Vedtægter
§1 Navn og hjemsted
Klubbens navn er Hjerter Dame, Birkerød. Klubben er hjemmehørende i Rudersdal Kommune. Klubben er stiftet den 9. august 1972.
§2 Formål
Klubbens formål er at samle interesserede bridgespillere til regelmæssige spilleaftener for gennem træning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.
§3 Tilhørsforhold
Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Nordsjælland og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.
Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointordning efter de gældende regler.
§4 Medlemskab
Som aktivt medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen.
Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt at leve op til klubbens formålsbestemmelse.
Ved indmeldelse i klubben betales et indskud på 100 kr. Tilmelding for en sæson er bindende for hele sæsonen. Medlemskab overføres automatisk fra en sæson til næste sæson. Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen med mindst en måneds varsel til udgangen af en sæson.
I særlige tilfælde kan bestyrelsen efter anmodning derom nedsætte kontingentet for et medlem.
§5 Klubregler
Særlige bestemmelser for medlemmers pligter og rettigheder samt ordensregler er angivet i de på en generalforsamling vedtagne "Klubregler for Bridgeklubben Hjerter Dame, Birkerød".
§6 Kontingent
Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen og forfalder for hele sæsonen til betaling inden 1. oktober. Kontingentet indbetales på den af bestyrelsen anviste måde. Kontingentrestance ud over én måned kan medføre eksklusion af klubben.
§7 Tilskud
Bestyrelsen kan bevilge kontant tilskud til hel eller delvis dækning af omkostninger i forbindelse med medlemmers deltagelse i turneringer og kurser, som arrangeres af Danmarks Bridgeforbund.
§8 Udelukkelse og eksklusion
Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.
I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.
I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endeligt afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som særligt punkt.
En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.
En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §§ 13 og 14.
§9 Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år på en spilleaften i perioden 15. marts – 30. april.
Den ordinære generalforsamling skal indvarsles senest tre uger før afholdelsen. Indkaldelse skal ske ved angivelse i turneringsplan og på hjemmesiden samt ved mundtlig indvarsling på en spilleaften. Forslag, der ønskes behandlet under punkt 6, skal skriftligt indgives til formanden senest to uger før generalforsamlingens afholdelse. Forslag til behandling på en generalforsamling skal meddeles (mindst som emne) én uge før generalforsamlingens afholdelse.
§10 Dagsorden
Dagsordenen skal mindst indeholde:
- Valg af dirigent
- Formandens beretning
- Godkendelse af det reviderede regnskab
- Godkendelse af budget
- Fastsættelse af kontingent
- Indkomne forslag
- Nedsættelse af udvalg
- Valg af formand
- Valg af bestyrelsesmedlemmer, jf. §14
- Valg af to revisorer og én revisorsuppleant
- Eventuelt
§11 Generalforsamlingens ledelse
Generalforsamlingen ledes af en dirigent, som vælges på generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.
Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jf. §§ 17 og 18.
Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.
Den ordinære generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer, og alle punkter på dagsordenen afgøres ved simpel stemmeflerhed. Skriftlig afstemning kan altid forlanges.
§12 Spilleudvalg
På generalforsamlingen nedsættes et spilleudvalg til at tilrettelægge og lede turneringerne. I dette udvalg skal der være mindst ét medlem af bestyrelsen valgt af denne efter pågældende generalforsamling.
§13 Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen. Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.
Den ekstraordinære generalforsamling skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger mm. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.
§14 Bestyrelsen
Klubben ledes af en bestyrelse på mindst fem medlemmer. Formanden vælges på generalforsamlingen for ét år ad gangen. De øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges for to år ad gangen, således at halvdelen er på valg hvert år.
Bestyrelsen, der konstituerer sig selv med næstformand, kasserer og sekretær, er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne er til stede. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Ved vakance kan den tilbageværende bestyrelse udpege en eller flere stedfortrædere, som fungerer til næste ordinære generalforsamling. Meddelelse om udpegning af stedfortrædere gives på den førstkommende ordinære spilleaften.
§15 Regnskab og revision
Klubbens regnskabsår er 2. marts – 1. marts. Regnskabet forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.
På den ordinære generalforsamling vælges hvert år to revisorer og én revisorsuppleant. Revisionen skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til stede.
§ 16 Tegning og hæftelse
Klubben tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner over 5.000 kr. eller ved lånoptagning kræves underskrift af formand og kasserer i forening.
Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som hviler på klubben.
§17 Vedtægtsændringer
Forslag til vedtægtsændringer kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.
§18 Opløsning
Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst 75% af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådant flertal på en ekstraordinær generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.
Eventuel formue, fast ejendom og løsøre skal tilgå Danmarks Bridgeforbund eller en anden bridgeklub i Rudersdal Kommune.
Disse vedtægter er vedtaget på generalforsamlingen den 22. april 2009.
|