Spillested

Humlebæk Bridgeklub

Humlebæk Dagcenter

Ida Tesdorpsvej 2

3050 Humlebæk


Der må ikke ryges i spillelokalet!




Spilleaftener

Tirsdag aften kl. 19.00







Vedtægter

HUMLEBÆK

BRIDGEKLUB


Vedtægter

for

Humlebæk Bridgeklub



§ 1 Navn og hjemsted

Klubbens navn er Humlebæk Bridgeklub, og klubben er hjemmehørende i Fredensborg Kommune. Klubben er stiftet den 7. oktober 1954.


§ 2 Formål

Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilleaftener for at dyrke turneringsspil og fremme kendskabet til og interessen for bridge.


§ 3 Tilhørsforhold

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Nordsjælland og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.


Klubben er tilsluttet forbundets mesterpointordning efter de gældende regler.


§ 4 Medlemskab

Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt leve op til klubbens formålsbestemmelse.


Medlemmernes pligter og rettigheder er beskrevet i Klubregler for Humlebæk Bridgeklub.


Medlemmerne bestemmer selv, hvem af de øvrige medlemmer de ønsker som makker. Såfremt et makkerpar vil ophæve makkerskabet, kan enhver af dem indstille et nyt medlem til optagelse i klubben som sin nye makker. Dette nye medlem behøver ikke at være optaget på en eventuel venteliste. Hvis begge makkere ønsker at gøre brug af denne ret, og der ikke er plads hertil, har spilleren med den længste anciennitet fortrinsret. Hvis spillerne har samme anciennitet, trækkes der lod.


Indmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen og er bindende for hele sæsonen.


Medlemskab overføres automatisk fra en sæson til næste sæson.


Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen senest ved udgangen af en sæson.


§ 5 Kontingent

Kontingent fastsættes af generalforsamlingen.

Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.


§ 6 Udelukkelse og eksklusion

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.


I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.


I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endeligt afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt.


En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.


En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter.


§ 7 Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.


Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i april måned, fortrinsvis på sæsonens sidste almindelige spilleaften.


Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted ved udsendelse af email med 3 ugers varsel.


Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger inden generalforsamlingens afholdelse.


Indkomne forslag og det reviderede regnskab skal udleveres skriftligt til medlemmerne senest 8 dage før generalforsamlingen.


En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, se dog §15 og §16.


§ 8 Dagsorden

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:


  1. Valg af dirigent og referent
  2. Formandens beretning for det forløbne år
  3. Godkendelse af det reviderede regnskab
  4. Godkendelse af budget og fastsættelse af kontingent
  5. Indkomne forslag
  6. Valg af formand
  7. Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer
  8. Valg af suppleant - hvis der er behov herfor
  9. Valg af revisor
  10. Eventuelt


§ 9 Generalforsamlingens ledelse

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.


Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jf. §15 og §16.


Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det og altid ved personvalg mellem flere kandidater.


Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.


§ 10 Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen.

Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.


Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse.

For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.


§ 11 Bestyrelsen

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.


Bestyrelsen består af 5 medlemmer: Formand, næstformand, kasserer, sekretær og turneringsleder, der vælges for 2 år ad gangen på den ordinære generalforsamling. Formanden vælges direkte på generalforsamlingen. I lige år vælges formand og 2 bestyrelsesmedlemmer og i ulige år vælges 2 bestyrelsesmedlemmer. Derudover konstituerer bestyrelsen sig selv på det første møde efter generalforsamlingen. Endvidere vælger generalforsamlingen en suppleant til bestyrelsen, hvis der skønnes at være behov herfor, samt en revisor, der vælges for ét år ad gangen.


Turneringslederen tilrettelægger de enkelte spilleaftener.


Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.


§ 12 Regnskab

Klubbens regnskabsår er fra 1. april til 31. marts.

Regnskabet fremlægges på den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift. Regnskabet fremlægges for klubbens medlemmer 8 dage inden den ordinære generalforsamling.


§ 13 Revision

Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til stede.


§ 14 Tegning og hæftelse

Klubben tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner over kr. 5.000 eller ved låneoptagning kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening.


Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.


§ 15 Vedtægtsændringer

Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.


§ 16 Opløsning

Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves det, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.


For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådant flertal på en ekstraordinær generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.


Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå Danmarks Bridgeforbund.



Vedtaget på generalforsamlingen den 9. april 2019





Preben Goth                  Bo Sonne

formand                         dirigent



                                               


Klubbens bankforbindelse

Spar Nord, Helsingør afdeling

Reg.nr. 9056 Konto nr. 4574 620 665


Klubregler


HUMLEBÆK

BRIDGEKLUB



KLUBREGLER FOR HUMLEBÆK BRIDGEKLUB


Vedtaget på generalforsamlingen den 20. april 2010  

- pkt. 2.2, 4.2, 4.3 og 6.3 ændret på generalforsamlingen den 19. april 2016  


1. Formål


Formålet med disse regler er at sikre god tone og orden mellem spillerne under afvikling af turneringer i klubben.


