Generelt









Lillerød Bridgeklub

Medlem af Danmarks Bridgeforbund   



 Sæson 2021/2022


 Klub nr. 2168



Lillerød Bridgeklub har 220 medlemmer.

I sæsonen september-maj spilles der 5 gange om ugen i nedenstående underklubber.

Formand: John Sonberg - tlf. 20122754 - e-mail: johnsonberg@live.dk

   

Tirsdagsklubben I  spiller kl. 13 - 17, 64 deltagere.

Klubleder: Kaj Folke - tlf. 22 78 43 05 - e-mail: folke@post11.tele.dk


Tirsdagsklubben II spiller kl. 19 - 23, 36 deltagere.

Klubleder: Steen Højlund - tlf. 20943778 - e-mail: Steenh@sport.dk


Onsdagsklubben I spiller kl. 13 - 17, 64 deltagere.

Klubleder: Kaj Folke - tlf. 22 78 43 05 - e-mail: folke@post11.tele.dk


Onsdagsklubben II spiller onsdag kl. 18.30 - 22, undervisning og turneringsbridge, 46 deltagere. Onsdagsklubben II er en tilmeldingsklub.

Klubleder: Poul Walbjørn - tlf. 28445644 - e-mail: poul.walbjorn@youmail.dk


Torsdagsklubben spiller kl. 13 - 17, 64 deltagere.

Klubleder: Kaj Kreilgaard- tlf. 29 11 26 99 - e-mail: kaj@kreilgaard.com


Resultater mm. kan ses  på hjemmesiden under fanebladene Turneringer m. fl.

Henvendelse vedr. resultater m.m. til kontaktpersonen i de enkelte klubber.


Tilmelding til klubberne

Vil du gerne spille i Lillerød Bridgeklub, kan du henvende dig til klublederene.

Der er også mulighed for at spille som substitut uden kontingentbetaling.


Årskontingent er for én ugentlig spilledag: 420 kr., for to: 520 kr. og for tre: 620 kr.

Primære medlemmer i anden klub får 260 kr. i rabat.  Passive medlemmer betaler X00 kr. Kontingentet bedes senest ved udgangen af august indbetalt til klubbens bankkonto:

Reg. nr. 9570 konto nr. 13145873.


Rygning. Der må ikke ryges i lokalerne.




Lillerød Bridgeklub.

Vedtægter, klubregler, årsberetning

og god etik ved bridgebordet.







Resultater mm. - se fanebladene:

Turneringer, Bronzestilling, Rangliste Handicap og Mesterpoint





Lillerød Bridgeklub   

Generel orientering




Lillerød Bridgeklub blev stiftet i 1966.


Klubben har 5 underklubber og godt 220 medlemmer


Vi spiller på 1. sal i Bibliotek og Kulkturhuset - Skoven 4- i  Allerød - med indgang Frederiksborgvej 15.






Bestyrelse og klubber  2020-2021


Bestyrelsen

Formand

Næstformand

Kasserer

Sekretær






Revisor

Suppleant


Tirsdagsklubben I

Klubleder

Turneringsleder


Tirsdagsklubben II

Klubleder

Turneringsleder


Onsdagsklubben I

Klubleder

Turneringsleder


Onsdagsklubben II

Klubleder

Klubleder

Turneringsleder


Torsdagsklubben

Klubleder

Turneringsleder



John Sonberg

Kaj Folke

Grethe Jakobsen

Marianne Due

Kaj Kreilgaard

Marianne Philipp

Jette Jungersen

Jens Ove Nielsen

Steen Højlund


Aage Jakobsen

Peter Voss



Kaj Folke

Kaj Folke



Steen Højlund

Jan Laursen



Kaj Folke

Jan Laursen



Poul Walbjørn

Marianne Philipp

Poul Walbjørn



Kaj Kreilgaard

Bent Larsen



20 12 27 54

22 78 43 05

48 17 49 53

25 10 17 47

29 11 26 99

20 64 48 96

48 14 00 40

20 37 25 16

20 94 37 78


60 87 17 01

29 44 91 79



22 78 43 05

22 78 43 05


20 94 37 78

21 62 69 02



22 78 43 05

21 62 69 02



48 26 48 68

20 64 48 96

48 26 48 68



29 11 26 99

20 70 64 89







Vedtægter








Lillerød Bridgeklub

Vedtægter


§ 1. Navn, hjemsted og opbygning

Lillerød Bridgeklub er hjemmehørende i Allerød kommune.

