Vedtægter

Vedtægter for Nyborg Bridgeklub.


§ 1. Navn og hjemsted

Klubbens navn er Nyborg Bridgeklub og den er hjemmehørende i Nyborg kommune.

Klubben er stiftet den 1. november 1950.


§ 2. Formål

Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilledage og aftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil, at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.

Andet kortspil end bridge er normalt ikke tilladt.

Der må ikke spilles om penge.


§ 3. Tilhørsforhold

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Fyn og er som sådan underlagt såvel forbundet som distriktets vedtægter og reglementer.

Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointordning efter gældende regler.


§ 4. Klubbens ledelse

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse.

Klubben tegnes af formanden eller to bestyrelsesmedlemmer i forening.

Bestyrelsen består af mindst 5 medlemmer, en formand, en kasserer, samt mindst 3 bestyrelsesmedlemmer hvoraf der mindst vælges et medlem fra hver spilledag. Alle vælges for 2 år af gangen på den ordinære generalforsamling

Formanden og mindst et bestyrelsesmedlem vælges i ulige årstal, mens kassereren og mindst to bestyrelsesmedlemmer vælges i lige år.


Generalforsamlingen vælger hvert år suppleanter til bestyrelsen for et år ad gangen, repræsenterende hver spilledag. 

Generalforsamlingen vælger hvert år en revisor og en revisorsuppleant for et år ad gangen.

Bestyrelsen konstituerer sig selv med næstformand og sekretær.

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af den medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede. Der føres referat over bestyrelsens handlinger.

De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.


§ 5. Udvalg
Bestyrelsen nedsætter turneringsudvalg til at tilrettelægge og lede turneringerne.

Bestyrelsen kan herudover nedsætte udvalg efter behov.
I hvert udvalg skal være et bestyrelsesmedlem.


§ 6. Regnskab

Klubbens regnskabsår er fra 1. maj 30. april.

Regnskabet forelægges generalforsamlingen til godkendelse, og skal være forsynet med den generalforsamlingsvalgte revisors påtegning og underskrift.



§ 7. Generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed.

Generalforsamlingen afholdes hvert år i maj måned.


Dagsordenen skal mindst indeholde følgende:

1.  Valg af dirigent og referent.

2.  Bestyrelsens beretning.

3.  Godkendelse af revideret regnskab.        

4.  Godkendelse af budget og fastsættelse af kontingent
5.  Beretning fra udvalgsformændene.

6.  Indkomne forslag.

7.  Valg af formand (ulige år).

8.  Valg af kasserer (lige år).

9. Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer

10.  Valg af suppleanter til bestyrelsen.

11.  Valg af revisor og revisorsuppleant.

12.  Eventuelt.

Generalforsamlingen skal indkaldes senest 3 uger før afholdelsen.

Indkaldelse sker ved offentliggørelse på klubbens hjemmeside, gennem E-mail til medlemmer med en af klubben registreret mailadresse, eller pr. brev.

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, som ikke må være medlem af bestyrelsen.

Forslag der ønskes behandlet under punkt 6 på dagsorden, skal indleveres skriftligt til bestyrelsen senest 14 dage før generalforsamlingen, hvorefter det offentliggøres på klubbens hjemmeside senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse.

Kun rettidige indkomne forslag, kan behandles på generalforsamlingen.

Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer.

Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle klubbens aktive medlemmer der ikke er i kontingentrestance.


Alle punkter på dagsorden afgøres ved simpelt flertal.

Undtaget herfra er forslag til vedtægtsændringer, som kun kan vedtages med 2/3 majoritet af de på generalforsamlingen fremmødte stemmer.


Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det og altid ved personvalg mellem flere kandidater.


Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.


Forslag til klubbens opløsning, kan kun vedtages hvis mindst 2/3 del af klubbens medlemmer stemmer herfor (§13).

Såfremt forslag om klubbens opløsning opnår 2/3 majoritet på generalforsamlingen, men ikke 2/3 af klubbens medlemmer, indkaldes til ekstraordinær generalforsamling.

Forslaget kan her vedtages, med 2/3 majoritet af de på den ekstraordinære generalforsamling fremmødte medlemmer.


§ 8. Kontingent

Årskontingentet fastsættes af generalforsamlingen under dagsorden punkt 4.

