DBF6.2
 1.9.99bl.1


2. Turneringsreglement, holdturneringer

2.1

Holdsammensætning

2.1.1

Et hold består af 4-6 spillere samt eventuelt en ikke-spillende holdkaptajn.

 

"Proforma-spillere" på et hold anerkendes ikke. Medmindre der er gyldig grund til at bruge substitut i stedet, har enhver tilmeldt spiller pligt til at spille, hvis holdet ikke kan stille med 4 andre spillere.

 

Når et hold først har spillet i turneringen, kan dets sammensætning normalt ikke ændres. Dog kan en spiller forlade holdet, når det er helt klart, at han vil være forhindret i at deltage på noget hold i resten af turneringen (fx ved død eller langvarig bortrejse). Hvis holdet derved kommer til at bestå af færre end 4 spillere, kan det suppleres op til 4. En spiller, der således har forladt holdet, kan derefter ikke i samme sæson spille på noget hold i turneringen.

 

Spillere, der tilføjes et allerede tilmeldt hold, må ikke have substitueret på noget andet hold i samme eller en lavere række i den pågældende turnering.

 

Enhver ændring af et tilmeldt hold skal godkendes af den arrangerende organisation.

 

Overgangsregel: I sæsonen 1999-2000 kan spillere udskiftes og tilføjes efter reglerne i pkt. 2.1.1 i turneringsreglementet fra september 1998: "Hvis et hold ved tilmeldelsen kun består af 4 eller 5 spillere, kan yderligere spillere tilmeldes senere, men sådanne må ikke have deltaget på et andet hold i den pågældende turnering. Hvis et hold har spillere, som endnu ikke har spillet i nogen kamp i turneringen, kan disse medlemmer af holdet udskiftes, hvis turneringskomiteen (turneringslederen) godkender dette."

2.1.2

Et hold kan selv bestemme, hvilke af dets deltagere der skal spille en kamp eller halvleg, og i hvilken opstilling de placerer sig, under overholdelse af nærværende reglements bestemmelser.

2.1.3

En ikke-spillende holdkaptajn har lov til at være tilskuer, også til sit eget hold, efter samme regler som gælder for andre tilskuere (§76). Medmindre andet er annonceret for en bestemt turnering, har kaptajnen ellers ingen særlige rettigheder under spillet.

2.1.4

Substitutter kan bruges efter reglerne i pkt. 2.11. Et holds gevinst, hvad enten den er i form af spilleret til samme eller en anden turnering eller i form af præmier, tilhører de spillere, der er tilmeldt holdet, uanset om og i hvilket omfang holdet har anvendt substitutter.


 DBF6.2
 1.9.99bl.2


2.1.5

I turneringer, hvortil et hold kvalificerer sig ved sit resultat i forrige sæson, gælder følgende:

 

For at et hold kan være spilleberettiget, skal det indeholde mindst to spillere, som er gengangere fra et hold, der kvalificerede sig til at deltage (og de to spillere skal være gengangere fra det samme hold).

 

Hvis et hold fra forrige sæson deles i flere, overtages dets spilleret af det af de nye hold, som har flest spillere fra det oprindelige hold. Hvis to eller flere nydannede hold har lige mange spillere fra det oprindelige hold, har det oprindelige holds kaptajn retten til at bestemme, hvilket af disse hold der overtager spilleretten. Hvis kaptajnen ikke ønsker at afgøre dette, trækker den arrangerende organisation lod.

 

I mere komplekse situationer, hvor flere hold tilsammen bliver til flere nye hold, giver dette ikke altid et entydigt og rimeligt resultat. I sådanne tilfælde afgør den arrangerende organisation spørgsmål om holdenes spilleret ud fra de samme retningslinjer: Flertal af spillere fra det oprindelige hold, kaptajnen bestemmer, lodtrækning (i nævnte rækkefølge).

 

Overgangsregel: Pkt. 2.1.5 gælder først fra sæsonskiftet i år 2000; hold til sæsonen 1999-2000 dannes efter reglerne i turneringsreglementet fra september 1998.


2.2

Holdenes placering

2.2.1

I hver kamp spiller et hjemmehold mod et udehold. Turneringslederen tildeler om nødvendigt de respektive betegnelser. Er intet andet anført, betragtes det i startlisten førstnævnte hold som hjemmehold.

2.2.2

Hjemmeholdet sidder under hele kampen N-S i åbent rum og Ø-V i lukket rum. Turneringslederen afgør, hvilket rum der er lukket. Dersom dette ikke er gjort, er det rum lukket, hvor hjemmeholdet sidder Ø-V. Se dog pkt. 2.10.11.

2.2.3

Hjemmeholdet har ret til i 1.halvleg at tage plads, efter at udeholdet har taget plads. Ved starten af 2.halvleg placerer hjemmeholdet sig først, hvorefter udeholdet placerer sig således, at intet par spiller mod par, som man har mødt i 1.halvleg. Se dog pkt. 2.10.11.

2.2.4

Ethvert par på hjemmeholdet, som fortsætter uændret i 2.halvleg, skal forblive i det rum, hvor de spillede 1.halvleg. Se dog pkt. 2.10.11.

2.2.5

Ved kampe, der spilles over flere runder, dvs. med mere end ét pladsskifte, kan andre metoder anvendes.

2.2.6

Bytning af et par eller en spiller i et par i en holdturnering må kun ske ved halvtid eller efter en runde. Turneringslederen kan dog, hvis en spiller bliver syg eller tvinges til at forlade turneringen af anden gyldig grund (force majeure), dispensere herfor.


 DBF6.2
 1.9.99bl.3


2.2.7

En ændret parsammensætning betragtes som et nyt par. Heraf følger, at et uændret par i 2.halvleg kan møde én, men ikke to spillere, som man allerede mødte i 1.halvleg (se dog pkt. 2.10.11).