Klubbens aktuelle opbygning med underklubber er beskrevet i

”Klubregler for Lillerød Bridgeklub”.


§ 2. Formål

Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilledage for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.


§ 3. Tilhørsforhold

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Nordsjælland og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer. Klubben er endvidere med i foreningssamvirket ”Pensionisthuseti Allerød Bibliotek og Kulturhus - Skoven 4.


§ 4. Medlemskab

Alle med interesse for klubbridge kan optages som aktive medlemmer,

og er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler.


Indmeldelse sker til klublederne og er bindende for hele sæsonen.

Medlemmer kan overføre deres medlemskab i underklubberne fra en sæson til næste sæson inden for de rammer, der fastlægges klubreglerne.


Klubben kan optage passive medlemmer, som dermed bliver medlemmer i Danmarks Bridgeforbund. Passive medlemmer har ikke stemmeret i klubben og er ikke valgbare til bestyrelsen.


En person, der har ydet en særlig indsats, kan udnævnes som æresmedlem. En enstemmig bestyrelse indstiller udnævnelsen til generalforsamlingen, der kan tiltræde denne med et flertal af de afgivne stemmer. Udnævnelsen er et selvstændigt punkt på dagsordenen.


§ 5. Kontingent

Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen. Er et medlem på trods af påmindelse fortsat i restance, kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen.


Æresmedlemmer, bestyrelsesmedlemmer, suppleanter til bestyrelsen og turneringsledere er fritaget for kontingent.









§ 6. Udelukkelse og eksklusion

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion),

såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt

vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.


I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt inden bestyrelsen træffer sin afgørelse. I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endeligt afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt.


En generalforsamlingsbeslutning om eksklusion kræver samme majoritet

som ved ændring af klubbens vedtægter, og den skal indberettes

til Danmarks Bridgeforbund, jf. forbundets vedtægter §§ 13 & 14.


§ 7. Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.


Ordinær generalforsamling holdes inden udgangen af april.

Indkaldelse - med dagsorden - skal finde sted via opslag i klubben samt

på klubbens hjemmeside mindst 3 uger forinden.


Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal

være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger inden generalforsamlingen. Indkomne forslag og det reviderede regnskab fremlægges for klubbens medlemmer senest en uge før generalforsamlingen.


Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer samt hvem, bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle aktive medlemmer, der ikke er i kontingentrestance. Der kan stemmes med fuldmagt - dog kun med én fuldmagt pr. fremmødt medlem.


En rettidig indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset

de fremmødtes antal, se dog § 16.


§ 8. Dagsorden

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte:

  1)  Valg af dirigent og referent

  2)  Bestyrelsens beretning for det forløbne år

  3)  Godkendelse af det reviderede regnskab

  4)  Godkendelse af budget og fastsættelse af kontingent

  5)  Indkomne forslag

  6)  Valg af formand (1 år)

  7)  Valg af bestyrelsesmedlemmer (for 2 år)

  8)  Valg af suppleanter (for 1 år)

  9)  Valg af revisor og revisorsuppleant (for 1 år)

10)  Eventuelt


Valgbare til bestyrelsen er alle aktive medlemmer, der er fyldt 18 år.















§ 9. Generalforsamlingens ledelse

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.


Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jf. §§ 15 og 16. Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det, og altid ved personvalg mellem flere kandidater.


Der optages et referat over generalforsamlingens beslutninger.

Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.


§ 10. Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.


Generalforsamlingen skal holdes senest fire uger efter, at begæringen er modtaget. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.


§ 11. Bestyrelsen

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold. Bestyrelsen har ansvar for Lillerød Bridgeklubs hjemmeside og anden PR-virksomhed.