Betalingsterminer fastsættes af bestyrelsen.

Passive medlemmer betaler et kontingent, der væsentlig er til dækning af medlemskabet af DBf.
Begge satser fastsættes af generalforsamlingen.

Bestyrelsen er bemyndiget til under særlige omstændigheder, at bevilge en individuel reduktion i kontingentet.

Juniorer under uddannelse betaler halvt kontingent.

Kontingentet er uafhængigt af antallet af turneringer, det enkelte medlem deltager i. 

Derudover betaler de, der spiller mere end 1 dag om ugen, et ekstra beløb fastsat af generalforsamlingen.


§ 9. Tilskud til turneringer

Bestyrelsen kan bevilge kontant tilskud til hel eller delvis dækning af omkostninger i forbindelse med medlemmers deltagelse i turneringer, arrangeret af Danmarks Bridgeforbund samt deltagelse i turneringslederkurser eller lignende.


§ 10. Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling afholdes såfremt bestyrelsen finder det påkrævet, eller senest en måned efter at mindst 1/3 af klubbens medlemmer skriftligt overfor bestyrelsen har fremsat ønske herom, med angivelse af det emne, der ønskes behandlet.

De samme bestemmelser til indkaldelse, mødets ledelse, afstemninger m.m., som er gældende for generalforsamlingen finder også anvendelse for den ekstraordinære generalforsamling.                                                                                                                                                        

                                                          

§ 11. Medlemskab

Klubben er åben for alle.   

Indmeldelse i klubben er gældende for hele sæsonen, der går fra 1. september 30. august.

Medlemskabet overføres automatisk fra det ene år til det næste, medmindre bestyrelsen senest 1. september har modtaget en udmeldelse.

Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de økonomiske forpligtigelser, som påhviler klubben.

Særlige bestemmelser for medlemmers pligter, rettigheder og ordensregler er angivet i de på generalforsamlingen vedtagne ”Klubregler” for Nyborg bridgeklub                                                                             


§ 12. Udelukkelse og eksklusion        

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtigelser.

I sager om eksklusion har medlemmet ret til, at sagen endelig afgøres på den førstkommende generalforsamling.

En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund.


§ 13. Klubbens opløsning

I tilfælde af klubbens opløsning, hvilket kun kan vedtages af en generalforsamling (jf.§ 7), overgår en evt. formue til DBF eller til et velgørende formål. 


Disse vedtægter er vedtaget på generalforsamlingen den  9. maj 2019


De træder i kraft den 9. maj 2019


Dirigent Helge Aagren

Referent Charlotte Haugaard



                                                



Forretningsorden:


  1. Formanden leder valget af dirigent og det foregår ved håndsoprækning.
  2. Dirigenten sikrer generalforsamlingens gyldighed, og at den er korrekt indvarslet
  3. Dirigenten gennemgår dagsordenen og får den godkendt.
  4. Dirigenten sikrer forretningsordenens godkendelse.
  5. Dirigenten leder mødet og giver ordet i den rækkefølge det begæres.
  6. Alle afstemninger afgøres ved håndsoprækning og simpelt relativt flertal er gældende
  7. Såfremt der begæres skriftlig afstemning skal dette efterkommes. Dirigenten kan nedsætte et stemmeudvalg hvis dirigenten finder det nødvendigt
  8. Såfremt der begæres ordet til forretningsordenen, skal dirigenten straks stoppe forhandlingerne og give medlemmet ordet.
  9. Såfremt der bliver udtrykt mistillid til dirigenten skal denne straks sætte det til afstemning.






Gaveregulativ Nyborg Bridgeklub

Gave regulativ for Nyborg Bridgeklub

Ved aktive medlemmers runde fødselsdage (50 60 70 og derefter hver 5. år). Gives der en gave (vin/øl/chokolade/kurv) til ca. 150 kr., som overrækkes den første spilleaften efter fødselsdagen.

En bårebuket ved aktive medlemmers dødsfald til max 200 kr.

I særlige tilfælde ved samarbejdspartneres runde fødselsdage hvor der er reception eller ved arbejdsophør.


Vedtaget på bestyrelsesmødet 13. juni 2023


Klubregler Nyborg Bridgeklub

Nyborg Bridgeklub                                      Den 9. maj 2019


Klubregler


$ 1

Sæsonen starter 1. september.