2.2.8

Et par, som træder ind i 2.halvleg, indtager de pladser, som det erstattede par skulle have haft. Se dog pkt. 2.10.11.

2.2.9

Forkert placering

 

Disse regler gælder, når det ene holds spillere har sat sig N-S ved begge borde (og dermed det andet holds spillere Ø-V ved begge borde) fra starten af en halvleg. Hvis spil senere i en halvleg er vendt forkert, gælder i stedet pkt. 2.4.2.

 

Afhængigt af antallet af spil, der er spillet ved begge borde med spillerne forkert placeret ved et af bordene, gælder følgende:

a.

Hvis ingen spil er spillet ved begge borde, vendes spillenes retning efter behov, så de alle bliver spillet med hvert hold én gang N-S og én gang Ø-V. Begge hold tildeles en advarsel, der gælder resten af turneringen. Ved gentagelse er straffen 1/2 KP.

b.

Hvis mindst ét, men færre end halvdelen af halvlegens spil er spillet ved begge borde, tildeles begge hold en straf på 1/2 KP for hvert sådant spil, dog højst 2 KP i en halvleg, og disse spil gives og spilles så vidt muligt om. Turneringslederen beregner på forhånd, hvor mange spil det er muligt at spille om med 7 min. ekstra tid for hvert spil, uden at det går for meget ud over turneringens afvikling. Spillerne må gerne spille flere end dette antal spil om, hvis de kan nå det inden for den af turneringslederen afsatte tid. Kampens resultat omsættes til KP efter skalaen for det faktisk spillede antal spil; hvis der ikke findes en skala for det spilantal, bruges skalaen for det nærmest højere angivne spilantal (se pkt. 2.5.2).fodnote1

c.

Hvis mindst halvdelen af halvlegens spil er spillet ved begge borde, tildeles hvert hold en straf på 2 KP, halvlegen annulleres helt, og kampen går nu kun over halvdelen af det berammede antal spil (med skift halvvejs, hvis fejlen optrådte i 1.halvleg).

 

Hvis kampen kun består af én halvleg, aflyses den, og turneringslederen og turneringsarrangøren vælger en af disse muligheder:

 
1.

Om muligt arrangeres en erstatningskamp bestående af det oprindeligt planlagte antal spil. Desuden straffes hvert hold med 2 KP.


 

footnote Eksempel: I en 20-spils halvleg er spil 1-9 spillet ved begge borde med forkert placering, og turneringslederen beslutter, at runden kan forlænges med 21 min., uden at turneringens afvikling generes væsentligt. Der lægges 21 min. til rundetiden, spil 10-20 spilles normalt (om nødvendigt drejet for at sikre, at hvert hold spiller dem én gang som N-S og én som Ø-V), og spillerne får at vide, at de med den forlængede tid desuden skal nå at spille spil 1-3 om. Hvis spillet går hurtigt, må de gerne fortsætte med omspil af spil 4-9. Overskridelse af den forlængede spilletid straffes som normal tidsoverskridelse. Begge hold idømmes desuden 2 KP straf (da 9x1/2 KP er mere end 2 KP), og 36-spils KP-skalaen bruges (med spil 1-3 er der i alt spillet 34 spil i kampen; når spillerne omspil af 6 eller flere spil, bruges 40-spils KP-skalaen).


 DBF6.2
 1.9.99bl.4


 
 2.

Hvis det ikke kan lade sig gøre at arrangere en erstatningskamp, tildeles hvert hold 13 KP.


2.3

Ordensregler (åbent og lukket rum)

2.3.1

Hvert hold har pligt til, når kampen (halvlegen) er færdigspillet, og udregning er tilladt, straks at udregne kampens resultat og kontrollere det med modstanderne. Det påhviler hjemmeholdet senest 15 min. efter spilletids ophør at aflevere resultatet med modstandernes underskrift til turneringslederen. Foretages der multiholdberegning eller lignende i turneringen, påhviler det begge hold, ligeledes inden 15 min., at aflevere det nødvendige regnskab til denne beregning, idet N-S ved hvert bord er ansvarlig for at føre samt aflevere et regnskab, der er korrekt udfyldt (spillernes navne, runde-nr., halvleg, bordnummer, IMP-score pr. spil og total for halvlegen).

 

Overtrædelse af disse regler medfører fortabelse af 1/2 KP.

 

Turneringslederen kan i øvrigt udfærdige yderligere bestemmelser for resultatopgørelse og -aflevering.

2.3.2

Når enkeltspil udgår af en kamp, opgøres kampresultatet alligevel efter skalaen for det oprindelige antal spil.

2.3.3

Spillere i lukket rum må ikke forlade dette uden turneringslederens tilladelse eller - hvis en sådan ikke er til stede - uden tilladelse fra modspillerne og under deres kontrol.

2.3.4

Adgang til lukket rum under spillet har kun den officielle repræsentant for den ansvarlige organisation samt turneringslederen og de medhjælpere, denne måtte udpege som assisterende ved spillets gennemførelse.

2.3.5

Derudover kan turneringslederen dog i specielle tilfælde og i begrænset omfang give adgang til lukket rum for andre og skal give adgang for aktive bridgejournalister og medlemmer af DBF's udtagelseskomite. Disse må i så fald under runden ikke på nogen måde have haft eller få kontakt med det åbne rum.

2.3.6

Eventuelle oversiddere må ikke være tilskuere ved et bord, hvor vedkommendes holdkammerater spiller.


2.4

Forkert kortfordeling og lignende uregelmæssigheder

 

Pkt. 2.4.1 nedenfor handler om straffe for at ødelægge et spils fordeling, og pkt. 2.4.2 handler bl.a. om uregelmæssigheder, der opstår, fordi en fordeling er ødelagt. Hvis samme hold i samme spil er fejlende i henhold til begge disse afsnit, tildeles holdet kun den ene straf (den alvorligste af de to).


