HUMLEBÆK
BRIDGEKLUB
KLUBREGLER FOR HUMLEBÆK BRIDGEKLUB
Vedtaget på generalforsamlingen den 20. april 2010
- pkt. 2.2, 4.2, 4.3 og 6.3 ændret på generalforsamlingen den 19. april 2016
1. Formål
Formålet med disse regler er at sikre god tone og orden mellem spillerne under afvikling af turneringer i klubben.
2. Spilletid
2.1 Spilledag
Klubbens spilleaften er tirsdag.
Starttidspunktet fastsættes af bestyrelsen under hensyn til de begrænsninger, som
spillestedet sætter.
2.2. Sæson
Sæsonen starter første tirsdag i september og slutter sidste tirsdag i april.
Der spilles ikke mellem jul og nytår og ikke i påskeugen.
Bestyrelsen kan dispensere fra sæsonslutningen, hvis der kun er en tirsdag mellem
Skærtorsdag og 1. maj. Meddelelsen om brug af dispensationsmuligheden skal ske senest 1. marts. Meddelsen skal indeholde oplysning om tidspunkt for såvel generalforsamling som sæsonafslutning.
På valgdage arrangeres der efter behov en turnering med individuel tilmelding.
Ved sæsonstart fremlægger bestyrelsen en plan over sæsonens turneringer, hvoraf det fremgår, hvilke dage der spilles.
3. Systemer
3.1 Tilladte systemer
Højkunstige systemer, herunder systemer med kunstige pasåbninger, er ikke tilladte.
3.2 Systemkort
Systemkort er obligatorisk ved alle turneringer, og det skal uopfordret fremlægges på bordet til brug for modspillerne ved starten af en runde eller en kamp.
4. Turneringsafvikling
4.1 Regler og love for turneringsafvikling
For klubbens turneringer gælder regler og love iflg. Klubhåndbogen.
4.2 Turneringsledelse
Bestyrelsen har ansvaret for tilrettelæggelse og afvikling af klubbens turneringer. Bestyrelsen kan, hvis det er nødvendigt, udpege personer til at bistå med turneringsafviklingen.
4.3 Turneringskomité
Bestyrelsen nedsætter ved behov en turneringskomité, der fungerer som klubbens lov- og regelfortolkende udvalg, der fungerer efter retningslinjerne i Klubhåndbogens stk. 6.8.1. Fortolkning af love og regler.
Turneringskomitéen træffer afgørelse i de tilfælde, hvor en turneringslederafgørelse appelleres af spillere. Der betales ikke depositum for at indbringe en afgørelse for komitéen.
En appel indgives gennem turneringslederen. Denne skal orienteres om, at der indgives appel inden de implicerede forlader spillelokalet og senest ½ time efter spillets afslutning. Turneringskomitéen skal orienteres af begge parter (om fornødent skriftligt) inden den træffer sin afgørelse.
Turneringskomitéens afgørelse kan appelleres videre til distriktets lov- og regelfortolkende udvalg. Her betales der depositum, og kendsgerningerne fastlægges på DBF’s appelformular.
4.4 Etik og etikette
God etikette før, under og efter spillet forventes af medlemmerne. Enhver spiller bør ved sin optræden tilstræbe, at alle får den størst mulige glæde ved turneringsbridge og ved klublivet i øvrigt. Det kan nævnes, at det er uetisk at irettesætte eller belære såvel makker som modspillere under eller efter spillet. Det samme gælder tegn eller mishagsytringer, der tilkendegiver tilfredshed eller utilfredshed med en melding, et udspil eller et spillet kort. Til god etikette hører, at man anvender STOP og ALERT.
4.5 Uregelmæssigheder
Turneringslederen skal tilkaldes, så snart opmærksomheden er henledt på en uregelmæssighed. Tilkaldelsen af turneringslederen skal ske stilfærdigt, idet det er en naturlig del af turneringens korrekte afvikling. Der må ikke meldes eller spilles videre, før turneringslederen har truffet en afgørelse.
Uregelmæssigheder under meldinger og spil må ikke afgøres af spillerne selv. En af turneringslederne skal altid tilkaldes, så uregelmæssighederne kan blive rettet ensartet og i overensstemmelse med regler og love.
4.6 Tidsoverskridelser
I klubbens parturneringer er der afsat 7 minutter pr. spil samt 1-2 minutter til rundeskift. Der gives signal 5 minutter før rundeskift og ved rundeskift. I tilfælde af, at spillet ved et bord ikke er afsluttet ved signalet for rundeskift, er der tidsoverskridelse for begge par ved bordet. Ved et pars første tidsoverskridelse gives parret en advarsel, ved efterfølgende tidsoverskridelser tildeles parret strafpoint. I en normal parturnering er der fradrag på 2 point pr. runde, ved andre udregningsmetoder fastsættes antallet af strafpoint ved turneringens start.
