Bestyrelsens beretning

Generalforsamling 25. april 2023

For andet år i træk kan vi holde generalforsamling som vedtægterne foreskriver nemlig ved sæsonafslutning inden udgangen af april måned.

For første gang i tre år har vi ikke døjet med corona. Restriktionerne er lige så stille ude af spilleaftenerne. Men som vi skriver på vores hjemmeside er vi stadig corona-parate. Spritten er på lager og vi passer på hinanden.

I 21-22 var vi 9 borde. Det blev vi også i denne sæson selvom en del er holdt, men heldigvis er der også kommet nye til. Om vi kan blive 9 borde i næste sæson, er ikke nemt at sige. Der er meddelelser fra et par stykker om, at de holder med udgangen af denne sæson. Det er vores erfaring at mange ting falder på plads hen over sommeren.

Så må vi se om, vi bliver 9 eller 8 borde næste sæson.

Sidste år blev vi som mange andre små foreninger ramt af bankernes nye gebyrpolitik. Det fleste banker forlangte mellem 2 og 3 tusinde kr. i gebyrer for en foreningskonto. I bestyrelsen gik vi straks i gang med at undersøge, om vi kunne gøre det billigere ved at skifte pengeinstitut. Det kunne vi heldigvis. Ved at skifte til Sparekassen Danmark kunne vi slipper med ca. 600 kr. om året.

Fra DBf er der gennem de seneste år fokuseret meget på fastholdelse og rekruttering af medlemmer. Lige efter generalforsamlingen sidste år var vi medvirkende til ”Firmabridge” i Hadsund. Det var spændende at være med til, men jeg har ikke hørt om der er kommet flere bridgespillere ud af det. Man kan jo da håbe at der i det mindste er ”sået et frø” som med tiden vil spire. Det sidst nye på denne front er reklamefremstød på Facebook. Man har fundet ud af at man kan få meget mere for pengene her end ved at annoncere i de trykte medier. Distrikt Nord arbejder på at vi kan gøre noget i fællesskab.


Den 30.8. blev der afholdt et møde mellem 5 himmerlandske bridgeklubber Hobro, Hadsund, Støvring, Romdrup-Klarup og Terndrup. Der var på forhånd givet tilsagn om at undersøge mulighederne for samarbejde klubberne i mellem. Vi ville satse på følgende emner: afløserliste, undervisning og lokal holdturnering udover vores venskabsturnering med Romdrup-Klarup. Vi havde et hyggeligt møde, men man kan ikke just sige, at der kom meget nyt ud af det. Der var ikke nok interesserede til en lokal holdturnering måske fordi der ikke kunne findes en hverdagsaften, hvor alle klubber havde mulighed for at være med. Der var heller ikke blandt medlemmerne interesse i at stå på afløserliste flere steder end de gjorde i forvejen. Vi har fået lidt mere afløsning mellem Støvring og os ud af det. Men det er dog stadig den gensidige afløsning mellem Hadsund og Terndrup der betyder mest for os. Undervisningen i de enkelte klubber skal være åben for alle - Distrikt Nord koordinerer gerne. Sidst har der været et hold i Aalborg tirsdag aften, så andre end pensionister kunne deltage. Vi har haft undervisning i en årrække om torsdagen kl. 9 -12. Der har vi haft en del kursister fra naboklubberne.

Den årlige venskabsturnering mellem os og RKB fortsætter. I år var vi gæster i Klarup. Vi var så ubeskedne at løbe med alle præmierne. Til dec. er det vores tur til at arrangere venskabsturneringen.

På den første søndag i februar har der gennem mange år været afholdt Terndrup Open. De sidste 2 år har vi ikke kunnet gennemføre på grund af corona. I bestyrelsen har vi besluttet at droppe Terndrup Open ind til videre. Der var ingen, der havde overskud/lyst til at påtage sig det forholdsvist store arbejde med at arrangere turneringen. Desuden er vi jo heller ikke afhængige af at tjene penge på turneringen.

I maj måned sidste år arrangerede vi nogle ”åbent hus” spilleaftener for at indhente nogle af Corona aflysningerne. I år har vi ingen aflysninger haft og derfor heller ikke nogen ekstra spil.

I løbet af sæsonen har vi indkøbt en del spillekort. Vi har desværre måttet udskifte en del på grund af afspritning, men det skulle jo være en saga blot nu. Vi har også måttet indkøbe en anden bærbar computer. Mere herom i regnskabsbemærkningerne. I marts havde DBF et godt tilbud på deres miniserie. Vi kunne få 18 hæfter for 500 kr. Vores underviser, Hans Andersen foreslog vi skulle have et sæt i klubben. Vi købte to sæt et sæt til udlån blandt medlemmerne og et sæt som vi agter at bruge som præmier.

Nu vi er ved materialeafdelingen, så har vi også i bestyrelsen besluttet at vi vil prøve at ansøge diverse fonde om penge til at anskaffe nye bridgeborde. Vi har i dag 12 borde. 12 nye borde vil kunne anskaffes for 15.000 kr.