 DBF6.2
 1.9.99bl.5


2.4.1

Ødelæggelse af fordelingen

2.4.1.1

Hvis det kan fastslås, at en spiller på et bestemt hold er skyld i, at en hånd i en mappe, der skal spilles, har et forkert antal kort, tildeles holdet en advarsel, der ved gentagelse i samme kamp fører til en straf på 1/2 KP. Dette gælder, hvad enten uregelmæssigheden fører til problemer ved det næste bord (fordi en spiller dér ikke tæller sine kort) eller ej.

2.4.1.2

Hvis det kan fastslås, at en spiller på et bestemt hold er skyld i, at en hånd i en mappe, der skal spilles, enten har 13 kort, som ikke er de rigtige 13 kort, eller har ét eller flere kort vendt med billedsiden opad, tildeles holdet en straf på 1/2 KP. Dette gælder, hvad enten uregelmæssigheden fører til problemer ved det næste bord (hvad den meget ofte vil gøre) eller ej.

2.4.2

En spiller ser forkerte kort eller lignende

2.4.2.1

Følgende regler omfatter tilfælde, hvor en spiller ser (eller risikerer at se) forkerte kort på grund af forkert kortfordeling i en mappe, kort med billedsiden opad i mappen, forkert orientering af mappen, fremtagning af en forkert hånd fra mappen eller lignende. Reglerne for behandling af disse tilfælde findes først og fremmest i lovenes §13, §14 og §16. Nedenstående regler handler dels om betingelser for afvikling af erstatningsspil, dels om udmåling af administrative straffe (§90) for de overtrædelser af den korrekte fremgangsmåde, som kan føre til, at en spiller ser forkerte kort. Princippet er, at hvis sådanne uregelmæssigheder ikke hindrer spillets normale afvikling, straffes de kun med advarsel; ellers straffes de med fradrag af KP.

2.4.2.2

Hvis spillerne har sat sig forkert fra halvlegens begyndelse, bruges pkt. 2.2.9 i stedet.

2.4.2.3

Hvis en uregelmæssighed af typen nævnt i pkt. 2.4.2.1 medfører, at et spil må annulleres ved det første bord, er hovedreglen, at der gives og spilles et erstatningsspil. Det gælder også i situationer, hvor lovene (fx §13B2, §16B) foreskriver tildeling af procentuel scorefodnote2, dog ikke når det strider mod §86C. Ved omgivning af et allerede spillet spil øges spilletiden med 7 minutter.

2.4.2.4

Hvis omgivning af et spil strider mod lovenes §86C eller vil være for upraktisk for turneringens afvikling, eller hvis spillet annulleres ved det andet bord, gives i stedet procentuel score. En ikke-fejlende side får i så fald +3 IMP, og en fejlende side får 0 IMP (samt naturligvis straf i KP som specificeret nedenfor).


 

fodnote2 Dette er formelt set nok i modstrid med lovene. Der er to grunde til, at vi bruger disse regler alligevel: (a) lovparagrafferne er tydeligvis beregnet på parturneringer og tager ikke højde for muligheden af omgivning, og (b) WBF's turneringsreglement for verdensmesterskaber foreskriver omgivning i lignende situationer.


 DBF6.2
 1.9.99bl.6


2.4.2.5

Hvis fejlen skyldes, at en eller flere spillere i den aktuelle kamp ikke har fulgt den korrekte fremgangsmåde, men fejlen ikke hindrer spillets normale gennemførelse, tildeles det fejlende hold (eller begge) en advarsel, som ved gentagelse i samme kamp medfører en straf på 1/2 KP.

 

Dette kan fx forekomme i følgende situationer:

a.

En spiller ser sin hånd og har færre end 13 kort; se også pkt. 2.4.1.1 ovenfor.

b.

Mappen er drejet 90( ved det første bord, og det opdages, før den spilles ved det andet bord. Advarslen gives til begge hold (medmindre en spiller har lagt mappen forkert på bordet, og ingen spiller fra den anden side har taget sine (forkerte) kort ud af mappen; i så fald gives advarslen kun til den side, der forårsagede uregelmæssigheden).

c.

En spiller ved det første bord tager modsat sides kort, selvom mappen ligger rigtigt. Her spilles mappen 90( drejet ved begge borde.

2.4.2.6

Hvis fejlen skyldes, at en eller flere spillere i den aktuelle kamp ikke har fulgt den korrekte fremgangsmåde, og fejlen medfører, at spillet må annulleres (gives om eller tildeles procentuel score), tildeles det fejlende hold (eller begge) en straf på 1/2 KP.

 

Dette kan fx forekomme i følgende situationer:

a.

En spiller ved det andet bord ser sin hånd og har mere end 13 kort, og spillet må annulleres (jf. §14B); se også pkt. 2.4.1.1 ovenfor.

b.

Mappen er drejet 90( ved et af bordene, og det opdages ikke, før en hånd er set ved det andet bord, og spillet må annulleres (§16B). Straffen gives til begge hold (medmindre en spiller fra den ene side har lagt mappen forkert på bordet, og ingen spiller fra den anden side har taget sine (forkerte) kort ud af mappen; i så fald gives advarslen kun til den side, der forårsagede uregelmæssigheden). Hvis flere på hinanden følgende spil må annulleres, fordi de er drejet 90( (fordi spillerne på et tidspunkt har vendt en mappe galt, og derefter har lagt de følgende mapper på samme måde), er straffen 1/2 KP pr. spil, dog højst 2 KP i alt.

c.

En spiller ved det andet bord tager modsat sides kort, selvom mappen ligger rigtigt.

 



2.5

Regnskabet

2.5.1

For hvert spil udregnes forskellen i score ved de to borde. Forskellen omsættes til internationale matchpoint (IMP) efter skalaen i lovenes §78B.

