klubregler

V E D T Æ G T E R


       for


       Egelund Bridgeklub




§ 1        Navn og hjemsted

Klubbens navn er Egelund Bridgeklub.

Dens hjemsted er Frederikssund Kommune

Egelund Bridgeklub blev stiftet 2. november 1993.

§ 2        Formål

Klubbens formål er at samle bridge-interesserede medlemmer af Frederiks­sund Golfklub ­til regel­mæssige spilleafte­ner for gennem træning og tur­neringer at dygtiggøre medlem­merne og fremme kend­skabet til og interessen for bridge.

§ 3        Tilhørsforhold

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Nordsjæl­land.

Klubben er tilsluttet forbundets Me­sterpointsordning efter de om denne til enhver tid gældende regler.

§ 4        Bestyrelse

Klubben ledes af en bestyrelse på mindst 5 med­lemmer. Bestyrelses­med­lemmerne vælges for 2 år ad gangen, således.Formand + et bestyrelsesmedlem vælges i lige år, kasser og sekretær + et bestyrelsesmedlem vælges ulige år.

Suppleant vælges for et år ad gangen


Bestyrelsen, der konstituerer sig selv med for­mand, kasserer og sekretær, er kun beslutningsdygtig, når alle bestyrelsesmedlemmer er tilstede.

Generalforsamlingen vælger hvert år 1 revisor.

§ 5        Spilleudvalg

Bestyrelsen nedsætter et spilleudvalg til at tilrettelægge og lede turneringerne. I dette skal der være mindst et bestyrel­sesmed­lem.

§ 6        Regnskabsår

Klubbens regnskabsår er 1. april - 30. april

§ 7        Generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed. Ordinær generalfor­samling afholdes hvert år i april.

Dagsordenen skal indeholde følgende:

  1. Valg af dirigent.
  2. Formandens beretning.
  3. Godkendelse af regnskab.
  4. Godkendelse af buget,
  5. Fastsættelse af kontingent.
  6. Indkomne forslag.
  7. Valg af bestyrelsesmedlem(mer).
  8. Valg af en suppleant
  9. Valg af en revisor.
  10. Eventuelt.

Generalforsamlingen skal indvarsles senest 3 uger før af­holdelse. Den skriftlige indkaldelse lægges frem  på en spilleaften evt, fremsendes den  på mail.

Forslag, der ønskes behandlet, skal indsendes skriftligt til formanden senest 14 dage før generalforsamlingens af­holdelse.

Den ordinære generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer, og alle punkter på dags­ordenen afgøres ved simpel stemmeflertal. Undtaget herfra er dog forslag til vedtægtsændringer, som kun kan vedtages med mindst 2/3's majoritet af de på generalforsamlingen fremmødte medlemmer, samt forslag om opløsning af klub­ben, som kun kan vedtages med mindst 2/3's majoritet af samtlige af klubbens med­lemmer.

Såfremt et forslag om klubbens opløsning opnår tilslutning fra 2/3 af de på generalforsamlingen fremmødte medlemmer, men ikke tilslutning fra 2/3 af samtlige klubbens medlemmer, indkaldes med mindst 7 dages varsel til en ny generalfor­sam­ling, hvor forslaget da uanset antallet af fremmødte medlemmer kan vedtages med 2/3's majoritet af de på ge­neralfor­samlingen fremmødte medlemmer.

Ekstraordinær generalforsamling afholdes, såfremt be­styrelsen finder det påkrævet, eller inden 3 uger efter at mindst 1/3 af klubbens medlemmer skriftligt har fremsat ønske herom. Indkaldelse til ekstraordinær generalforsam­ling skal ske med mindst 14 dages varsel med angivelse af dagsorden og eventuel­le forslag.

Skriftlig afstemning om et forslag kan forlanges af blot ét medlem. Skriftlig afstemning er obligatorisk ved valg mellem flere kandidater.

