Spillested

Føvling Bridge Klub

Medius Holsted

Højmarksvej 18, 6670 Holsted


Spilleaftener

Mandagsklubben

Mandag aften kl. 19.00

Rygepolitik: Der må ikke ryges i klubben.


Vedtægter

§1 Navn og hjemsted

Klubbens navn er Føvling Bridgeklub. og den er hjemmehørende i Vejen Kommune. Klubben er stiftet den 1. november 1948.


§2 Klubbens formål

Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilleaftner for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.


§3 Tilhørsforhold

Klubben er medlem af Dansk Bridgeforbund og dermed Distrikt Sydjylland og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer. Klubben er tilsluttet forbundets mesterpointordningefter de gældende regler.


§4 Medlemskab

Som aktivt medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen.

Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler, og i øvrigt at leve op til klubbens formålsbestemmelser.

Medlemmets pligter og rettigheder er beskrevet i klubregler for Føvling Bridgeklub.

Endelig afslag på medlemskabb af klubben skal efter anmodning af den der ønsker medlemsskab forelægges generalforsamlingen.

Bestyrelsen kan optage passive medlemmer. Passive medlemmer har ikke adgang til at deltage i den primære aktivitet. Passivmedlemmer har ikke stemmeret, men er valgbare til bestyrelsen.

Indmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen og er gældende for hele sæsonen., dog kan bestyrelse tillade udmeldelse efter en halv sæson, når omstændighederne taler for det.

For medlemmer under 18 år skal indmeldelsen underskrives af forældre eller værge. Medlemsskab overføres automatisk fra sæson til sæson. Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen med mindst 1 måneds varsel til udgangen af sæsonen. I forbindelse med udmeldelsen skal medlemmet eventuelle økonomiske mellemværender med klubben afvikles.


§5 Kontingent

Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen. Indbestalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.

Juniorer under uddannelse betaler halv kontingent.

Er et medlem på trods af påmindelser fortsat i restance, kan medlemmet slettes af medlemslisten uden at dette forelægges generalforsamlingen.


§6 Udelukkelse og ekslusion

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion) såfremt vedkommende handler til skade for klubben eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtigelser. I sager om udelukkelser har medlemmet krav på at blive hørt inden bestyrelsen træffer afgørelsen.

I sager om eksklusion endeligt afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som særligt punkt.

En generalforsdamlings beslutning om eksklusion kræver samme mariotet, som ved ændring af kluibbens vedtægter. En ekslusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter § 13 og §14.


§7 Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af februar måned.

Indkaldelse med angivelse af dagsordenen skal finde sted skriftligt / vedopslag / på hjemmesiden/ eller ved annoncering med 3 ugers varsel.

Foreslag som ønsker behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger inden generalforsamlingen afholdes.

Indkomne forslag og det reviderede regnskab kan rekvireres hos bestyrelsen og fremlægges for medlemmerne senest en uge før generealforsamlingen.

Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer samt hvem bestyrelse måtte indbyde.

Stemmeret har alle klubbens aktive medlemmer, der ikke er i kontingentrestance

Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

En rettidig indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal. 

Se dog §15 og §16.


§8 Dagsorden

Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:


1.   Valg af dirigent og referent.

2.   Bestyrelsens beretning for det forløbne år.

3.   Godkendelse af det reviderede regnskab.

4.   Fastsættelse af kontingent.

5.   Indkomne forslag.

6.   Valg af bestyrelsesmedlemmer.

7.   Valg af suppleanter.

8.   Valg af en revisor og en revisorsuppleant.

9.   Evt. valg til distiktets genralforsamling

10. Eventuelt.


§9 Genralforsamlingens ledelse

Genreralforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af genralforsamlingen og som ikke er medlem af bestyrelsen.

Beslutninger træffes ved almindeligt flertal dog kræver vedtægtsændringer og klubbens opløsning kvalificeret flertal jvf. § 15 og §16.

Afstemning skal foretages skriftligt 5 medlemmer forlanger det og altid ved valg mellem flere kandidater.

Der udfærdiges referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet skal godkendes og underskrives af dirigenten.


§10 Ekstraordinær genralforsamling

Ekstraordinær genralforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen.

Ekstraordinær genralforsamling skal indkaldes når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt overfor bestyrelsen fremsætter ønsker herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet. Genrealforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse for så vidt angår krav til indkaldelse, mødets ledelse, afstemning m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.


§11 Bestyrelsen

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.

Bestyrelsen består af mindst fem medlemmer, en formand, en kasserer, en sekretær, og mindst to bestyrelsesmedllemmer, og vælges for to år ad gangen på den ordinære genralforsamling.  .

Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (spiludvalg og turneringsudvalg) til varetagelse af løbende eller enkelte opgaver.

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer herunder formanden eller næstformanden er til stede.

Der føres en protokol over bestyrelsen handlinger.

De vedtagning beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedhold til vedtægterne.

Valgbere til bestyrelsen er alle medlemmer, der er fyldt 15 år.

Bestyrelsen udarbejder klubregler, der skal godkendes på generalforsamlingen


§12 Regnskab

Klubbens regnskabsår er fra 1/1 - 31/12. Regnskabet forelægges den ordinære genralforsamling til godkendelse og skal være forsynest med revisorens påtegning og underskrift.

Regnskabet fremlægges for klubbens medlemmer.


§13 Revision

På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en suppleant. Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse at beholdningerne er til stede.


§14 Tegning og hæftelser

Klubben tegnes af formanden . Ved økonomiske dispositioner over 5000 kr. eller ved lånoptagning kræves dog underskrift af formanden og kasseren i forening. Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af genralforsamlingen. 

Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.


§15 Vedtægtsændringer

Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.


§16 Opløsning

Bestemmelse om klubbens opløsning kan ske på en særlig indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede er til stede.

For at forslaget kan vedtages kræves at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådant flertal på en ekstraordinør generalforsamling, der ikk er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflertal uanset de fremmødtes antal.

Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå Danmarks Bridgeforbund eller en anden dansk almennyttig forening.





Vedtaget på generalforsamling den 9. februar 2009



Formand

Karl-Egon Jensen


Dirigent

Bjarne Petersen

BridgeCentral, 30. april 2024