Spillested

Bowlingcentret

Bredgade 60

7600 Struer


Mandag aften


Undervisning

Ved ønske om undervisning kontakt Poul Bo Madsen.


Poul Bo Madsen, tlf. 21475204 eller email: poul.bo@hotmail.com


Vedtægter og klubregler


  Vedtægter

for

Struer Bridgeklub







§ 1. Navn og hjemsted.

Klubbens navn er Struer Bridgeklub og klubben er hjemmehørende i Struer kommune.

Klubben er stiftet den 18. september 1942.


§ 2. Formål.

Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilleaftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.


§ 3. Tilhørsforhold

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Vestjylland, og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.


Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointordning efter de gældende regler.


§ 4. Medlemskab.

Som aktivt medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen.


Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt at leve op til klubbens formålsbestemmelse.

       

Medlemmernes pligter og rettigheder er beskrevet i Klubregler for Struer Bridgeklub.               


Endelig afslag på medlemskab af klubben skal efter anmodning af den, der ønsker medlemskab, forelægges generalforsamlingen.


Bestyrelsen kan optage passive medlemmer, som kun er støttemedlemmer, og hverken er medlemmer af DBF eller fast spillende i klubben.


Æresmedlemmer kan på bestyrelsens forslag udpeges af generalforsamlingen. Udpegningen kræver samme majoritet som til vedtægtsændringer.


Indmeldelse er bindende for hele sæsonen, dog kan bestyrelsen tillade udmeldelse efter 1/2 sæson, når omstændighederne taler for det, men dog forudsat en anden overtager det udmeldte medlems forpligtelser.


For medlemmer under 18 år skal indmeldelsen underskrives af forældre eller værge.


Medlemskab fornyes fra en sæson til næste sæson ved tilmelding til bestyrelsen


§ 5. Kontingent

Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen efter forslag fra bestyrelsen. Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.


Bestyrelsen kan evt. fastsætte reduceret kontingent til juniorer under uddannelse.


Bestyrelsen kan bevilge reduceret kontingent til bestyrelsesmedlemmer og andre, der yder en ekstraordinær indsats til gavn for medlemmerne.


Eventuelle æresmedlemmer har fri kontingent til såvel klub som forbund og distrikt.


Er et medlem på trods af påmindelse fortsat i restance kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette foreligges generalforsamlingen. Medlemmet udelukkes herefter fra deltagelse i klubbens arrangementer indtil forholdet er bragt i orden.


§ 6. Udelukkelse og eksklusion.

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.


I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.


I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endelig afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som særligt punkt.


En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.


En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §§ 13 & 14.


§ 7. Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender. 


Ordinær generalforsamling afholdes inden udgangen af april måned.


Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted ved opslag i klubben og via klubbens hjemmeside med tre ugers varsel. 


Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger inden generalforsamlingens afholdelse. Indkomne forslag og det reviderede regnskab kan rekvireres hos bestyrelsen senest en uge før generalforsamlingen.


Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle klubbens medlemmer, der ikke er i kontingentrestance. 


Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.


En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, se dog §§ 15 & 16.


§ 8. Dagsorden

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:


  1. Valg af dirigent og referent
  2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år
  3. Godkendelse af det reviderede regnskab
  4. Fastsættelse af kontingent
  5. Indkomne forslag
  6. Valg af formand for 2 år
  7. Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer for 2 år
  8.  Valg af mindst 1 suppleant for 1 år
  9.  Valg af revisor og revisorsuppleant for 1 år
  10.  Eventuelt


§ 9. Generalforsamlingens ledelse.

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.


Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jf. .§§ 15 og 16.


Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det og altid ved personvalg.

Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.


§ 10. Ekstraordinær generalforsamling.

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen. Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.


Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.


§ 11. Bestyrelsen.

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold. 


Bestyrelsen består af mindst 4 medlemmer. Udover formanden, som vælges direkte på generalforsamlingen, konstituerer bestyrelsen sig selv med en næstformand, en kasserer og en sekretær.


Bestyrelsesbeslutninger træffes ved simpelt flertal. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.


Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (spilleudvalg og turneringskomite) til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.


Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede. Sekretæren tager bestyrelsesreferater og arkiverer disse i en mappe eller en forhandlingsprotokol.


De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.


Valgbare til bestyrelsen er alle medlemmer, der er fyldt 15 år og har stemmeret. 


Klubregler udarbejdet af bestyrelsen skal godkendes på generalforsamlingen, ligesom ændringer til disse skal godkendes på generalforsamlingen.


§ 12. Regnskab

Klubbens regnskabsår er 1. april til 31. marts. Regnskabet forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift. Regnskabet kan rekvireres af klubbens medlemmer senest en uge inden den ordinære generalforsamling.


§ 13. Revision

På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant.

Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til stede.


§ 14. Tegning og hæftelse

Klubben tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner over kr. 10.000 eller ved låneoptagning kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening. Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen. 


Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.


§ 15. Vedtægtsændringer

Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.


§ 16. Opløsning

Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.


For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådant flertal på en ekstraordinær generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, så indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.


Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå Danmarks Bridgeforbund eller en anden almennyttig dansk forening.


Vedtaget på generalforsamlingen d. 27. april 2009.




       Poul Bo Madsen                        Ole Maach

       Formand                                Dirigent



Klubregler for Struer Bridgeklub vedtaget på generalforsamling 2014:


1. Klubbens spilleaften er mandag.

Der startes normalt på alle turneringsaftener kl. 19:00.


