Referat fra generalforsamling 30. april 2025

Referat fra ordinær generalforsamling den 30. april 2025


Til generalforsamlingen deltog 30 ud 36 medlemmer svarende til en deltagelse på 83 %.


Dagsordenen fulgte minimumskravene, som fremgår af vedtægterne § 10


Punkt 1 - Valg af dirigent

Jørgen Peter Andersen blev valg som dirigent


Punkt 2 Formandens beretning

Arne Steen Sørensen afgav beretning, og der var ingen spørgsmål til beretningen.


Beretningen blev taget til efterretning af generalforsamlingen. Beretningen fremgår af særskilt afsnit.


Punkt 3 - Godkendelse af det reviderede regnskab

Det reviderede regnskab for perioden 1. april 2024 til 31. marts 2025 udviste et underskud på 5.661 kr., mens der var budgetteret med et underskud på 400 kr.


Årsagen til underskuddet skyldtes mindre kontingentindtægter, underskud på afholdelse af Birkerødturneringen, flere udgifter til vinpræmier og ikke-budgetteret tilskud til juleafslutning og sæsonafslutning. Til gengæld var udgift til nye borde ikke afholdt grundet den uafklarede lokalesituation.


Ultimo regnskabsperioden var der et indestående i bank på 23.640 kr.


Regnskabet blev godkendt.


Punkt 4 og 5 Godkendelse af budget og fastsættelse af kontingent

Budgetforslaget udviste et overskud på 4.700 kr. for sæson 2025/26, som især vil være positivt påvirket af indtægter fra afholdelse af sommerbridge, idet klubben afholder denne på egen hånd.


På trods af en forøgelse af kontingentet til Danmarks Bridgeforbund indeholdt budgetforslaget et uændret årligt kontingent på 650 kr. for primærmedlemmer og et årligt kontingent på 400 kr. for klubmedlemmer, idet bestyrelsen ikke fandt anledning til unødig kapitalakkumulering.


Budgetforslaget med uændrede kontingentsatser blev godkendt.


Punkt 6 Indkomne forslag

Knud Flensted-Jensen og Camilla Nørskov Flensted-Jensen fremsatte et mundtligt forslag om, at spilletiden skulle reduceres fra de nuværende 7 minutter pr. spil til 6,5 minutter pr. spil, således at en spilleaften omhandlende 32 spil ville blive reduceret med 16 minutter.


Der udspandt sig en længere diskussion om hvorvidt forslaget kunne behandles af generalforsamlingen, da det ikke var fremsat skriftligt senest 14 dage før generalforsamlingen jævnfør vedtægterne, og hvorvidt forslaget var hensigtsmæssigt eller ej.


Generalforsamlingen accepterede, at et ændret forslag omhandlende en spilletid på 6,5 minut pr. spil i en prøveperiode på 2 måneder dækkende september og oktober 2025 skulle til afstemning.


Forslaget blev ikke godkendt, idet blot 6 medlemmer stemte for, mens et stort antal stemte imod.


Der blev appelleret til, at medlemmerne holder selvjustits i relation til at overholde klubreglen om at ikke igangsætte spil senere end før 5 minutter før afslutningen på runden.


Punkt 7 Nedsættelse af udvalg

Der var ikke behov for at nedsætte udvalg, idet alle opgaver pt. varetages af bestyrelsen.


Punkt 8 Valg af formand

Arne Steen Sørensen blev genvalgt for en 1-årig periode uden modkandidater.


Punkt 9 Valg af bestyrelsesmedlemmer

Annette Mai og Erik Rolf Olson blev genvalg for en 2-årig periode.


Else Schott havde meddelt, at hun ikke ønskede at fortsætte i bestyrelsen efter et mangeårigt medlemskab. I stedet blev Jørgen Peter Andersen nyvalgt for en 2-årig periode.


Birgitte Drehn, Viggo Lüthje og Henrik Bruun blev på forrige generalforsamling valgt for en 2-årige periode og var således ikke på valg.


Punkt 10 Valg af to revisorer og én revisorsuppleant

Claus Weber blev genvalgt som revisor for en 1-årig periode, Teit Johansen blev nyvalgt som revisor for en 1-årig periode og Anders Zorn blev nyvalgt som revisorsuppleant for en 1-årig periode.


Punkt 11 - Diverse

Vindere af klubmesterskabet for Par for henholdsvis A-række og B-række samt Hold fik overrakt vandrepokaler doneret af Henrik Bruun. Vinderne fremgår af formandens beretning.