§ 8        Kontingent

Klubkontingentet fastsættes af ge­neralforsamlingen på grundlag af et budget udarbejdet af bestyrelsen.

Ved indmeldelse i klubben betales et indskud på 200 kr. Ved genind­meldelse i klubben betales intet indskud.

§ 9        Medlemskab

Som medlemmer optages medlemmer af Frederikssund Golfklub. Den samlede bestyrelse kan, i det omfang hensynet til turneringstilrettelæggel­sen taler for det, beslutte at optage medlemmer, der ikke er medlemmer af Frederikssund Golfklub.


Indmeldelse i klubben er økonomisk bindende for hele sæsonen.

§ 10        Medlemmernes pligter og rettigheder

Særlige bestemmelser for medlemmernes pligter og rettig­heder samt ordens­regler er angivet i den på generalforsam­lingen vedtagne "Klubregler for Egelund Bridgeklub".

§ 11        (Karantæne/eksklusion)

Et medlem kan udelukkes midlertidig eller permanent(eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtigelser.

I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.

I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endelig afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som særligt punkt.

En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.

En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund.

§ 12        Kortspil i klubben

Andet kortspil end bridge er ikke tilladt. Der må ikke spilles om penge i klubben.

               


§ 13  Tegning og hæftelse

Klubben tegnes af formanden.

Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.




§ 14        Opløsning af klubben

I tilfælde af klubbens opløsning, hvilket kun kan vedtages af en generalforsam­ling (jvf. §7), anvendes en eventuel formue .til et almennyttigt formål efter generalforsamlingens beslutning.

Disse vedtægter er vedtaget på generalforsamlingen

den .7 april 2009

K L U B R E G L E R


for


Egelund Bridgeklub



§ 1        Formål

Formålet med klubreglerne er:

  • at sikre god tone og orden mellem spillerne under afvikling af turneringer arrangeret af klubben
  • at hjælpe spillerne til at forstå de turneringsansvarliges dis­positioner
  • at hjælpe de turneringsansvarlige med at disponere rigtigt og ensartet ved afviklingen af turneringer

§ 2        Spilletid

       2.1        Spilledag

Klubbens spilledag er tirsdag. Der startes på alle spilledage kl. 19.00, og med­lemmerne anmodes om at møde præcis.

2.2        Sæson        

Sæsonen starter 1. tirsdag i september og slutter sidste tirsdag i april.  Gereralforsamlingen er første tirsdag efter sidste ordinære spilledag.

§ 3        Turneringsafvikling

I klubbens turneringer gælder følgende regler og love i den angivne prioritets­rækkefølge: Nærværende klubregler, forbundets turneringsreglement og "De internationale love for turneringsbridge".

§ 4        Systemer

4.1        Tilladte systemer

Danmarks Bridgeforbunds regler for parturnering (turneringsreglementets stk. 6.3.8.1) er gældende for alle klubbens turneringer.

4.2        Systemkort

Systemkort er obligatorisk ved alle turneringer, og det skal uopfordret fremlægges på bordet til brug for modspillerne ved starten af en runde eller en kamp.

§ 5        Turneringsafvikling

5.1        Turneringsledelse

Det af bestyrelsen nedsatte spilleudvalg har ansvaret for tilrettelæggelse og afvikling af klubbens turneringer. Spilleudvalget udpeger turneringsleder(e).

5.2        Etik og etikette

God etikette, før, under og efter spillet forventes af medlemmerne. Enhver spiller bør ved sin optræden tilstræbe, at alle får den størst mulige glæde ved turneringsbridge og ved klublivet i øvrigt. Det kan nævnes, at det er uetisk at irettesætte eller belære såvel makker som modspiller under og efter spillet. Det samme gælder tegn eller mishagsytringer, der tilkendegiver tilfredshed eller utilfredshed med en melding, et udspil eller et spillet kort.

5.3        Uregelmæssigheder

Turneringslederen skal tilkaldes, så snart opmærksomheden er henledt på en uregelmæssighed. Tilkaldelsen af turneringslederen skal ske stilfærdigt. Der må ikke meldes eller spilles videre, før turneringslederen har truffet en afgørelse.