Inden mine afsluttende bemærkninger har jeg lige et par suk. Der er for meget uro. Savner virkelig de lydvægge som vi havde til rådighed tidligere. Vi må og skal blive bedre til at tage hensyn til hinanden, når der er skift på forskellige tidspunkter i de to rækker. Nogle gange bliver spillet også for langsom skyldes det uroen? eller at man bruger for lang tid på BridgeMatene for at se, hvordan der er spillet ved de andre borde. Muligheden for at se de andre spil kan jo slås fra. Modtager gerne kommentarer hertil fra forsamlingen. Jeg ved godt vi ikke kan vedtage noget her på generalforsamlingen. Men det kunne jo være der var et par gode ideer til bestyrelsen.

Jeg vil slutte med at sige mine kolleger i bestyrelsen tak for et godt samarbejde. Der er en stor tryghed i de faste rutiner. Det gælder især ved de ugentlige spilleaftener, men også ved julefrokost og generalforsamling. Det er dejligt, at der er så mange, der ikke er bange for at give en nap med. Ingen nævnt og ingen glemt! Men dog vil jeg nævne Søren Nielsen, der meldte fra som fast spiller ved sæsonstart. Alligevel forsatte Søren som fast leverandør af øl og vand. Der har også ofte været bud efter Søren som afløser. Tak for det Søren.

Hermed overgives beretningen til forsamlingens behandling.

Generalforsamling 26. april 2022

Beretning 21-22.

Sidste år måtte vi for 2. gang holde generalforsamling i august måned kort tid før sæsonstart. Men denne gang kan vi holde generalforsamling som vedtægter foreskriver ved sæsonafslutning inden udgangen af april måned.

Ved sæsonstart i september havde vi forventning om en corona-fri sæson. Forrige års 8 borde kunne vi i hvert tilfælde opretholde. Ja vi kunne endog øge til 9 borde. Hans Andersens 12-mand store undervisningshold resulterede i 4 nye spillere og der til et par tilflyttere fra Ravnkilde Bridgeklub.

Alt så godt ud -forsamlingsloft var ikke nogen hindring. Næsten alle var blevet vaccineret og vi passede stadig på hinanden med god afstand, afspritning og personlig meldeboks. Vi kom frem til begyndelsen af december uden de store problemer. Det lykkedes os at gennemføre vores venskabsturnering med Romdrup-Klarup Bridgeklub. Vi var værter for en hyggelig og god turnering den 7. dec. Ugen efter havde vi juleafslutning med pæn tilslutning på trods af at corona var kommet med en ny og meget smitsom variant. Der kom atter restriktioner som umuliggjorde bridgen.

Vi måtte holde julepause frem til den 18. januar men vi kom ikke op på fuld styrke igen før den 1. marts. I en periode var vi kun 7 borde vi prøvede at spille mange spil mod hvert par for at flytte mindst muligt rundt og det var stadig forsvarlig bridge.

Fra den 1. marts har vi været fuldtallige dog med god hjælp af substitutter fra naboklubberne især Hadsund. Nu er vi så nået nogenlunde helskinnet frem til sæsonafslutningen.

Tirsdag den 19.4. havde vi en ”løs-hængende” bridgeaften uden sammenhængende turnering. I bestyrelsen besluttede vi at vi ville prøve at invitere vore kursusdeltagere til en lille turnering. De skulle prøve at spille turnering med Bridge Mate og det hele. Det blev ikke helt som vi havde regnet med. 4 af kursisterne spillede i forvejen her i Terndrup. Og ved nærme eftersyn viste det sig, at 5 af kursisterne var faste spillere i Støvring. Men vi havde en hyggelig aften med en lille præmie til bedste Nord/syd-hold og bedste Øst/vest-hold efter handicap.

Terndrup Åben vores bronze turnering skulle være løbet af staben den 5. februar. Vi måtte aflyse, da der var for kort tid fra genoplukningen til vi kunne nå at tilrettelægge på forsvarlig vis.

Mon ikke det var tilstrækkeligt tilbageblik på sæsonen. Hvis jeg skulle have glemt noget må I endelig spørge.

Nu vil jeg prøve at kigge lidt fremad. Her I foråret er vi rent ud sagt blevet bombarderet fra DBf med stort set alt muligt vi kan/bør gøre for at få nye spillere og fastholde de nuværende.

Sagen er den at siden corona kom til er antallet af bridgespillere faldet med mere end 15 %. Nogle af punkterne var: Undervisning i klubben. Samarbejde og vidensdeling mellem klubber. Som DBf siger vi skal have vendt skuden. Der er mange bolde i luften Bridge over nettet (RealBridge) Undervisning over nettet osv. Alt det her drøftede vi i bestyrelsen. Vi konstaterede, at vi har samarbejde med Romdrup-Klarup om venskabsturneringen. Vi har et godt samarbejde med Hadsund vedr. gensidig afløsning uden det ville det blive langt sværere for turneringslederen. Efterhånden har vi også lidt afløsersamarbejde med Støvring. Undervisningen har vi haft i mange år og vi har en del kursister fra naboklubberne. På landsplan er det noget under halvdelen af klubberne, der har undervisning. Stort set er der tilfredshed med samarbejdet, men måske kunne der være mere at samarbejde om. Derfor har vi skrevet til Romdrup-Klarup, Støvring, Hadsund og Hobro om sagen. Alle klubber er interesserede og i begyndelsen af august mødes et par repræsentanter fra hver klub til en uformel drøftelse af mulighederne for øget samarbejde. En af de ting, der har været talt om, er en ”lokal” holdturnering.

