DBF6.8.1
 1.1.08bl.1


8. Fortolkning af love og regler

8.1

Generelt

8.1.1

I henhold til lovenes §81-§85 og §90-§92 er turneringslederen den, som under turneringen fortolker og dømmer efter gældende love og regler, når der forekommer uregelmæssigheder. Den (de) dømte kan appellere turneringslederens afgørelse iht. §92.

8.1.2

Ud over lovene gælder dette turneringsreglement med de ændringer og tilføjelser, turneringsarrangøren på forhånd har bekendtgjort, jf. §80B2f. I tvivlstilfælde skal turneringsarrangørens sædvanlige praksis – fastlagt ved præcedensgivende fortilfælde – dog følges.

Lovkommisionen udgiver officielle udtalelser om lovfortolkning. Disse er tilgængelige på internettet på adressen www.bridge.dk/lov/ak/index.htm.

8.1.3

Turneringsarrangøren skal iht. §80B2k sørge for, at appeller kan behand les. Til behandling iht. §93B anbefales, at der så vidt muligt nedsættes appelkomiteer med mundtlig sagsbehandling i forbindelse med selve turneringen. En sådan appelkomite kaldes i dette reglement for en mundtlig appelkomite. En mundtlig appelkomite kan nedsættes for en klub, for en enkelt turnering eller del heraf, eller for et distrikt eller en kreds. For forbundsturneringer skal der som hovedregel være adgang til en mundtlig appelkomite på hvert spillested.

8.1.4

I en appelkomite skal der være mindst 3 medlemmer, og mindst 3 skal være habile, for at komiteen er beslutningsdygtig. Afgørelser træffes ved almindeligt flertal. Jf. §93B3 kan appelkomiteerne ikke underkende turneringslederen i spørgsmål vedrørende fortolkning af lovene eller disse turneringsbestemmelser eller i udøvelsen af disciplinære beføjelser, men appelkomiteen kan henstille, at turneringslederen ændrer sin afgørelse. Appelkomiteens afgørelser kan indbringes for en højere instans af appelkomiteen selv, af turneringslederen, eller af de berørte parter. Appelkomiteen skal indbringe sagen for en højere instans, hvis et mindretal større end 30% ønsker dette.

8.1.5

Når en mundtlig appelkomite er udpeget, men der ikke kan skaffes 3 habile medlemmer, kan turneringslederen – efter nærmere retningslinjer fra turneringsarrangøren – på stedet udpege det fornødne antal yderligere medlemmer, som han anser for kvalificerede.

8.1.6

I særlige tilfælde, hvor det vil være forbundet med store vanskeligheder at stille en mundtlig appelkomite på 3 medlemmer til rådighed, kan turneringsarrangøren udpege en enkelt person til at fungere som mundtlig appelkomite med alle tilhørende beføjelser.


 DBF6.8.1
 1.9.07bl.2


8.1.7

I forbundsturneringer skal appeller behandles af mundtlige appelkomiteer, når det overhovedet er muligt, og parterne forventes at give møde til appelbehandlingen. Appelbehandlingen kan dog ikke finde sted, hvis en af parterne ikke er gjort bekendt med appellen, fx fordi spillerne har forladt spillestedet inden appelfristens udløb uden at have hørt om appellen. Appelbehandlingen kan heller ikke finde sted, hvis en af parterne over for turneringslederen angiver en rimelig grund til ikke at kunne være til stede, fx hensynet til spillerens hjemrejse. Når det ikke er muligt at behandle appellen i en mundtlig appelkomite, behandles sagen skriftligt af næste instans, jf. afsnit 8.1.12.

 

Mundtlige appelkomiteer i forbundsturneringer følger en nærmere fastlagt procedure: Sagen forelægges først af turneringslederen. Derefter høres den appellerende part, og til sidst høres modparten. Når appelkomiteen har hørt disse parter og fået besvaret sine evt. uddybende spørgsmål, træffer appelkomiteen sin afgørelse, uden at parterne er til stede; turneringslederen fungerer som vejleder vedrørende fortolkning af love og bestemmelser. Afgørelsen offentliggøres med det samme. Afgørelserne kan appelleres videre til DBF's appelkomite.

8.1.8

Sager, der vedrører fastlæggelse af kendsgerninger og bridgemæssige skøn, behandles af dømmende instanser efter følgende trin:

 
Turneringslederen
 Evt. chefturneringsleder
 Evt. mundtlig appelkomite
 Distrikts- eller kredskomite
 DBF's appelkomite

 

Sager, der vedrører fortolkning af love og bestemmelser, behandles af dømmende instanser efter følgende trin:

Turneringslederen (eller turneringsarrangøren, hvis sagen ikke rejses i forbindelse med spillet).

 

Evt. chefturneringsleder

 

Evt. mundtlig appelkomite (som kan indstille til turneringslederen, at han ændrer sin afgørelse)

 

Evt. lovfortolkende komite på klubplan

 

Evt. lovfortolkende komite på distrikts- eller kredsplan

 

DBF's appelkomite

 

Distrikts- eller kredskomiteer træder i funktion ved sager, der stammer fra klubber, og ved sager, der stammer fra distrikts- eller kredsturneringer, hvor der ikke er nedsat en mundtlig appelkomite. Kredskomiteen træder dog kun i funktion ved sager fra kredsturneringer, og hvor et distrikt har aftalt, at kredskomiteen skal fungere som distriktskomite.

8.1.9

DBF's appelkomite kan som regel ikke være første appelinstans. Visse særlige turneringer, fx slutspillet om DM for hold, kan dog tilrettelægges, så DBF's appelkomite fungerer som eneste appelinstans. DBF's appelkomite kan også fungere som eneste appelinstans, når det ikke har været muligt at behandle sagen ved en tidligere instans. Afgørelser truffet af DBF's appelkomite er endelige og kan hverken omstødes eller appelleres videre.


