Spillested

Lundtofteparken 43 A

2800 Kongens Lyngby


Spilleaften

Torsdag kl. 18:45 til ca. 22:45


Bestyrelsen


Klubbens e-post:

lrbridge@yahoo.dk

Klubbens bankkonto:

Danske Bank. Reg.nr. 1551. Konto 1560478881.

Ved indbeting til klubben, bedes man oplyse hvad og hvem indbetalingen omfatter. Det vil lette kassererens arbejde med at bogføre indbetalingerne

MobilPay

Klubben har lukket for MobilPay. Det blev pludseligt for dyrt.

Klubbens CVR-nummer:

35152709



Formand

Ronald Clausen

e-post ronald@brclausen.dk

tlf. 45 88 58 86/25 67 96 81


Michael Hvass Miller

e-post laerbridge@gmail.com



Kasserer

Erling Klysner

e-post erling.klysner@gmail.com

tlf. 20 16 21 78


Sekretær

Josianne Støttrup

e-post jgs@aqua.dtu.dk

tlf. 40 30 44 27


Substitutleder

Nina Holm

e-post ninkus@icloud.com  

tlf. 21 15 75 16  








Turneringsudvalg

Ronald Clausen


Michael Hvass Miller



Turneringsledere:

Jesper Debois


Josíanne Støtrup


Bruno Hatting


Vedtægter

Vedtægter for Lyngby Røgfri Bridgeklub 


§ 1    Navn og hjemsted

Klubbens navn er Lyngby Røgfri Bridgeklub og klubben er hjemmehørende i Lyngby/Taarbæk kommune.

Klubben er grundlagt for personer, der ikke tåler eller ikke ønsker at opholde sig i lokaler, hvor der ryges.


§ 2    Formål

Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilleaftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.

Det er endvidere klubbens formål at udvikle medlemmernes lyst til at engagere sig i og tage et medansvar for klubben.

§ 3   Tilhørsforhold

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed Nordsjællands distrikt, og som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.

       

Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointordning efter de gældende regler.


§ 4    Medlemskab

Som aktivt medlem kan optages enhver person over 18 år, der ønsker og kan medvirke til opfyldelse af klubbens formål.  For personer under 18 år skal indmeldelsen underskrives af forældre eller værge.

Indmeldelse skal ske til bestyrelsen. Bestyrelsen kan i særlige tilfælde nægte en ansøger optagelse. I disse tilfælde kan ansøgeren kræve, at ansøgningen forelægges den førstkommende generalforsamling, hvor den optagelsessøgende har taleret.

Bestyrelsen kan af kapacitetsmæssige grunde henvise optagelsessøgende til en venteliste.

Indmeldelse er økonomisk bindende for hele sæsonen - dog kan bestyrelsen tillade udmeldelse efter en ½ sæson, når omstændighederne taler derfor.

Medlemskabet overføres automatisk fra en sæson til næste sæson, medmindre bestyrelsen har modtaget udmeldelse senest den 1. maj.

Et medlem, der i en periode ikke ønsker at deltage aktivt i klubbens turneringer, kan fortsætte som passivt medlem af klubben. Der betales nedsat kontingent for passivt medlemskab.

Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt leve op til klubbens formålsbestemmelse.


§ 5    Kontingent

Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen. Kontingentet betales 1 gang årligt, senest

den 1. september.


Juniorer under uddannelse betaler halvt kontingent.


Er et medlem trods påmindelse fortsat i restance kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen.


§ 6    Udelukkelse og eksklusion

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.


I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.


I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endeligt afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt.


En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.


En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. 


§ 7    Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.


Ordinær generalforsamling afholdes ved sæsonafslutning omkring 1. maj.


Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted ved opslag på spillestedet 21 dage før afholdelsen.


Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til formanden seneste 14 dage før generalforsamlingens afholdelse.  Indkomne forslag og det reviderede regnskab kan rekvireres hos bestyrelsen og fremlægges for medlemmerne senest 7 dage før generalforsamlingen.


Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde.  Stemmeret har alle klubbens aktive medlemmer der ikke er i kontingentrestance.


Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.


En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset fremmødtes antal, se dog

§§ 15 og 16.


§ 8    Dagsorden

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:

  1. Valg af dirigent og referent
  2. Formandens beretning for det forløbne år.
  3. Aflæggelse og godkendelse af årsregnskab.
  4. Godkendelse af budget, herunder fastsættelse af indskud og kontingent.
  5. Indkomne forslag.
  6. Valg af formand.
  7. Valg af to bestyrelsesmedlemmer
  8. Valg af suppleant.
  9. Valg af revisor
  10. Eventuelt.


§ 9    Generalforsamlingens ledelse

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.


Beslutninger træffes ved almindeligt flertal.  Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning mindst 2/3 majoritet af de fremmødte medlemmer, jf. §§ 15 og 16.