2.5.2

De IMP, hvert hold har opnået, lægges sammen. Differencen holdene imellem kan direkte anvendes til afgørelse af, hvem der har vundet, eller kan omregnes til andre værdier efter forud fastlagte regler. Hvis sådanne regler ikke findes, omregnes til kamppoint (KP) efter følgende skala:


 DBF6.2
 1.9.99bl.7


KAMPPOINTSKALAER

Kamp­
point
Difference i IMP
8 spil 10 spil 12 spil 14 spil 16 spil 20 spil 24 spil 28 spil 32 spil 36 spil 40 spil 48 spil
15-15 0-1 0-1 0-1 0-2 0-2 0-2 0-3 0-3 0-3 0-3 0-3 0-4
16-14 2-5 2-6 2-6 3-7 3-7 3-8 4-9 4-10 4-10 4-11 4-11 5-12
17-13 6-8 7-9 7-9 8-10 8-11 9-12 10-14 11-15 11-16 12-17 12-18 13-20
18-12 9-11 10-12 10-12 11-14 12-15 13-16 15-19 16-20 17-22 18-23 19-25 21-28
19-11 12-14 13-15 13-16 15-18 16-19 17-21 20-24 21-25 23-28 24-29 26-32 29-36
20-10 15-17 16-18 17-20 19-22 20-23 22-26 25-29 26-31 29-34 30-36 33-39 37-44
21-9 18-20 19-21 21-24 23-26 24-27 27-31 30-34 32-37 35-40 37-43 40-46 45-52
22-8 21-23 22-25 25-28 27-30 28-31 32-36 35-39 38-43 41-46 44-50 47-53 53-60
23-7 24-26 26-29 29-32 31-34 32-36 37-41 40-45 44-49 47-52 51-57 54-60 61-68
24-6 27-29 30-33 33-36 35-38 37-41 42-47 46-51 50-55 53-58 58-64 61-68 69-76
25-5 30-33 34-37 37-40 39-43 42-46 48-53 52-57 56-61 59-65 65-71 69-76 77-84
25-4 34-37 38-41 41-45 44-48 47-52 54-59 58-64 62-68 66-73 72-79 77-84 85-93
25-3 38-41 42-45 46-50 49-54 53-58 60-65 65-71 69-76 74-82 80-88 85-93 94-102
25-2 42-45 46-51 51-55 55-60 59-64 66-72 72-79 77-85 83-91 89-97 94-102 103-112
25-1 46-50 51-55 56-61 61-66 65-71 73-79 80-87 86-94 92-100 98-106 103-112 113-123
25-0 51+ 56+ 62+ 67+ 72+ 80+ 88+ 95+ 101+ 107+ 113+ 124+



 DBF6.2
 1.9.99bl.8


2.5.3

Resultatblanketten for holdkampe skal udfyldes med alle de krævede oplysninger. Uacceptabel udfyldelse vil i serieturneringer medføre en straf på 1/2 KP; i pokalturneringen er straffen 1 guldpoint pr. spiller på vinderholdet.


2.6

Bestemmelse af vindere og indbyrdes placering

2.6.1

I enkeltkampe (fx cupturneringer) anvendes summen af opnåede IMP til afgørelse af, hvem der har vundet. Er differencen nul, har det hold vundet, som sammenlagt har flest spilpoint. Står disse også lige, spilles yderligere 4 spil med samme placering og i samme opstilling, som holdene anvendte i sidste runde. Hvis der stadig er ligestilling, fortsætter kampen med tilsvarende runder a 4 spil, til der er fundet en vinder.

2.6.2

I turneringer med flere kampe er den vinder, som ved turneringens afslutning har opnået flest KP.

2.6.3

Hvis to hold slutter med lige mange KP, placeres det hold forrest, som har opnået flest KP i samtlige indbyrdes kampe. Hvis placeringen herefter er lige, placeres det hold forrest, som har opnået flest IMP i samtlige indbyrdes kampe. Hvis placeringen herefter stadig er lige, placeres det hold forrest, som har opnået den bedste kvotient af de sammenlagte vundne IMP og de sammenlagte afgivne IMP for samtlige kampe i turneringen. Hvis placeringen herefter stadig er lige, spilles - hvor placeringen har nogen betydning - en kvalifikationskamp over 3x20 spil (for en turnering med kampe a 2x20 spil). Ved lodtrækning afgøres, hvilket hold der har hjemmebanefordel i 1. og 3.halvleg.

 

Hvis ikke alle har mødt alle, og de to ligestillede hold ikke har mødt hinanden, afgøres placeringen efter holdenes IMP-kvotient.

2.6.4

Hvis flere end to hold slutter med lige mange kamppoint, placeres det hold forrest, som har opnået flest kamppoint i samtlige indbyrdes kampe uanset antallet af vundne kamppoint i hele turneringen. Som næstbedst placeres det hold, som har opnået næstflest kamppoint i samtlige indbyrdes kampe osv. Hvis placeringen herefter er lige mellem 2 hold, anvendes reglerne i pkt. 2.6.3. Er placeringen stadig lige mellem 3 eller flere hold, udskydes de allerede placerede hold, og placeringen mellem de tilbageværende ligestillede hold foretages efter reglerne i dette punkt osv., indtil placeringen er afgjort. I tilfælde af fortsat ligestilling mellem 3 eller flere hold, placeres det hold forrest, som har opnået den bedste kvotient af de sammenlagte vundne IMP og de sammenlagte afgivne IMP i samtlige indbyrdes kampe. Hvis placeringen herefter er lige mellem 2 hold, anvendes reglerne i pkt. 2.6.3. Er placeringen stadig lige mellem 3 eller flere hold, udskydes de allerede placerede hold, og placeringen mellem de tilbageværende ligestillede hold foretages efter reglerne i dette


 DBF6.2
 1.9.99bl.9


 

punkt osv., til placeringen er afgjort. I tilfælde af fortsat ligestilling placeres det hold forrest, som har den bedste kvotient af de sammenlagte vundne IMP og de sammenlagte afgivne IMP i samtlige kampe i turneringen. Hvis placeringen stadig er lige, spilles - hvor denne har betydning - en kvalifikationskamp over 3x20 spil. Ved lodtrækning afgøres, hvilket hold der har hjemmebanefordel i 1. og 3.halvleg.