Uregelmæssigheder under meldinger og spil må ikke afgøres af spillerne selv. Turneringslederen skal altid tilkaldes, så uregelmæssigheder kan blive rettet ensartet og i overensstemmelse med regler og love.

§ 6        Substitutter

6.1        Fremskaffelse af substitut(ter)

Et medlem som ikke selv kan møde en spilleafte­n, må som hovedregel selv skaffe en substitut.

Telefonnumre på spillere, som kan tænkes at være villige til at substituere, kan eventuelt oplyses af  turneringslederen. Viser det sig umuligt selv at skaffe sig en substitut, må afbud ske til turneringslederen senest kl. 18.00 dagen før. Turneringslederen er derefter frit stillet og kan indsætte en hvilken som helst substitut eller aflyse kampen, respektive ændre en parturnering.

6.2        Forpligtelse over for substitut(ter)

Når et medlem sender substitut betales den normale servering for denne.

§ 7        Justering af score ved substituering

7.1        Parturnering

Såfremt kun een spiller i et par er substitu­eret, foretages ingen justering. Såfremt begge spillere er substitueret, justeres scoren til middel.

7.2        Holdturnering

Der justeres ikke i resultatet, hvis der kun er én substitut, eller hvis der er én substitut i hver af holdets par.

I alle andre tilfælde justeres scorer over middel ned til middel score. Ved justering af en score, kommer fradraget ikke modstan­derne til gode.

7.3        Enkeltmandsturnering

En totalscore for en omgang (aftens­core) justeres til den substitueredes gennemsnits­score.  (Justering kan først foretages ved turneringsaf­slutning).

7.4        Udeblivelse

Såfremt et par udebliver uden afbud, tilkendes parret i en parturnering minimum score. Dette gælder også, hvis et par ikke kan stille op på grund af den ene spillers udebliven. I en holdturnering tildeles et hold 0 kp, hvis holdet ikke kan stille op på grund af en eller flere spilleres udebliven.

Bestyrelsen kan desuden idømme den pågældende en disciplinær straf. I tilfælde af force majeure justeres scoren.

§ 8        Mesterpoint

Fordeling af en aftens mesterpoint sker på grundlag af den opnåede score inden justering. Der forudsættes skriftlig besked, når der benyttes substitut(ter) med navn på den/disse.

§ 9        Præmier

Der udleveres som hovedregel ikke præmier til substitutter. Når et medlem spiller med substitut i en sektion over flere sektioner, hvor der kun kan modtages topscorepræmier én gang, og parret vinder topscorepræmie, modtager kun medlemmet præmie. Parrets mulighed for at modtage topscorepræmie er dermed opbrugt.

I en turnering over flere sektioner, hvor et medlem spiller med ”fast” makker, kan medlemmet og substitutten modtage topscorepræmie. Dermed er parrets mulighed for at modtage topscorepræmie opbrugt. En præmie for en samlet topplacering vil normalt tilfalde det faste par.

I enkeltstående turneringer, hvor der beregnes resultatet og udleveres præmier samme aften, modtager substitutterne præmie på lige fod med medlemmerne.

§ 10        Almindelige ordensregler

10.1        Generelt

Det påhviler medlemmerne at behandle klubbens materiel skånsomt. Specielt bør det undgås at bøje fanerne på kortene i meldekasserne, tilsvarende bør det undgås at bøje kortene unødigt.

Efter aftenens spil påhviler det spillerne at rydde op ved det bord, hvor de sluttede spillet og i øvrigt hjælpe med oprydningen i henhold til bestyrelsens anvisninger. Service, flasker og inventar anbringes efter brugen på de anviste steder.

10.2        Rygning

Der er totalt rygeforbud på spillestedet.  







Disse klubregler er vedtaget på generalforsamlingen den  9..april 2019


BridgeCentral, 7. maj 2025