Bestyrelsen


formand

Børge Asferg

21 42 18 19

b.asferg@asfergs.dk

kasserer

Laurids K Jepsen        

42 92 83 13

lauridskjepsen@gmail.com

sekretær

Knud Kjærgaard

29 43 93 04

knud@kkvet.dk


Jens Markussen

61 33 49 37

tjmarkussen@webspeed.dk


Lars Kristensen

23 73 97 79

lh@skivecollege.dk



klubbens adresse:

Børge Asferg

Vinkelvej 26

7900 Nykøbing M



Spillested og -tid

Morsø Bridgeklub

Støberigården Støberivej 7, torsdag kl. 19:00

Støberisalen biblioteket, tirsdag kl. 13:30


Vedtægter og klubregler

Vedtægter for Morsø Bridgeklub



§ 1. Navn og hjemsted.

Klubbens navn er Morsø Bridgeklub, og klubben er hjemmehørende i Morsø kommune.

Klubben er stiftet den 22.september 1937.


§ 2. Formål.

Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilleaftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.


§ 3. Tilhørsforhold

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Vestjylland og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.


§ 4. Medlemskab.

Som medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen.


Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt leve op til klubbens formålsbestemmelse.

       

Medlemmernes pligter og rettigheder er beskrevet i Klubregler for Morsø Bridgeklub.


Indmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen og er bindende for hele sæsonen.


Medlemskab overføres automatisk fra en sæson til næste sæson.


Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen med mindst en måneds varsel til udgangen af en sæson.


I forbindelse med udmeldelsen skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværender med klubben afvikles.


Æresmedlemmer kan på bestyrelsens forslag udpeges af generalforsamlingen. Udpegningen kræver samme majoritet, som foreskrevet til vedtægtsændringer


§ 5. Kontingent

Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen. Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.


Bestyrelsen kan i særlige tilfælde beslutte, at et medlem skal betale reduceret kontingent.


Er et medlem trods påmindelse fortsat i restance kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen.

§ 6. Udelukkelse og eksklusion.

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.


I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.


I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endeligt afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt.


En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.


En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §§ 13 & 14.


§ 7. Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.


Ordinær generalforsamling afholdes inden udgangen af maj måned.


Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted ved opslag på spillestedet og på hjemmesiden med tre ugers varsel.


Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger inden generalforsamlingens afholdelse. Indkomne forslag og det reviderede regnskab kan rekvireres hos bestyrelsen eller ses på hjemmesiden senest 3 dage før generalforsamlingen.


Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle klubbens medlemmer, der ikke er i kontingentrestance.


Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.


En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, se dog §§ 15 & 16.


§ 8. Dagsorden

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:


  1. Valg af dirigent
  2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år
  3. Godkendelse af det reviderede regnskab
  4. Fastsættelse af kontingent
  5. Indkomne forslag
  6. Valg af 3 bestyrelsesmedlemmer i ulige år. Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer i lige år.
  7. Valg af suppleant (hvert år)
  8. Valg af revisor og revisorsuppleant (hvert år)
  9. Eventuelt



§ 9. Generalforsamlingens ledelse.

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.


Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jf. .§§ 15 og 16.


Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det.


Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.


§ 10. Ekstraordinær generalforsamling.

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen. Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.


Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.


§ 11. Bestyrelsen.

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.

Bestyrelsen består af mindst 5 medlemmer, som vælges for 2 år ad gangen på den ordinære generalforsamling. Hvis både formand og kasserer er på valg samme år kan bestyrelsen vælge at formanden først er på valg året efter.

Bestyrelsen konstituerer sig med en formand, næstformand, kasserer og en sekretær.

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden er til stede. Der føres en protokol over bestyrelsens forhandlinger.


De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.


Valgbare til bestyrelsen er alle medlemmer, der er fyldt 15 år og har stemmeret.


Bestyrelsen udarbejder klubregler, der skal godkendes på generalforsamlingen.


§ 12. Regnskab

Klubbens regnskabsår er 1. maj 30. april. Regnskabet fremlægges på den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.


§ 13. Revision

På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant.

Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til stede.


§ 14. Tegning og hæftelse

Klubben tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner over kr. 10.000 eller ved låneoptagning kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening. Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.


Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.


§ 15. Vedtægtsændringer

Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.


§ 16. Opløsning

Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.


For at forslaget kan vedtages kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådan flertal på en ekstraordinær generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed uanset de fremmødtes antal.


Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå Danmarks Bridgeforbund eller en anden almennyttig dansk forening.


Vedtaget på generalforsamlingen den 7. maj 2009




Klubregler for Morsø Bridgeklub



Turneringsregler

For klubbens turneringer gælder DBf`s love og regler.