Det er ikke blot Coronaen, der er årsag til medlemsnedgangen. Det er også medlemmernes alderssammensætning. Det gælder om at få medlemsskaren forynget. Det har man prøvet via skolebridge gennem de sidste år. Der er udviklet et spændende program i skolebridge, men det har desværre ikke rigtig givet noget afkast endnu. Men det er måske på vej. I Hadsund skal vi på fredag være med til at afvikle ”Firmabridge”. En virksomhed byder medarbejderne på et fyraftensmøde/ arrangement. Morten Bille indleder med en kort orientering om hvad bridge. Derefter går man ellers i gang med at spille bridge efter ”Skolebridge”- konceptet. Man ser en lille video og så er man i gang med at spille. Ved hvert bord skal der være en vejleder. Det er her vi kommer ind i billedet. Spændende om det kan give nogle medlemmer. Der bliver i hvert tilfælde satset meget på det fra DBfs side.

Vi har også været med i et særligt tiltag for at gøre opmærksom på bridge. Vi deltog i ”Terndrup støtter Ukraine”. Vi stillede et par bridgeborde op i Terndrup Hallens forhal. Ved det ene bord spillede vi bridge. På det andet havde vi div. pjecer om bridge. Der kom en del forbi. Især seksårige Ebbe var optaget af at lære noget om spillet. Om vores deltagelse giver nye spillere i klubben, vides ikke, men vi var med i en god sag. Der blev samlet ca. 40.000 kr. ind til Ukraine. Vi fik et billede i Bridge Bladet. TV2-Nord var vi også i.

Som noget nyt har bestyrelsen besluttet at prøve med ”Åbent hus Bridge” alle tirsdage i maj. Tilmelding fra gang til gang. Der skal være tilmeldt mindst 4 borde for gennemførelse.

Jeg vil slutte med at sige tak til bestyrelsen for et godt samarbejde. Jeg synes efterhånden vi har en god rollefordeling. Det hele går stille og roligt, selvom det til tider har spidset til. Hans Bjørns opgave med at få spillet til at fungere har bestemt ikke været let og ligetil i denne sæson. Du har kæmpet med det, og dit store kendskab til spillere i området har vi haft stor glæde af. Opstilling og oprydning går let. Det er dejligt at se, at mange ud over bestyrelsen er flinke til at hjælpe til. Tak til alle.

Til allersidst vil jeg nævne, at to af vores faste medlemmer er afgået ved døden i løbet af sæsonen. I dec. afgik Anders Larsen ved døden og sidst i marts var det Fanny Østerlin. Vores tidligere kasserer Peter Mikkelsen er også afgået ved døden i denne sæson. Han stoppede dog med at spille for 2 år siden pga. sygdom.

Hermed overgives beretningen til generalforsamlingens behandling.

GENERALFORSAMLING

TIRSDAG DEN 26. APRIL 2022 KL. 18:00

Dagsorden for den ordinære generalforsamling i henhold til foreningens vedtægter:

1. Valg af dirigent og referent

Formanden bød velkommen.

Søren Nielsen valgt som dirigent.

Else Kristensen valgt som referent.

2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år.

Beretningen kan ses på klubbens hjemmeside.

Beretningen godkendt uden kommentarer.

3. Godkendelse af det reviderede regnskab

Regnskabet blev fremlagt af Hans Bjørn.

Årets resultat: -3990,10 kr.

Inger Bjørn forhørte sig til bogføringen af buket til Fannys Båre.

HB oplyste at bisættelsen var i april og derfor med i næste års regnskab.

Formanden roste Søren Nielsen for det store arbejde med salg af øl og vand.

Regnskabet blev herefter enstemmigt godkendt.

4. Godkendelse af budget

Der budgetteres med et lille underskud 1920 kr. På forespørgsel af Poul Thøis Madsen

forklarede Hans Bjørn, at det var forsvarligt at tære lidt på klubbens beholdning

Budgettet blev herefter enstemmigt godkendt.

5. Fastsættelse af kontingent.

Bestyrelsen foreslog uændret kontingent på 450 kr., hvilket blev enstemmigt

vedtaget

6. Indkomne forslag

Ingen.

7. Valg af formand for 2 år. Knud Erik Christensen afgår efter tur.

Genvalgt.

8. Valg af 1 bestyrelsesmedlem. Svend Pedersen afgår efter tur.

Genvalgt.

