Vedtægter


Klubregler og Turneringer findes længere nede på siden



VEDTÆGTER
GRØNHØJ BRIDGEKLUB

 

 

§ 1: Navn og hjemsted

Klubbens navn er Grønhøj Bridgeklub og klubben er hjemmehørende i Høje-Taastrup Kommune.

Klubben er stiftet i 1982.

 

§ 2: Formål

Klubbens formål er at samle interesserede bridgespillere til at deltage i regelmæssige turneringsaftener og eventuelt i eksterne turneringer med henblik på at dygtiggøre sig og fremme kendskabet og interessen for bridge.

 

§ 3: Tilhørsforhold

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Østsjælland og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og regler.

 

Klubben er tilsluttet forbundets Mesterpointordning efter de gældende regler.

 

§ 4: Medlemskab

Som aktivt medlem kan optages enhver, der er godkendt af bestyrelsen.

 

Medlemmernes pligter og rettigheder er beskrevet i Klubregler for Bridgeklubben Grønhøj.

 

Medlemskab overføres automatisk fra en sæson til næste sæson.

 

§ 5: Kontingent

Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen.

Indbetalingsterminer og opkrævningsform fastsættes af bestyrelsen.

 

§ 6: Udelukkelse

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent hvis vedkommende handler til skade for klubben, eller ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.

I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt, før bestyrelsen træffer sin afgørelse.

Udelukkelse skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund.

 

§ 7: Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.

Ordinær generalforsamling afholdes inden udgangen af januar måned.

 

Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted skriftligt ved opslag eller på hjemmesiden med tre ugers varsel.

 

Forslag, der ønskes behandlet på den ordinære generalformsamling, skal være indsendt skriftligt til formanden senest 14 dage inden generalforsamlingens afholdelse.

 

Adgang og stemmeret til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer.

 

En rettidigt indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, undtaget herfra er dog forslag til vedtægtsændringer samt forslag til klubbens opløsning.

 

 

§ 8: Dagsorden

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:

 

  1. Valg af dirigent og referent
  2. Formandens beretning for det forløbne år
  3. Godkendelse af det reviderede regnskab
  4. Fastlæggelse af kontingent
  5. Indkomne forslag
  6. Valg af bestyrelsesmedlemmer (2 i lige år 3 i ulige år)
  7. Valg af suppleant
  8. Valg af revisor
  9. Eventuelt

 

§ 9: Generalforsamlingens ledelse

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.

 

Beslutninger træffes ved almindelig flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning at mindst, to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer går ind for forslaget.

 

Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det, og altid ved personvalg mellem flere kandidater.

 

Der udfærdiges et referat over generalforsamlingens beslutninger, som godkendes og underskrives af dirigenten.

 

§ 10: Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen.

Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom.

 

Generalforsamlingen skal afholdes senest fire uger efter begæringens modtagelse.

 

Hvad angår krav til indkaldelse, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.

 

§ 11: Bestyrelsen

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.

 

Bestyrelsen består af minimum 5 medlemmer.

 

1 formand

1 næstformand

1 kasserer

1 sekretær

1 turneringsleder/turneringsansvarlig

 

Af bestyrelsesmedlemmerne er to på valg i lige år og tre i ulige år.

Efter generalforsamlingen konstituerer bestyrelsen sig og besætter bestyrelsesposterne.

 

Bestyrelsen kan nedsætte spilleudvalg, festudvalg m.v., i disse udvalg skal der være mindst 1 bestyrelsesmedlem.

 

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.

 

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede.

 

Der tages referat af bestyrelsens forhandlinger.

Bestyrelsen udarbejder klubregler, der skal godkendes af generalforsamlingen.

 

§ 12: Regnskab

Klubbens regnskabsår er kalenderåret.

Regnskabet fremlægges på den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisors påtegning og underskrift.

 

§ 13: Revision

På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor.

Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og påse at beholdningerne er til stede.

 

§ 14: Tegning og hæftelse

Klubben tegnes af formanden.

Ved økonomiske dispositioner der overstiger kr. 1000 kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening.

Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.

 

§ 15: Opløsning

Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling.

For at denne er beslutningsdygtig kræves at mindst to tredjedele af klubbens medlemmer er til stede.

For at forslaget kan vedtages, kræves at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget.

Opnås et sådant flertal på en ekstraordinær generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.

En eventuel formue tilfalder en velgørende organisation repræsenteret i Høje Taastrup kommune.

 

 

 

Godkent på generalforsamlingen den: 26-01-2015



Klubregler



Klub- og spilleregler for Grønhøj Bridgeklub


§ 1 Formål

Formålet med disse regler er:

  • At sikre god tone og orden mellem spillerne under afvikling af turneringerne arrangeret af klubben.
  • At hjælpe spillerne til at forstå de turneringsansvarliges dispositioner.
  • At hjælpe de turneringsansvarlige med at disponere rigtigt og ensartet ved afvikling af turneringer.


§ 2 Spilletid og sted

Klubbens spilledag er mandag.

Der startes alle spilledage kl. 18.15 og sluttes kl. 22.00 med mindre andet er meddelt.