Afstemninger skal foretages skriftligt såfremt 5 medlemmer forlanger det og altid ved personvalg mellem flere kandidater.


Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger.  Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.


§ 10  Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen.


Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.


Generalforsamlingen skal afholdes senest 28 dage efter begæringens modtagelse.  For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.


§ 11  Bestyrelsen

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.


Bestyrelsen består af mindst 5 medlemmer; en formand; en kasserer; en sekretær og mindst 2 bestyrelsesmedlemmer. Formanden vælges for 1 år ad gangen. De øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen, således at 2 bestyrelsesmedlemmer er på valg i lige årstal, og 2 bestyrelsesmedlemmer er på valg i ulige årstal.


Bestyrelsen konstituerer sig selv som henholdsvis næstformand, kasserer, sekretær og bestyrelsesmedlem.


Revisor og suppleant vælges på generalforsamlingen for 1 år ad gangen.


Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (spilleudvalg og turneringskomite) til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.


Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.  Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede.  Der føres en protokol over bestyrelsens forhandlinger.


De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.


Bestyrelsen kan eventuelt udarbejde klubregler, der skal godkendes på generalforsamlingen.


§ 12  Regnskab

Klubbens regnskabsår følger kalenderåret.


Regnskabet fremlægges på den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.


§ 13  Revision

Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse at beholdningerne er til stede.


§ 14  Tegning og hæftelse

Klubben tegnes af formanden og kasseren alene.


Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.


Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser som påhviler klubben.


§ 15  Vedtægtsændringer

Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling når mindst 2/3 majoritet af de fremmødte medlemmer stemmer for forslaget.


§ 16 Opløsning

Beslutning om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.


For at forslaget vedtages, kræves at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådan flertal på en ekstraordinær generalforsamling der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.


Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå Danmarks Bridgeforbund eller en anden almennyttig dansk forening.



Vedtaget på stiftende generalforsamling den 13. februar 1992, ændret den 30. april 1998, den 30. april 2009, den 17. november 2011, den 24. april 2014 og senest den 28. april 2016.



Referat af generalforsamling 25. april 2024


Referat af ordinær generalforsamling i

Lyngby Røgfri Bridgeklub

torsdag den 25. april 2024, kl. 18:45

i spillelokalet Lundtofteparken 43, Kgs. Lyngby


  1. Valg af dirigent og referent.

Thomas Würtz blev valgt som dirigent

Josianne Støttrup blev valgt som referent

Thomas Würtz konstaterede at der var indkaldt til generalforsamling til tiden. Generalforsamlingen var således indkaldt i overensstemmelse med vedtægterne og generalforsamlingen var beslutningsdygtig.

Der var mødt 25 medlemmer.


  1. Formandens beretning for det forløbne år.

Ronald Clausen berettede følgende: Vi har været 32 medlemmer og altså 16 par.

Først spillede vi en kvalifikation i en række over 2 aftner, og herefter blev vi delt i 2 rækker med 4 borde i hver. Vi spillede 2 kvalifikationsturneringer, hver over 3 aftner. Efter den første var der op/nedrykning af 2 par. Vi måtte erkende, at styrkemæssigt var der stor forskel på de 6 stærkeste par og den 10 andre. Derfor var der kun nedrykning efter den sidste, så vi endte med en A-række med 6 par og en B-række med 10 par. Under vejs spille vi en aften med i Klubsølv.

Under vejs blev der dannet 8 hold. Nogle hold havde par fra begge par-rækker. Mellem de 2 parkvalifikationer blev der så spillet en monrad kvalifikation over 4 aftner, og holdene blev placeret i en A-række og en B-række. Begge med 4 hold.

Herefter holdt vi en vellykket juleafslutning.

Efter jul spillede 3 runder af holdmesterskabet, efterfulgt af parmesterskabet over 5 aftner og så de sidste 3 runder af holdmesterskabet.

Vi afsluttede med 2 endags turneringer, hvor vi spillede i en række. Den ene blev afgjort som en handicapturnering.

Det har krævet noget fantasi at få sæsonen at få planlagt, men jeg synes turneringsudvalget har ledet det fortrinligt.

Det har fungeret nogenlunde med vores kaffearrangement. Der har været nogle smuttere, men der da blevet lavet kaffe hver gang. Man kunne godt spørge om vi skal fortsætte med ordningen. Vi kunne jo også tage kaffe med hjemme fra, men ind til videre er det planen, at vi fortsætter.

Medlemsudviklingen er trist. Lige nu er vi 25 medlemmer, men vi må håbe, at der kommer flere.

Lidt mere om fremtiden. Thomas har meddelt, at han stopper som turneringsansvarlig, og udtræder af turneringsudvalget. De 2 andre medlemmer af turneringsudvalget, Kurt Christensen og Johan Svendsen, stopper med at spille hos os, så til en start vil vi ikke have et turneringsudvalg. Formanden vil i begyndelsen planlægge og gennemføre af turneringer, og der er kvalificerede medlemmer som kan fungere som turneringsledere. Når sæsonen er kommet i gang, må vi se, om vi kan få et turneringsudvalg stablet på benene.