9. Valg af 2 suppleanter. (Nuværende Hans Andersen)

Genvalg til Hans Andersen og nyvalg til Gerner K Nielsen.

10. Valg af revisor og revisorsuppleant. (Nuværende revisor og revisorsuppleant er

Kaj Andersen og Hanne Kock)

Genvalgt.

11. Evt. valg til distriktets generalforsamling. Generalforsamlingen er afholdt.

12. Eventuelt.

Intet.

Dirigent og formand takkede forsamlingen for god ro og orden.


Generalforsamling 17-08-2021

Beretning 20-21.

Atter en gang må vi holde generalforsamling i august i stedet for den sidste tirsdag i april måned. Men corona ville det også anderledes i bridgesæson 20-21. I min beretning sidste år nævnte jeg at sæson 19-20 ville gå over i historien som den mest ufuldstændige -idet der blev stoppet for al bridge fra den 10. marts 20. Dengang var vi uvidende om, at den nye sæson skulle blive endnu kortere. Den sidste turnering i sæson 20-21 blev spillet allerede den 15. december. Først den 21. juni blev det muligt at forsamles så mange igen, at vi kunne holde generalforsamling. I bestyrelsen var vi enige om at vente til august. Det ser ud til, at det var en god beslutning 23 til generalfor-samling 3 uger før sæsonstart synes jeg er et pænt fremmøde.

Lidt om den korte sæson: Vi må sige, at det ikke var uden startvanskeligheder vi kom i gang. Flere af medlemmerne havde af forskellige årsager valgt at stoppe og blot en enkelt fra det 10-mand store undervisningshold meldte sig som fast spiller. Vi måtte begynde åbningsturneringen med 6 borde i en række. Dette var ikke ideelt nogle medlemmer mente, at vi skulle være mindst 8 borde, hvis de skulle være med. Ved 2. åbningsturnering var vi 7 borde og fra den 15. september var vi 8. borde. Vi kunne nemlig byde velkommen til 4 nye medlemmer fra Aalborg Universitets Bridgeklub som netop var blevet nedlagt. Med sprit god afstand og med navn på meldeboksen kunne vi spille bridge næsten som normalt. Men ak. Vi nåede blot 4 spillerunder på nogenlunde normal vis. Efter den 20. oktober var det slut. Vi måtte højst forsamles 10 personer. Det kunne der jo ikke blive meget bridge ud af. Og dog fra den 17. november forsøgte vi med 2 borde i to adskilte rum. Det faldt i god jord hos en del spillere. Senere fandt vi ud af, at vi kunne være 3x8 spillere i 3 adskilte rum/afdelinger. Det gik godt til og med den 15. december. Forsamlingsloftet blev skærpet og Rebild Kommune lukkede lokalerne. Det var vist det vi kunne se tilbage på. Der var hverken venskabsturnering med Romdrup Klarup Bridgeklub eller Terndrup Open.

I forbindelse med den store corona-nedlukning har der været gode muligheder for at spille bridge på nettet. Foruden de kendte, BBO og Funbridge kom RealBridge på banen. Ved RealBridge sidder man ved et virtuelt bord, hvor man kan se både modstander og makker, hvos det hele ellers fungerer. Jeg prøvede det et par gange - jeg synes ikke det var så ringe endda. I bestyrelsen mente vi, at der ikke, der var basis for, at vi selv arrangerede turneringer i RealBridge. Flere klubber i Distrikt Nordjylland tilbød åbne turneringer i RealBridge, så der var/er gode muligheder for, der vil spille bridge på nettet.

I denne sæson har vi haft det største undervisningshold i lang tid. 12 elever i alt, så Hans Andersen måtte lave arbejdsfordeling med 8 elever ad gangen og fortsætte nogle gange efter den 1. maj. Tak for det Hans Andersen. Der fortsættes med undervisning torsdage kl. 9 12 i Terndrup Medborgerhus.

Så må det være tiden til at se lidt frem mod næste sæson. I forbindelse med et orienteringsbrev/mail til medlemmerne i juni måned bad vi om en tilkendegivelse af om de ville spille bridge i kommende sæson. Vi kan med glæde konstatere, at vi allerede nu er tilmeldt 16 par. Desuden er der et par løse ender og nogle få, vi endnu ikke har hørt fra. Hvis det hele går op i en højere enhed, så bliver vi måske 9 eller 10 borde. Det ku bare vær dejli. Vi håber på en normal sæson. Forsamlingsloft og afstandskrav skulle ikke give problemer. Men vi skal stadig passe på hinanden. Vi fortsætter med navn på meldeboksen og sprit på bordene.

I sæson 20-21 udsendte Bridgeforbundet nye regler om alert af doblinger. Jeg kan ikke rigtig finde ud af om det har den store betydning for os. Men det må vi jo finde ud af. Det kunne være en god anledning til en klubaften, hvor vi fik HK til at komme og gennemgå reglerne. Jeg synes han er god til at fortælle om bridge på en inspirerende og munter facon.