2.7

Oversidderkampe

2.7.1

Et hold, som møder et andet hold, der udebliver, eller som er udgået eller mangler i turneringen, vinder denne kamp.

2.7.2

Der tildeles for en sådan kamp:

a.

enten 18 KP, eller

b.

gennemsnittet af, hvad der i samtlige turneringens andre kampe (inklusive dem der spilles senere) er scoret/scores mod det udeblevne hold, eller

c.

gennemsnittet af, hvad holdet selv har scoret/scorer i samtlige øvrige kampe.

 

Det højeste resultat af de tre muligheder er gældende, og eventuelle decimaler afrundes opad til hele tal. Der tildeles det maksimale antal IMP for opnåelse af resultatet.

 

Dette resultat kan naturligvis først udregnes, når turneringen er færdigspillet; af hensyn til den løbende stilling anbefales det at tildele 18 KP indledningsvis og justere til sidst.


2.8

Tidsforhold ved kampens start

2.8.1

Hvis en bestemt dato er fastsat for en kamp, der skal afvikles privat, skal kampen spilles på denne dato, medmindre holdene enes om at afvikle den før den fastsatte spilledato. Udeholdets ønsker med hensyn til klokkeslæt skal så vidt muligt følges, dog kan der kun undtagelsesvis stilles krav om start tidligere end 9.30 eller senere end 19.30.

2.8.2

Kampe med officielt starttidspunkt skal påbegyndes på dette tidspunkt, medmindre turneringslederen på forhånd har ændret dette.

2.8.3

Et hold, hvis spillere ikke har taget plads og er klar til at spille senest 5 min. efter den officielle start på en kamp (halvleg), men som kommer mindre end 30 min. for sent, straffes med et fradrag som følger:

 

Tidsoverskridelse

Straf
 

mindst 5, under 10 min.

1 KP
 

mindst 10, under 15 min.

2 KP
 

mindst 15, under 20 min.

3 KP
 

mindst 20, under 25 min.

4 KP
 

mindst 25, under 30 min.

5 KP


 DBF6.2
 1.9.99bl.10


 

Runden forlænges for de implicerede hold med forsinkelsen med fradrag af 5 min. (dog uden fradrag ved runder på mindre end 16 spil).

2.8.4

Forsinkelser på 30 min. og derover regnes som udeblivelse og straffes med tildeling af 0 KP til det udeblevne hold, mens det fremmødte hold får point efter reglerne om oversidderkampe (udeblivelsesscoren er defineret i pkt. 2.7). Ved udeblivelse til 2.halvleg gælder ovenstående regel for hele kampens resultat, idet det fremmødte hold dog mindst skal have det antal KP, der svarer til 1.halvlegs resultat, opgjort efter KP-skalaen for det faktisk spillede antal spil (eller nærmeste højere spilantal, for hvilket der findes en KP-skala).

 



2.8.5

De i pkt. 2.8.3 og 2.8.4 anførte regler er beregnet til holdkampe, som består af halvlege på 16-20 spil, og som opgøres efter 25-0 skalaen. Ved andre spilantal eller skalaer anvendes regler, der forholdsmæssigt svarer til ovenstående.

2.8.6

I tilfælde af force majeure kan strafbestemmelserne i pkt. 2.8.3 og 2.8.4 mindskes af turneringslederen, evt. helt bortfalde. Indtrufne tilfælde af force majeure skal meddeles turneringslederen (arrangøren) hurtigst muligt; se substitutreglerne i pkt. 2.11.

2.8.7

Som force majeure anerkendes pludseligt opstået sygdom, svigt eller uheld på ellers pålidelige offentlige transportmidler (bus, færge, tog, fly), hvis disse kunne have været fremme i god tid før starttidspunktet, indtrufne voldsomme begivenheder o.l.

2.8.8

I tilfælde, hvor begge hold er ansvarlige for, at kampen ikke bliver spillet, straffes de begge. Hvis en sådan kamp eller en kamp, hvor turneringslederen har givet yderligere respit, spilles senere efter turneringslederens accept eller direktiv, idømmes holdene ingen straf for udeblivelsen, men den turneringsansvarlige kan idømme en anden straf efter §90.


2.9

Tidsforhold ved kampens afslutning

2.9.1

Ved turneringsformer, hvor kampene spilles i mere eller mindre ubrudt rækkefølge, skal afslutningstidspunktet for kampen eller halvlegen være fastlagt. Hvis turneringslederen ændrer de fastsatte tidspunkter, skal han før runden meddele, hvornår den skal være afsluttet.

2.9.2

En overskridelse på under 5 min. straffes ikke. Hold, som overskrider den fastsatte tid med mindst 5 min. idømmes følgende straffe:

 

Tidsoverskridelse

Straf
 

mindst 5, under 10 min.

1 KP
 

mindst 10, under 15 min.

2 KP
 

mindst 15, under 20 min.

3 KP
 

mindst 20, under 25 min.

5 KP
 

mindst 25, under 30 min.

8 KP


 DBF6.2
 1.9.99bl.11


 

Forsinkelser på 30 min. eller mere straffes efter turneringslederens skøn; dog ikke mindre end foranstående.

 

Turneringslederen vil normalt advare hold, der er i fare for at blive straffet for langsomt spil, men undladelse heraf fritager ikke de pågældende hold for straf.