Bestyrelsen består af 5 medlemmer (inkl. den generalforsamlingsvalgte formand). Derudover kan der vælges yderligere et antal bestyrelsesmed- lemmer svarende til antallet af underklubber. Bestyrelsesmedlemmer vælges af generalforsamlingen for to år, idet det tilstræbes, at halvdelen er på valg hvert år. I særlige tilfælde kan et bestyrelsesmedlem vælges for et år. Herudover kan der vælges indtil 2 suppleanter til bestyrelsen for et år. Bestyrelsen fastsætter antallet af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter i overensstemmelse med bestemmelserne i denne paragraf.


Bestyrelsen konstituerer sig snarest muligt efter generalforsamlingen

med næstformand, kasserer og sekretær. Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (spilleudvalg og turneringskomité) til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver. Bestyrelsen udpeger klub- og turneringsledere i de enkelte underklubber. Formanden indkalder til bestyrelsesmøder og udarbejder dagsorden for møderne.


Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede. Ved eventuel stemmelighed er formandens, og i formandens fravær næstformandens stemme afgørende. Vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne. Der føres en protokol over bestyrelsens forhandlinger.


Bestyrelsen udarbejder og opdaterer klubregler.


§ 12. Regnskab

Klubbens regnskabsår er 1. april 31. marts. Regnskabet forelægges

den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet

med revisorens påtegning og underskrift.


§ 13. Revision

På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor

og en revisorsuppleant. Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og

sikre, at beholdningerne er til stede.


§ 14. Tegning og hæftelse

Klubben tegnes af formanden. Kassereren foretager almindelige økonomiske dispositioner. Ved økonomiske dispositioner over 5.000 kr., som ikke er tiltrådt af bestyrelsen, eller ved lånoptagning kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening.


Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af

generalforsamlingen.


Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse

for de forpligtelser, som påhviler klubben.


§ 15. Vedtægtsændringer

Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når

mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.


§ 16. Opløsning

Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt

ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig

kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.


For at forslaget kan vedtages kræves, at mindst tre fjerdedele af de

afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådan flertal på en ekstra

ordinær generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes

til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes

med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.


Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå

Danmarks Bridgeforbund eller en anden almennyttig dansk forening

efter generalforsamlingens beslutning.



Vedtaget på generalforsamlingen 25. april 2018. Ajourført med ændring af §11 vedtaget på generalforsamlingen den 30. april 2019.


                        

Formand                                           Dirigent


John Sonberg                                    Peter Mygind








Klubregler








Lillerød Bridgeklub

   Klubregler 


1.  Formål

Formålet med klubreglerne er:

at orientere om klubben og dens aktiviteter

at beskrive medlemmernes rettigheder og pligter

at orientere om etik og turneringsledelse

2.  Klubben

Lillerød Bridgeklub spiller i lokaler på 1. sal i Allerød Bibliotek og Kulturhuset - Skoven 4 - med indgang fra Frederiksborgvej 15.

Der må ikke ryges i biblioteket og kulturhuset.

Der spilles bridge i følgende klubber:

Tirsdagsklubben I          tirsdag:   kl. 13 til kl. 17

Tirsdagsklubben II         tirsdag:   kl. 19 til kl. 23

Onsdagsklubben I          onsdag:  kl. 13 til kl. 17

Onsdagsklubben II        onsdag:  kl. 18.30 til kl. 22

Torsdagsklubben           torsdag:  kl. 13 til kl. 17        

På Lillerød Bridgeklubs hjemmeside er der nærmere oplysning om klubberne og kontakt­personer, om kontin­gent og årsprogrammer mm.

www.bridge.dk/2168

3.  Bridgesæsonen

Sæsonen begynder normalt i første uge i september og afsluttes i den sidste uge i april. Der spilles hver uge i alle klubber - dog ikke i efterårs­ferien, i vinterferien, i påskeferien og omkring jul og nytår.

Der spilles fort­­ben­de par- og hold­­tur­neringer i alle klub­berne undtagen i Onsdagsklubben II. Spillerne skal acceptere de op- og nedrykninger mel­lem rækkerne, der følger af resultaterne i disse turneringer. Spillerne er ikke forpligtiget til at deltage i enkeltmandsturneringer.   