Sidste sæson var det vores tur til at stå for venskabsturneringen med Romdrup Klarup. Vi ved ikke om de kommer i gang denne sæson, men vi håber og har reserveret den 7. dec. til en turnering med RKB. Tiden vil vise om det bliver til noget.

Terndrup Open vores bronzeturnering regner vi helt sikkert med at arrangere i sæson 21-22. Vi har afsat søndag den 6. februar til turneringen.  Som tidligere håber vi på medlemmernes gode opbakning.+--+-+-

Til sidst vil jeg gerne sige tak til bestyrelsen for et godt samarbejde og tak til de mange medlemmer som altid er villige til at give en hjælpende hånd. Ingen nævnt ingen glemt.

Hermed overgives beretningen til forsamlingens behandling.

Terndrup Bridgeklub

Generalforsamling 17/8 2021

  1. Valg af dirigent og referent.

Søren Nielsen valgtes til at lede generalforsamlingen. Hans Bjørn valgtes som referent.


  1. Bestyrelsens beretning for det forløbne år:

Beretningen kan læses på hjemmesiden www.bridge.dk/4172

Der var ingen spørgsmål eller kommentarer til beretningen.


  1. Godkendelse af det reviderede regnskab.

Regnskabet viste et overskud på kr. 1.397,39

Poul Thøis Madsen mente, man kunne få Spar Nord Bank til at finansiere udgifterne ved bankkontoen. Dette afvistes af kasserer Hans Bjørn med den begrundelse, at så havde man nok ikke indført alle de gebyrer m.v. som man nu har.

Regnskabet blev godkendt


  1. Godkendelse af budget.

Der var ikke udarbejdet noget skriftligt budget, men kassereren gjorde mundtlig rede for de uforudsete udgifter, der kunne tænkes. Det var ikke mange, da klubben er godt polstret med udstyr m.v.


  1. Fastsættelse af kontingent:

Bestyrelsen foreslår uændret kontingent: kr. 450 p.a. for primære medlemmer og kr. 130 for klub medlemmer.


  1. Indkomne forslag: Ingen
  2. Valg af kasserer for to år:

Hans Bjørn blev genvalgt.


  1. Valg af to bestyrelsesmedlemmer:

Else Kristensen og Leif Folkersen blev genvalgt


  1. Valg af suppleanter:

Fanny Østerlin og Hans Andersen blev genvalgt


  1. Valg af revisor og revisorsuppleant:

Kaj Andersen blev genvalgt som revisor mens Hanne Koch blev genvalgt som revisorsuppleant


  1. Valg af repræsentanter til distriktets generalforsamling.

Punktet udgik, da generalforsamlingen blev afholdt i juni.


  1. Eventuelt.: Intet                                                Hans Bjørn


Generalforsamling 18. august 2020

Beretning

Bridgesæson 19/20 vil gå over i historien som den mest ufuldstændige idet der blev stoppet for al bridge i Danmark fra den 10. marts. Det stod hurtigt klart, at vi end ikke kunne afslutte med generalforsamling den sidste tirsdag i april. Bridgeforbundet beskrev flere muligheder for at holde generalforsamling. En af mulighederne var at vente til vi igen kunne samles på forsvarlig vis. Den mulighed har bestyrelsen så valgt ved at afholde generalforsamling i aften under meget tilpasset form med hensyn til Covid-19. Mere om Covid-19 senere.

Fra sæsonens begyndelse var vi 16 par/8 borde som spillede i 2 rækker a 4 borde. Forrige år var vi 9 borde. I beretningen sidste år blev der ellers udtrykt en forsigtig optimisme. Vi havde igen fået etableret et under-visningshold med op til 10 deltagere, så vi drømte om 11-12 borde. Det var dog at sætte overliggeren for højt. Ved sæsonstart var vi som nævnt 8 borde. 2 par havde valgt at stoppe med at spille bridge i Terndrup. Det pæne undervisningshold har indtil nu blot givet et enkelt nyt medlem. Men det korte af det lange blev, at vi kom i gang med 2 x 4 borde. Det var der også en fordel ved nemlig at vi spillede lige mange spil i de 2 rækker og dermed skiftede samtidig.

Sidst på sæson 18/19 var der lidt uro og uenigheder. Det medførte at der på generalforsamlingen blev foreslået at vi skulle holde en temaaften/klubaften med en instruktør udefra til at gennemgå reglerne for spørgsmål og svar i forbindelse med melding og spil. Vi fik lavet en aftale med HK Sørensen fra DBf onsdag den 9. okt. HK gennemgik på en inspirerende og humoristisk facon næsten alt om bridge lige fra regler til etik. Jeg synes vi have en god aften, som også har virket efter hensigten -i hvert tilfælde med hensyn til det som HK kaldte de to mindst slidte kort i meldekassen: STOP og ALERT. Det meste af det HK kom ind på har han skrevet i et lille hæfte ”Velkommen til bridge”. Dette hæfte har vi indkøbt og uddelt til alle medlem-mer.

