V E D T Æ G T E R
for
Egelund Bridgeklub
§ 1 Navn og hjemsted
Klubbens navn er Egelund Bridgeklub.
Dens hjemsted er Frederikssund Kommune
Egelund Bridgeklub blev stiftet 2. november 1993.
§ 2 Formål
Klubbens formål er at samle bridge-interesserede medlemmer af Frederikssund Golfklub til regelmæssige spilleaftener for gennem træning og turneringer at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.
§ 3 Tilhørsforhold
Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Nordsjælland.
Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointsordning efter de om denne til enhver tid gældende regler.
§ 4 Bestyrelse
Klubben ledes af en bestyrelse på mindst 5 medlemmer. Bestyrelsesmedlemmerne vælges for 2 år ad gangen, således.Formand + et bestyrelsesmedlem vælges i lige år, kasser og sekretær + et bestyrelsesmedlem vælges ulige år.
Suppleant vælges for et år ad gangen
Bestyrelsen, der konstituerer sig selv med formand, kasserer og sekretær, er kun beslutningsdygtig, når alle bestyrelsesmedlemmer er tilstede.
Generalforsamlingen vælger hvert år 1 revisor.
§ 5 Spilleudvalg
Bestyrelsen nedsætter et spilleudvalg til at tilrettelægge og lede turneringerne. I dette skal der være mindst et bestyrelsesmedlem.
§ 6 Regnskabsår
Klubbens regnskabsår er 1. april - 30. april
§ 7 Generalforsamling
Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i april.
Dagsordenen skal indeholde følgende:
- Valg af dirigent.
- Formandens beretning.
- Godkendelse af regnskab.
- Godkendelse af buget,
- Fastsættelse af kontingent.
- Indkomne forslag.
- Valg af bestyrelsesmedlem(mer).
- Valg af en suppleant
- Valg af en revisor.
- Eventuelt.
Generalforsamlingen skal indvarsles senest 3 uger før afholdelse. Den skriftlige indkaldelse lægges frem på en spilleaften evt, fremsendes den på mail.
Forslag, der ønskes behandlet, skal indsendes skriftligt til formanden senest 14 dage før generalforsamlingens afholdelse.
Den ordinære generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer, og alle punkter på dagsordenen afgøres ved simpel stemmeflertal. Undtaget herfra er dog forslag til vedtægtsændringer, som kun kan vedtages med mindst 2/3's majoritet af de på generalforsamlingen fremmødte medlemmer, samt forslag om opløsning af klubben, som kun kan vedtages med mindst 2/3's majoritet af samtlige af klubbens medlemmer.
Såfremt et forslag om klubbens opløsning opnår tilslutning fra 2/3 af de på generalforsamlingen fremmødte medlemmer, men ikke tilslutning fra 2/3 af samtlige klubbens medlemmer, indkaldes med mindst 7 dages varsel til en ny generalforsamling, hvor forslaget da uanset antallet af fremmødte medlemmer kan vedtages med 2/3's majoritet af de på generalforsamlingen fremmødte medlemmer.
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, såfremt bestyrelsen finder det påkrævet, eller inden 3 uger efter at mindst 1/3 af klubbens medlemmer skriftligt har fremsat ønske herom. Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske med mindst 14 dages varsel med angivelse af dagsorden og eventuelle forslag.
Skriftlig afstemning om et forslag kan forlanges af blot ét medlem. Skriftlig afstemning er obligatorisk ved valg mellem flere kandidater.
§ 8 Kontingent
Klubkontingentet fastsættes af generalforsamlingen på grundlag af et budget udarbejdet af bestyrelsen.
Ved indmeldelse i klubben betales et indskud på 200 kr. Ved genindmeldelse i klubben betales intet indskud.
§ 9 Medlemskab
Som medlemmer optages medlemmer af Frederikssund Golfklub. Den samlede bestyrelse kan, i det omfang hensynet til turneringstilrettelæggelsen taler for det, beslutte at optage medlemmer, der ikke er medlemmer af Frederikssund Golfklub.
Indmeldelse i klubben er økonomisk bindende for hele sæsonen.
§ 10 Medlemmernes pligter og rettigheder
Særlige bestemmelser for medlemmernes pligter og rettigheder samt ordensregler er angivet i den på generalforsamlingen vedtagne "Klubregler for Egelund Bridgeklub".
§ 11 (Karantæne/eksklusion)
Et medlem kan udelukkes midlertidig eller permanent(eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtigelser.
I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.
I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endelig afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som særligt punkt.
En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.
En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund.
§ 12 Kortspil i klubben
Andet kortspil end bridge er ikke tilladt. Der må ikke spilles om penge i klubben.
§ 13 Tegning og hæftelse
Klubben tegnes af formanden.
Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.
§ 14 Opløsning af klubben
I tilfælde af klubbens opløsning, hvilket kun kan vedtages af en generalforsamling (jvf. §7), anvendes en eventuel formue .til et almennyttigt formål efter generalforsamlingens beslutning.
Disse vedtægter er vedtaget på generalforsamlingen
den .7 april 2009
K L U B R E G L E R
for
Egelund Bridgeklub
§ 1 Formål
Formålet med klubreglerne er:
- at sikre god tone og orden mellem spillerne under afvikling af turneringer arrangeret af klubben
- at hjælpe spillerne til at forstå de turneringsansvarliges dispositioner
- at hjælpe de turneringsansvarlige med at disponere rigtigt og ensartet ved afviklingen af turneringer
§ 2 Spilletid
2.1 Spilledag
Klubbens spilledag er tirsdag. Der startes på alle spilledage kl. 19.00, og medlemmerne anmodes om at møde præcis.
