Vedtægter for Lyngby Røgfri Bridgeklub
§ 1 Navn og hjemsted
Klubbens navn er Lyngby Røgfri Bridgeklub og klubben er hjemmehørende i Lyngby/Taarbæk kommune.
Klubben er grundlagt for personer, der ikke tåler eller ikke ønsker at opholde sig i lokaler, hvor der ryges.
§ 2 Formål
Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilleaftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.
Det er endvidere klubbens formål at udvikle medlemmernes lyst til at engagere sig i og tage et medansvar for klubben.
§ 3 Tilhørsforhold
Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed Nordsjællands distrikt, og som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.
Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointordning efter de gældende regler.
§ 4 Medlemskab
Som aktivt medlem kan optages enhver person over 18 år, der ønsker og kan medvirke til opfyldelse af klubbens formål. For personer under 18 år skal indmeldelsen underskrives af forældre eller værge.
Indmeldelse skal ske til bestyrelsen. Bestyrelsen kan i særlige tilfælde nægte en ansøger optagelse. I disse tilfælde kan ansøgeren kræve, at ansøgningen forelægges den førstkommende generalforsamling, hvor den optagelsessøgende har taleret.
Bestyrelsen kan af kapacitetsmæssige grunde henvise optagelsessøgende til en venteliste.
Indmeldelse er økonomisk bindende for hele sæsonen - dog kan bestyrelsen tillade udmeldelse efter en ½ sæson, når omstændighederne taler derfor.
Medlemskabet overføres automatisk fra en sæson til næste sæson, medmindre bestyrelsen har modtaget udmeldelse senest den 1. maj.
Et medlem, der i en periode ikke ønsker at deltage aktivt i klubbens turneringer, kan fortsætte som passivt medlem af klubben. Der betales nedsat kontingent for passivt medlemskab.
Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt leve op til klubbens formålsbestemmelse.
§ 5 Kontingent
Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen. Kontingentet betales 1 gang årligt, senest
den 1. september.
Juniorer under uddannelse betaler halvt kontingent.
Er et medlem trods påmindelse fortsat i restance kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen.
§ 6 Udelukkelse og eksklusion
Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.
I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.
I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endeligt afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt.
En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.
En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund.
§ 7 Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.
Ordinær generalforsamling afholdes ved sæsonafslutning omkring 1. maj.
Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted ved opslag på spillestedet 21 dage før afholdelsen.
Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til formanden seneste 14 dage før generalforsamlingens afholdelse. Indkomne forslag og det reviderede regnskab kan rekvireres hos bestyrelsen og fremlægges for medlemmerne senest 7 dage før generalforsamlingen.
Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle klubbens aktive medlemmer der ikke er i kontingentrestance.
Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset fremmødtes antal, se dog
§§ 15 og 16.
§ 8 Dagsorden
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:
- Valg af dirigent og referent
- Formandens beretning for det forløbne år.
- Aflæggelse og godkendelse af årsregnskab.
- Godkendelse af budget, herunder fastsættelse af indskud og kontingent.
- Indkomne forslag.
- Valg af formand.
- Valg af to bestyrelsesmedlemmer
- Valg af suppleant.
- Valg af revisor
- Eventuelt.
§ 9 Generalforsamlingens ledelse
Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.
Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning mindst 2/3 majoritet af de fremmødte medlemmer, jf. §§ 15 og 16.
Afstemninger skal foretages skriftligt såfremt 5 medlemmer forlanger det og altid ved personvalg mellem flere kandidater.
Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.
§ 10 Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen.
Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.
Generalforsamlingen skal afholdes senest 28 dage efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.
§ 11 Bestyrelsen
Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.
Bestyrelsen består af mindst 5 medlemmer; en formand; en kasserer; en sekretær og mindst 2 bestyrelsesmedlemmer. Formanden vælges for 1 år ad gangen. De øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen, således at 2 bestyrelsesmedlemmer er på valg i lige årstal, og 2 bestyrelsesmedlemmer er på valg i ulige årstal.
Bestyrelsen konstituerer sig selv som henholdsvis næstformand, kasserer, sekretær og bestyrelsesmedlem.
Revisor og suppleant vælges på generalforsamlingen for 1 år ad gangen.
Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (spilleudvalg og turneringskomite) til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede. Der føres en protokol over bestyrelsens forhandlinger.
De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.
Bestyrelsen kan eventuelt udarbejde klubregler, der skal godkendes på generalforsamlingen.
§ 12 Regnskab
Klubbens regnskabsår følger kalenderåret.
Regnskabet fremlægges på den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.
§ 13 Revision
Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse at beholdningerne er til stede.
§ 14 Tegning og hæftelse
Klubben tegnes af formanden og kasseren alene.
Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.
Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser som påhviler klubben.
§ 15 Vedtægtsændringer
Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling når mindst 2/3 majoritet af de fremmødte medlemmer stemmer for forslaget.
§ 16 Opløsning
Beslutning om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.
For at forslaget vedtages, kræves at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådan flertal på en ekstraordinær generalforsamling der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.
Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå Danmarks Bridgeforbund eller en anden almennyttig dansk forening.
Vedtaget på stiftende generalforsamling den 13. februar 1992, ændret den 30. april 1998, den 30. april 2009, den 17. november 2011, den 24. april 2014 og senest den 28. april 2016.
|