Sidste år var det Romdrup-Klarup Bridgeklub der havde værtskabet for vores venskabsturnering. En god og hyggelig tradition som vi så skal stå for i år. Sædvanligvis den 2. tirsdag i december. Jeg overvejer dog at foreslå den 1. tirsdag i dec. for at få en normal spilleaften inden juleafslutningen den 15. dec.

Forrige sæson flyttede vi Terndrup Open hertil i stedet for hallen. Det gik godt og vi fortsatte selvfølge her. Vi har plads til 36 par 3 rækker med 6 borde. I lang tid så det ud til, at det kunne knibe med at nå op på 36 tilmeldte par, men lige pludselig gik det hurtigt med tilmeldingerne. Det hele gik godt medlemmerne var også i år flinke til at hjælpe med bagning og servering. Det eneste der ikke helt gik efter planerne var afviklingen. Lige pludselig mistede computeren forbindelsen til de 18 bridgemates, hvilket bevirkede at vi måtte i gang med at udskive og udklippe sedler. Godt at vi var et par stykker til at hjælpe turneringslederen, der ellers kæmpede bravt med at taste resultater ind efter hver runde. Forsinkelsen blev ikke større end at det var til at leve med. Hvad der egentligt skete, fandt vi ikke ud af, men jeg håber ikke det sker igen. Økonomien i Terndrup Open på den her måde er blevet ganske god som det fremgår af regnskabet. Første år måtte vi investere i 2 nye bridgemates og flere kort. I år kunne vi klare os med det vi havde.

Stor tak til medlemmerne for at bakke op om Terndrup Open ved at deltage og stor tak til ”bagere” og køkkenhjælp. Uden Terndrup Open ville der ikke være overskud i regnskabet.

På mødet med HK blev vi opfordret til at tilkalde turneringslederen hver gang der skete noget uhensigtsmæssig i forhold til meldinger og spil. Svend Pedersen er vores turneringsleder og han har i år været på et par kurser i Distrikt Nord som led i en særlig uddannelse af turneringsleder på klubplan. På klubledermødet i fredags forstod jeg, at der igen var ændringer i uddannelsen af turneringsledere. Helt hvordan blev jeg ikke klar over, men hvis Svend ved det vil han sikkert gerne forklare det.

I efteråret inviterede DBf til klubdag i Middelfart. Hver klub kunne deltage med to repræsentanter. Her mødte vi toppen af Dansk Bridge. Der var en del indlæg om hvad der rører sig i Dansk Bridge. Desuden skulle hver enkelt deltage i to af tre workshops. Der var rigtig mange emner, der blev berørt, men ikke meget direkte nyt til Terndrup Bridgeklub. Men vi ved mere om hvad der rører sig i bridge-verdenen. Meget handlede om rekruttering og fastholdelse af medlemmer. Generelt en god og inspirerende weekend. 

Så er jeg vist ved at nå frem til den 9.-10. marts. Mandag den 9. marts modtog vi en mail om hvilke forholdsregler man kunne indføre i forbindelse med bridgespil. Afspritning afstand mv. Men allerede dagen efter fik vi en mail, hvor al bridge blev aflyst for resten af marts. Vi ved jo alle at det hurtigt stod klart, at der ikke blev mere bridge i sæson 19/20.

Nu er det så tiden at kigge lidt frem mod næste sæson. Bestyrelsen har skønnet, at med de nuværende regler for forsamlinger vil det kunne lade sig gøre at genoptage vores bridgespil til september. Vi kan gøre flere ting for at forebygge smittespredning. Vi kan sørge for at holde afstand ved at spille ved større borde, hvor vi kan opfylde afstandskravet på 1 m fra næsetip til næsetip. De runde borde vi bruger om onsdagen skulle være ok. Spillerne kan have deres egen meldeboks med og tage den med fra bord til bord. Er der spillere der ikke har egen meldeboks, kan der lånes af klubben. Der kan evt. laves en turnering hvor man spiller flere spil ved det enkelte bord. Om det rent faktisk kan lade sig gøre må være op til Hans Bjørn. Der er stillet håndsprit op ved toilet og køkken. Bridgeklubben vil stille en lille fl. håndsprit ved hvert bord. Man er selvfølgelig også velkommen til at tage sin egen med, hvis det foretrækkes.

En anden sag er om vi bliver spillere nok til nogle spilaftener, der er interessante for alle. Som situationen er lige nu, har vi ikke medlemmer nok til 8 borde som af mange betragtes som det mindste man kan være for at spille i to rækker. DBf har lavet en medlemsundersøgelse der viser en generel tilbagegang på 20%. På klubledermødet i Distrikt Nord i fredags fremgik det, at det også var gældende mange steder i Nordjylland. Jeg håber meget, at vi kan blive 8 borde om ikke lige fra start, så meget hurtigt i løbet af september.

Hermed overlades beretningen til behandling i forsamlingen.