På helligdage og helligdagsaftener afvikles ingen turneringer.

Åbent hus og andre særarrangementer er ikke begrænset af ovennævnte.


$ 2

Der spilles i henhold til Love for Turneringsbridge 2017, som de er vedtaget af DBF.

Meldekort (systemkort) skal i alle rækker uopfordret fremlægges. Brug af meldebokse og BridgeMate er obligatorisk.

Synshandicappede kan få dispensation og afgive mundtlig melding samtidig med melding ved meldebokse.


$3

Turneringslederen er suveræn leder af de forskellige turneringer.

Turneringslederens pligter og beføjelser fremgår af Love for Turneringsbridge 2017.

Turneringslederen kan tildele strafpoint ved overtrædelse af lovene.

Uregelmæssigheder under melding og spil må ikke afgøres af spillerne selv.

Turneringslederen skal altid tilkaldes, for at uregelmæssighederne kan blive rettet ensartet og i overensstemmelse med lovene. Turneringslederens afgørelse kan indankes for en appelkomite, hvis medlemmer udpeges af bestyrelsen efter hver generalforsamling. En enig appelkomites afgørelse er endelig. 

3.1 Justering af score

3.1.1 Ved udeblivelse:

Parturnering:

Det ikke-mødende par tildeles 40 % af mulig score, dog max. egen gennemsnit for hele turneringen.

Det mødende par tildeles 60 % af mulig score, dog mindst egen gennemsnit for hele turneringen

Holdturnering:

Det ikke-mødende hold tildeles 0 kamppoint

Det mødende hold tildeles fordelagtigste score af:

      • 13 kamppoint
      • holdets gennemsnitscore for hele turneringen
      • Gennemsnit af, hvad der i hele turneringen scores mod det ikke-mødende hold


3.2 Ved tidsoverskridelse:

Spilletiden for en runde/sektion fastsættes ud fra 7 minutters effektiv spilletid pr. spil. Der anvendes ur i alle turneringer.

Såfremt spilletiden overskrides, justeres scoren således:

Parturnering

Hvis spillet ikke er afsluttet efter udløbet af skifteminuttet:

  • Første gang advarsel til begge par (kun til det ene par, hvis der er enighed om, at dette par alene har skylden). Anden og efterfølgende gange 10%
  • Hvis der er mindre end fem minutter tilbage af spilletiden, må der ikke startes på det nye spil. Resultatet af det ikke spillede spil er 50-50.
  • Hvis et par bliver for sent færdige ved et bord, og dette medfører, at de også bliver for sent færdige ved næste bord, får parret 10% ved dette bord.
  • Hvis et par bliver for sent færdige ved et bord, og dette medfører, at de ved det næste bord ikke får spillet sidste spil, bliver resultatet af dette spil 60-40.
  • Advarsel, der ikke udløser straf den pågældende aften, overføres til næste aften i den pågældende turnering. Dette forhindrer at man i sidste runde kan overskride uden straf.

Holdturnering:

Ved overskridelse af spilletiden anvendes efterfølgende regler,:

En tidsoverskridelse på under 5 minutter straffes ikke.

Hold, som overskrider den fastsatte tid med mindst 5 minutter, idømmes straffe:

  • mindst 5 men under 10 min.:1 KP
  • mindst 10 men under 15 min.: 2 KP
  • mindst 15 men under 20 min..: 3 KP
  • mindst 20 men under 25 min.: 4 KP
  • mindst 25 men under 30 min.; 5KP

Forsinkelser på 30 min. Eller mere straffes efter turneringslederen skøn, dog ikke mindre end foranstående.

I alle turneringer gælder at såfremt turneringslederen blev tilkaldt i løbet af en runde og således ikke kan nå at spille et eller flere spil tildeles begge par 60% i de manglende spil


3.3 Tastefejl

Såfremt turneringslederen bliver gjort opmærksom på en tydelig fejlindtastning, kan denne rettes indtil næste turneringsdags begyndelse. Ved turneringer over en aften, hvor der uddeles præmier, kan der ikke ske rettelser efter, at resultatet er offentliggjort.