Der er til­meldingsbridge i Onsdagsklubben II. Her er man også medlem i en hel sæson, men spillerne skal melde sig til bridgen fra gang til gang.

I Onsdagsklubben II er der alle spilledage under­­visning i ca. ¾ time før spillestart kl. 19.15, og et særligt undervisnings- og spilleforløb for en evt. gruppe af begyndere.





Ved sæsonens afslutning uddeles der vinpræmier til de spillere, der har opnået første- og anden pladser i finalerne i sæsonens par- og hold­tur­neringer. Derudover er der præmier til andre spillere, som har forbedret deres han­dicap meget i løbet af sæsonen.

I efterårs-, vinter- og påskeferien er der tilmeldingstur­n­e­ringer med vin­præ­mier. Klubben holder jule- og sæsonafslutninger. Klubbens substitutter kan også deltage i disse arrangementer.

I maj, juni, juli og august er der sommerbridge hver 14. dag med vin­præmier. Her kan medlemmerne invitere venner og bekendte med, og klubbens substitutter er også meget velkomne.

4. Tilmelding

Tilmelding af nye spillere skal ske til klublederen i underklubberne. Er der aktuelt ikke plads i klubben, kan man blive opta­get på vente­liste. Række­følgen på disse er efter den dato, hvor man optages på listen. Den kan dog afviges, når der skal dannes nye makkerpar.

I marts måned kan klubbens medlemmer tilmelde sig den/de under­klubber, hvor de ønsker at spille i den kommende sæ­son. De kan over­føre deres aktuelle medlem­skab i underklub­berne fra sæson til sæson. Det kræver dog, at man har en makker - eller at man selv eller med besty­rel­­sens hjælp finder en makker inden udgangen af maj.

Kontingent for hele sæsonen betales i løbet af august måned på klub­bens bankkonto 6485-0002004080 - eller ved første spilledag i september.

5.  Mødepligt

Medlemmer - der ikke har meldt sig til tilmeldingsbridge - har pligt til at møde op på alle programlagte spille­dage, eller selv skaffe en substitut, hvis man er forhindret.

Hvis man ikke har skaffet substitut eller ikke møder op ved spillestart, vil der ved partur­ne­ring normalt blive tildelt en justeret score på 40%/ 60% i de ikke spillede runder. Ved en holdturnering vil det hold, der ikke stiller fuldtalligt op, normalt tabe kampen med 13 kp (0-13).

6.  Substitutter.

Klubberne har en oversigt over faste substitutter. Der er frem­lagt print af denne i underklubben, og den er også på underklubbens hjemmeside.

De faste substitutter er ikke forpligtet til at spille, når de bliver kontaktet, men det forventes, at de er til rådighed i rimeligt omfang.















Træf aftale med substitut tidligst muligt. Skriv sub­sti­tutten på de frem­­­­­­lagte substitutlister - om muligt ugen før den aktuelle spilledag og senest før spillestart på spilledagen.

Hvis det ikke er muligt at finde en substitut, f.eks. ved pludselig sygdom, skal man give besked herom til klublederen i underklubben.

7.  Spilledagene

Bridgen begynder præcis kl. 13 tirsdag, onsdag og torsdag eftermiddag, kl. 19 tirsdag aften og kl. 18.30 onsdag aften. Under turneringerne er der indlagt en ”kaffepause” på ca. 15 minutter. Man skal selv medbringe kaffe mm. og por­celæn hertil. Der kan købes øl og vand i klubben.


I underklubberne er der fremlagt startlister for den aktuelle turnering. Startlisterne er også på klubbens hjemmeside, hvor man herudover kan se resul­tater og kortfor­de­ling fra de enkelte spilledage samt oversigter over bronzestilling og handicap mm.

Det forudsættes, at alle spillere har et systemkort og medbringer det ved bridgeturneringerne. Hvis det øn­skes, vil klublederne gerne hjælpe med at ud­fylde et af DBF´s fortrykte systemkort.

Spillerne skal under turneringen sikre sig, at de sidder på den rig­tige plad­s og har de rig­tige kort. De skal også kontrollere, at kontrakt og spil­lets resul­tat ind­berettes korrekt på BridgeMate - og huske, at læg­­ge kor­tene rig­tigt og forsigtigt tilbage i kortkassetten.