 DBF6.8.1
 1.1.08bl.3


8.1.10

Sager af etisk alvorlig, ærerørig karakter behandles, jf. vedtægternes §14, af DBF's hovedbestyrelse. En afgørelse af hovedbestyrelsen kan i sådanne sager appelleres til Bridgenævnet. Hovedbestyrelsen kan dog beslutte at forelægge sagen for Bridgenævnet til endelig afgørelse.

8.1.11

En appel af en afgørelse, som turneringslederen har truffet under en turnering, skal altid indgives gennem turneringslederen, jf. §92C. Ønsket om at appellere skal være fremsat for turneringslederen inden for den frist, turneringsarrangøren har bestemt. Hvor intet andet er fastlagt, er denne frist 30 minutter efter, at den officielle score er fremlagt til eftersyn.

 

Turneringslederen sikrer, at modparten er orienteret om, at der er indgivet appel. På forbundets appelformular redegør turneringslederen for sin afgørelse, herunder de kendsgerninger, der er fastlagt, og begrundelsen for afgørelsen.

 

Når sagen skal behandles af chefturneringslederen eller af en mundtlig appelkomite, sker den videre behandling ved mundtlig forelæggelse. Turneringslederen påfører afgørelsen og dens begrundelse på appelformularen og meddeler parterne den, normalt ved at give parterne en kopi af appelformularen. Når afgørelsen herefter er meddelt parterne, kan den ikke ændres, men begge parter kan – inden for en frist, der er 30 minutter, hvis intet andet er fastlagt – vælge at appellere sagen til skriftlig behandling i en højere instans.

8.1.12

Når en appel skal behandles skriftligt, skal parterne instrueres om, at de har mulighed for at fremsætte deres kommentar til appellen over for den næste instans. Kommentarerne indgives normalt pr. e-mail til den dømmende instans med kopi til modparten. Fristen for indsendelse af kommentarer er normalt 48 timer, men den kan ændres af turneringslederen, når særlige hensyn gør sig gældende. Parterne meddeler med deres underskrift, at de er bekendt med, at appellen er indgivet til skriftlig behandling, og at de er instrueret om, hvordan kommentarer skal indsendes. Hvis en part ikke er til stede, kan underskriften erstattes af en erklæring fra turneringslederen om, at den relevante part er gjort bekendt med appellen. DBF's appelkomite har e-mail-adressen ak@bridge.dk.

Den dømmende instans kan senere på eget initiativ indhente yderligere oplysninger hos parterne. Afgørelsen offentliggøres, når den foreligger, og meddeles skriftligt pr. e-mail til de parter, der har opgivet en e-mail-adresse.

8.1.13

Enhver appel på distriktsniveau og højere skal vedlægges et depositum på kr. 200, som fortabes, hvis appellen findes urimelig, jf. §92A og §93C1. For deltagere, der alene består af juniorspillere, er beløbet dog kr. 100. Beslutning om, at depositum skal fortabes, kræver, at den besluttende komite enstemmigt har afvist appellen. For mundtlige appelkomiteer skal tillige beslutningen om, at depositum skal fortabes, være enstemmig. En højere instans kan omstøde en beslutning om fortabelse af depositum uden i øvrigt at omstøde selve appelafgørelsen. Ved appel til en højere instans kræves fornyet depositum.


 DBF6.8.1
 1.1.08bl.4




8.1.14

Protester eller klager over hændelser i de i DBF's regi afviklede turneringer indgives gennem turneringslederen eller sendes til DBF's turneringskomite. Kun egentlige appeller, indgivet gennem turneringslederen inden for appelfristen, jf. §92, kan føre til ændring af en score eller de deraf følgende resultatberegninger, jf. §§78-79. Under særlige omstændigheder kan det derudover komme på tale at rette en fejl i scoren, jf. §79C2. *)

8.1.15

Administrative afgørelser truffet af en turneringsarrangør og appelafgørelser truffet ved skriftlig sagsbehandling af en lavere instans end DBF's appelkomite kan appelleres. Den instans, hvis afgørelse således bliver appelleret, er ansvarlig for

at alle sagens parter gøres bekendt med, at sagen er appelleret videre,

 

at den appellerende er instrueret om indbetaling af depositum,

 

at sagen ekspederes uden unødigt ophold; normalt bør ekspeditionen fx ikke afvente indsendelse af yderligere kommentarer til belysning af sagen – i stedet orienteres parterne om, at eventuelle kommentarer skal sendes direkte til næste instans inden for en kort frist (typisk 48 timer).


 

Enhver skriftlig meddelelse af en afgørelse, som kan appelleres, skal eksplicit nævne en appelfrist. Hvis en appelfrist undtagelsesvis ikke er nævnt, er fristen 48 timer efter modtagelsen af meddelelsen. En part i sagen, som har et velbegrundet ønske om at få forlænget appelfristen, kan få forlænget fristen ved henvendelse til den instans, der har meddelt afgørelsen.

8.1.16

I særlige situationer kan man – med DBF's appelkomites forudgående godkendelse – tilrettelægge turneringer uden mulighed for videre appel til DBF's appelkomite, således at de afgørelser, der træffes af en mundtlig appelkomite, er endelige (se §93C3a).


 

*) I den trykte udgave er teksten "jf. §92, kan føre til ændring af en score eller de deraf følgende resultatberegninger," faldet ud og §79C2 er benævnt §79D2 (§79D2 eksisterer ikke i 2007-lovene).