Foregående side: Lektion 1 Næste side: Lektion 3

Lær bridge 2: Meld og spil sans

Igen en gang snyder vi lidt med meldingerne og spiller snakkebridge. Som vi så i sidste lektion, lyder laveste melding på 7 stik, nemlig 1 over 6 (halvdelen af de 13 stik skal passeres). I denne lektion melder og spiller vi kun uden trumf = ut = sans (udtales sang). Der kan altså meldes fra 1 ut til 7 ut (fra 7 til 13 stik uden trumf). Men der er i allerhøjeste grad forskel på, hvad man kan opnå på scoretavlen ved at vinde sin kontrakt!


7 stik 1 ut Delkontrakt
8 stik 2 ut
9 stik 3 ut Udgang
10 stik 4 ut
11 stik 5 ut
12 stik 6 ut Lilleslem
13 stik 7 ut Storeslem


Bonus for vundet kontrakt

En delkontrakt (1 eller 2) giver   50 point
En udgang giver 300 point
En lilleslem giver 800 point
En storeslem giver 1300 point

For at give bonus skal den pågældende kontrakt altså både meldes og vindes.


Nedgange

For hver bet = nedgang får modparten 50 point.

Dette regnskab er en forenklet udgave, som I kan bruge indtil videre. Hovedsagen er forståelsen af, at 1 og 2 ut (delkontrakter) kun belønnes ringe, mens 3 ut (ni stik uden trumf) belønnes ganske godt og slemmer fyrsteligt. Hvis du og din makker vurderer, at I har værdier til udgang, så nøjes med 3 ut. 4 eller 5 ut giver ikke ekstra bonus. Har I derimod ikke styrke til udgang, så hold jer til 1 ut frem for 2.

Men hvordan skal I vurdere, hvor højt I skal melde? Her kommer denne optælling af honnør-point (HP) for de høje kort til jeres hjælp:

Es = 4 HP
Konge = 3 HP
Dame = 2 HP
Bonde = 1 HP


Tommelfinger-regel
  26 HP rækker til udgang,
  33 HP rækker til lilleslem,
  37 HP rækker til storeslem.
Øvelse for fire: Giv kort og tæl HP (honnørpoint). Fortæl hinanden antallet og kontrollér, at der er 40 bordet rundt. Parret med flest HP spiller kontrakten (er der 20 HP på hver led af bordet, kan I trække lod). Den skal hedde 1 ut, hvis I har op til 25 HP, 3 ut med 26-32 HP, 6 ut med 33-36 HP og 7 ut med mindst 37 HP. Spilleren med flest HP i parret kan udnævnes til spilfører.

Modstanderen i udspil mod sanskontrakter bør normalt angribe i sin bedste farve (typisk den farve med flest kort). Spilfører bør tilsvarende godspille stik i sine lange farver. Vent med at tage stik på esserne.

God fornøjelse - husk at føre regnskab!


Foregående side: Lektion 1 Næste side: Lektion 3