3.4 Placering ved ligestilling:

Ved ligestilling efter en turnerings afslutning fastlægges de indbyrdes placering efter nedenstående regler:

Parturnering:

Hvis 2 eller flere par står lige, er det den samlede score i samtlige indbyrdes runder, der er afgørende. Ved ligestilling efter en sådan beregning gives samme placering. Til brug for afgørelse af evt. op- eller nedrykning anvendes lodtrækning.

Holdturnering:

Hvis to eller flere hold står lige, fastlægges placeringen efter antal KP i indbyrdes kampe.

Hvis der herefter fortsat er ligestilling mellem to hold placeres disse efter KP i indbyrdes kampe.

Er der fortsat ligestilling findes placeringen ved successiv anvendelse af følgende regler:

  • Størst IMP-difference i samtlige indbyrdes kampe
  • Størst IMP-kvotient beregnet ud fra samtlige vundne og afgivne IMP i turneringen

Ved ligestilling efter en sådan beregning gives samme placering. Til brug for en afgørelse af evt. op- eller nedrykning anvendes lodtrækning.


3.5 Mesterpoint og præmier

Mesterpoint tildeles efter reglerne i DBFs mesterpointordning.

Ingen spiller er berettiget til en præmie i en turnering, medmindre man opfylder følgende:

Parturnering:

Man skal have spillet mindst halvdelen af spillene.

Holdturnering:

Man skal have spillet mindst halvdelen af kampene



$4

Turneringsudvalget laver ved sæsonens start en turneringsplan for den kommende sæson.

Den bliver fremlagt på klubbens hjemmeside. Medlemmerne kan melde sig til forskellige turneringer inden for den tidsfrist, der er sat. Bliver et medlem forhindret i at spille, skal vedkommende selv sørge for substitut.

Lykkes det ikke, meddeles det til udvalget, der vil være behjælpelig. 

For at undgå oversidninger i en turnering kan turneringslederen invitere par til at deltage.

Det sker fortrinsvis blandt klubbens passive medlemmer.

Passive medlemmer må kun deltage i turneringer som substitut.


§5

Medlemmerne skal vise god etik både før, under og efter spillet. Der skal være ro. Højrøstet tale og unødigt langsomt spil er ikke tilladt.

Klubbens materiel skal behandles skånsomt og omhyggeligt.

Efter dagens /aftenens spil er alle forpligtiget til at hjælpe med at rydde op kopper, glas, flasker o.l. må ikke efterlades i lokalet.


$ 7

Bestyrelsen holder medlemmerne orienteret på klubbens hjemmeside om klubbens vedtægter, årets turneringsprogram, tilmeldinger, spilleresultater og andet, der har medlemmernes interesse.


$ 8

Spilledagene vælger af deres midte en økonomiansvarlig, der er ansvarlig for holdets økonomi

og holder kontakt med kassereren.


§ 9

Ved nedlæggelse af bridgeklubben 1959 overføres formuen til Nyborg Bridgeklub. Der føres selvstændigt regnskab over formuen.

I en overgangsperiode frem til år 2021 anvendes dele af formuen til nedbringelse af kontingentet til DBF med 100 kr. årligt og evt. til indkøb af udstyr til holdet. Den evt. resterende formue vil herefter overgå til Nyborg Bridgeklubs kassebeholdning.

Fortryder mandagsklubben sit medlemskab af Nyborg Bridgeklub inden år 2021, tilbageføres det resterende beløb på kontoen til en ny mandagsklub.


§ 10

Torsdagsholdene spiller indtil videre torsdage på Aktivitetscenteret, Kgs. Bastionsvej 2, Nyborg. Spilletid er kl. 18,30, hvor spillerne skal være klar.

Mandagsholdet spiller indtil videre mandag kl. 13.00 i Nyborg Hallen. Tirsdagsholdet spiller indtil videre tirsdag kl. 13.30 i Nyborg Hallen Holdene udpeger af deres midte en turneringsleder, der er ansvarlig for, at turneringerne bliver afholdt efter gældende regler.

Holdet oprettes i bridgecentralen under Nyborg Bridgeklub.


Klubreglerne for Nyborg Bridgeklub erstatter reglerne fra 1989 og er godkendt på den ekstra ordinære generalforsamling den 9. maj 2019.




Referat generalforsamling 11. maj 2023


BridgeCentral, 13. april 2024