 

Oftest tildeles straffen til begge hold ved bordet. Hvis turneringslederen bedømmer at forsinkelsen kun - eller næsten kun - skyldes det ene hold, kan han dog give mindre eller slet ingen straf til det andet hold.

2.9.3

Hvis turneringslederen udover den automatiske straf nævnt i pkt. 2.9.2 tildeler straf for langsomt spil efter §90B2, sker det efter følgende regler:

a.

der kan ikke tildeles straf, medmindre turneringslederen på et tidligere tidspunkt har gjort spillerne opmærksom på, at han i givet fald agter at tildele straf for urimeligt langsomt spil;

b.

straffen kan kun tildeles i samme kamp, hvor advarsel er givet;

c.

straffen kan efter turneringslederens skøn tildeles det ene eller begge hold og behøver ikke at være ens for begge hold;

d.

straffen består i et fradrag på 1/2 KP (eller mere).

2.9.4

De her anførte regler er beregnet til holdkampe, der består af halvlege på 16-20 spil, og som opgøres efter 25-0 skalaen. Ved andre spilantal eller skalaer anvendes regler, der forholdsmæssigt svarer til ovenstående.

2.9.5

For holdturneringer på distrikts-, kreds- og forbundsniveau er rettelsesfristen (se lovenes §79C og §92B) 30 min. at regne fra det tidspunkt, hvor kampens resultat er offentliggjort (typisk ved opslag i spillelokalet)fodnote3. Pokalturneringen har dog særlige regler. Når fristen er udløbet kan en kamps resultat kun ændres, hvis der før fristens udløb er taget initiativ til en turneringsleders og/eller en appelkomites behandling af en uregelmæssighed, og denne behandling fører til ændringen. Selv efter rettelsesfristens udløb kan turneringsarrangøren dog helt annullere kampens resultat; det kan fx ske, hvis substitutreglerne er overtrådt.


 

fodnote3 Hvis den næste kamp i turneringen følger umiddelbart efter, med kun en spise- eller sovepause imellem, kan turneringslederen dog vælge at acceptere alle tilkaldelser og appeller, der indgives inden den næste kamp; herved slipper turneringslederen for at skulle være nemt tilgængelig i pausens første halve time.


 DBF6.2
 1.9.99bl.12


2.10

Systemer

2.10.1

Alle systemer er tilladt, medmindre andet bestemmes ved udskrivningen af den pågældende turnering. For pokalturneringen gælder særlige regler.

2.10.2

Holdturneringer med færre end 8 spil pr. runde anses systemmæssigt for parturneringer.

 

Dette gælder dog ikke DM for juniorhold. Hvis der i en kamp i DM for juniorhold spilles runder med færre end 8 spil, og et pars system ikke overholder bestemmelserne i pkt. 3.8.1 (bestemmelser for systemer i parturneringer), betragtes systemet som "højkunstigt", jf. bl.a. de særlige regler i pkt. 2.10.4-2.10.12.

2.10.3

To ens og korrekt udfyldte officielle systemkort er normalt tilstrækkelig systembeskrivelse. Systemkort fremstillet elektronisk kan benyttes, hvis de udviser samme layout, skriftstørrelse og format som den officielle udgave.

2.10.4

I turneringer, hvor det er tilladt at bruge DBF's holdturneringssystemkort, kan dette om nødvendigt suppleres med (højst) én let læselig A4-side med supplerende oplysninger. Er systemet højkunstigt, jf. pkt. 2.10.12, må de supplerende oplysninger dog fylde op til to let læselige A4-sider. Anvendes holdturneringssystemkortet, skal dette og en evt. supplerende beskrivelse tilsammen fyldestgørende beskrive alle væsentlige systemaftaler.

2.10.5

Ved brug af et højkunstigt system skal systemkort og en eventuel supplerende systembeskrivelse (se pkt. 2.10.4) fremsendes i mindst 4 eksemplarer til modstanderne så betids, at disse har mindst 1 uge til at sætte sig ind i systemet.

 

I de af DBF's turneringskomite arrangerede turneringer sker indsendelsen efter retningslinier og tidsfrister fastsat af komiteen.

 

Hvis beskrivelsen ikke er rettidigt fremme i henhold til den givne frist, må parret ikke bruge det højkunstige system i den pågældende kamp/turnering.

2.10.6

I turneringer, som arrangeres af DBF's turneringskomite, og hvortil der kræves fremsendelse af systemer på forhånd, gælder følgende:

a.

Hvis der kræves fremsendelse af systemer for hele turneringen ved sæsonens begyndelse, må holdet højst fremsende 3 højkunstige systemer. Der er ingen fast grænse for antallet af ikke-højkunstige systemer.

b.

Senest 1 uge før hver kamp skal man orientere modstanderholdets kaptajn om, hvilke højst 4 systemer der kan komme i brug i kampen. Det er dog ikke nødvendigt, hvis man har fremsendt højst 4 systemer. Hvis der indsættes substitut på et sent tidspunkt, må parret med substitutten dog altid bruge systemer som tilladt i pkt. 2.11.7 og 2.11.8.

c.

Hvis man har fremsendt adskillige systemer, der ikke ligner hinanden meget, skal man i godm tid og senest en uge før kampen oplyse modstanderholdets kaptajn om, hvilke systemer der kan forventes at komme i brug i kampen.


 DBF6.2
 1.9.99bl.13


2.10.7

Ændring af fremsendt højkunstigt system er ikke tilladt efter de i pkt. 2.10.5 og 2.10.6 anførte sidste frister for fremsendelse af systembeskrivelsen til modstanderne/DBF.

2.10.8

Par, der ikke spiller højkunstige systemer, har som et led i deres forsvar mod et højkunstigt system lov at ændre deres system - inklusive systemets åbningsmeldinger. Dog må der ikke i et sådant forsvar introduceres en "stærk" pas i første hånd (jf. definitionen i pkt. 2.10.12, stk. a).