2.2 Sæson
Sæsonen starter 1. tirsdag i september og slutter sidste tirsdag i april. Gereralforsamlingen er første tirsdag efter sidste ordinære spilledag.
§ 3 Turneringsafvikling
I klubbens turneringer gælder følgende regler og love i den angivne prioritetsrækkefølge: Nærværende klubregler, forbundets turneringsreglement og "De internationale love for turneringsbridge".
§ 4 Systemer
4.1 Tilladte systemer
Danmarks Bridgeforbunds regler for parturnering (turneringsreglementets stk. 6.3.8.1) er gældende for alle klubbens turneringer.
4.2 Systemkort
Systemkort er obligatorisk ved alle turneringer, og det skal uopfordret fremlægges på bordet til brug for modspillerne ved starten af en runde eller en kamp.
§ 5 Turneringsafvikling
5.1 Turneringsledelse
Det af bestyrelsen nedsatte spilleudvalg har ansvaret for tilrettelæggelse og afvikling af klubbens turneringer. Spilleudvalget udpeger turneringsleder(e).
5.2 Etik og etikette
God etikette, før, under og efter spillet forventes af medlemmerne. Enhver spiller bør ved sin optræden tilstræbe, at alle får den størst mulige glæde ved turneringsbridge og ved klublivet i øvrigt. Det kan nævnes, at det er uetisk at irettesætte eller belære såvel makker som modspiller under og efter spillet. Det samme gælder tegn eller mishagsytringer, der tilkendegiver tilfredshed eller utilfredshed med en melding, et udspil eller et spillet kort.
5.3 Uregelmæssigheder
Turneringslederen skal tilkaldes, så snart opmærksomheden er henledt på en uregelmæssighed. Tilkaldelsen af turneringslederen skal ske stilfærdigt. Der må ikke meldes eller spilles videre, før turneringslederen har truffet en afgørelse.
Uregelmæssigheder under meldinger og spil må ikke afgøres af spillerne selv. Turneringslederen skal altid tilkaldes, så uregelmæssigheder kan blive rettet ensartet og i overensstemmelse med regler og love.
§ 6 Substitutter
6.1 Fremskaffelse af substitut(ter)
Et medlem som ikke selv kan møde en spilleaften, må som hovedregel selv skaffe en substitut.
Telefonnumre på spillere, som kan tænkes at være villige til at substituere, kan eventuelt oplyses af turneringslederen. Viser det sig umuligt selv at skaffe sig en substitut, må afbud ske til turneringslederen senest kl. 18.00 dagen før. Turneringslederen er derefter frit stillet og kan indsætte en hvilken som helst substitut eller aflyse kampen, respektive ændre en parturnering.
6.2 Forpligtelse over for substitut(ter)
Når et medlem sender substitut betales den normale servering for denne.
§ 7 Justering af score ved substituering
7.1 Parturnering
Såfremt kun een spiller i et par er substitueret, foretages ingen justering. Såfremt begge spillere er substitueret, justeres scoren til middel.
7.2 Holdturnering
Der justeres ikke i resultatet, hvis der kun er én substitut, eller hvis der er én substitut i hver af holdets par.
I alle andre tilfælde justeres scorer over middel ned til middel score. Ved justering af en score, kommer fradraget ikke modstanderne til gode.
7.3 Enkeltmandsturnering
En totalscore for en omgang (aftenscore) justeres til den substitueredes gennemsnitsscore. (Justering kan først foretages ved turneringsafslutning).
7.4 Udeblivelse
Såfremt et par udebliver uden afbud, tilkendes parret i en parturnering minimum score. Dette gælder også, hvis et par ikke kan stille op på grund af den ene spillers udebliven. I en holdturnering tildeles et hold 0 kp, hvis holdet ikke kan stille op på grund af en eller flere spilleres udebliven.
Bestyrelsen kan desuden idømme den pågældende en disciplinær straf. I tilfælde af force majeure justeres scoren.
§ 8 Mesterpoint
Fordeling af en aftens mesterpoint sker på grundlag af den opnåede score inden justering. Der forudsættes skriftlig besked, når der benyttes substitut(ter) med navn på den/disse.
§ 9 Præmier
Der udleveres som hovedregel ikke præmier til substitutter. Når et medlem spiller med substitut i en sektion over flere sektioner, hvor der kun kan modtages topscorepræmier én gang, og parret vinder topscorepræmie, modtager kun medlemmet præmie. Parrets mulighed for at modtage topscorepræmie er dermed opbrugt.
I en turnering over flere sektioner, hvor et medlem spiller med ”fast” makker, kan medlemmet og substitutten modtage topscorepræmie. Dermed er parrets mulighed for at modtage topscorepræmie opbrugt. En præmie for en samlet topplacering vil normalt tilfalde det faste par.
I enkeltstående turneringer, hvor der beregnes resultatet og udleveres præmier samme aften, modtager substitutterne præmie på lige fod med medlemmerne.
§ 10 Almindelige ordensregler
10.1 Generelt
Det påhviler medlemmerne at behandle klubbens materiel skånsomt. Specielt bør det undgås at bøje fanerne på kortene i meldekasserne, tilsvarende bør det undgås at bøje kortene unødigt.
Efter aftenens spil påhviler det spillerne at rydde op ved det bord, hvor de sluttede spillet og i øvrigt hjælpe med oprydningen i henhold til bestyrelsens anvisninger. Service, flasker og inventar anbringes efter brugen på de anviste steder.
10.2 Rygning
Der er totalt rygeforbud på spillestedet.
Disse klubregler er vedtaget på generalforsamlingen den 9..april 2019
|