Vedtægter for Munkebo bridgeklub
(revideret 2019)
1. Navn og hjemsted.
- Klubbens navn er Munkebo Bridgeklub. Klubben er stiftet den 31. august 1965 og dens hjem- og spillested er Munkebo.
2. Formål.
- Klubbens formål er at samle interesserede bridgespillere til regelmæssige spilleaftener for gennem turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne i de gængse turneringsformer.
3. Medlemskab.
- Som medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen
- Endeligt afslag af medlemskab af klubben skal efter anmodning af den, der ønsker medlemskab, forelægges generalforsamlingen.
4. Tilhørsforhold.
- Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund (distrikt Fyn), og forbundets og distriktets vedtægter er gældende for klubben og dens medlemmer. Klubben er tilsluttet Mesterpoint-ordningen.
5. Bestyrelsen.
- Bestyrelsen består af 5 medlemmer, der vælges for to år ad gangen. Ved hvert års ordinære generalforsamling er der mindst 2 medlemmer på valg.
- Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 4 medlemmer er til stede.
- Bestyrelsen konstituerer sig snarest muligt efter valget med næstformand og sekretær.
- Ved vakance indtræder suppleanter i henhold til valget på seneste ordinære generalforsamling. Er dette ikke tilstrækkeligt, kan den tilbageværende bestyrelse selv supplere sig.
- Et bestyrelsesmedlem udnævnes til materialeforvalter.
6. Bridgeturneringer.
- Bestyrelsen udpeger for hele året et turneringsudvalg med 3 medlemmer, hvoraf mindst én sidder i bestyrelsen.
- Turneringsplanen udarbejdes af turneringsudvalget for det kommende halvår. Udvalget udpeger blandt sine medlemmer turneringsledere til de enkelte turneringer. Planen offentliggøres i klubbens program for halvåret.
- Turneringsudvalget er samtidig klubbens lov - og regelfortolkende udvalg, som behandler evt. klager på turneringsledelsens afgørelser.
7. Regnskabsår.
- Klubbens regnskabsår følger spilleåret, altså til og med den sidste spilleaften i foråret, hvorefter det nye regnskabsår begynder.
8. Generalforsamling.
- Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år på sidste spilleaften i foråret. Dato for den ordinære generalforsamling indvarsles automatisk i klubbens program for andet halvår.
- Dagsordenen skal altid indeholde følgende i den angivne orden:
- Valg af dirigent
- Formandens beretning
- Kassererens aflæggelse af regnskab
- Indkomne forslag
- Fastlæggelse af kontingent
- Valg af formand eller kasserer (formand ulige år – kasserer lige år)
- Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer
- Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen
- Valg af 2 revisorer
- Valg af 1 revisorsuppleant
- Eventuelt
- Forslag, som skal behandles, skal meddeles skriftligt til formanden senest 14 dage før generalforsamlingen.
- Den ordinære generalforsamling er beslutningsdygtig uden hensyn til antallet af fremmødte medlemmer, og alle dagsordenens punkter afgøres ved simpel stemmeflertal.
- Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen eller af 1/3 af medlemmerne og indkaldes med mindst 4 ugers varsel. Forslag skal være formanden i hænde 14 dage før en ekstraordinær generalforsamling.
- Kontingent fastsættes hvert år af generalforsamlingen. Der skal bruges 20 – 25 % af kontingentet på præmier på årsbasis.
- Afstemninger skal være skriftlige, såfremt bare ét medlem forlanger det.
9. Økonomi, regnskab og revision.
- Bestyrelsen er overfor generalforsamlingen ansvarlig for regnskabet.
- Foreningens regnskab føres af kassereren.
- Regnskabet revideres af de på generalforsamlingen valgte revisorer.
- Hverken medlemmer eller andre er ejere af foreningens formue.
10. Tegningsret og hæftelse.
- Foreningen tegnes udadtil af underskrift af formanden og kassereren.
- For foreningens forpligtelser hæfter alene dens formue.
11. Opløsning af foreningen.
- Opløsning af foreningen kan kun finde sted med ¾ flertal på to hinanden følgende generalforsamlinger, hvoraf den ene skal være ordinær.
- I tilfælde af opløsning tilfalder foreningens aktiver Danmarks Bridgeforbund.
|