Spillested og - tid

Hørsholm Bridgeklub

Breelteparken

2970 Hørsholm


Der spilles tirsdag aften kl. 18:30 i sæsonen.

 


Bestyrelsen

Bestyrelsen har konstitueret sig således for sæsonen 2023-24:


Mette Rasmussen, formand. Telefon 30 34 08 90   mr@farmfit.dk

Søren Clausen, næstformand, turneringsleder.

Lone Sønderbo, kasserer. Telefon 49 14 71 15.

Ulla Rasmussen, sekretær.

Bodil G. Johansen, tovholder.



Vedtægter


VEDTÆGTER FOR HØRSHOLM BRIDGEKLUB


§ 1. Navn og hjemsted

Klubbens navn er Hørsholm Bridgeklub og klubben er hjemmehørende i Hørsholm kommune.

Klubben er stiftet den 1. april 1946.


§ 2. Formål

Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilleaftener for gennem træning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.


§ 3. Tilhørsforhold

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Nordsjælland og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.


Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointordning efter de gældende regler og medlemmerne modtager forbundets medlemsblad: Dansk Bridge.


§ 4. Medlemskab

Som aktivt medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen.


Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt at leve op til klubbens formålsbestemmelse.


Medlemmernes pligter og rettigheder er beskrevet i Klubregler for Hørsholm Bridgeklub.


Endelig afslag på medlemskab af klubben skal efter anmodning af den, der ønsker medlemskab, forelægges generalforsamlingen.


Bestyrelsen kan optage passive medlemmer.

Passive medlemmer har ikke stemmeret, men er valgbare til bestyrelsen.


Indmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen og er bindende for hele sæsonen, dog kan bestyrelsen tillade udmeldelse efter 1/2 sæson, når omstændighederne taler for det.


For medlemmer under 18 år skal indmeldelsen underskrives af forældre eller værge.


Medlemskab overføres fra en sæson til næste sæson ved skriftlig tilkendelse over for bestyrelsen.


Udmeldelse sker ved henvendelse til bestyrelsen.


I forbindelse med udmeldelsen skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværender med klubben afvikles.


§ 5. Kontingent

Kontingent, indmeldelsesgebyr og bidrag til jubilæumsfond fastsættes af generalforsamlingen. Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.


Juniorer under uddannelse betaler halvt kontingent.


Er et medlem på trods af påmindelse fortsat i restance kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen.


§ 6. Udelukkelse og eksklusion

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.


I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.


I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endelig afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som særligt punkt.


En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.


En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §§ 13 & 14.


§ 7. Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.


Ordinær generalforsamling afholdes inden udgangen af april måned.


Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted ved opslag i spillelokalet senest 3 uger før afholdelsen.


Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger inden generalforsamlingens afholdelse. Indkomne forslag og det reviderede regnskab fremlægges på generalforsamlingen.


Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle klubbens aktive medlemmer, der ikke er i kontingentrestance. 


Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.


En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, se dog § 16.


§ 8. Dagsorden

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:


  1. Valg af dirigent 
  2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år
  3. Godkendelse af det reviderede regnskab
  4. Godkendelse af budget og fastsættelse af kontingent
  5. Behandling af indkomne forslag
  6. Valg af formand 
  7. Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer 
  8. Valg af revisor og revisorsuppleant
  9. Eventuelt


§ 9. Generalforsamlingens ledelse

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.


Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jf. §§ 15 og 16.


Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det.

Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.


§ 10. Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen. Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.


Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.


§ 11. Bestyrelsen

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold. 


Bestyrelsen består af mindst 5 medlemmer, en formand, en kasserer, en sekretær og mindst 2 bestyrelsesmedlemmer, som vælges på den ordinære generalforsamling. Formanden vælges for 1 år ad gangen. De øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen, således at halvdelen er på valg hvert år.

Bestyrelsen konstituerer sig selv med næstformand, kasserer og sekretær. Ved vakance kan den tilbageværende bestyrelse udpege en eller flere stedfortrædere, der fungerer indtil førstkommende generalforsamling.


Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (spilleudvalg og turneringskomite) til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.


Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede. Der føres en protokol over bestyrelsens forhandlinger.