I holdturneringer opgøres kampresultatet på grundlag af indtastningerne i BridgeMate. Resultatsedler kan fortsat anvendes af holdet til eget brug.

Der spilles med turneringsur, og der er afsat ca. 7 minutter til hvert spil. Sidste spil i en runde må ikke påbegyndes, når uret har varslet, at der kun resterer 5 minutter af runden. Turneringslederen kan tildele straf­points, hvis et par gentagne gange overskrider tidsgrænserne.

Hvis man opdager, at man ved et ellert flere spil har siddet på den for­kerte led ved bordet eller indtastet forkert resultater, skal man gøre klublederen op­mærksom på dette. Fejlen vil så normalt uden anden konsekvens blive berigtiget i BridgeCentral.

Ved uregelmæssighed (spille- og meldefejl) skal turneringslederen helt naturligt kontaktes. Kontakt til turneringslederen sker ved personlig henvendelse og ikke ved råb gennem lokalet. Der må ikke meldes eller spilles videre, før turne­rings­lederen har truffet en afgørelse i henhold til turneringsreglementet.

Når bridgen er afsluttet, bør man så vidt muligt hjælpe med indsamling af kortkassetter, BridgeMate, meldekasser, bordplancher mm. samt med nød­ven­dig opryd­ning af borde og stole i spillelokalet.


8.  Etikette og etik

I klubben tilstræbes der gode forhold for bridgen, herunder plads til afdæm-­pet humor og snak omkring spillene mm.

Enhver spiller bør tilstræbe, at alle får stor glæde af bridgen og klub­livet i øvrigt, herunder at substitutter får en god modtagelse og føler sig godt tilpas i vores klub.

For at minimere uro og støj er det væsentligt:

       at alle som udgangspunkt er i spillelokalet i spilleperioderne

       at man ikke skifter bord før spilletiden i runden/halvlegen er udløbet

       at anden halvdel af en turnering først går i gang, når kaffepausen

           er afsluttet, og turneringsuret er sat i gang.

       at resultatopgørelse og oprydning først påbegyndes, når tiden for

           sidste spillerunde/halvleg er udløbet.

Det er uetisk at irettesætte eller belære såvel makker som modspillere

under og efter spillet. Det gælder også tegn og ytringer om tilfredshed

eller utilfredshed med en melding eller et ud- eller tilspil.

Gentagen uetisk og belastende opførsel vil blive påtalt af klublederen,

og vil, såfremt den ikke ophører, først afføde en advarsel om, at det ska­der klubben og dernæst en - af bestyrelsen godkendt - midlertidig ude­lukkelse fra klubben. 


9.  Turneringsledelse

Ledelsen i underklubberne, inkl. turneringslederen, har ansvaret for til­rettelæggelse og afvikling af turneringerne samt for resultatberegning.

Klubturneringerne afvikles i overensstemmelse med Bridgeforbundets turneringsreglement og disse klubregler.

Appel af en turneringsleders afgørelse skal om muligt - ske til turne­ringslederen, inden man forlader klubben på spilledagen.  Turnerings­lederen skal indhente orien­tering fra begge parter. Appellen afgøres af turne­rings­komiteen i Lillerød Bridgeklub.

Turneringskomiteens afgørelse afgives inden for 14 dage med orien­­tering om, at afgørelsen - mod depositum - kan appelleres videre til distrikt Nordsjælland med dokumentation på DBFs appelformular.


Tiltrådt af bestyrtelsen den 29. november 2019








Årsberetning









Lillerød Bridgeklub    

Medlem af Danmarks Bridgeforbund           


          

Årsberetning 2019-20

Historisk aflysning af bridgen
Desværre må vi indlede denne beretning med den kedelige konstatering, at Covid-19 medførte aflysning af bridgen

Allerede ved begyndelsen af uge 10 besluttede bestyrelsen at sende en mail til alle medlemmer om at iagttage en række forholdsregler i forbindelse med bridgespillet. Situationen udviklede sig imidlertid hurtigt, og forud for bridge-starten i uge 11 besluttede bestyrelsen, at alle var fritaget for mødepligten, og at bridgen indtil videre ville blive afviklet således, at man skulle tilmelde sig aktivt. Dette blev dog hurtigt overhalet af en opfordring fra DBf til at indstille bridgen helt, hvilket bestyrelsen naturligvis besluttede at følge med virkning fra den 11. marts 2020. I første omgang til efter påske og senere forlænget til resten af sæsonen.