Med udgangspunkt i indsamling blandt medlemmerne uddelte Annette Mai vingaver til Arne Steen Sørensen, Erik Rolf Olson, Viggo Lüthje og Else Schott som tak for deres særlige indsats for klubben og dens medlemmer.


Arne Steen Sørensen appellerede til, at medlemmerne benyttede sig af tilbuddet om sommerbridge, især i starten for at hjælpe med at få deltagerantallet løftet. Prisen er 50 kr. pr. gang.



Referat tiltrådt den 5. maj 2025


Sign

___________________________

Jørgen Peter Andersen

Dirigent                                


Sign

_______________________

Henrik Bruun

Referent


Beretning til generalforsamling 30. april 2025

Formandens beretning for sæsonen 2024-2025


Vi har igen haft en god sæson, der dog har været præget af mange frafald af mange forskellige grunde. Vi er dog kommet igennem med afsluttende afvikling af parmesterskaber i A- og B-rækken samt klubmesterskaber i hold.


Medlemssituationen har været nogenlunde stabil, men pga. de mange frafald kunne vi godt have haft et par eller to mere. Vi startede med en tro på, at vi kunne mønstre 20 par, men tidlige frafald gjorde, at vi gennem det meste af sæsonen har været de nuværende 36 medlemmer. Det må dog nævnes, at vi har haft stor fornøjelse af hjælp fra flere af vores trofaste substitutter, hvor flere har stillet op med kort varsel, når det gjaldt. Næste sæson tegner på nuværende tidspunkt godt. Vi har faste tilsagn fra 18-19 par, og rammer forhåbentlig 20 par inden vi starter.


Substitutter. Problematikken bringer en fornyet opfordring op, og det er netop noget om, hvordan vi bør forholde os, når vi ikke kan deltage. Iflg. vedtægterne har man selv en vis forpligtelse til at finde substitutter ved frafald, men det er ikke altid så ligetil. - Det er forståeligt, at nogle har bedre muligheder end andre for at skaffe substitutter, måske fordi man spiller i andre klubber eller på anden måde har en større bridge-bekendtskabskreds end andre. Nogle af jer gør en meget stor indsats for at skaffe substitutter, andre en lidt mindre.


Lad mig her gentage 4-trins-raketten for substitutbenyttelse:


  1. Er det nu 100% nødvendigt, at jeg må melde fra?
  2. Sammen med makker, som jo med mindre det er et helt par-afbud er den der skal tilbringe en hel aften med den pågældende, afsøger man sin egne kontakter, som jo ikke behøver være HjD-medlemmer.
  3. Er der muligheder via substitutlisten på hjemmesiden?
  4. Er man herefter ”løbet tør”, sker henvendelse til klubbens substitutkoordinator, som efter bedste evne vil forsøge at hjælpe.


Ved parturneringer kan vi risikere at spille med oversidderrunder, og det må vi så leve med. Det er anderledes, når der er holdturneringer på programmet. Sidste-øjebliks-afbud eller når alle substitutmuligheder er udtømt, kan medføre, at en aftens planlagte holdkampe må ændres til en enkeltaftens parturnering.


Samarbejde med andre klubber. Vi har altid haft et fortræffeligt samarbejde med Birkerød Bridgeklub; det var deres venteliste, der for mere end 50 siden blev til Hjerter Dame. De seneste år sammen med Furesø Bridgeklub med fælles benyttelse af kortblandemaskine og bridgemates og senest sammen med BBK om afvikling af sommerbridge og benyttelse af samme spillelokaler. Det har derfor været nærliggende at sondere mulighederne for en egentlig fusion, men det er sat på ”hold” indtil videre af flere grunde, bl.a. de uafklarede lokaleforhold.


Lokaleforholdene. Pga. renovering af Aulaen i Mantziusgården, hvor vi har spillet i rigtig mange år, blev vi henvist til andre lokaler. Det var så hensigtsmæssigt at spille i Idrætscentrets mødelokaler, hvor også Birkerød Bridgeklub og Furesø Bridgeklub holdt til. Efter renoveringen tog man fra Kommunens side beslutning om at inddrag Aulaen i et nyt kulturprojekt, så vi fortsat skulle spille i Idrætscentret.

Da der fra mange medlemmers side var interesse for at vende tilbage til Aulaen, hvis det kunne blive muligt efter en evaluering af kulturprojektet, fik vi en dialog med ”Kultur og Fritid”. Herfra afventer man en evaluering af deres kulturprojekt, men undersøger pt. muligheden for at foretage støjdæmpning af gulve og lofter.


