Et ungt par flyttede til Århus, til et nyt villakvarter i Egå. De var begge opvokset i Bramminge i familier, hvor kortspil var en yndet fornøjelse. De var også vant til et rigt socialt liv. De 2 værdier havde de med i bagagen.
Nu ville de gerne spille bridge i Århus, men i de eksisterende klubber i byen var der ventelister.
Hvad gør man så!
Arne Mathiesen og hustru Anna Greta
tog omkring det hjemlige spisebord, vist nok sammen med et andet par fra kvarteret, den beslutning, at så lavede de da bare deres egen bridgeklub.
Der blev sat annoncer i Landbobladet og den lokale Tilbudsavis og vel også snakket lidt i lokalområdet.
Stiftende generalforsamling fandt sted 20. marts 1975 i Skæring Forsamlingshus og til stede var 16 medlemmer. Arne Mathiesen blev valgt til formand og klubbens navn blev ”Egå Bridgeklub”, eftersom det hele var startet i Egå på formandens adresse.
Indskud blev fastsat til 25 kr pr. måned og kontingentet til 35 kr
De første vedtægter blev udarbejdet straks i foråret 1975. Til disse vedtægter er der en tilføjet ordensregel: Højrøstet diskussion af og under spillet er strengt forbudt.
I november 1976 anmoder man om optagelse i Danmarks Bridgeforbund med 36 medlemmer.
Lokaler
Første opgave for bestyrelsen var at finde egnede lokaler. Det var en lidt vanskelig opgave.
De første gange spillede man onsdage i baren i Skæring forsamlingshus. Derefter flyttede man til Løgten kro.
Men allerede fra sæsonen 1976/77 lykkedes det at låne lokaler i kommunens bygninger vederlagsfrit, idet man fik en aftale i stand med Risskov Bibliotek, hvor der var en ny opført pavillon, der netop havde til formål at huse diverse foreninger. Tilmed var der køkken og mulighed for at lave kaffe og te, blot man ryddede op efter sig selv. I første omgang kunne man dog kun være der hver anden uge, og man henlagde så de øvrige aftener til Hørgårdens plejehjem, hvor der i kælderen var et mødelokale.
Samtidig ansatte man den første ”kaffepige” til at lave kaffe og te, stille kopper frem og rydde op bagefter. Det var et af medlemmernes skolepligtige datter. ”kaffepige-ordningen” ophørte ved årsskiftet 2017, fordi Århus kommune indførte en ny ordning med obligatorisk køb af kaffe fra plejecenterets café.
Fra sæson 1977/78 blev aftalen med Risskov Bibliotek fast, og man flyttede samtidig spilleaftenen til tirsdag.
I sæsonen 1989 begyndte bestyrelsen at se sig om efter et andet lokale, som var lidt større. Og der blev gjort forsøg med at afprøve festsalen på Fortegårdens plejehjem.
Slutresultatet blev dog, at man fra sæson 1990/91 rykkede ind i kantinen på Vejlby Lokalcenter, hvor klubben lige siden har haft til huse.
Turneringsplan
Fra starten er målet for klubben, at man i godt socialt samvær mødes for at spille kort, men at man også søger at forbedre standarden for medlemmerne. Derfor lægges der i sæsonplanerne vægt på, at man prøver kræfter med forskellige spilformer.
I første sæson spilles der både almindelig parturnering i en og to rækker, enkeltmandsturnering og holdturnering. I anden sæson droppes enkeltmandsturneringen, men den genprøves i nogle år senere, men forsvinder igen.
Handicap forsøger man sig med i holdturneringer efter en hjemmelavet ordning 1983, efter at man har afprøvet det i parturnering allerede i 1977.
Og i 1983 begynder man at arrangere en turnering med Butlerberegning.
Den sidste parturnering i hver sæson har fra starten været udnævnt til et klubmesterskab. Og en af klubbens allerførste investeringer er da også 2 vandrepokaler til vinderne af årets klubmesterskab. De uddeles allerede i 1. sæson.
Efter uddelingen i 1976 beslutter bestyrelsen, at vinderne år efter skal modtage et erindringsbæger af tin.
Traditionen med erindringsbægrene ophører engang i 1990'erne. Pokalerne tages ud af brug i 2010, fordi der ikke er plads til flere inskriptioner, og erstattes af et diplom.
I nogle år uddeles der tinbægre eller tinaskebægre til vinderne af den årlige holdturnering.
|