2.10.9

Par, der spiller et højkunstigt system, må ikke ændre sine højkunstige åbningsmeldinger som et led i et forsvar mod forsvaret. Mødes to par, der begge spiller højkunstige systemer, må ingen af parrene ændre nogen åbningsmelding som et led i et forsvar eller et forsvar mod forsvaret.

2.10.10

Beskrivelse af særlige forsvar mod højkunstige meldinger skal dokumenteres skriftligt overfor det "højkunstige" par senest 10 min. før en halvlegs start. Selv hvis det "højkunstige" par ikke er til stede 10 min. før halvlegens start, gælder halvlegens starttidspunkt fortsat.

 

Par, der benytter et højkunstigt system, skal senest ved halvlegens start (ved bordet) informere skriftligt om et evt. aftalt forsvar mod forsvaret.

 

Såvel forsvaret mod det højkunstige system som forsvaret mod forsvaret må ligge åbent på bordet og benyttes af begge parter, som om det var en del af modpartens systemkort - dvs. man må se i det, når man er i tur.

2.10.11

Hvis der på et hold (men ikke på begge hold) er et eller flere par, som spiller et højkunstigt system, jf. pkt. 2.10.12, ophæves pkt. 2.2.3. I stedet gælder, at det hold, der ikke spiller et højkunstigt system, har ret til at tage plads sidst i enhver halvleg; i sådanne tilfælde kan de samme par derfor mødes i flere halvlege i træk.

 

Hvis der på begge hold er par, der spiller et højkunstigt system, gælder pkt. 2.2.3 dog fortsat.

 

Ovenstående bestemmelser træder kun i kraft i de halvlege, hvor et eller flere par, der anvender et højkunstigt system, spiller.

2.10.12

Bortset fra nedennævnte undtagelser er et system højkunstigt, når det indeholder en eller flere åbningsmeldinger af en af følgende 3 typer (a-c):

 a.

En ("stærk") pas, der ikke viser en vilkårlig hånd i et sammenhængende styrkeområde, hvis nederste grænse er 0.

 b.

En åbning på 1-trækket, hvis styrke systemmæssigt kan være en konge eller mere under gennemsnitsstyrke (dvs. under 8 hp for så vidt angår relativt jævne hænder).

 c.

En åbning på 1 træk i farve, der ikke viser mindst 4 kort i farven.

 Undtagelser:
 

Et system betragtes ikke som højkunstigt, fordi det indeholder en eller flere af disse åbningsmeldinger:

 -1C og 1D i et stærkt klør-/rudersystem.
 -"Forberedende klør".


 DBF6.2
 1.9.99bl.14


 
 -1D på trefarve.
 -

Tvetydig 1C/D, der viser enten en stærk klør/ruder eller en naturlig kløråbning (herunder "forberedende klør" med balanceret fordeling).

 -

Tvetydig 1C, der viser enten en jævn hånd i et sammenhængende styrkeområde begyndende med mindst 9 HP eller mindst 16 HP uanset fordeling.

2.10.13

Konventioner kan betegnes med et særligt navn, hvis dette er almindeligt kendt og giver en klar definition på konventionen. I tvivlstilfælde er nyeste udgave af DBF's "Bridgesystemer og -konventioner" vejledende.

2.10.14

Hvis systemet eller de anvendte konventioner er mangelfuldt eller forkert oplyst, kan turneringslederen tildele justeret score (jf. §40) og i grovere tilfælde idømme en administrativ eller disciplinær straf.

2.10.15

Efter at kortene er taget ud af mappen, er det ikke tilladt at se i egen systembeskrivelse; se dog pkt. 2.10.10 om forsvar mod højkunstige systemer.

2.10.16

Begge spillere i et par skal anvende samme system; afvigelser i bluffhyppighed er dog tilladt, jf. systemkortets rubrik herom.

2.10.17

Såfremt et par benytter sig af åbninger eller indmeldinger, der defineres som "Åbent forsvar"-konventioner (se pkt. 2.10.18 nedenfor), har modstanderne lov til at have deres forsvar herimod liggende fremme på bordet.

 

I turneringer, hvor systemkortet ikke kræves fremsendt på forhånd, skal par, som anvender "Åbent forsvar"-konventioner, oplyse modstanderne om dette mindst 10 minutter før spillets start.

2.10.18

Som "Åbent forsvar"-konventioner defineres:

1.Åbningsmeldinger fra 2C til 3S, der kan indeholde under 10 hp og ikke lover mindst 4 kort i én bestemt farve.
 

Undtagelser:
-

En melding, der altid viser mindst 4 kort i en bestemt farve, såfremt den er svag, og de øvrige varianter viser mindst 16 hp. (Derved bliver tvetydige åbninger, hvor den svage variant altid viser mindst 4 kort i en bestemt farve, ikke "Åbent forsvar"-konventioner).

-

En åbning, der viser en svag 2-åbning i enten hjerter eller spar, uanset om den kan indeholde stærk(e) variant(er).

2.Farveindmeldinger på naturlige åbninger 1 træk i farve, der ikke viser mindst 4 kort i en bestemt farve eller en stærk hånd med min. 16 hp.


 DBF6.2
 1.9.99bl.15


2.11

Substitutter

2.11.1

En substitut er en spiller, som ikke er tilmeldt holdet, men som alligevel spiller for holdet i en del af turneringen. Reglerne for substitutter afhænger af anledningen for indsættelse af substitutten, idet der skelnes mellem almindelige substitutter og force majeure-substitutter.

2.11.2

Almindelige substitutter

 

For at et hold må bruge en substitut, skal følgende være opfyldt:

a.

Der skal være en rimelig grund til, at de tilmeldte spillere på holdet ikke selv spiller. Følgende er eksempler på sådanne rimelige grunde:
-

Bortrejse.

-

Sygdom.

-

Nødvendigt arbejde.

-

En fødselsdagsfest.