2. Spilletid


2.1 Spilledag


Klubbens spilleaften er tirsdag.

Starttidspunktet fastsættes af bestyrelsen under hensyn til de begrænsninger, som

spillestedet sætter.


2.2. Sæson


Sæsonen starter første tirsdag i september og slutter sidste tirsdag i april.


Der spilles ikke mellem jul og nytår og ikke i påskeugen.


Bestyrelsen kan dispensere fra sæsonslutningen, hvis der kun er en tirsdag mellem

Skærtorsdag og 1. maj.  Meddelelsen om brug af dispensationsmuligheden skal ske senest 1. marts.  Meddelsen skal indeholde oplysning om tidspunkt for såvel generalforsamling som sæsonafslutning.


På valgdage arrangeres der efter behov en turnering med individuel tilmelding.


Ved sæsonstart fremlægger bestyrelsen en plan over sæsonens turneringer, hvoraf det fremgår, hvilke dage der spilles.



3. Systemer


3.1 Tilladte systemer


Højkunstige systemer, herunder systemer med kunstige pasåbninger, er ikke tilladte.


3.2 Systemkort


Systemkort er obligatorisk ved alle turneringer, og det skal uopfordret fremlægges på bordet til brug for modspillerne ved starten af en runde eller en kamp.


4. Turneringsafvikling


4.1 Regler og love for turneringsafvikling


For klubbens turneringer gælder regler og love iflg. Klubhåndbogen.


4.2 Turneringsledelse


Bestyrelsen har ansvaret for tilrettelæggelse og afvikling af klubbens turneringer. Bestyrelsen kan, hvis det er nødvendigt, udpege personer til at bistå med turneringsafviklingen.



4.3 Turneringskomité


Bestyrelsen nedsætter ved behov en turneringskomité, der fungerer som klubbens lov- og regelfortolkende udvalg, der fungerer efter retningslinjerne i Klubhåndbogens stk. 6.8.1. Fortolkning af love og regler.


Turneringskomitéen træffer afgørelse i de tilfælde, hvor en turneringslederafgørelse appelleres af spillere. Der betales ikke depositum for at indbringe en afgørelse for komitéen.


En appel indgives gennem turneringslederen. Denne skal orienteres om, at der indgives appel inden de implicerede forlader spillelokalet og senest ½ time efter spillets afslutning. Turneringskomitéen skal orienteres af begge parter (om fornødent skriftligt) inden den træffer sin afgørelse.


Turneringskomitéens afgørelse kan appelleres videre til distriktets lov- og regelfortolkende udvalg. Her betales der depositum, og kendsgerningerne fastlægges på DBFs appelformular.



4.4 Etik og etikette


God etikette før, under og efter spillet forventes af medlemmerne. Enhver spiller bør ved sin optræden tilstræbe, at alle får den størst mulige glæde ved turneringsbridge og ved klublivet i øvrigt. Det kan nævnes, at det er uetisk at irettesætte eller belære såvel makker som modspillere under eller efter spillet. Det samme gælder tegn eller mishagsytringer, der tilkendegiver tilfredshed eller utilfredshed med en melding, et udspil eller et spillet kort. Til god etikette hører, at man anvender STOP og ALERT.


4.5 Uregelmæssigheder


Turneringslederen skal tilkaldes, så snart opmærksomheden er henledt på en uregelmæssighed. Tilkaldelsen af turneringslederen skal ske stilfærdigt, idet det er en naturlig del af turneringens korrekte afvikling. Der må ikke meldes eller spilles videre, før turneringslederen har truffet en afgørelse.


Uregelmæssigheder under meldinger og spil må ikke afgøres af spillerne selv. En af turneringslederne skal altid tilkaldes, så uregelmæssighederne kan blive rettet ensartet og i overensstemmelse med regler og love.


4.6 Tidsoverskridelser


I klubbens parturneringer er der afsat 7 minutter pr. spil samt 1-2 minutter til rundeskift. Der gives signal 5 minutter før rundeskift og ved rundeskift. I tilfælde af, at spillet ved et bord ikke er afsluttet ved signalet for rundeskift, er der tidsoverskridelse for begge par ved bordet. Ved et pars første tidsoverskridelse gives parret en advarsel, ved efterfølgende tidsoverskridelser tildeles parret strafpoint. I en normal parturnering er der fradrag på 2 point pr. runde, ved andre udregningsmetoder fastsættes antallet af strafpoint ved turneringens start.