Medlemstallet
Vi er lykkedes med at fastholde vores medlemstal, der ved sæsonens afslutning er 225. Det er helt tilfredsstillende og betyder, at de tre eftermiddagsklubber er fuldt besat. Tirsdag aften er antallet af spillere vigende, medens onsdags aften, der nu er en helt ordinær underklub med tilmeldingsbridge, oplever fremgang.


Sommerbridge

Sommerbridgen i maj, juni, juli og august blev igen gennemført hver anden uge med et fremmøde på omkring 50 spillere hver gang. Vi mener, at vores medlemmer har stor glæde at disse spilledage i løbet af sommeren.



Storedam
For tredje gang havde vi i august (uge 33) Bridgehøjskole på Storedam. Det var en meget vellykket uge med bridgeundervisning, bridgeturneringer og sociale aktiviteter. Desværre var vejret ikke med os. Men højskoledeltagere lader sig ikke slå ud af den slags bagateller, så nogen af de udendørs aktiviteter flyttede vi bare indenfor i tørvejret. Vi har nu en aftale med Storedam om fast at kunne råde over uge 33, og forberedelserne til Storedam i august 2020 er i fuld gang.



Bridgeturneringerne
Når der ses bort fra den helt specielle situation med aflysningen sidst på sæsonen på grund af covid-19 er bridgeturneringerne blevet afviklet som hidtil. Som de seneste år startede vi sæsonen med en alle mod alle kvalifikations- parturnering over flere spilledage. Placeringen i denne turnering danner så grundlaget  for startopdelingen i rækkerne. Ikke alle synes om denne metode. Formålet hermed er, at alle spillere - gamle som nye medlemmer - møder hinanden, og at opdelingen i rækker afspejler de enkelte pars indbyrdes styrke. Bestyrelsen fastholder derfor denne fremgangsmåde.

Der er en forskellig indstilling til holdturnering blandt medlemmerne. Dels er der den evige diskussion om fri holddannelse kontra seedet lodtrækning. Uanset hvad klubben vælger, vil der være en del spillere, der meget gerne vil være fri for at deltage i holdturnering. Dette burde kunne løses ved at opdele i to grupper, når der spilles holdturnering, således at en gruppe spiller hold og den anden par, som det foregik i Tirsdagsklubben II. Med lidt smidighed fra alle, kan det lykkes. Underklubberne opfordres til at drøfte dette ved sæsonens bridgestart,  således at der findes en løsning, som flest muligt kan tiltræde.



Klubsølv
Alle underklubber deltog i klubsølv. Desværre fik vi ingen placeringer blandt de tre bedste på landsplan.



Onsdagsklubben II

Klubben opstod i 2016 som en begynderklub, men er nu omdannet til en helt ordinær underklub med (frivillig) undervisning før bridgestart. Spillerne har ikke mødepligt, og man tilmelder sig til hver enkelt spilleaften. Der spilles der-for ikke fortløbende turneringer. I løbet af sæsonen har vi indgået aftale med Frimærkeklubben om lokalebytning. Vi råder nu over lokale F alle spilledage. Tidligere havde vi kun lokale F hver anden gang, og de andre gange måtte vi spille i de mindre lokaler A/B. Vi kan nu være omkring 60-64 spillere i klubben. Ved sæsonafslutningen er der 46 spillere i klubben, så der er plads til flere. Vi planlægger desuden, at der bliver et nyt begynderhold fra 1. september.



Eftermiddagen med Frederik Bjerregaard
I september havde vi besøg af Frederik, der fortalte om moderne doblinger og kortvurdering. Der var fuldt besat i den store sal i stuen. Det var en meget lærerig og interessant eftermiddag med en inspirerende og underholdende bridgelærer. En særdeles vellykket eftermiddag.



