Vedtægter

Vedtægter

for

Hammel Bridgeklub



§ 1. Navn og hjemsted.

Klubbens navn er Hammel Bridgeklub og klubben er hjemmehørende i Favrskov kommune.

Klubben er stiftet 1. september 1957.


§ 2. Formål.

Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilleaftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.


§ 3. Tilhørsforhold

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Østjylland og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.


§ 4. Medlemskab.

Som aktivt medlem kan optages enhver, der ønsker at spille bridge.


Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt at leve op til klubbens formålsbestemmelse.

       

Medlemmernes pligter og rettigheder er beskrevet i Klubregler for Hammel Bridgeklub.               


Bestyrelsen kan optage passive medlemmer. 

Passive medlemmer har ikke adgang til at deltage i den primære aktivitet.

Passive medlemmer har ikke stemmeret og er ikke valgbare til bestyrelsen.


Indmeldelse skal ske til bestyrelsen og er bindende for hele sæsonen, dog kan bestyrelsen tillade udmeldelse efter 1/2 sæson, når omstændighederne taler for det.


Medlemskab overføres fra en sæson til næste sæson.


Udmeldelse skal ske til bestyrelsen til udgangen af en sæson.


I forbindelse med udmeldelsen skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværender med klubben afvikles.


Klubbens vedtægter og klubregler er indlagt på klubbens hjemmeside og udleveres i øvrigt på medlemmets opfordring.


§ 5. Kontingent

Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen. Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.


Juniorer under uddannelse betaler halvt kontingent.


Er et medlem på trods af påmindelse fortsat i restance kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen.


§ 6. Udelukkelse og eksklusion.

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.


I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.


I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endelig afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som særligt punkt.


En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.


En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §§ 13 & 14.


§ 7. Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender. 


Ordinær generalforsamling afholdes inden udgangen af april måned.


Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted skriftligt med tre ugers varsel. Indkaldelsen fremlægges i spillelokalet. 


Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger inden generalforsamlingens afholdelse. Indkomne forslag og det reviderede regnskab kan rekvireres hos bestyrelsen og fremlægges for medlemmerne senest en uge før generalforsamlingen.


Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle klubbens aktive medlemmer, der ikke er i kontingentrestance. 


Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.


En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, se dog §§ 15 & 16.


§ 8. Dagsorden

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:


  1.  Valg af dirigent og referent.
  2.  Bestyrelsens beretning for det forløbne år.
  3.  Godkendelse af det reviderede regnskab.
  4.  Godkendelse af budget.
  5.  Fastsættelse af kontingent.
  6.  Indkomne forslag.
  7.  Valg af bestyrelsesmedlemmer for en toårig periode. Mindst 3 af bestyrelsen er på valg i lige      

        år og mindst 2 i ulige år.

  1.  Valg af 2 suppleanter.
  2.  Valg af revisor og revisorsuppleant.
  3.  Eventuelt.


§ 9. Generalforsamlingens ledelse.

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.


Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jf. §§ 15 og 16.


Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det og altid ved personvalg.


Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.


§ 10. Ekstraordinær generalforsamling.

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen. Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.


Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.


§ 11. Bestyrelsen.

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold. 


Bestyrelsen består af mindst 5 medlemmer. Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand, kasserer og sekretær.


Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (spilleudvalg og turneringskomite) eller vælge turneringsleder til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver.



Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede. Der føres en protokol over bestyrelsens forhandlinger.


De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.


Valgbare til bestyrelsen er alle medlemmer, der er fyldt 15 år og har stemmeret. 


Bestyrelsen udarbejder klubregler, der skal godkendes på generalforsamlingen.


§ 12. Regnskab

Klubbens regnskabsår er 1. januar  31. december. Regnskabet forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift. Regnskabet fremlægges for klubbens medlemmer senest en uge inden den ordinære generalforsamling.


§ 13. Revision

På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant.

Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til stede. 


§ 14. Tegning og hæftelse

Klubben tegnes af formanden. Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen. 


Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.


§ 15. Vedtægtsændringer

Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.


§ 16. Opløsning

Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig, kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.


For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådan flertal på en ekstraordinær generalforsamling der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.


Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå Danmarks Bridgeforbund eller en anden almennyttig dansk forening.


Vedtaget på generalforsamlingen den 27. april 2009.


Knud Erik Verner                        Herluf Jensen

Dirigent                                        Formand        


Klubregler

Klubregler for Hammel Bridgeklub


Medlemskab

Jfr. vedtægternes § 4 sker indmeldelse til bestyrelsen og er bindende for hele sæsonen. Dog kan bestyrelsen tillade udmeldelse efter ½ sæson, når omstændighederne taler for det.


Medlemskabet overføres fra en sæson til næste sæson, for så vidt man ønsker fortsat at spille i klubben.


Hvis man ophører med at spille, betragtes det som en udmeldelse, medmindre medlemmet tilkendegiver at ville fortsætte som passivt medlem.


Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen og opkræves i september-oktober. Kontingent for passive medlemmer fastsættes af bestyrelsen.


Tilmelding til klubbens turneringer sker til bestyrelsen. På spilledagene i april måned vil der blive fremlagt lister med mulighed for tilmelding til næste sæson, men ellers kan man senere tilmelde sig telefonisk eller skriftligt. Det er medlemmet selv, der har ansvar for tilmeldelse. Man skal tilmelde sig med makker.


Spilledage

Vi spiller mandag aften og onsdag eftermiddag på Inside i Hammel. Sæsonen går fra 1.september til 30. april næste år. På klubbens hjemmeside er angivet datoer for spilledagene.


Afbud til en spilledag.

Hvis en person af et makkerpar eller begge ikke kan komme, skal de selv sørge for substitutter. På hjemmesiden er der anført en substitutliste over spillere, man kan kontakte herom.


Et helt par kan dog i stedet foretage afmelding, hvis dette sker til turneringslederen senest en uge før den dag, hvor man ønsker at udeblive og skal i så fald ikke sørge for substitutter. Der er på hver spilledag fremlagt lister, således at man kan foretage denne framelding behørigt.


Kaffe, vand, øl til substitutter

Det er god tone, at man sørger for drikkevarer i pausen til substitutter, og hvis man selv har truffet aftale med disse, skal man sørge for betaling herfor og meddelelse til substitutterne.


Hvis parret ugen før har foretaget afmelding, er det klubben, som sørger for drikkevarer til substitutterne. Ved afmeldingen skal man derfor lægge kr. 20 pr. substitut pr. gang i klubbens kasse.


Undlad forstyrrende snak

Det er god tone, at man tager hensyn til de borde, hvor der spilles, og således undlader forstyrrende snak. Ligeledes skal man passe på, at man ikke røber noget om spillet til spillere ved andre borde, som endnu ikke har spillet kortene.


Hvis man mener at have noget at bebrejde sin makker, bør det aldrig ske i andres påhør.


Regler for parturnering

Der spilles runder á 3 aftener i en indledende del af turneringen. Efter hver runde rykkes de to højst placerede par i B og C rækken en række op, medens de to lavest placerede par i A og B rækken rykkes en række ned.


Herefter spilles på en slutrunde om klubmesterskabet i A rækken og vinder af B og C rækken.


Opnåede point efter en afsluttet runde føres ikke over i næste runde.


Turneringslederen justerer rækkerne, så der ikke bliver oversiddere, hvilket sker ved nedrykning af lavest placerede par, eller oprykning af bedst placerede par. Turneringslederen kan i stedet indsætte substitut.


Et par, som melder fra, samt et par, som af turneringslederen rykkes en række ned, tildeles middelscore i den række, hvori parret skulle have spillet, mens et par, der rykkes op, får tildelt 60% af scoren i den række, hvori parret skulle have spillet.


Pointlighed i parturnering

Såfremt der er pointlighed, og dette har betydning for op- eller nedrykning eller præmier, placeres det par øverst, som har flest point i indbyrdes opgør.


Såfremt også dette er lige, anvendes reglerne i DBFs turneringslederhåndbog § 223 (kan findes på DBFs hjemmeside).


Ved sammenligning mellem par ved pointlighed, ses der udelukkende på resultater siden senest foretagne op- eller nedrykning.


Regler for holdturnering

Ved afbud fra et par på en spilledag, indsætter turneringslederen substitutter. Der justeres ikke. Ved afbud fra flere par på en holdturneringsdag, omdanner turneringslederen holdene, så flest mulige holdkampe kan afvikles. Hvis et hold suppleres med et par fra en lavere række, tildeles holdet med substitutter mindst 10 kamppoint. Modstanderholdet får den opnåede score. Hvis en kamp udgår, tildeles det udgåede hold 10 kamppoints. Modstanderne får 13 kamppoints (dog justeres op, hvis gennemsnittet af de øvrige scorer er højere). Et hold, hvis modstanderhold er opløst, tilbydes at spille indbyrdes med opgørelse af points i forhold til et andet bord i rækken. Resultatet er ikke gældende. Holdet tildeles 13 kamppoints (dog justeres op, hvis gennemsnittet af de øvrige scorer er højere).


Præmier for en turnering

Bestyrelsen fastsætter præmier for klubbens forskellige turneringer.


I tilfælde af at en spiller i løbet af sæsonen går bort, og vedkommende sammen med sin makker har vundet en præmie, i en eller af flere af årets turneringer, skal makkeren selv bestemme, hvem af substitutterne der skal have præmien.



Således vedtaget på generalforsamlingen den 30. april 2018.




Knud Erik Verner                       Thordis Skjernaa

Dirigent                                       Formand

BridgeCentral, 26. april 2024