De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.


Valgbare til bestyrelsen er alle medlemmer, der er fyldt 15 år og har stemmeret.


Bestyrelsen udarbejder klubregler, der skal godkendes på generalforsamlingen.


§ 12. Regnskab

Klubbens regnskabsår løber fra 1. april til 31. marts. Regnskabet forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift. 


§ 13. Revision

På den ordinære generalforsamling vælges for 2 år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant.

Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til stede.


§ 14. Tegning og hæftelse

Klubben tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner over kr. 50.000 eller ved låneoptagning kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening. Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen. 


Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.


§ 15. Vedtægtsændringer

Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.


§ 16. Opløsning

Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær general­forsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemme­berettigede medlemmer er til stede.


For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådan flertal på en ekstraordinær generalforsamling der ikke er beslutnings­dygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.


Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå Danmarks Bridgeforbund eller en anden almennyttig dansk forening.


Vedtaget på generalforsamlingen den 28. april 2009.


            Formand                                        Dirigent


       Mette Rasmussen                        Søren N. Rasmussen



Klubregler


KLUBREGLER FOR HØRSHOLM BRIDGEKLUB


§ 1. Spilletid

Klubbens spilleaften er tirsdag.

Alle spilleaftener begynder kl. 18.30, medmindre andet er meddelt.


§ 2. Sæson

Sæsonen omfatter tidsrummet fra første tirsdag i september til sidste tirsdag i april.


§ 3. Substitut

Et medlem, der er forhindret i at møde på en spilleaften og ikke selv er i stand til at finde en substitut, skal meddele dette til formanden hurtigst muligt.

Henvendelsen skal i princippet ske senest dagen før spilleaftenen. I det omfang det ikke lykkes formanden at finde en substitut, må der påregnes oversidderunder.


§ 4. Justering af score ved substituering.


       4.1. Udeblivelse.

       Såfremt et par udebliver uden afbud, tilkendes i en parturnering 0 point (minimum

       score), og i en holdturnering 0 KP.

       4.2. Parturnering.

       Såfremt kun en spiller i et par er substitueret, foretages ingen justering.

       Såfremt begge spillere i et par er substitueret, kan der maksimalt opnås middelscore.

       De andre spilleres score påvirkes ikke af justeringen på grund af substitueringen.

       4.3. Holdturnering.

       Holdets ordinære medlemmer og substitutterne kan frit bestemme rundens par-

       dannelse, og den opnåede score justeres ikke. Hvis mere end 50% af holdet        

       substitueres, skal substitutionen godkendes på forhånd af turneringslederen.


§ 5. Præmier.

Der uddeles præmier i turneringerne efter bestyrelsens beslutning.

Substitutter kan vinde præmier på lige fod med ordinære medlemmer.


§ 6. Opløsning af ligestilling.

Hvis to eller flere står lige i en par- eller enkeltmandsturnering, er resultaterne fra de indbyrdes kampe i turneringen afgørende for placeringen.

Hvis to hold står lige, er deres indbyrdes kamp afgørende. Hvis denne har været uafgjort, afgøres placeringen af differencen i IMP.


§ 7. Spilleregler.

Der er vedtaget et Turneringsreglement, som beskrevet i appendiks A.


§ 8. Klubværter.

Bestyrelsen udarbejder hvert halve år en liste over de medlemmer, som den enkelte spilleaften fungerer som henholdsvis klubvært og hjælpeværter. Klubværterne sørger for:


       1.        Opstilling af spilleborde med meldekasser før spillets begyndelse.

       2.        Uddeling af plancher og evt. regnskaber.

       3.        Opstilling af kaffekrus, servietter, vandflasker mv.

       4.        Oprydning efter aftenens spil.


§ 9. Spilleudvalg.

Spilleudvalget tilrettelægger for en halv sæson ad gangen turneringerne på en afvekslende og for medlemmerne let forståelig og underholdende måde. Der udpeges en turneringsleder, og 1-2 hjælpeturneringsledere for hver turnering.

Arbejdet med udregning, tildeling af bronzepoint mv. varetages af spilleudvalget.


§ 10. Orientering af medlemmerne.