Julearrangementet.

Traditionen tro havde vi i december julefrokost med efterfølgende bridge med fremmed makker. Vi var lidt over 80 deltagere, og alt i alt forløb det vellykket.  Dog er vi i Bestyrelsen  enige om, at maden ikke levede op til vores forventninger. Vi har gjort nogle erfaringer, som vi bruger ved næste julearrangement.



Arrangementer i underklubberne
Ved afslutningen på bridgesæsonen i april 2019 blev der - i stedet for en stor samlet afslutning for hele klubben - holdt afslutning i de enkelte underklubber. Klubben gav smørrebrød og medlemmerne skulle selv købe drikkevarer. Derudover arrangerede klubben lidt julehygge i de enkelte underklubber. Der var stor tilfredshed hos medlemmerne for disse tiltag.



Kortblanding
Vi har nu 6 kortblandeteams, der deler arbejdet med kortblandingen. Det fungerer meget fint, og på medlemmernes vegne siger vi tak til kortblanderne for den indsats, de yder for klubben. Kortblandemaskinen rundede i sommeren 2019 4 års brug. Den har blandet over 40.000 spil kort, og skulle derfor til et serviceeftersyn. Nærmeste serviceværksted er er i Kraków i Polen. Forsendelsen frem og tilbage gik smertefrit, men da vi tog maskinen i brug efter hjemkomsten, var der en fejl i maskinens program, der besværliggjorde kortblandingen. Nærmeste ekspert sidder i Australien, men med e-mail kontakt er det ikke noget problem. Det tog dog to måneders mailudveksling at få rettet fejlen. Så nu fungerer maskinen fint.



Støj
Vi har desværre stadig et problem med snak og støj under bridgespillet. Bestyrelsen og klublederne har i årevis uden held henstillet til medlemmerne om at dæmpe støjen. Problemet kan kun løses, hvis spillerne indbyrdes forsøger at dæmpe de støjende. Endvidere bør alle overholde, at man ikke rejser sig før uret har markeret, at runden er forbi. Yderligere er det et problem, at nogen, der er færdig før tiden er udløbet for sidste runde, rejser sig og begynder at rydde materiale af bordet. Det må være muligt at tage hensyn til medspillerne ved at blive siddende til tiden er udløbet.



Bestyrelsesarbejdet
Vi har et godt samarbejde i bestyrelsen og fordeler de forskellige opgaver mellem os. Bestyrelsesarbejdet er langt mere end blot at møde op til bestyrelsesmøderne. Klublederne trækker det store læs med ugentligt at planlægge, oprette og afvikle turneringerne. Som det fremgår af denne beretning, har klubben udover de løbende bridgeturneringer mange arrangementer, som bestyrelsesmedlemmerne tager sig af. Det medfører en del planlægningsarbejde, aftaler med leverandører, indkøb og praktisk gennemførelse, f.eks. opstilling af borde, borddækning m.v.  Som bestyrelsesmedlem og suppleant har man derfor noget at se til. Dette er ikke ynk. Det er nemlig også givende som bestyrelsesmedlem at kunne se resultaterne i form af den succes, klubben har haft i de senere år. Nogle bestyrelsesmedlemmer har været med i mange år og overvejer at trække sig for nye kræfter. Så er du interesseret i at medvirke til at udvikle klubben yderligere,  så er en bestyrelsespost måske noget for dig. Overvej det. Tal eventuelt med et bestyrelsesmedlem og få lidt mere at vide om bestyrelsesarbejdet i klubben. 



På gensyn
Bestyrelsen siger tak for en god sæson, der desværre fik en uforudset afslutning. På gensyn til sommerbridgen, Bridgehøjskole på Storedam og den nye sæson til september. Vi håber, at Covid-19 ikke lægger for mange hindringer i vejen. 



April  2020
Bestyrelsen i Lillerød Bridgeklub











God opførsel ved bridgebordet








Privatlivspolitik for Lillerød Bridgeklub



BridgeCentral, 15. november 2021