Når turneringslederen tilkaldes ved en uregelmæssighed, kan der gives ekstra tid til dette bord, ligesom turneringslederen selv skal have lejlighed til at afslutte runden/halvlegen på normale vilkår.



5. Substitutter


5.1 Fremskaffelse af substitutter


Det påhviler ethvert aktivt medlem, der er forhindret i at møde på en spilleaften, selv at skaffe en substitut.


6. Justering af score ved substituering


6.1 Parturnering


Såfremt kun 1 spiller i et par er substitueret foretages ingen justering.


Såfremt begge spillere i et par er substitueret, justeres en score over det ordinære pars gennemsnit ned til dette. Justeringen kan først foretages ved turneringens afslutning.


Der foretages ikke justering af modparternes score.


6.2 Holdturnering


Der justeres ikke i resultatet, hvis der kun er én substitut, eller hvis der er én substitut i hvert af holdets par.


Hvis et helt par eller begge par på et hold er substitueret foretages justering. En score over det ordinære holds gennemsnit justeres ned til dette. Justeringen foretages ved turneringens afslutning.


Resultatet af kampen(e) er normalt gældende for modstanderholdet. Men hvis det efter turneringen viser sig, at modstanderholdet med gennemsnittet af dets øvrige kampresultater vil modtage præmier eller rykke op, justeres til dette gennemsnit.


6.3 Udeblivelse


For holdturneringer anvendes Danmarks bridgeforbunds regler.

For øvrige turneringer anvendes nedenstående regler.


Såfremt en spiller/et par/et hold udebliver uden at have skaffet substitut, tilkendes spilleren/parret i en enkeltmands-/parturnering 40% i score. Dette gælder også, hvis et par ikke kan stille op på grund af den ene spillers udeblivelse.


I en miniholdturnering tildeles holdet 3 KP i hvert spil, hvis holdet ikke kan stille op på grund af en eller flere spilleres udeblivelse.

 

Bestyrelsen kan desuden idømme den pågældende en disciplinær straf.


I tilfælde af force majeure kan turneringslederen i stedet justere scoren for den/de udeblevne som flg.:

I enkeltmands-/parturneringer tilkendes spilleren/parret middelscore eller spillerens/parrets ordinære gennemsnit, hvis dette er mindre.

I en miniholdturnering tildeles holdet 4 KP i hvert spil, eller holdets ordinære gennemsnit, hvis dette er mindre.


I en enkeltmands-/parturnering udregnes regnskabet ud fra det normale antal par i rækken.

I runden mod det udeblevne par tildeles de øvrige spillere 60% score (decimaler afrundes opad) eller gennemsnittet af egen score i spilledagens øvrige runder, hvis dette gennemsnit er over 60%.


I en miniholdturnering vinder modstanderholdet uden kamp, og antallet af KP fastsættes ud fra det højeste af nedenstående muligheder.

  1. 5 KP
  2. Gennemsnit af hvad der i turneringen er blevet scoret mod det udeblevne hold, og
  3. Gennemsnittet af hvad holdet selv scorer i turneringens øvrige kampe.


7. Opløsning af lige stilling


Lige stilling ophæves kun, såfremt det drejer sig om op-/nedrykning.  Ved uddeling af præmier tildeles begge den samme præmie.


Ophævelse af lige stilling sker efter Turneringslederhåndbogens §221 (Hold) eller §233 (Par).  Grundprincippet er, at afgørelse findes ved sammenligning af indbyrdes resultater.


Hvis 2 eller flere spillere står lige i en enkeltmandsturnering, er stillingen før sidste spilleomgang afgørende.


8. Præmier


Ingen spiller er berettiget til præmie, medmindre han har spillet halvdelen af spilleomgangene selv.


9. Almindelige ordensregler


9.1 Generelt


Det påhviler klubbens medlemmer at behandle klubbens materiel skånsomt. Specielt bør det undgås at bøje fanerne på kortene i meldekasserne. Tilsvarende bør det undgås at bøje kortene unødigt, eller fugte kort eller udsætte kort og mapper for overlast.


9.2 Rygning


Rygning er ikke tilladt i spillelokalet.


10. Medlemsorientering


Medlemmerne vil mundtligt og/eller ved email blive underrettet om ændringer i spilletider, kampe mod andre klubber m.v. Der vil tilsvarende blive orienteret om distriktets og forbundets turneringer og om tilmelding til disse.


Klubbens hjemmeside vil løbende blive opdateret med relevante informationer.

Det forventes til gengæld, at medlemmerne ad denne vej selv holder sig orienteret om disse turneringer.


Alle bestyrelsens medlemmer er indstillet på at være til disposition for medlemmerne med råd og vejledning, der kan være med til at fremme interessen for bridge.



BridgeCentral, 9. juni 2025