Almindelige personoplysninger:
      1. Registrerings- og kontaktoplysninger som navn, adresse, telefon, mail, fødselsdato.
      2. Bridgefaglige oplysninger: Mesterpoint- og handicapposteringer og -saldi. Eventuelle udelukkelser

Her indsamler vi oplysninger fra

Oplysningerne modtages fra medlemmerne og/eller fra Danmarks Bridgeforbund.


Klubbens Vores formål med behandling af dine personoplysninger

Vi behandler dine personoplysninger til bestemte formål, når vi har en lovlig grund.

Lovlige grunde til at behandle personoplysninger er særligt:

  • Bridgeklubbens berettigede (legitime) interesser i at behandle dine oplysninger (interesseafvejningsreglen).
  • At det er nødvendigt for at opfylde en kontrakt med dig.
  • At det sker som følge af et lovkrav (Folkeoplysningsloven).
  • At det sker med dit samtykke.

Formålene:

  1. Vi behandler oplysninger (medlemmer, substitutter, kursister):
    1. For at kunne gennemføre medlemshåndtering, kommunikation, kontingentopkrævning mv.
    2. For at kunne gennemføre bridgeaktiviteter,
    3. For at kunne videregive spilleinformationer til Danmarks Bridgeforbund, der videregiver disse oplysninger til forbundets øvrige medlemsklubber
  2. Vi behandler oplysninger om medlemmer med særlige opgaver:
    1. For at kunne opfylde de forpligtelser vi har overfor hinanden i relation til din særlige opgave.
  3. Vi behandler oplysninger om deltagere i åbne aktiviteter i regi af Hvalsø Bridgeklub:
    1. For at kunne identificere og kommunikere med deltagerne i relation til aktiviteten.
    2. For at kunne gennemføre bridgeaktiviteten.

Vi behandler kun personoplysninger ud fra legitime interesser:

  • For at kunne gennemføre turneringsaktiviteter herunder offentliggøre start- og resultatlister samt MP- og handicapposteringer.
  • For at kunne håndtere dine medlemsrettigheder korrekt, fx i forhold til generalforsamlingen.
  • For at kunne håndhæve dine medlemsforpligtelser korrekt, herunder opkrævning og betaling af kontingent
  • For at kunne afholde sociale arrangementer, fester mv. herunder invitere hertil på mail, sms eller telefon.
  • For at kunne vise indholdet og ånden i vores klubliv til udenforstående herunder offentliggøre billeder der illustrerer aktiviteten desuagtet at enkeltpersoner vil kunne genkendes herpå.
  • Videregivelse af dine almindelige personoplysninger til Danmarks Bridgeforbund for at sikre en korrekt håndtering af Hvalsø Bridgeklubs medlemskab heraf samt for at sikre opfyldelsen af dine rettigheder overfor Danmarks Bridgeforbund og forbundets øvrige medlemsklubber i kraft af dit medlemskab hos os. 
  • For at kunne dokumentere vores foreningsstatus overfor legitime interessenter, fx for opnåelse af kommunal lokalestøtte eller private fondes tilskud.
  • For at kunne dokumentere vores aktiviteter i statistisk eller historisk kontekst.
  • For medlemmer under 18 år behandler vi endvidere forældres persondata for at kunne kommunikere med medlemmets forældre.


Samtykke

Vi behandler persondata under samtykke:

  • Vi forlanger børneattest fra alle medlemmer, der har til opgave at lede, undervise eller fungere som hjælper for en af klubben arrangeret aktivitet, der hovedsageligt er henvendt mod unge under 18.

Videregivelse af dine personoplysninger


  • Vi videregiver dine personoplysninger til Danmarks Bridgeforbund.
  • Vi oplyser dine kontaktoplysninger på vores hjemmeside, hvis du er klubbens formand.
  • Vi videregiver dine personoplysninger til myndigheder efter deres lovlige krav herom.
  • Vi videregiver ikke dine personoplysninger til tredjemands marketingsformål.

Opbevaring og sletning af dine personoplysninger

  1. Medlemmer:
    1. Vi opbevarer dine data så længe du har tilknytning til Hvalsø Bridge klub    
  2. Substitutter og kursister:
    1. Vi opbevarer dine data så længe du har tilknytning til Hvalsø Bridge klub
  3. Deltagere i åbne aktiviteter i regi af Hvalsø Bridgeklub
    1. Vi opbevarer dine data indtil aktiviteten er endeligt afsluttet 

Klubben opbevarer og offentliggør navnene på årets klubmestre og vinderne af vores åbne turneringer gennem hele klubbens levetid.

Dine rettigheder

Du har en række særlige rettigheder efter persondataforordningen, når vi behandler personoplysninger om dig:

  • Retten til at blive oplyst om behandlingen af data (retten til at indsigt i nærværende politik).
  • Retten til indsigt i dine egne personoplysninger (se hvad vi har registreret om dig).
  • Retten til berigtigelse.
  • Retten til sletning.
  • Retten til begrænsning af behandling.
  • Retten til dataportabilitet (retten til at få udleveret de oplysninger, vi har registreret om dig i et læseligt format).
  • Retten til indsigelse.

Du kan gøre brug af dine rettigheder ved at henvende dig til os. Du kan finde kontaktoplysninger øverst i dette dokument.

Hvis du henvender dig med en anmodning om at få rettet eller slettet dine personoplysninger, gennemfører vi ændring eller sletning hurtigst muligt derefter.

Du kan altid indgive en klage til en databeskyttelsesmyndighed, fx til Datatilsynet.

Revidering af privatlivspolitikken

Vi forbeholder os retten til at foretage ændringer i denne privatlivspolitik. Du kan se øverst i dokumentet hvornår denne udgave senest er ændret. Den til enhver tid gældende privatlivspolitik vil være tilgængelig på vores hjemmeside.


Vedtaget af Hvalsø Bridgeklubs bestyrelse 24. maj 2018.


BridgeCentral, 21. april 2025