Når turneringslederen tilkaldes ved en uregelmæssighed, kan der gives ekstra tid til dette bord, ligesom turneringslederen selv skal have lejlighed til at afslutte runden/halvlegen på normale vilkår.
5. Substitutter
5.1 Fremskaffelse af substitutter
Det påhviler ethvert aktivt medlem, der er forhindret i at møde på en spilleaften, selv at skaffe en substitut.
6. Justering af score ved substituering
6.1 Parturnering
Såfremt kun 1 spiller i et par er substitueret foretages ingen justering.
Såfremt begge spillere i et par er substitueret, justeres en score over det ordinære pars gennemsnit ned til dette. Justeringen kan først foretages ved turneringens afslutning.
Der foretages ikke justering af modparternes score.
6.2 Holdturnering
Der justeres ikke i resultatet, hvis der kun er én substitut, eller hvis der er én substitut i hvert af holdets par.
Hvis et helt par eller begge par på et hold er substitueret foretages justering. En score over det ordinære holds gennemsnit justeres ned til dette. Justeringen foretages ved turneringens afslutning.
Resultatet af kampen(e) er normalt gældende for modstanderholdet. Men hvis det efter turneringen viser sig, at modstanderholdet med gennemsnittet af dets øvrige kampresultater vil modtage præmier eller rykke op, justeres til dette gennemsnit.
6.3 Udeblivelse
For holdturneringer anvendes Danmarks bridgeforbunds regler.
For øvrige turneringer anvendes nedenstående regler.
Såfremt en spiller/et par/et hold udebliver uden at have skaffet substitut, tilkendes spilleren/parret i en enkeltmands-/parturnering 40% i score. Dette gælder også, hvis et par ikke kan stille op på grund af den ene spillers udeblivelse.
I en miniholdturnering tildeles holdet 3 KP i hvert spil, hvis holdet ikke kan stille op på grund af en eller flere spilleres udeblivelse.
Bestyrelsen kan desuden idømme den pågældende en disciplinær straf.
I tilfælde af force majeure kan turneringslederen i stedet justere scoren for den/de udeblevne som flg.:
I enkeltmands-/parturneringer tilkendes spilleren/parret middelscore eller spillerens/parrets ordinære gennemsnit, hvis dette er mindre.
I en miniholdturnering tildeles holdet 4 KP i hvert spil, eller holdets ordinære gennemsnit, hvis dette er mindre.
I en enkeltmands-/parturnering udregnes regnskabet ud fra det normale antal par i rækken.
I runden mod det udeblevne par tildeles de øvrige spillere 60% score (decimaler afrundes opad) eller gennemsnittet af egen score i spilledagens øvrige runder, hvis dette gennemsnit er over 60%.
I en miniholdturnering vinder modstanderholdet uden kamp, og antallet af KP fastsættes ud fra det højeste af nedenstående muligheder.
- 5 KP
- Gennemsnit af hvad der i turneringen er blevet scoret mod det udeblevne hold, og
- Gennemsnittet af hvad holdet selv scorer i turneringens øvrige kampe.
7. Opløsning af lige stilling
Lige stilling ophæves kun, såfremt det drejer sig om op-/nedrykning. Ved uddeling af præmier tildeles begge den samme præmie.
Ophævelse af lige stilling sker efter Turneringslederhåndbogens §221 (Hold) eller §233 (Par). Grundprincippet er, at afgørelse findes ved sammenligning af indbyrdes resultater.
Hvis 2 eller flere spillere står lige i en enkeltmandsturnering, er stillingen før sidste spilleomgang afgørende.
8. Præmier
Ingen spiller er berettiget til præmie, medmindre han har spillet halvdelen af spilleomgangene selv.
9. Almindelige ordensregler
9.1 Generelt
Det påhviler klubbens medlemmer at behandle klubbens materiel skånsomt. Specielt bør det undgås at bøje fanerne på kortene i meldekasserne. Tilsvarende bør det undgås at bøje kortene unødigt, eller fugte kort eller udsætte kort og mapper for overlast.
9.2 Rygning
Rygning er ikke tilladt i spillelokalet.
10. Medlemsorientering
Medlemmerne vil mundtligt og/eller ved email blive underrettet om ændringer i spilletider, kampe mod andre klubber m.v. Der vil tilsvarende blive orienteret om distriktets og forbundets turneringer og om tilmelding til disse.
Klubbens hjemmeside vil løbende blive opdateret med relevante informationer.
Det forventes til gengæld, at medlemmerne ad denne vej selv holder sig orienteret om disse turneringer.
Alle bestyrelsens medlemmer er indstillet på at være til disposition for medlemmerne med råd og vejledning, der kan være med til at fremme interessen for bridge.
|