§ 1. Navn og hjemsted

 

Klubbens navn er Bridgeklubben Ruder Es og klubben er hjemmehørende i Hvidovre kommune.

Klubben er stiftet den 19. september 1949.

 

 

§ 2. Formål

 

Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilleaftener for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.

 

 

§ 3. Tilhørsforhold

 

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Østsjælland og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer.

 

Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointordning efter de gældende regler.

 

 

§ 4. Medlemskab

 

Som aktivt medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen.

 

Medlemmerne er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler og i øvrigt leve op til klubbens formålsbestemmelse.

                                                                                                                                             

Medlemmernes pligter og rettigheder er beskrevet i Klubregler for Bridgeklubben Ruder Es.

 

Endeligt afslag på medlemskab af klubben skal efter anmodning af den, der ønsker medlemskab, forelægges generalforsamlingen.

 

Bestyrelsen kan optage passive medlemmer.

Passive medlemmer har ikke adgang til at deltage i den primære aktivitet.

Passive medlemmer har ikke stemmeret, men er valgbare til bestyrelsen.

 

Indmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen og er bindende for hele sæsonen,

dog kan bestyrelsen tillade udmeldelse efter 1/2 sæson, når omstændighederne taler for det.

For medlemmer under 18 år skal indmeldelsen underskrives af forældre eller værge.

 

Medlemskab overføres automatisk fra en sæson til næste sæson

 

Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen med mindst en måneds varsel til udgangen af en sæson.

 

I forbindelse med udmeldelsen skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværender med klubben afvikles.

 

 

§ 5. Kontingent

 

Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen.

Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.

 

Juniorer under uddannelse betaler halvt kontingent.

 

Er et medlem trods påmindelse fortsat i restance kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen

 

 

§ 6. Udelukkelse og eksklusion

 

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.

 

I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.

 

I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endelig afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt.

 

En generalforsamlings beslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter.

 

En eksklusion skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund. Der henvises i øvrigt til forbundets vedtægter §§ 13 & 14.

 

 

§ 7. Ordinær generalforsamling

 

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.

 

Ordinær generalforsamling afholdes inden udgangen af april måned.

 

Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted ved opslag eller i medlemsbladet med tre ugers varsel.

 

Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger inden generalforsamlingens afholdelse.

Indkomne forslag og det reviderede regnskab kan rekvireres hos bestyrelsen og fremlægges for medlemmerne senest en uge før generalforsamlingen.

 

Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle klubbens aktive medlemmer der ikke er i kontingentrestance.

 

Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

 

En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal,

se dog §§ 15 & 16.

 

 

§ 8. Dagsorden

 

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:

 

  1)  Valg af dirigent og referent

  2)  Bestyrelsens beretning for det forløbne år.

  3)  Godkendelse af det reviderede regnskab

  4)  Godkendelse af budget

  5)  Fastsættelse af kontingent

  6)  Indkomne forslag

  7)  Valg af formand (lige år)

  8)  Valg af bestyrelsesmedlemmer, 3 i ulige år, 2 i lige år
  9)  Valg af revisorer, 1 i ulige og 1 i lige år samt 1 revisorsuppleant

 10) Eventuelt

 

 

§ 9. Generalforsamlingens ledelse

 

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.

 

Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jf. §§ 15 og 16.

 

Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det og altid ved personvalg mellem flere kandidater.

 

Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.

 

 

§ 10. Ekstraordinær generalforsamling

 

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen.

Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.

 

Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse.

For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.

 

 

§ 11. Bestyrelsen

 

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.

 

Bestyrelsen består af mindst 5 medlemmer, en formand og mindst 4 bestyrelsesmedlemmer og vælges for 2 år ad gangen på den ordinære generalforsamling. Formanden og mindst

1 bestyrelsesmedlem vælges i lige år 3 bestyrelsesmedlemmer er vælges i ulige år.

 

Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (spilleudvalg og turneringskomite) til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver..

 

Bestyrelsen konstituerer sig selv med næstformand, kasserer og sekretær og fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede. Der føres en protokol over bestyrelsens forhandlinger.

 

De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne.

 

Valgbare til bestyrelsen er alle medlemmer, der er fyldt 15 år.

 

Bestyrelsen udarbejder klubregler der skal godkendes på generalforsamlingen

 

 

§ 12. Regnskab

 

Klubbens regnskabsår er kalenderåret.

Årsregnskabet revideres forud for generalforsamlingen af 2 revisorer.

 

Regnskabet fremlægges på den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift. Regnskabet fremlægges for klubbens medlemmer senest en uge inden den ordinære generalforsamling.

 

 

§ 13. Revision

 

På generalforsamlingen vælges hvert år 1 revisor for en periode på 2 år. Endvidere 1 revisorsuppleant for 1 år.

Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse, at beholdningerne er til stede.

 

 

§ 14. Tegning og hæftelse

 

Klubben tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner over kr. 2.000,- eller ved låneoptagning kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening.

 

Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.

 

Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.

 

 

§ 15. Vedtægtsændringer

 

Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.

 

 

§ 16. Opløsning

 

Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.

 

For at forslaget kan vedtages, kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådan flertal på en ekstraordinær generalforsamling der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.

 

Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå Danmarks Bridgeforbund eller en anden almennyttig dansk forening.

 

 

 

Vedtaget på ordinær generalforsamling den 28. april 2009