-

En spiller sover over sig.

-

Ved rundens start mangler der af ukendt årsag en spiller.

-

Et hold, der består af 3 par, savner 2 spillere fra forskellige par (dvs. de forhindrede spilleres makkere tvinges ikke til at spille med hinanden).

 

Følgende eksempler regnes derimod ikke for rimelige grunde:
-

To makkere har spillet dårligt og er irriterede på hinanden.

-

Brug af substitutten i stedet for en tilmeldt spiller forventes at give holdet et bedre resultat.

-

Manglende interesse for kampen, fx pga. stillingen i turneringen.

b.

Substitutten skal være medlem af DBF.

c.

Substitutten skal overholde eventuelle særlige krav til spillere i turneringen (køn, alder osv.).

d.

Substitutten må ikke være tilmeldt et andet hold i samme eller højere række i den pågældende turneringspyramide.

e.

En substitut må ikke spille på to forskellige hold i den samme runde (halvleg) i en turnering.

 

For enkelte turneringer kan der gælde andre eller supplerende regler, fx i pokalturneringen ( pkt. 1.5.11).

 

Den arrangerende organisation kan lave regler om anmeldelse af substitutter; i holdturneringer arrangeret af DBF's turneringskomite, skal substitutter ikke forhåndsanmeldes, men de skal identificeres på resultatblanketten.

 

Substitutter kan indsættes, indtil spillet begynder; dvs. eventuelt efter rundens planlagte starttidspunkt. Men se pkt. 2.11.7 og 2.11.8 nedenfor om systemregler.

2.11.3

Force majeure-substitutter

 

Når en spiller ikke kan møde frem i tide af grunde, der dækkes af pkt. 2.8.7, og det ikke kan lade sig gøre at indsætte en substitut, der over-


 DBF6.2
 1.9.99bl.16


 

holder kravene i pkt. 2.11.2, kan turneringslederen med modstandernes accept indsætte en substitut, der ikke overholder disse krav.

 

Straffen for sen ankomst reguleres i disse situationer af pkt. 2.8.6.

2.11.4

Når en substitut først er indtrådt, deltager han i resten af runden (halvlegen). De resultater, substitutten opnår, indgår i kampens resultat, som om de var opnået af en tilmeldt spiller.

2.11.5

Det er holdets ansvar, at en substitut opfylder betingelserne for at være substitut, også hvis substitutten er forhåndsanmeldt til den arrangerende organisation eller turneringslederen. Hvis en af disse instanser eksplicit har dømt, at en substitut er lovlig, er holdet dog ikke ansvarlig for den del af afgørelsen, som er regelfortolkning, men det er stadig holdets ansvar, at oplysningerne om substitutten var korrekte.

 

Eksempel: Hvis et hold beder turneringslederen om tilladelse til at anvende en substitut og fejlagtigt fortæller, at substitutten er medlem af DBF, anvendes pkt. 2.11.6 nedenfor. Hvis holdet derimod har givet korrekte oplysninger, men turneringslederen fejlagtigt dømmer, at substitutten er lovlig, behandles tilfældet som en turneringslederfejl.

2.11.6

Brug af en ikke-spilleberettiget substitut straffes ved, at kampen annulleres, det skyldige hold får 0 KP, og det ikke-skyldige hold får udeblivelsesscoren (se pkt. 2.7). I pokalturneringen taber det skyldige hold "uden kamp".

2.11.7

Et par med substitut(ter) må spille et hvilket som helst system, der i øvrigt er tilladt i turneringen, hvis modparten har haft mindst den samme tid til at sætte sig ind i systemet, som kræves for ordinære pars systemer i turneringen. Fx må en substitut i divisionsturneringen spille et vilkårligt system, hvis modstanderne har systembeskrivelsen i hænde senest en uge før kampen.

2.11.8

Hvis substitutparrets systemkort ikke kan være modparten i hænde indenfor turneringens normale frist, gælder følgende:

a.

Modparten har lov til at acceptere ethvert system, som i øvrigt er tilladt i turneringen.

b.

Parret med substitut(ter) har under alle omstændigheder lov til at spille ethvert system, der er tilladt i turneringen, og som overholder reglerne for systemer i parturneringer pkt. 3.8) - eventuelt beskrevet på et parturnerings-systemkort.

c.

Turneringslederen vil om nødvendigt udskyde kampen for at sikre modparten nogle minutter til at forberede sig på systemet.


 DBF6.2
 1.9.99bl.17


2.12

Rygning

 

I holdturneringer på forbundsniveau (bortset fra privat afviklede kampe, hvor der evt. kan aftales andet) gælder følgende:

2.12.1

Tobaksrygning i spillelokalet er forbudt.

2.12.2

Arrangøren stiller rygerum til disposition.

 

Om muligt etableres to adskilte rygerum med adgang fra hhv. åbent og lukket rum. Hvis kun ét rygerum er til rådighed, bruges det af det ene rums spillere, og spillere i det andet rum må så ikke ryge i løbet af runden.

 

I kortere perioder under en runde kan turneringslederen nedlægge rygerummet - fx kan man i de sidste 20-30 minutter af runden vælge at inddrage rummet til at gøre op i.

2.12.3

Den blinde må forlade bordet under spillet for at ryge, medmindre turneringslederen vurderer, at det forstyrrer for meget. Modspillerne har ikke pligt til at hjælpe spilfører med at spille den blindes kort.


2.13

Sektion

 

I holdkampe under DBF udgør hver halvleg en sektion.


2.14

Straffe i kampe, der ikke opgøres i KP

 

I holdkampe, der opgøres direkte i IMP, omsættes administrative straffe efter dette turneringsreglement til IMP ved, at hvert KP erstattes af en straf på 4 IMP. Straffen fratrækkes direkte i IMP-differencen (den gøres altså ikke til genstand for en gennemsnitsberegning efter §86B).