Set fra vores side er der fordele og ulemper ved begge løsninger. Aulaen mest hyggelig, vi kunne være ”os selv”, bedre indeklima og bedre P-forhold, men begrænset til at rumme 9 borde; max. 10.

Idrætscenteret giver praktiske fordele med fælles benyttelse af alt materiel sammen med BBK og Furesø Bridgeklub. Da vi spiller onsdag aften, slipper vi for bordopsætning samt også oprydning efterfølgende.

Sidste nyt om lokaler er, at vi på vegne af alle 3 bridgeklubber har bedt ”Kultur og Fritid” om at fravige deres ellers faste regler om at Glassalen ikke kan sæsonbookes. Vi har bedt om muligheden for en samlet booking af Glassalen hver onsdag-torsdag og med den fleksibilitet fra vores side, at vi også med kort varsel vil kunne flytte vores aktiviteter til de hidtidige mødelokaler nedenunder. Vi venter spændt på et svar.


Afviklingen af vores interne turneringer blev præget af mange frafald og afbud, heraf flere sidste-øjebliks-afbud, som i flere tilfælde gjorde det nødvendigt at ændre turneringsplanen, så vi fik flere enkeltaftener og handicapturneringsaftener samt enkelte aftener med oversidderrunder


Vi er dog kommet rimelig godt igennem, og endte med følgende klubmestre:


Par A:        Viggo Lüthje og Jørgen Peter Andersen

Par B:        Leif Jørgensen og Jytte Møller

Hold:        Tommy Olsen, Arne Steen Sørensen, Henrik Bruun og Jens Bøeck-Nielsen


Udadtil har Hjerter Dame også i denne sæson været i stand til at ”vise flaget”. I den nye form for DM i par er Erik og Tommy således avanceret til 1. div., der er landsdækkende, kun overgået af en liga på 20 par. Spændende at følge dem.


Vi har ligeledes været og er stadig repræsenteret i Forbundets Breddepokalturnering:

       

Jørgen Peter Andersen med Viggo Lüthje, Camilla og Knud Flensted-Jensen,

samt Frank Steen Pedersen på et andet hold


Birkerødturneringen 2025, der jo har været en intern turnering for de 3 samarbejdende klubber (BBK, Furesø og Hjerter Dame) skulle i år gennemføres for 13. gang. Da den klub der stod for tur som arrangør ikke var i stand til at afholde turneringen, trådte vi til vel i sidste øjeblik. Det lykkedes dog til allersidst at få en turnering op at stå. Det blev som en ”halv sølvpointturnering” med deltagere også fra de klubber vi nu også et udvidet samarbejde med, nemlig Lillerød og Søllerød Bridgeklubber. Vinder af A-rækken blev Silas Weber fra Hjerter Dame med makker. Turneringen blev rost af alle deltagere for en god afvikling.


Sommerbridge 2025. Efter Birkerød Bridgeklub har afholdt sommerbridge i mange år, indgik vi for to år siden et samarbejde, hvor Hjerter Dame stod for at arrangere halvdelen af spilledagene og halvdelen af indtægterne. Det gav os mulighed for at ”komme på landkortet” som turneringsafviklere, og da Birkerød Bridgeklub i år ikke har magtet at være med i afviklingen, har vi i Hjerter Dame taget hele arrangementet på os. Vi satser på at kunne gennemføre det som hidtil, men ser gerne så mange som muligt fra Hjerter Dame, både giver en hånd med de praktiske ting, og dels stiller op som deltagere. Især i starten, hvor der erfaringsmæssigt kun er få deltagere, vil det være godt.


Personligt vil jeg gerne sige tak til, både medlemmerne for den positive måde vi altid mødes på og den hyggelige stemning vi har hver onsdag aften, og især til bestyrelsen for det samarbejde vi haft og har og som gør os i stand til at komme godt igennem de daglige turneringer, de specielle arrangementer vi har gennemført internt ikke mindst Viggos middagsarrangementer og også de ting vi foretager os eksternt. En særlig tak til Else, som har valgt at slutte i bestyrelsen efter mange år som trofast sekretær og som den der hvert år i august måned lagde hus til sæsonens første bestyrelsesmøde. Tak til jer alle, og god sommer.



Arne Steen Sørensen



BridgeCentral, 7. maj 2025