Der var ingen spørgsmål til beretningen. Beretningen blev godkendt.


  1. Aflæggelse og godkendelse af årsregnskab.

Erling Klysner gennemgik det uddelte regnskab. Der var forventet et nul i resultatet men det blev til et minus på kr. 6.000, primært på grund af faldende kontingent indtægter. LRB har dog et godt vinlager så der bliver nok ikke indkøbt vin i et stykke tid. De fleste udgifter er proportionale med antallet af medlemmer. LRB har en formue på kr. 64.000.

Thomas spurgte om ikke regnskabet skulle være sendt ud før mødet så man havde tid til at studere det nærmere. Der var enighed mødet om, at man i fremtiden bør tilstræbe at sende regnskabet ud sammen med indkaldelsen, eller senest en uge før GF-mødet.

Regnskab blev godkendt.
nt.

  1. Godkendelse af budget, herunder fastlæggelse af indskud og kontinge

Budget blev omdelt. Budgettet var udarbejdet inden man kendte det antal medlemmer til næste sæson. Derfor vil kontingentindtægterne nok bliver lavere end budgetteret. Vinlageret er stort og dermed er køb af vin budgetteret lavt for den kommende sæson. Der forventes et resultat med begrænset overskud eller nul.

Budgettet blev godkendt.

Kontingent bliver uændret på kr. 550,00. Godkendt.

Der blev spurgt til om man kendte hvad DBF-kontingentet vil være for næste sæson, men det kendte man ikke endnu. Selvom kontingentet til DBF stiger, vil man fastholder kontingentet på de kr. 550,00.


  1. Indkomne forslag. Ingen.



  1. Valg af formand

Ronald Clausen er på valg og er villig til genvalg. Ronald blev genvalgt med applaus. Ronald blev endvidere takket med applaus for de mange år som formand (11 år) plus 11 år som kasserer forinden.

  1. Valg af tre bestyrelsesmedlemmer

Nina Holm er på valg. Er villig til genvalg. Nina Holm blev genvalgt med applaus.
Erling Klysner er på valg. Er villig til genvalg. Erling Klysner blev genvalgt med applaus.
Kurt Christensen stopper. Ny skal vælges for et år. Kurt blev takket med applaus for hans indsats over årene.

Michael Hvass Miller blev valgt ind i bestyrelsen med applaus.


  1. Valg af suppleant

Jesper Dubois er suppleant og villig til genvalg. Jesper Dubois blev genvalgt med applaus.

  1. Valg af revisor

Thomas Würtz er villig til genvalg. blev genvalgt med applaus.

  1. Eventuelt


Der var et forslag i forhold til holddannelse når man afholdt holdturneringer. Forslaget gik ud på at man satte det stærkeste sammen med det svageste par, næst stærkeste med den næst svageste, osv. Der kom lidt diskussion om fordele og ulemper.  Et forslag var at man afholdt to holdturneringer, hvor man prøvede dette alternativ ved den ene holdturnering. Der var stemning for at afprøve det og at det kunne fremme det sociale i klubben.

Blandt andet blev det nævnt at man synes godt om de sidste to aften turneringer hvor alle spillede mod alle og de svage og stærke var blandet.

Normalt ved sæsonstart spiller man en turnering hvor alle medlemmer spiller sammen, hvorefter man splitter i rødt og blåt hold. Turneringsudvalget, må dog selv lægge op til hvad man planlægger for næste år.


Der var en kommentar vedr. kaffebrygningen, hvor man mente at der blev svigtet en del til kaffebrygningen og at der bør gøres noget ved det. Et forslag var, at det par der har det en aften prajer det par der har de den følgende uge for på den måde at huske dem på det. Man var usikker på hvor godt det ville fungere, men man opfordrede til at kigge på listen og holde øje med hvornår det blev ens tur.


Der var ytret bekymring om det faldende antal medlemmer. Der var flere forslag til hvordan man kunne tiltrække nye medlemmer. Flere gik på at annoncere i bl.a. Bridgebladet, Facebook, Blaksets klub, andre klubber hvor der var ventelister, eller hvor kontingentet var væsentlig højere end klubbens, de lokale aviser, Det Grønne Område og Villabyerne. Et af problemerne var tidspunktet idet mange foretrækker at spiller om eftermiddagen og derfor var det svært at få nye medlemmer. Bestyrelsen blev opfordret til at gå mere aktivt til værks med at få tiltrukket nye medlemmer. Vi er lige nu 25 tilmeldte medlemmer til næste sæson.


Der var enighed om at bevare nuværende tidspunktet for torsdagsbridge: 18:45.


Thomas takkede for god ro og orden.


Kgs. Lyngby, den 25. april 2024.


BridgeCentral, 18. marts 2025