Terndrup Bridgeklub

Generalforsamling: Tirsdag den 18. august 2020 kl. 20.00

Dagsorden for den ordinære generalforsamling i henhold til foreningens vedtægter:

  1. Valg af dirigent og referent
  2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år
  3. Godkendelse af det reviderede regnskab
  4. Godkendelse af budget
  5. Fastsættelse af kontingent
  6. Indkomne forslag
  7. Valg af formand (lige år)
  8. Valg af kasserer (ulige år)
  9. Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer (lige/ulige år)
  10. Valg af suppleanter
  11. Valg af revisor og revisorsuppleant
  12. Evt. valg til distriktets generalforsamling
  13. Eventuelt

Ad 1: Søren Nielsen valgtes til dirigent / ordstyrer: Hans Bjørn valgtes til referent

Ad 2: Formanden indledte med at forklare, at kasserer Peter Mikkelsen ikke var mødt p.g.a. sygdom, og at Peter dermed også har ønsket at stoppe i klubben og overlade kassererposten til en anden. Formanden takkede Peter for det arbejde, han havde udført.

Suppleant til bestyrelsen Else Kristensen er dermed indtrådt i bestyrelsen.

Endvidere meddeltes afbud fra bestyrelsesmedlem Leif Folkersen p. g. a. ferierejse.

Dernæst beklagede formanden at generalforsamlingen, der normalt skal holdes inden udgangen af april, først kunne afholdes nu på grund af smittefaren ved Covid -19.

Formandens/bestyrelsen beretning indeholdt en gennemgang af årets aktiviteter. Herunder bl. a., at man siden flytningen af den årlige åbne invitationsturnering til Terndrup Medborgerhus, har hævet overskuddet betragteligt. Til gengæld spilles nu ”kun” om bronzepoint, men da vi har kunnet fylde salen, må det henregnes til en succes. Formanden meddelte, at det i næste sæson vil være os der indbyder til venskabsturnering med Romdrup-Klarup BK.

Ad 3: I kassererens fravær fremlagde formanden det reviderede regnskab, der viste et overskud på kr. 6.133,27 kr. Klubben har nu et indestående i Spar Nord Bank på kr. 17.336,76

Ad 4: Der var ikke udarbejdet et egentlig budget, da aktiviteterne ikke forventes at afvige fra tidligere.

Ad 5: Kontingent for et år blev fastsat til 450 kr. som det nuværende.

Ad 6: Der var ikke indkommen nogen forslag

Ad 7: Knud Erik Christensen genvalgtes enstemmigt og med akklamation.

Ad 8: Hans Bjørn valgtes for et år. I henhold til meddelelsen om tidligere kasserers fratrædelse.

Ad 9: Svend Pedersen genvalgtes

Ad 10: Fanny Østerlin og Hans Andersen valgtes

Ad 11: Kaj Andersen blev genvalgt som revisor og Hanne Koch blev genvalgt som revisorsuppleant.

Ad 12: Da Nordjysk distrikts generalforsamling allerede var afholdt d. 14/8 bortfaldt punktet

Ad 13: Der udspandt sig en debat om hvilken turneringsform, man kan spille, når vi bliver færre, bl. a. pga Corona virus. Der blev foreslået en ”Monrad” model, som kræver nogen indlevelse, mens den mere enkelte ”Mitchell” model vil være let at administrere.

Der blev aftalt klubstart den 1. september med tilmelding, mens den endelige turnering begynder den 8. september.


Signeret:

Søren Nielsen


Generalforsamling 30. april 2019

Formandens beretning:

Sæson 18/19 blev indledt den 4.9.18 med ny formand og en hel ny Bridgecentral (BC3) Det var ikke uden betænkeligheder, at jeg sagde ja til formandsposten sidste år. Dels var jeg jo stadig meget ny i bridge, og dels mente jeg, at jeg var kommet til udløbsdatoen ang. formandsposter. Mange af mine betænkeligheder forduftede, da Hans Bjørn stadig ville være en del af bestyrelsen og at han sammen med Leif Folkersen fortsat ville stå for turneringerne og kortblanding mv. Så var jeg sikker på, at en væsentlig del af bridgeklubbens virke var i gode hænder. Tak til jer to for en god og aldrig svigtende indsats.

Med hensyn til BC3 var der lidt startvanskeligheder som så mange andre klubber i DK. I den forbindelse vil jeg lige nævne, at så er det guld værd med en person som Hans Bjørn, der hellere ofrer et par timers nattesøvn end at stoppe før problemerne er løst. Selv er jeg efterhånden ved at komme lidt efter det med BC3 og til næste sæson skulle jeg gerne være hel med. Jeg har nemlig tilmeldt mig et heldags kursus i at bruge BC3 og Bridge Mate.