Klubbens bestyrelse udpeger en turneringsleder, som har ansvaret for afviklingen af de løbende turneringer.

En dom afsagt af turneringslederen kan ankes til en appelkomité, som nedsættes af bestyrelsen i hvert enkelt tilfælde. Denne dom er endelig.

2 stk. meldekort pr. par er obligatorisk i alle turneringer.


Mesterpoint

Der spilles om mesterpoint i henhold til DBf``s regler.


Substitutter

Et medlem, der er forhindret i at komme til en turnering, skal selv skaffe substitut.

Der er fri anvendelse af substitutter. Det er ikke et krav, at substitutten er medlem af klubben.

Ønsker en substitut at få mesterpoint, skal vedkommende skrive sit navn på startlisten med angivelse af hvem man er substitut for.


Spilletid

Normalt regnes spilletiden til 7 minutter pr. spil plus tid til rundeskift.


Ligestilling

Ved ligestilling er indbyrdes opgør afgørende for placeringen. Ved forsat ligestilling trækkes der lod.


Etikette

For klubbens medlemmer gælder bridgelovens regler for etikette før, under og efter spillet, også ved turneringer uden for klubben.


Rygning

Rygning er ikke tilladt i spillelokalerne. I øvrigt er spillestedets regler for rygning gældende.


Oprydning

Når sidste spil er spillet, er deltagerne ved hvert bord forpligtiget til at pakke meldeboksene omhyggeligt sammen og sørge for, at bordet efterlades ryddet og aftørret, samt at eventuelle duge og blomster sættes tilbage på bordet. Meldebokse og kortmapper sættes på plads i de dertil indrettede kasser/kufferter.


Materialer

Materialer kan lånes med hjem efter aftale med bestyrelsen.

Ingen materialer må fjernes uden aftale med bestyrelsen.



Vedtaget på generalforsamlingen den 7. maj. 2009


Generalforsamling



Referat

Generalforsamling 2025

Morsø Bridgeklub

Torsdag d. 8. maj kl. 18 00



Dagsorden


  1. Valg af dirigent
  2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år
  3. Godkendelse af det reviderede regnskab
  4. Fastsættelse af kontingent
  5. Indkomne forslag
  6. Valg af formand (ulige år)
  7. Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer (lige/ulige år)
  8. Valg af suppleant (hvert år)
  9. Valg af revisor og revisorsuppleant (hvert år)
  10. Eventuelt



Punkt 5 Indkomne forslag. Formanden fremsender følgende ændring til §8 Dagsorden.


  1. Valg af dirigent
  2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år
  3. Godkendelse af det reviderede regnskab
  4. Fastsættelse af kontingent
  5. Indkomne forslag
  6. Valg af 3 bestyrelsesmedlemmer i ulige år. Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer i lige år.
  7. Valg af suppleant (hvert år)
  8. Valg af revisor og revisorsuppleant (hvert år)
  9. Eventuelt


1) Lars Andersen valgt til dirigent.

2) Børge aflagde bestyrelsens beretning.

3) Laurids fremlagde det reviderede regnskab. Underskud på -9.128,31 skyldes store udgifter til annoncering for bridgeundervisning. Udgiften forventes ikke i det kommende regnskabsår. Regnskabet godkendt.



4) På grund af stigning fra forbundet stiger kontingentet som følgende: Kun torsdag 1.230 kr. Kun tirsdag 640 kr. Både tirsdag og torsdag 1.520 kr.

5) Bestyrelsens forslag til ændring af § 8 dagsorden for generalforsamling vedtaget, hvorefter generalforsamlingen fortsatte med den nye dagsorden.

6) Børge Asferg og Knud Kjærgaard genvalgt til bestyrelsen. Morten Vestergaard nyvalgt i stedet for Jens Markussen der ikke ønskede at fortsætte.

7) Aase Christensen valgt til suppleant.

8) Anne Sieg revisor. Carsten Sørensen revisorsupleant.

9) Eventuelt. Lars Kristensen fortalte om bestyrelsens beslutning om at spille IMP-par i stedet for Hold.

Der blev spurgt om muligheden for at lave spilaftner med mere socialt indhold, så medlemmerne fra de forskellige rækker kunne lære hinanden at kende. Børge lovede at bestyrelsen så på sagen.

Der blev efterspurgt til referater fra bestyrelsesmøder. Børge og Knud lovede at se om det ikke var muligt at lægge referater, eller dele heraf på hjemmesiden.

Der blev spurgt ind til forenings gave politik. Børge forklarede at bestyrelsens beslutning om gaver var fulgt, men at han selvfølgelig ikke kunne dele gaver ud hvis ingen fortalte ham om fødselsdag og bryllupper der ville give anledning til gave.










BridgeCentral, 16. juni 2025