Der spilles i lokaler (kantinen) på Mølleholmskolen, Mølleholmen 20, 2630 Taastrup, med mindre andet er meddelt.


Sæsonen starter første mandag i september måned og slutter sidste mandag i april måned. Top 16 kan eventuelt afvikles uden for sæsonen.


Ved sæsonstart fremlægger klubbens bestyrelse en plan over sæsonens turneringer, hvoraf det fremgår hvilke dage der spilles. Der spilles ikke på helligdage, i skolernes efterårs-, jule- og vinterferie.

Ved sæsonstart skal medlemmerne tilkendegive om Grønhøj Bridgeklub er deres hovedklub. Det er nødvendigt af hensyn til kontingent betaling til Danmarks Bridgeforbund.


§ 3 Turneringsafvikling

Ved sæsonstart udleveres Bestyrelsens beslutninger om, hvorledes turneringerne tilrettelægges for den kommende sæson, herunder regler for framelding, substitutter og præmieuddeling.


Turneringslederne har ansvaret for tilrettelæggelse og afvikling af klubbens turneringer.


Systemkort skal medbringes og vises på anmodning.



§ 4 Spilletid

Der er afsat 7 minutter pr. spil og max. 2 minutter til rundeskift. Der gives signal 5 minutter før rundeskift og ved rundeskift. Rundeskift må ikke ske, før turneringslederen giver besked.

Der må ikke påbegyndes nyt spil, hvis der er under 5 minutter til rundeskift, med mindre begge par er enige om, at afvikle spillet, så det er færdigt til rundeskift.

Når turneringslederen tilkaldes ved en uregelmæssighed, kan der gives ekstra tid til dette bord, ligesom turneringslederen selv skal have lejlighed til at afslutte runden på normale vilkår.


§ 5 Uregelmæssigheder

Turneringslederen skal altid tilkaldes, når man er blevet opmærksom på en uregelmæssighed.

Hvis man ved bordet selv træffer beslutning om, hvilke justeringer, der skal ske som følge af uregelmæssigheden, kan turneringslederen ikke efterfølgende foretage justeringer.


§ 6 Udeblivelse

Ved uanmeldt udeblivelse eller forsinket ankomst kan turneringslederen idømme vedkommende reduceret score,

(normalt 40 %).


§ 7 Ordensregler

På spilleaftener sørger bestyrelsen for, at lokalet er indrettet til bridgespil.

Efter spilles ophør deltager samtlige spillere med at reetablere lokalet, dog først når runden er færdig.


Vedtaget på generalforsamlingen den 26. januar 2015


Ida Sørensen

(Formand)





Turneringer

Turneringer



Kontingentet for hele sæsonen er for primærmedlemmer 600 kr.

Turneringstilrettelæggelse Parturnering Alle turneringer afvikles som enkeltaftensturneringer i en A og B række.    

Ved 8 borde: En A og B række med 4 borde i hver række

Ved 7 og 6 borde kan der spilles på to måder, afhængig af hvilken række de der har meld fra spiller i. De to muligheder er:  

• A eller B rækken sidder fast som Nord/Syd og den anden række flytter efter hver runde.  • Der spilles i en A og B række med henholdsvis 4 eller 3 borde.

Hvis et par skal flyttes fra A til B række eller fra B til A række på grund af frameldinger, beslutter turneringsledelsen, hvilket par der flyttes. Samme par flyttes højst 1 gang.  

Efter hver spilleaften tildeles barometerpoint efter den placering parrene har opnået. Barometerpointene bruges udelukkende til at beregne, hvem der skal have præmier, og hvem der skal rykke op henholdsvis ned.

Der gives følgende point i både A og B rækken: Nr. 1: 14 point Nr. 5: 6 point Nr. 2: 12 point Nr. 6: 4 point Nr. 3: 10 point Nr. 7: 2 point Nr. 4: 8 point  Nr. 8: 0 point

Efter 6 spilleaftener med partuneringen i 2. halvår af 2018 rykker de to par i A rækken, der har scoret færrest barometerpoint ned i B rækken.

Par i A rækken, der de aftener de har spillet har opnået over middel, rykker ikke ned i B rækken.  

De to par i B rækken, der har scoret flest barometerpoint rykker op i A rækken.  

Det samme sker efter sidste almindelig spilleaften i december 2018.

Substitutpar tildeles ikke barometerpoint. Par, der har meldt fra, får ikke barometerpoint.    

Præmieuddeling Efter 2 spilleaftener uddeles præmie til det par i A og B rækken der samlet har opnået flest barometerpoint på de nævnte spilledage. Det samme par kan kun få præmie en gang i henholdsvis 2018 og 2019.

Ved hver op og nedrykning trækkes der lod om præmie til et par i B rækken, som ikke har vundet præmie.

Undervisning  Der planlægges undervisning 4 tirsdag formiddage i efteråret og 4 i foråret. Derudover planlægges undervisning på tre klubaftener. Emnerne er ændringer i bridgeloven 2017 og et bridgefagligt emne.


BridgeCentral, 1. juni 2021