§ 1. Klubbens navn og hjemsted
Klubbens navn er EGÅ BRIDGEKLUB, og klubben er hjemmehørende i Århus kommune.
§ 2. Formål
Klubbens formål er at samle interesserede bridgespillere til regelmæssige spilleaftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridgespillet.
§ 3. Tilknytning til forbundet
Klubben er tilsluttet Danmarks Bridgeforbund og dermed underkastet forbundets regler.
Klubben er tilsluttet forbundets mesterpointordning efter de gældende regler.
§ 4. Bestyrelse og klubbens tegning
Klubben ledes af en bestyrelse på 5-7 medlemmer. Formanden vælges på generalforsamlingen for 2 år ad gangen. De øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen, således at 2-3 er på valg hvert år.
Bestyrelsen, der konstituerer sig selv med næstformand, kasserer og sekretær, er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne er til stede. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Generalforsamlingen vælger hvert år 2 suppleanter til bestyrelsen.
Generalforsamlingen vælger hvert år 1 revisor og 1 revisorsuppleant.
Klubben tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner over kr. 5.000 eller ved låneoptagning kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening. Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.
Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.
§ 5. Udvalg
Bestyrelsen nedsætter et spilleudvalg til under bestyrelsens ansvar at tilrettelægge og lede turneringerne. I dette skal der være mindst 1 bestyrelsesmedlem.
Bestyrelsen nedsætter et appeludvalg og har i øvrigt mulighed for nedsættelse af Ad Hoc udvalg.
§ 6. Regnskabsår
Klubbens regnskabsår er kalenderåret. Spillesæsonen er 1. september til 30. april.
§ 7. Generalforsamling
Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år på klubbens sidste spilleaften, dog senest 1 uge efter denne. Tidspunktet vil fremgå af sæsonens spilleplan, og senest 3 uger før, vil indkaldelse blive fremlagt på klubbens spilleaften.
Dagsorden skal indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent.
2. Formandens beretning.
3. Aflæggelse af årsregnskab.
4. Fremlæggelse af budget og forslag til næste sæsons kontingent.
5. Indkomne forslag.
6. Valg af formand (lige år).
7. Valg af 2-3 bestyrelsesmedlemmer (ulige år).
8. Valg af 2-3 bestyrelsesmedlemmer (lige år).
9. Valg af 2 suppleanter.
10. Valg af revisor og revisorsuppleant.
11. Eventuelt.
Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal indsendes skriftligt til formanden senest 14 dage før.
Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.
Den ordinære generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte medlemmer, og alle punkter på dagsordenen afgøres ved simpel stemmeflerhed. Undtaget herfra er dog forslag til vedtægtsændringer, som kun kan vedtages med mindst ⅔'s majoritet af de på generalforsamlingen fremmødte medlemmer.
Skriftlig afstemning skal foretages, såfremt blot 1 medlem forlanger det, og altid ved valg mellem flere kandidater.
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen. Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.
Den ekstraordinære generalforsamling skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.
§ 8. Medlemskab
Begæring om optagelse i klubben kan ske ved henvendelse til et bestyrelsesmedlem, hvorefter bestyrelsen træffer bestemmelse om optagelse.
Ved indmeldelse i klubben betales et indskud svarende til 1 måneds kontingent. Indmeldelsen er bindende for hele sæsonen, og medlemskab af klubben overføres automatisk fra én sæson til den næste, medmindre bestyrelsen har modtaget udmeldelse senest d. 1. juni.
Et aktivt klubmedlem kan med bestyrelsens accept overgå til passivt medlemskab mod at betale de omkostninger, som klubben har af medlemskabet. Et passivt medlem vil afhængig af omstændighederne have fortrinsstilling ved optagelse af nye medlemmer. Passivt medlemskab indebærer, at man modtager Dansk Bridge, som er Danmarks Bridgeforbunds medlemsblad, og at man har adgang til at deltage i eksterne turneringer arrangeret af klubber under DBF. Passive medlemmer kan deltage uden stemmeret i klubbens generalforsamling.
Kontingentet for hele sæsonen forfalder til betaling på den første spilledag i september.
§ 9. Æresmedlemmer
Der kan udnævnes æresmedlemmer i klubben efter indstilling fra bestyrelsen og efterfølgende godkendelse på generalforsamlingen.
§ 10. Tilskudsmuligheder
Bestyrelsen kan bevilge kontant tilskud til uddannelse af turneringsledere o.l., samt til hel eller delvis dækning af omkostninger i forbindelse med medlemmers deltagelse i turneringer, som arrangeres af Danmarks Bridgeforbund.
Bestyrelsen har fuldmagt til at disponere et beløb til dækning af udgifter til personer, der har arbejdet for klubbens drift og virke.
§ 11. Udelukkelse og eksklusion
Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.
I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.
I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endelig afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som særligt punkt.
En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.
En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §§ 13 & 14.
§ 12. Klubbens ophør
Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling.
For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.
For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådan flertal på en ekstraordinær generalforsamling der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.
Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå Danmarks Bridgeforbund eller en anden almennyttig dansk forening.
Disse vedtægter er ændret i overensstemmelse med beslutningen truffet på generalforsamlingen den 30. april 2019.
Formand: Jørgen Vedsten Larsen Dirigent: Niels Ammitzbøll
|