I sæsonen har vi været 9 borde. Det lykkedes nemlig at finde 4 nye for dem, der stoppede: Anne Marie Stegenborg Larsen, Bente Kjeldsen, Hans Perregaard og Oluf Laursen. Efter en indledende runde den 4.9 har vi spillet 8x3 runder tirsdagspar, 1 gang mod/med Romdrup Klarup, 1 juleturnering, 2xMitchel og spillet i aften. I alt 30 spilleaftener. Det bliver i alt godt 800 spil a 7 min. = ca. 93 timer x 36 deltagere = 1½ årsværk. Generelt har vi haft pænt fremmøde, men vi har dog trukket noget på vores faste afløsere fra Hadsund særlig her sidst på sæsonen. Måske skulle vi have stoppet sæsonen før påske det må overveje næste gang påsken falder så sent som i år, men det varer vist længe.

Romdrup-Klarup. I år var det os, der havde værtskabet for vores venskabsturnering. Der var god tilmelding 14 par fra begge klubber. Vi spillede 2 x 7 bords Mitchel i to rækker. En hyggelig aften. Denne gang flottede vi os med et par stykker smørrebrød til hver. Måske lidt dyrere end ellers, men godt var det.



Terndrup Open Sølv Bronze.

Den nye bestyrelse ”arvede” en henstilling om at finde ud af noget andet en at afvikle en sølvturnering i Terndruphallen. Gennem årene blev tilslutningen ringere indtægterne blev mindre, men det gjorde udgifterne til hallejen og sølvpointene ikke. Et eller andet skulle gøres, hvis det ikke ligefrem skulle give underskud. Vi besluttede at gøre turneringen til en bronzeturnering og at den skulle afvikles i Terndrupcentret. Vi havde regnet ud, at vi kunne være max. 36 par (3 rækker a 6 borde) og det lykkedes netop at blive 36 par. Jeg vil gerne takke for medlemmernes opbakning. Vi havde hyret en ”lokal” turneringsleder til noget billigere penge end normalt. Vi havde indkøbt 2 yderligere bridge mates og et sæt nye kort. På den måde kunne vi klare turneringen uden at komme på lånemarkedet. Huslejen på kun150 kr. var også medvirkende til det pæne overskud, som Peter redegør for om lidt. Men det er dog ikke hele forklaringen: Traktementet bestod af kaffe med boller og kage. Her trådte flere af medlemmerne til med en stor hjælp i form af bolle- og kagebagning + fantastisk køkkenhjælp. Endnu en gang tak for hjælpen. Jeg regner bestemt med at vi har fundet frem til et bæredygtigt ”Terndrup Open”

Undervisning: For første gang i 5 år lykkedes det ikke i denne sæson at få samlet deltagere nok til et undervisningshold. Men der er lys forude. Vi har allerede nu forhåndstilsagn fra 6-8 personer, der vil i gang med at lære verdens bedste spil og Hans Andersen er klar til at undervise fra september.

Nye medlemmer: Vi håber jo undervisningen resulterer i nye medlemmer. Det er jo ingen hemmelighed, at vi på det sidste har mistet et par medlemmer. Men der er også nye medlemmer på vej. Vi bliver i hvert fald mindst 9 borde som vi er nu. Måske bliver vi 10 borde- om ikke fra star så dog senere. Det ville bestem være dejligt med flere medlemmer. Gerne 12 borde så kunne vi spille i 3 rækker som alt andet lige ville være mere jævnbyrdige rækker men det måske at sætte overliggeren lidt for højt.



I denne sæson har vi forsøgt os med en gennemgående konkurrence om hvem der i løbet af sæsonen forbedrede sit bridgehandicap mest. Medlemmerne er delt ind i to grupper med de 18 spillere med det laveste handicap og gruppe I. For at formidle stillingen i den løbende konkurrence har jeg lavet et lille blad: ”Bridgejournalen” Det er så blevet et lille blad med forskellige meddelelser.  Bl.a. med en opfordring til at være mere stille under spillet. Håber det hjulpet. Jeg vil gerne have tilkendegivelse om en sådan gennemgående konkurrence er noget vi skal fortsætte med. Jeg har hørt om flere klubber, der har en eller anden form for klubmesterskab. Er der interesse for det?

Turneringsleder: På generalforsamlingen sidste år ønskede Hans Bjørn, at vi her i klubben fik en person uddannet som turneringsleder. Svend Pedersen har været på 1. del af Bridgeforbundets nye uddannelse af turneringsledere. Vi håber han kommer videre i næste sæson.

Medlemsmøde/temaften: Den sidste tids hændelser, som har medført et par udmeldelser, har fået mig til at tænke på, at vi evt. kan holde en temaaften, hvor vi får en instruktør til at gennemgå reglerne for spørgsmål og svar i forbindelse med melding og spil. Jeg vil gerne høre synspunkter fra forsamlingen.

Afslutning: Til sidst vil jeg gerne takke bestyrelsen og suppleanterne (reelt er vi 7 i bestyrelsen de to suppleanter deltager såvel i arbejdet som i møderne) for et godt samarbejde. Jeg synes vi har en god arbejdsfordeling. Der er ikke nogen, der er i tvivl om deres opgave. Tak til dem der stiller op og til dem der rydder op. Tak til turneringsafvikler, kortblander og turneringsleder.

Knud Erik Christensen





BridgeCentral, 24. april 2024