2. Sæsonen

starter første mandag i september og slutter sidste mandag i april.

Der spilles aldrig på mandage i juleugen og på mandage, der falder på en helligdag. På mandage i efterårsferien, vinterferien og i påskeugen spilles normalt enkeltaftensturneringer.


3. Substituering:

Et medlem, der ikke selv kan møde en eller flere spilleaftener, må som hovedregel selv skaffe en substitut. Telefonnumre på spillere der kan tænkes at være villige til at substituere, kan ses på hjemmesiden eller evt. opgives hos turneringslederen.

Viser det sig umuligt selv at skaffe sig en substitut, må afbud ske til turneringslederen senest kl. 12 på spilledagen. Turneringslederen er derefter frit stillet og kan indsætte en hvilken som helst substitut eller aflyse kampen, respektivt ændre en parturnering.


Justeret score ved substituering:

 

1. Parturnering:

Hvis kun een spiller i et par er substitueret foretages ingen justering.

Hvis et par ikke spiller eller ikke er substitueret en aften, tildeles dette par gennemsnitsscoren for parrets hidtil spillede omgange i den igangværende turnering, dog max. middelscoren for den pågældende aften.

Såfremt begge spillere er substituerede, så kan parret maximum få gennemsnittet af deres score i den igangværende turnering (1. omgang altså max. middelscore).


2. Holdturnering:

Med een substitut foretages ingen justering.

Med to substitutter foretages ingen justering, hvis substitutterne spiller med hver sin makker fra holdet.

I alle andre tilfælde justeres en score over middel ned til middelscore.

Ved justering af en score kommer fradraget ikke modstanderne til gode.


3. Enkeltmandsturnering:

En totalscore for en omgang (aftenscore), som ligger over den substitueredes gennemsnitsscore i de hidtil afviklede omgange, justeres ned til dette gennemsnit (1. aften alts max. gennemsnitsscore).


Almindelige regler ved substituering: 

Justering af score kommer under ingen omstændigheder de øvrige spillere til gode.

Fordeling af mesterpoint sker på grundlag af de opnåede scorer, før en evt. justering.

Ingen spiller har ret til præmie, hvis han/hun har spillet mindre end halvdelen af spillene i den pågældende turnering.

Turneringslederen skal ved aftenens start informeres om substitutter.

4. Op- og nedrykning

mellem rækkerne i løbet af sæsonen afgøres ud fra de indtjente point. I tilfælde af pointlighed er flg. gældende:

Parturnering:

Parret med højeste score i sidste runde (alternativt næstsidste) rykker op.

Holdturnering:

Indbyrdes kamp er afgørende. Er denne lige i både KP og IMP er det hold bedst, som har den højeste forskel i IMP. Er der også her lighed, er holdet, som totalt har afgivet færrest IMP, bedst.


5. De internationale love

for turneringsbridge er gældende i klubbens turneringer, dog med de undtagelser nævnt i dette dokument.


6. Tidsoverskridelse

I parturneringer og enkeltmandsturneringer følges DBFs love med avarsler og strafpoints.

I holdturneringer fastsætter TU-lederen tidspunkt for start på anden halvleg og hvornår sidste spil skal være afsluttet aht. sluttidspunkt. Mangler kun et enkelt spil gøres resultatet op for de 31 spil uden straf. Mangler 2 spil 1 KP i straf, 3 spil 2 KP i straf osv.


TU-lederen er bemyndiget til at fravige straf i B-rækken og lavere rækker, og vil typisk undlade straf her!


7. Ændring af resultater

Fejlindtastninger i bridgemate kan normalt rettes indtil næste spilleaftens begyndelse, dog kun når det sker i så god tid, at en eventuel ændring af startliste kan nås inden spilstart. Fejlindtastninger rettes kun såfremt begge par ved bordet er enige.

Gentagne fejlindtastninger vil give advarsel og evt. straf i form af pointfratagelse.


6. Systemkort

bør altid uopfordret fremlægges i alle rækker.

Er det ikke fremlagt vil en evt. turneringslederafgørelse tale til fordel for modstanderne.


7. Bridgemateriel

kort, kortmapper, osv. bør behandles, som om det var ens eget, og derfor undgå at bøje kort, anbringe mapper på gulvet og lign.


8. Oprydning

Medlemmerne bør selv sørge for afrydningen ved det bord, de sidst spiller ved på en spilleaften, og i det hele taget være behjælpelig med oprydningen.


9. Etikette og uregelmæssigheder

Medlemmerne bør før, under og efter spillet vise god etikette. Uregelmssigheder under meldinger og spil må ikke afgøres af spillerne selv, men turneringslederen skal altid tilkaldes for at rette uheldet i overensstemmelse med lovene.


10. Informationer

Medlemmerne vil ved opslag på klubaftener og på klubbens hjemmeside blive holdt underrettet om, hvad der skal ske i den nærmeste fremtid i klubben og om forestående arrangementer uden for klubben.


11. Klubregler

Disse klubregler er vedtaget på generalforsamlingen den 3. maj 1993.

Ændret på generalforsamling 28. april 2014.

Poul Bo Madsen

formand



Bankkonto

Kontingent osv. kan overføres direkte til klubbens konto i Sparekassen Thy med kontonr. 9119 221910.

BridgeCentral, 23. april 2024