Medlemmerne vil blive underrettet mundtligt og skriftligt om kampe mod andre klubber, tilmelding til turneringer under Danmarks Bridgeforbund etc. Der udleveres halvårligt turneringsplaner og klubværtlister. Medlemslister udleveres ved sæsonens start. Resultater af afsluttede turneringer eller dele heraf offentliggøres på hjemmesiden og ved opslag.


§ 11. Ordensregler.

Under spillet opretholdes så megen ro som muligt, idet unødig støj og tale undgås.

Medlemmerne påbegynder oprydning i spillelokalet, når det kan foregå uden at forstyrre de sidste spillende medlemmer.


Det forventes, at klubbens medlemmer behandler klubbens materiel skånsomt og omhyggeligt, undlader at bøje eller fugte kort, at udsætte kort og mapper for overlast o.l.


Rygning indendørs er ikke tilladt ifølge gældende lovgivning.


Vedtaget på generalforsamlingen den 24. april 1979. Ændret på generalforsamlingen den 4. maj 1982, 26. april 1985, 28. april 1987. Og 28. april 1992. Revideret på generalforsamlingen

29. april 1997. Revideret og udvidet med Appendiks A på generalforsamlingen 26. april 2011.

Revideret efter generalforsamlingen 29. april 2014. Revideret efter generalforsamlingen 25. april 2023.



Mette Rasmussen, Formand




APPENDIKS A

TURNERINGSREGLEMENT

Turneringsregler

For klubbens turneringer gælder de internationale love og etiketteregler i det omfang, disse er godkendt af Danmarks Bridgeforbund. Alert og stopkort skal bruges i overensstemmelse med Danmarks Bridge­forbunds bestemmelser herom.

Systemkort

Systemkort ("meldekort") forventes anvendt af såvel medlemmer som substitutter i alle klubbens turneringer.

Spil og meldinger

Tiden for en spillerunde udregnes som et gennemsnit pr. spil eksklusiv tid til rundeskift. Uregelmæssigheder og tvivlsspørgsmål under meldinger og spil må ikke afgøres af spillerne selv. Turneringslederen skal i så fald altid tilkaldes, for at uregelmæssigheden kan blive rettet ensartet og i overensstemmelse med de internationale love samt etiketteregler i det omfang, de er godkendt af Dansk Bridgeforbund.


Tidsoverskridelser

Fem minutter før rundeskift gives et signal, og er man ikke begyndt på sidste spil før dette signal lyder, må man ikke starte på dette spil. Strafpoint kan uddeles til begge par, hvis denne regel ikke overholdes. I holdturneringer stoppes spillet efter maksimalt 5 minutters tidsoverskridelse og resterende spil indtastes som ikke spillet.

Kortmapper

Kun NORD må tage kort for NORD ud af kortmappen og lægge dem tilbage igen og tilsvarende for de øvrige spillere. Hvis man efter et spil vil se en hånd, som er tilbage i kortmappen, må man bede håndens spiller om at låne kortene. Det kan koste et strafpoint, hvis det opdages i forbindelse med fejlplacerede kort, at man har taget eller returneret en anden spillers hånd i/til mappen.

Par, der afleverer et forkert antal kort i en kortmappe-lomme eller har lagt kort med billedsiden opad i en lomme, tildeles strafpoint.

Par, der ikke tæller med billedsiden nedad, eller par, der ikke opdager, at en hånd har et andet antal kort end 13, inden meldingerne startes, tildeles strafpoint.

Bridgemate

Når meldingerne er overstået og det fordækte udspil er vendt, noterer NORD meldingen og udspillet i Bridgemate. Først herefter må meldekortene fjernes, og spillet fortsætter. Efter spillet bliver kortene liggende, indtil NORD har noteret resultatet i Bridgemate, og dette er godkendt af ØST.

Når borde deler kort i en runde

Bordet med laveste nummer skal spille spillene med de laveste numre først. Dette betyder, at man i runden bagefter ved hvilket bord, kortene kommer fra. Det kan koste et strafpoint til par, der spiller en kortserie i forkert rækkefølge.



BridgeCentral, 22. april 2025